Ga naar de inhoud

Holland Festival

Het Holland Festival is het meest toonaangevende festival van Nederland, en toont het beste wat er internationaal en nationaal op de grotere podia wordt gemaakt.

Geluidsontwerper Richard Jansen maakte een wel heel bijzondere soundtrack voor hallucinerende Duitse Drie Zusters

‘We hebben in het begin wel flink op onze donder gekregen van toeschouwers: “Hoe durven jullie zo om te gaan met de acteurs? Eerst zetten jullie ze een masker op, dan steel je hun stem ook nog eens en laat je ze playbacken!”‘ Richard Jansen kan er niet mee zitten. Hij maakt als geluidsdesigner deel uit van het creatieve team… 

Love & Revenge wil de Arabische wereld een nieuw gezicht geven

Je neemt filmklassiekers als Dracula en Star Wars, speurt hun Arabische remakes op, en edit deze fragmenten op een live soundtrack waarin de Arabische popgeschiedenis samensmelt met elektronische muziek van nu. Dit, in het kort, is het recept van de dynamische samenwerking tussen muzikant Rayes Bek en videoartiest Randa Mirza, beter bekend als Love & Revenge. Met hun meeslepende show… 

Holland Festival opent online met Memories of my body. Over het lichaam als slagveld

In de wereld van voor corona zou Garin Nugroho het Holland Festival openen met zijn voorstelling The Planet – A Lament. Het zou zonder twijfel een even indrukwekkende ervaring zijn geweest als zijn Setan Jawa die in 2017 werd opgevoerd. We zouden betoverd worden door zijn dansers en gelouterd door het verhaal. In de gestripte online versie van het Holland… 

Daarom moeten de concertzalen weer zo snel mogelijk open. Op wat voor manier dan ook.

Wat een ongelofelijke bak lef heeft Lucie Horsch. Twintig jaar. Inmiddels tamelijk wereldberoemd, dat wel. Maar je moet maar durven om in je dankwoord voor de prestigieuze Nederlandse Muziekprijs, de minister haar zojuist uitgesproken woorden terug in het gezicht te smijten. Want dat deed Lucie Horsch, met een beheerste woede die zelfs op 25 meter afstand diepe indruk maakte. De… 

Wanneer er op zulk hoog niveau kunst wordt aangeboden, mag je ook verwachten dat daar waarde aan wordt gehecht.

Allereerst wil ik graag iedereen heel erg bedanken die het heeft mogelijk gemaakt dat ik hier vandaag de Nederlandse Muziekprijs in ontvangst mag nemen. Niet alleen alle mensen die mij tijdens de jaren van mijn traject hebben geholpen en zo veel inspiratie en motivatie hebben gegeven, maar ook iedereen die me van jongs af aan al heeft gesteund in mijn… 

HOLLAND FESTIVAL ONLINE PROGRAMMA 2.0-2.0

Het Holland Festival presenteert van 11 tot en met 21 juni een online programma dat zo dicht mogelijk bij de kern en de essentie van het oorspronkelijke programma blijft, dat vanwege de coronacrisis is afgelast. Samen met artiesten van over de hele wereld die in het festival 2020 zouden optreden, is een alternatief online programma samengesteld. Het festivalthema, aangereikt door… 

The Encounter, Complicit / Simon McBurney, foto: Alex Aitchison

Waarom je tussen 15 en 22 mei met koptelefoon op naar Simon McBurney moet luisteren

We worden tamelijk doodgegooid met online theaterervaringen. Eerlijk gezegd mijd ik die. Ik vond theater altijd al iets om live te ondergaan. Klossende schoenen zijn verschrikkelijk, zichtbare consumptie bij het spreken kan ik momenteel even niet aanzien en het geluid is altijd matig. Ik wil live theater, en anders niet. Laat tv aan de tv-makers, die hebben daarvoor doorgeleerd.  Toch… 

HOLLAND FESTIVAL 2020 AFGELAST, ‘ONLINE FESTIVAL’ IN VOORBEREIDING

Met grote spijt ziet het Holland Festival zich genoodzaakt de 73e editie, die zou plaatsvinden van 4 tot 28 juni 2020, af te gelasten. De door de coronapandemie aanhoudende, binnen- en buitenlandse beperkingen en onzekerheden maken het onmogelijk om het internationale podiumkunstenfestival plaats te laten vinden. De aanhoudende, beperkende maatregelen die de Rijksoverheid 21 april jl. bekend heeft moeten maken,… 

Bill T Jones is groter dan het leven. Waarom het Holland Festival 2020 een stuk actueler wordt dan eerdere edities.

Er zijn mensen die een stem hebben waarmee je fluisterend een menigte stil krijgt. Bill T Jones, choreograaf en dit jaar associate artist van het Holland Festival, is zo’n mens. Behalve die prachtige, zware en volle stem, heeft hij ook een presence waarmee hij met een enkele handbeweging het raderwerk stil kan krijgen. Maar dat zou allemaal niets zijn als… 

HOLLAND FESTIVAL 2020 MET BILL T. JONES OP ZOEK NAAR EEN ‘WIJ’

Van 4 tot en met 28 juni 2020 staat Amsterdam in het teken van de 73ste editie van het Holland Festival. Associate Artist dit jaar is de Amerikaanse choreograaf, regisseur, schrijver en danser Bill T. Jones. Van hem zal onder meer de nieuwe voorstelling Deep Blue Sea te zien zijn, waarin Jones zelf danst en, bijgestaan door honderd grotendeels lokale… 

Een mooi 2020 met het Holland Festival, vacatures en aus LICHT Opera van het Jaar

Het Holland Festival wenst u een gelukkig 2020! Op 11 februari wordt het volledige programma bekendgemaakt van de 73e festivaleditie. Voor onderstaande vijf producties kunt u nu al kaarten bestellen. Verder in deze nieuwsbrief: vacatures voor een hoofd bedrijfsvoering/controller, een medewerker development en stagiair(e)s voor de afdelingen communicatie & marketing en productie; en aus LICHT uitgeroepen tot Opera van het Jaar 2019.… 

Kolonisatie is geen relatie. Maar die relatie moeten we alsnog aangaan, dat toonde dit Holland Festival aan.

Post-koloniale kritiek en reflectie liepen als een rode draad door het Holland Festival-programma van dit jaar. Niet alleen William Kentrigde en Faustin Linyekula, de associate artists met wie de programmeurs van het festival samenwerkten, gaan met hun werk in op de verwoestende werking van eeuwen West-Europese handel en wandel. In het reframen van politieke en sociale geschiedenis en het terugclaimen… 

Met een hecht team win je de wereldcup. Hoe het Holland Festival dit jaar alle cynici de mond snoerde.

Het Holland Festival van 2019 was het beste in decennia. In ieder geval in de 25 jaar die ik er bewust van mee heb gekregen kan ik mij geen nationaal festival herinneren dat zoveel impact koppelde aan zoveel prestige. Of bezoekerstargets al of niet gehaald zijn, zal me daarbij een zorg zijn. Het is, zoals Volkskrant-collega Hein Janssen ooit opmerkte,… 

Colin Benders speelt Concertgebouw plat op slotavond memorabel Holland Festival 2019

Stereo is primitief. Dat weten bioscoopexploitanten al een tijdje, en iedereen met een 7:1 setje bij de tv ook. Twee luidsprekers, hoe goed en groot of klein ook, blijven twee luidsprekers. Nu hebben we natuurlijk ook maar twee oren, maar die kunnen dankzij een paar slimme ribbels en onze eigen slimme hersenen 360 graden geluid plaatsen. Geluid moet je dus… 

Heb meelij met de Polen! Intense suïcidale treurigheid in toneelbewerking van Kafka’s ‘Proces’.

Je zult maar Pool zijn. Dat is, zo bleek tijdens de Nederlandse première van ‘Proces’ in het Holland Festival, geen lolletje. Deze voorstelling, een bewerking van Franz Kafka’s beroemde gelijknamige roman, brengt dat gevoel heel erg indringend over. Vijf uur lang, slechts onderbroken door twee halve uurtjes pauze, waarin een makreelsandwich kan worden gegeten. Of een bakje gemengde nootjes. Oplettende… 

Hommage aan Robert Mapplethorpe: diavoorstelling met matige muziek #HF19

Een zwarte man zit op de rand van het podium van de Amsterdamse Stadsschouwburg, pardon ITA. Hij observeert ons met intense blik terwijl wij de zaal inlopen. – Als vleesgeworden subtitel van de aan Robert Mapplethorpe gewijde voorstelling Triptych (Eyes of One on Another). Achter een gaasdoek staan de instrumenten van Asko|Schönberg, dat samen met Roomful of Teeth tekent voor… 

Tryptich van Bryce Dessner is net iets te perfect om echt te raken

De Amerikanen hebben er een woord voor: production value. Daarmee kun je aangeven dat een voorstelling technisch perfect is. Het geluid klopt, het toneelbeeld is uitstekend, de kostuums zijn helemaal oké, de belichting schitterend en de acteurs, zangers en muzikanten: top notch. Zelfs de figuranten zijn op hun best. Een voorstelling met een hoge production value kan dus op weinig… 

De Kersentuin van ITA levert keurig spel in theatraal niemandsland

Het moet begonnen zijn met een groot plan in het hoofd van Simon McBurney. De Brit, een meester van het mathematisch precieze teksttoneel vol technische snufjes, zag de geweldige vloer van de Rabozaal van de Amsterdamse Stadsschouwburg en zijn brein begon te werken. Iets met een achterdoek over de volle breedte van de zaal, iets met een poppenhuis, iets met… 

Fenomenaal ballet heeft geen boodschap nodig voor het Holland Festival 2019

Fenomenaal ballet heeft geen boodschap nodig voor het Holland Festival 2019

Met alle maatschappijkritische, exotische en persoonlijke levenskunst op het Holland Festival is Van Manen, Forsythe, Arqués eigenlijk een buitenbeentje, een statement zonder boodschap. Dans heeft genoeg aan zichzelf, drukt zichzelf ten voeten uit. En hoe. Werk van overdonderende kwaliteit. Hoeveel beter kan het nog worden? Hoogstens door het toch een boodschap mee te geven. Daar ligt ruimte. De rest is helemaal af.… 

‘Congo’ is een nieuw hoogtepunt van een van de meest betekenisvolle Holland Festivals in jaren.

‘Ik denk dat ze het wel begrepen hebben.’ Faustin Linyekula zegt het, heel rustig, een beetje verontschuldigend bijna, tegen zijn medespeler aan het eind van de voorstelling Congo. In de grote zaal van Frascati, waar ook prinses Beatrix zit, klinkt een lichtelijk opgelucht lachje. Kort daarvoor was Daddy Moanda Kamono uitgebarsten in een steeds wanhopiger tirade tegen ons gezamenlijke verleden.… 

Vanaf nu verplicht voor elk theatergesprek: een blanco vel papier.

Als er een Nobelprijs voor briljante innovatieve festivalideeën wordt ingesteld, mag de eerste worden uitgereikt aan degene die gisteren dé oplossing bedacht voor ‘het festivalgesprek’. U weet wel, dat altijd noodzakelijke gesprek met de belangrijke gast of gasten. Aan een tafeltje. Op stoelen. Op televisie is zo’n setting al problematisch, live in een theater meestal dodelijk. Een nu nog anonieme… 

Vier redenen om naar Pelléas et Mélisande te gaan #HF19

Het Holland Festival is met zijn ruime aanbod soms zijn eigen concurrent. Zo miste ik Turan Dokht en de première van Pelléas et Mélisande omdat ik bij aus LICHT zat. Om een voorstelling van Debussy’s enige opera te bezoeken moest ik het concert van Abd Al Malik laten schieten. – Culturele keuzestress, enerzijds frustrerend maar anderzijds een weelde. Was het… 

Meer Franstalige rap graag.

Frans is gemaakt voor rap. Vergeet al dat Amerikaans-Engelse gehak, luister naar de ritmische drone die goede Franstalige rap biedt. Een van de mogelijke voordelen van een inzichzelfgekeerde VS en een post-Brexit Europa is dat we wellicht wat vaker die prachtige taal van onze zuidelijke Zuiderburen gaan horen. ‘Speak French to me, darling!’ Macron zal er blij mee zijn. Woensdag… 

Moet er dan bloed vloeien? (Hoeveel kunst je kunt maken over dat kunst niet pijn doet)

Waarom willen we eigenlijk zo graag bloed zien? Dat vroeg ik me af tijdens de voorstelling Roughhouse. Dit Amerikaans-Duitse werkje is te zien in het Holland Festival (woensdag 12 juni nog) en daarin vloeit dus geen bloed. Daar gaat het ook over. Dat er nergens meer bloed vloeit, in de media, in de kunst. Dat iedereen altijd weer opstaat, dat… 

Waarom ik als totale leek drie dagen AUS LICHT deed. En als een ander mens buiten kwam.

De muziekcritici waren onverminderd enthousiast. En zelfs operaliefhebbers kwamen, zagen en waren tevreden. Natuurlijk was er het koor van monumenten, aangevoerd door een Vlaamse antiquiteit, dat Maria Calllas zeventig jaar geleden beter vond, maar de leden vormen slechts de noodzakelijke minderheid die nodig is bij zoiets ongehoords als AUS LICHT, het Magnum opus van het 72ste Holland Festival. Vooraf leek… 

Klein Lidmaatschap
175 / 12 Maanden
Speciaal voor organisaties met een omzet  of subsidie van minder dan 250.000 per jaar.
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
5 proefabonnementen op de nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten over ons beleid
Inzage in de financiën
Exclusieve archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Eigen mastodon account op onze instance
Cultureel Lidmaatschap
360 / Jaar
Voor culturele organisaties
Geen storende banners
Een premium Nieuwsbrief
10 proefabonnementen op de nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten
Inzage in financiën
Exclusieve archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Eigen mastodon-account op onze instance
Samenwerking
Privé Lidmaatschap
50 / Jaar
Voor natuurlijke personen en zzp’ers.
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten over ons beleid
Inzage in de financiën
Exclusieve archieven
Eigen mastodon account op onze instance
nl_NLNederlands