Ga naar de inhoud

Leidsche Rijn

Illustratie Mart Veldhuis

Van start: Andermans schuld – Kunstproject over schulden van het NUT i.s.m. Mart Veldhuis, De Buurtwerkkamer en Armoedecoalitie Utrecht

Het NUT (Nieuw Utrechts Toneel) presenteert i.s.m. illustrator Mart Veldhuis Andermans schuld: een maatschappelijk project op het snijvlak van beeldende kunst, podcast & taal met als doel de wereld van schuld zichtbaar te maken. Vanaf het najaar van 2023 gaan verschillende kunstenaars in gesprek met mensen met een schuld, een schuldverhaal of mensen die werken in de wereld van schuld. De… 

Het NUT levert prachtklus met Nooit meer werken.

Op de dag dat Mark Zuckerberg, CEO van de wereld Facebook, zijn lancering naar het ‘Metaversum’ aankondigde, om zo zijn collegatechies Bezos, Musk en Branson, die alleen maar een beetje aan het Universum hadden geroken, af te troeven, bezocht ik in Utrecht Leidsche Rijn de voorstelling ‘Nooit meer werken’ van het Nieuw Utrechts Toneel. In deze tijden van lockdown en… 

Greg Nottrot biedt met ‘Graven’ zicht op een nieuwe toekomst voor theater ten tijde van Corona

Ok, het Mauerpark in het echte Berlijn is groezeliger, maar wat ze in het nieuwe centrum van Utrecht Leidsche Rijn het Berlijnplein noemen heeft er wel iets van weg. Een door de lokale overheid georganiseerde rafelrand is natuurlijk wel een beetje verdacht, met een megabios als grootste attractie, maar projectontwikkelaars, de grootste misbruikers van kunstzinnige rafelranden, kunnen verder weinig op… 

‘Het is belangrijk dat Shai weer iets gaat maken.’ Ka Yan Tang en Shailesh Bahoran over Illusionary Rockaz Company in tijden van Corona

Illusionary Rockaz Company zou dit voorjaar met een nieuw werk van Shailesh Bahoran uitkomen. Voor het eerst in twee jaar een nieuwe productie, na een tijd waarin de Utrechtse choreograaf voortdurend in de prijzen viel. En toen brak Corona uit. Voor Shai reden om even pas op de plaats te maken: ‘Voor Shakti, de voorstelling die er nu aankomt, moeten… 

Wat hebben we toch met grenzen? In theaterstuk De Grens leren we waar het leven altijd beter is.

Er is nogal wat te doen over grenzen, de laatste tijd. Daar hebben auteurs Floor Leene en Greg Nottrot een voorstelling over gemaakt, samen met Wil van der Meer, Tijs Huys en Pascal van Hulst. Het ensemble van het Nieuw Utrechts Toneel (NUT) speelt, in een regie van Daniël van Klaveren, het stuk op de oudste grens die we kennen,… 

Rainer Hofmann (SPRING): ‘Na de populistische aanval van rechts hebben de podiumkunsten nu te maken met een aanval van links.’

Donderdag 17 mei opent SPRING Performing Arts Festival in Utrecht met o.a. Sic Transit Gloria Mundi van Dries Verhoeven en to come (extended) van Mette Ingvartsen. In tien dagen zijn er ruim vijfentwintig internationale dans- en theaterproducties, installaties en performance werken in de publieke ruimte en stedelijke omgeving te zien. Een week eerder oogt festivaldirecteur Rainer Hofmann ontspannen. ‘Tot nu… 

Tourbus Beatles (replica) Foto: Chris Samson CC.BY 2.0

Je had één kans om de kunstsubsidies duurzaam te verbeteren…

Half september valt de beslissing officieel, maar achter de schermen is zij al genomen. Nederland krijgt een hele kleine culturele basisinfrastructuur voor de podiumkunsten, en een heel erg groot fonds waar iedereen die toneel, dans, mime of muziek wil maken bij moet aankloppen. Ik heb de afgelopen tijd wat rondgevraagd, en dat wordt het dus. Zo kan de politiek geen… 

Aan Nottrots Denderende Tijd kan geen mens ontsnappen. (Theater met ingebouwde escaperoom)

‘Mag ik jou vragen: weet jij wat tijd is?’ Greg Nottrots vraag kan niet rechter op de man af zijn, want ik ben de enige toeschouwer. MIjn plek is ongemakkelijk: een in vers grind wegzakkend stoeltje op de curieuze Utrechtse vlakte die door stadsontwikkelaars ‘Berlijnplein’ is gedoopt. Ik ben getuige van een vroege repetitie van De Denderende Tijd. In dat… 

Balletdanser Andrew Greenwood: ‘De gezondheidszorg heeft dans nodig’

‘Wat is de relevantie van dans?’ Sinds de conferentie The Relevance of Dance in maart 2016 is deze vraag in mijn hoofd rond blijven spoken. Ik wil vooral weten waarom meer mensen zouden moeten dansen. Daarom besluit ik de vraag voor te leggen aan inspirerende en vooruitstrevende dansdocenten. De tweede die ik ondervraag is Andrew Greenwood, die een half jaar geleden… 

Programmeur aan het woord: het droomseizoen van Astrid in ’t Veld

Als je naar een concert gaat, denk je aan de muziek, aan het ensemble, de solist en/of de dirigent. Misschien zoek je iets over de componist op maar je denkt nooit aan de programmeur die het concert mogelijk gemaakt heeft. Astrid in ’t Veld is iemand die al jaren van tevoren over het aanbod van concerten nadenkt om jou daarmee… 

Terug, naar De Kersentuin 2 - ©Willem Popelier

Nottrot’s Kersentuin: fascinerend avondje filosofie over Grieks vakantiehuis

Wat is een herinnering waard? Een eerste kus, bijvoorbeeld: hoeveel armer ben je als die vergeten bent? In harde euro’s. Zulke vragen stelt Greg Nottrot zijn publiek graag, en wij, zijn dankbare toehoorders, doen graag mee met zijn geldachtenexperimenten. De man die samen met Oscar Kocken het revolutionaire concept van de live talkshow Orde van de Dag bedacht, maakt nu,… 

Piet Piryns: ‘TivoliVredenburg is hoofdpersonage van De Nacht van de Poëzie’

ER wordt al weken reikhalzend naar uitgekeken: De Nacht van de Poëzie. Volgende maand is het weer zover, en verzamelen dichters en publiek zich voor de vierendertigste  keer rondom het podium voor een nacht lang luisteren naar verzen en muziek. Vaste presentator Piet Piryns, inmiddels vergroeid met het evenement, blikt vast terug en vooruit. Hij weet het nog goed, zijn eerste… 

Loopgravenoorlog tussen de Castellums van Utrecht en Alphen?

Vandaag berichtten we over de opening in Utrecht Leidsche Rijn van het cultuurpark Castellum Hoge Woerd. In dat Castellum ligt een nieuw theater: Podium Hoge Woerd. Uitdrukkelijk voert het theater niet de naam Castellum. Want er is al een Theater Castellum in Alphen aan de Rijn dat 10 jaar bestaat. Bijt dat elkaar niet? Ja, dat bijt. Want de eerste bezoekers voor… 

Castellum cultuurpark in Leidsche Rijn opent deuren

Het was wereldnieuws in 1997. In een van de eerste bouwplaatsen van Vinexwijk Leidsche Rijn vonden archeologen overblijfselen van een Romeinse grenslijn, muren van forten, een vrachtschip en allerlei gebruiksvoorwerpen. Dichtgraven en huizen neerzetten was geen optie meer. In 2007 werd besloten een cultuurpark te bouwen: een castellum. Een moderne versie van een Romeins fort met daarin diverse functies samengebracht.… 

Nieuwe Utrechtse kathedraal ingewijd met zingende buurtbewoners

Kathedralen zijn ‘in’ Utrecht heeft iets met kathedralen. De Dom was ooit een kathedraal, maar sinds de Reformatie zich al beeldenstormend een weg door het rooms-katholieke erfgoed baande, is de echte kathedraal met de stoel van de aartsbisschop nu een paar honderd meter verderop. Begin jaren negentig doopte theatermaker Aram Adriaanse de voormalige paardenstal van de veeartsenijfaculteit om tot ‘Paardenkathedraal’,… 

Greg Nottrot, Floor Leene en Christina Coridou in Het Geheim op Castellum Hoge Woerd

Uniek Geheim te zien in Leidsche Rijn, maar wees er snel bij

De snelste, en mooiste, manier om door Leidsche Rijn te fietsen, is langs de Groenedijk, en dan helemaal tot het eind. Op 20 minuten peddelen van Utrecht Centraal ligt daar sinds kort, en sinds 2000 jaar, Castellum Hoge Woerd. Het is een nieuw gebouwd idee van een Romeins fort dat hier de oude grens van het Romeinse Rijk bewaakte, langs… 

Gratis geld van de bank? Waarom sommigen jeuk krijgen van het Borgstellingsfonds

Afgelopen week was het feest in de Metaalkathedraal. Deze ‘creatieve broedplaats’ in het pittoreske niemandsland tussen Utrecht en Leidsche Rijn kan dankzij een lening van een bank doorgroeien tot iets wat wellicht heel erg leuk kan worden voor de buurt, maar ook voor mensen aan de andere kant van de stad. De Metaalkathedraal is een initiatief van twee kunstenaars. Ze… 

Requiem voor de Rode Doos

Na zeven concertseizoenen neemt de omroepserie ‘De Vrijdag van Vredenburg’ afscheid van noodlocatie Vredenburg Leidsche Rijn, beter bekend als ‘De Rode Doos’. Vanaf september vinden de concerten weer plaats in de in oude luister herstelde Grote Zaal van het verder gloednieuwe TivoliVredenburg. Tijdens het concert van 6 juni wordt groots uitgepakt door het Radio Filharmonisch Orkest en het Groot Omroepkoor onder leiding van Antony Hermus. Zij spelen muziek van Beethoven, Richard Strauss en een gloednieuw stuk van Wim Laman, Requiem Songs.

Peter Eötvös schrijft DoReMi voor violiste Midori

Jarenlang was hij een dirigent die ook componeerde, maar na opera’s als Le balcon en Angels in America is de Hongaar Peter Eötvös (1944) inmiddels een componist die ook dirigeert. Vrijdag 21 februari leidt hij het Radio Filharmonisch Orkest in Vredenburg Leidsche Rijn in de Nederlandse première van zijn Vioolconcert nr. 2, DoReMi, dat hij in 2012 componeerde voor de Japanse violiste Midori. – Ik sprak hem afgelopen week.

Muziekschool @uckutrecht signaleert trend: ouders investeren meer in muziekeducatie

Ondanks de crisis investeren ouders graag en veel in de muzikale ontwikkeling van hun kroost. Dit constateert het Utrechts Centrum voor de Kunsten (UCK). Hun programma’s op het gebied van talentontwikkeling lopen goed. “Ouders kiezen er nu bewuster dan ooit voor om hier geld aan uit te geven. Ze komen ook steeds vaker mee naar de lessen en laten hun kinderen steeds jonger beginnen,” vertelt cellodocent Floris Dercksen.

Vrijdag van Vredenburg nog één seizoen in ‘Rode Doos’

Toen Muziekcentrum Vredenburg in 2007 de deuren sloot voor een ambitieuze verbouwing werden de symfonische concerten verplaatst van het centrum van Utrecht naar de noodlocatie Vredenburg Leidsche Rijn aan de A2. De twee jaar daarvoor in het leven geroepen omroepserie ‘De Vrijdag van Vredenburg

Peter van Onna: ‘Vrede van Utrecht is ook nu actueel’

Driehonderd jaar geleden werd de Vrede van Utrecht getekend, waarmee een eind kwam aan zowel de Spaanse successieoorlog, als de Oorlog van Queen Anne. Bijzonder was dat dit vredesverdrag niet op het slagveld, maar aan de onderhandelingstafel tot stand kwam. Het duurde anderhalf jaar voor de vele partijen het met elkaar eens werden en het verdrag geldt als het begin… 

Zwanenzang Tristan Keuris in Vrijdag van Vredenburg

Sinds de omroepserie De Vrijdag van Vredenburg zes jaar geleden begon, heeft zij een almaar uitdijend publiek aan zich weten te binden. Dit ondanks de aanvankelijk nogal onherbergzame noodlocatie aan de A2, waarvan de scheldnaam ‘Rode Doos’ inmiddels is uitgegroeid tot een koosnaam voor zowel publiek als musici.

Ifigeneia moest dood, zo blijkt uit de reconstructie door de jubilerende Theatergroep Aluin

‘Dat lijkt wel een boeketreeks!’ sprak mijn vrouw met enig afgrijzen bij het zien van de cover van ‘De Wraak van Iphigeneia’. En ja, het moet gezegd: op boekformaat is de affiche van de laatste theatervoorstelling van Theatergroep Aluin iets te veel van het goede. Van de A0-affiche had je dat nooit gedacht. Sterker nog: die affiches van Aluin, die… 

Klein Lidmaatschap
175 / 12 Maanden
Speciaal voor organisaties met een omzet  of subsidie van minder dan 250.000 per jaar.
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
5 proefabonnementen op de nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten over ons beleid
Inzage in de financiën
Exclusieve archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Eigen mastodon account op onze instance
Cultureel Lidmaatschap
360 / Jaar
Voor culturele organisaties
Geen storende banners
Een premium Nieuwsbrief
10 proefabonnementen op de nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten
Inzage in financiën
Exclusieve archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Eigen mastodon-account op onze instance
Samenwerking
Privé Lidmaatschap
50 / Jaar
Voor natuurlijke personen en zzp’ers.
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten over ons beleid
Inzage in de financiën
Exclusieve archieven
Eigen mastodon account op onze instance
nl_NLNederlands