Meteen naar de inhoud

nicole beutler

Genevieve Murphy, componist en theatraal performer: ‘Ik hou van muziek met een ritme, gevoel en drive. Muziek die me laat dansen.’ #novembermusic

  • 8 min leestijd

‘Ik heb een bijzondere relatie met mijn spullen. Het heeft te maken met bepaalde emotionele ervaringen in mijn leven.’ Genevieve Murphy (Schotland, 1988) slaat met “The Spot Where I Find Myself’ een nieuwe weg in bij het verkennen van haar mogelijkheden als componist, muzikant, maar… 

Compromisloze danskunstenaar Koert Stuyf inspireert nog steeds (1938-2020)

  • 3 min leestijd

Elke danser is wel nostalgisch aangelegd. Helden of iconen uit de danswereld krijgen een bijzondere en eervolle podiumplek in de inspiratie van jonge dansers, van choreografen en ook van het publiek. Zo ook Koert Stuyf en Ellen Edinoff, en hun Stichting Eigentijdse Dans.

Totdat het lachen je vergaat. Crashpark enscèneert de ondergang van de wereld als een prachtige landschap vol partygangers

  • 5 min leestijd

Crash Park – La vie d’une île (2018) van de Franse regisseur Philippe Quesne voert 19de eeuwse waarden op in hun 21ste eeuwse uitwerking. De elitaire ontdekkingsreiziger is een modale toerist geworden, die zich in goed georganiseerde groepen naar iedere uithoek van de wereld beweegt,… 

Uiterst zeldzame aardverschuiving mogelijk in hedendaagse dans in Nederland.

  • 8 min leestijd

In de hedendaagse dans zitten artistiek leiders vaak tientallen jaren op hun plek, in Nederland tenminste. Deze week kondigde Leo Spreksel zijn vertrek bij Korzo aan, per september 2017. Na 29 jaar houdt de directeur en programmeur dans van het Haagse theater en productiehuis het voor… 

Dit zijn de winnaars, verliezers en nieuwkomers in de Amsterdamse kunsten

  • 6 min leestijd

Het wil nog niet vlotten met de diversiteit in de Amsterdamse kunstwereld. Het Amsterdams Fonds voor de kunst, dat vandaag zijn subsidietoekenningen bekend maakte, wordt er een beetje moe van: “In de meeste disciplines merken de commissies op dat de culturele diversiteit van publiek, personeel en bestuur tegenvalt, evenals de inspanningen om daar verandering in te brengen. Buiten de gespecialiseerde organisaties waarvoor culturele diversiteit een core business is, zijn de ambities nog altijd niet groot, twee decennia cultuurbeleid op dit gebied ten spijt. Zijn de ambities er wel, dan lukt het organisaties niet altijd om er handen en voeten aan te geven. Er lijkt vaak sprake van een bepaald ongemak of ‘niet weten hoe’.”

Om dan maar met het goede nieuws te beginnen: Marmoucha groeit 398 procent ten opzichte van de vorige subsidieronde. De hoofdstedelijke producent en promotor van podiumkunsten op het gebied van Noord-Afrikaanse en Midden-Oosterse kunst en cultuur in Nederland werd in 2013 nog fors gekort, maar het Amsterdams Fonds voor de Kunst vond het werk van de afgelopen vier jaar zo goed, dat de subsidie dubbel en dwars is verdiend. In de nieuwe ronde toekenningen die op 1 augustus beken werd stijgen ze van 25.070 euro naar een ton, met de opmerking erbij dat ze wellicht niet zo ambitieus moeten zijn.

Julidans dubbelprogramma met Levi en Serussi roept vooral vragen op

  • 5 min leestijd

Het is een nieuwe en belangrijke trend binnen de programmering van internationale dans- en performance festivals in Nederland: niet alleen relevant werk van internationale choreografen tonen, maar ook uitdrukkelijk aandacht besteden aan dansmakers verbonden met de Nederlandse danspraktijk. Spring Utrecht opende in mei met Nicole Beutler en sloot af met Jan Martens, terwijl tijdens Julidans Pere Faura de spits mocht afbijten met sin baile no hay paraíso (no dance, no paradise).

Festival Spring opent met teleurstellend stuk van Nicole Beutler

  • 6 min leestijd

De eer om het Utrechtse dans- en performancefestival SPRING te openen, viel dit jaar te beurt aan choreograaf Nicole Beutler[hints]Nicole Beutler (München, 1969) is choreograaf en theatermaker. Na een studie Beeldende Kunst aan de Kunstacademie (Münster en München) kwam zij naar Amsterdam voor de School voor Nieuwe Dansontwikkeling van de AHK, waar zij in 1997 afstudeerde. Haar werk bevindt zich op het grensvlak van beeldende kunst, theater en dans(bron)[/hints]. De voorstelling 6: The Square ve...

Je kunt nu inloggen om verder te lezen!

Welkom in het archief van Cultuurpers! Als lid heb je toegang tot alle, meer dan 3000 berichten die we sinds onze oprichting in 2009 hebben geplaatst!

(Recente berichten (jonger dan drie maanden) zijn voor iedereen te lezen, dankzij onze leden!)

Word lid, of log hieronder in:

Transatlantic van Het Nationale Ballet toont werken van 4 blanke mannen. Waarom?

  • 4 min leestijd

In Transatlantic danst Het Nationale Ballet tijdens het Holland Festival werken van vier choreografen. Ze zijn man. Ze zijn blank. Ze maken klassiek ballet. Waarom deze keuze?
Transatlantic en de mannenchoreografen
Het is een thema dat steeds terugkeert. Onlangs opnieuw in Engeland. Brits/Bengaals choreograaf Akram Khan, ook te zien tijdens het komende Holland Festival, wierp de knuppel in het hoenderhok: ‘Promoveer vrouwelijke choreografen niet simpelweg omdat ze vrouw zijn.’ Dat leverde hem ...

Je kunt nu inloggen om verder te lezen!

Welkom in het archief van Cultuurpers! Als lid heb je toegang tot alle, meer dan 3000 berichten die we sinds onze oprichting in 2009 hebben geplaatst!

(Recente berichten (jonger dan drie maanden) zijn voor iedereen te lezen, dankzij onze leden!)

Word lid, of log hieronder in:

Nederlandse Dansdagen tonen artistieke uitdaging uitsluitend in de marge van programma

  • 6 min leestijd

Het eerste weekend van oktober vonden in Maastricht de Nederlandse Dansdagen (NDD) plaats. Zoals Ruben Brugman al rapporteerde, worden daar voor de danswereld belangrijke prijzen uitgereikt. Maar de Dansdagen lijken vooral bedoeld ter promotie van de Nederlandse dans, meer dan dat ze een kritische evaluatie of artistieke… 

Vragen, verstilling en verzet: het nieuwe Echo en eerder werk van choreografe Nicole Beutler op tournee door Nederland

  • 9 min leestijd

5:Echo, de meest recente productie van choreografe Nicole Beutler, is een curieuze voorstelling. Alle aandacht gaat uit naar twee fameuze pioniers van de Nederlandse dans in de jaren 60 en 70: Ellen Edinoff en Bianca van Dillen. Toch laat Echo vooral zien hoe onmogelijk (en… 

Hoe een danshuis in Amsterdam nu wel lukt

  • 3 min leestijd

Terwijl Amsterdam jarenlang sukkelde met een plan voor een Danshuis, openen in december de Chassé Dance Studios hun deuren. De voormalige Chassékerk is omgetoverd tot een multifunctioneel centrum met 8 professionele dansstudio's, 45 hotelkamers, een gymzaal in de nok, en een grand café. Lenny Balkissoon, ex-danser en acteur (Zeg 'ns Aaa) financierde, ontwierp en organiseert de bouw. Cultureel ondernemerschap in woelige tijden. Het kan.

De gemeente Amsterdam stelde 1.8 miljoen euro beschikbaar...

Je kunt nu inloggen om verder te lezen!

Welkom in het archief van Cultuurpers! Als lid heb je toegang tot alle, meer dan 3000 berichten die we sinds onze oprichting in 2009 hebben geplaatst!

(Recente berichten (jonger dan drie maanden) zijn voor iedereen te lezen, dankzij onze leden!)

Word lid, of log hieronder in:

Ongenadig genadig, ‘Shirokuro’ bouwt voort op hamerslag Oestvolskaja @HollandFestival

  • 5 min leestijd
Holland Festival

De samenwerking tussen pianist Tomoko Mukaiyama en choreograaf Nicole Beutler in de voorstelling ‘Shirokuro’, vorige week te zien tijdens het Holland Festival, levert een prachtig perspectief op op twee pianosonates van Galina Oestvolskaja. ‘Shirokuro’ betekent zwart-wit in het Japans. De absolute muziek van de Russische componiste wordt, ondanks sterke beelden en indrukwekkende mede-protagonisten op het toneel, nooit uitgelegd en behoudt daardoor zijn pure kracht.

Sanja Mitrovic wint BNG theaterprijs van 45.000 euro met voorstelling ‘Will you ever be happy again?’ #tf2010

  • 2 min leestijd

Sanja Mitrovic heeft de BNG Nieuwe Theatermakers Prijs 2010 gewonnen. Zij krijgt de prijs van 45.000 euro voor haar voorstelling ‘Will You Ever Be Happy Again’? Hierin zorgde zij voor zowel de regie als het acteerwerk. Het prijzengeld kan zij besteden aan een nieuwe voorstelling in het volgend seizoen.