Daar schrikken we zelf best een beetje van. Dat het best goed liep met het Cultureel Persbureau, wisten we, maar een bereik van meer dan 100.000 mensen hielden we eigenlijk niet voor mogelijk. We hadden immers niets aan marketing gedaan. Alleen maar inhoud geplaatst en geen gratis kaarten weggegeven. En maar één keer iets met een blote vrouwenborst erin.
Enfin.
Voor een website die zich uitsluitend richt op journalistieke berichtgeving over cultuur doen we het helemaal niet slecht. De cijfers geven we er maar even bij. Hieronder dus. Paar opvallende trends: onze top negen van best gelezen verhalen bestaat geheel uit nieuwsverhalen. Logisch, zal je misschien zeggen, maar voor een site die zich in 2010 nog vooral richtte op het recenseren van kunst, zijn zulke cijfers leerzaam. U, de lezer, bent gewoon meer geïnteresseerd in hard nieuws, en nu de traditionele media dat steeds vaker laten liggen, weet u de weg naar ons te vinden. Daar zijn we blij om en dankbaar voor.
Zachte euro’s
Wie ook blij is, is de politiek. Al zou je dat misschien gezien de aard van onze berichtgeving, niet zeggen. We hebben ze immers nogal hinderlijk gevolgd, de dames en heren in Den Haag. We ontvingen daar dit jaar 90.000 euro subsidie (geen belastinggeld, maar betaald van de rente op de omroepreserve) voor, en verdienden zelf ongeveer 20.000 euro bij, vooral dankzij de Online Festivaldagkrant De Dodo, die we in samenwerking met een aantal grotere festivals maakten. Iets minder dan een euro kosten per bezoeker, dus. Daar kan de Nederlandse Opera nog een puntje aan zuigen.
Nu gebeuren er rare dingen met geld uit Den Haag, en het raarste is wel, dat het vaak zomaar opeens op is. Zo ook met die omroepreserve. Foetsie. Rente dus ook: foetsie. Nu is de dodo wel vaker uitgestorven, maar we wilden er eigenlijk voor gaan zorgen dat deze dodo in ieder geval het voorlopige einde van de wereld gaat halen. Ofwel. Hoe gaan we 2012 overleven. Een jaar waarin de hele kunstwereld op de schop gaat, waarin kunstinstellingen zich in hele rare bochten zullen gaan wringen om in de gunst te vallen bij subsidiënten en politici rare dingen zullen gaan den om hun electoraat overeind te houden, of nog meer te gaan bezuinigen gaan ze nu al doen.
Wij gaan daar natuurlijk bij zijn, ook als vrijwilliger, maar voor goede journalistiek is ook een klein beetje financiering handig.
Harde euro’s
Voordat we nu dus jullie allemaal een tientje gaan vragen, het volgende: wat zou je zelf over hebben voor het in stand houden van het cultureel persbureau en de afgeleide producten? En dan natuurlijk als even belangrijke vraag: wat zou je ervoor terug willen hebben?
We zien je reactie met veel spanning tegemoet.
Komen nu onze cijfers.
Cultureel Persbureau: Totaal aantal bezoekers sinds 1-1-2011: 84.000, gemiddeld drie minuten per paginabezoek.
Festivaldagkrant De Dodo: vier festivals gecoverd, in totaal 40 dagen actief geweest: 19.000 bezoekers, die gemiddeld 2 minuten op elke pagina doorbrachten.
YouTubekanaal: 12.143 videoweeegaven.
Top 4:
Une Flute enchanté door Peter Brook. (1400 kijkers)
Laura van Dolron over Sartre Zegt Sorry (960 kijkers)
Mark Rutte’s Minuut over Kunst (950 kijkers)
Savion Glover bezoekt Springdance 2011 (900 kijkers)
Overige media:
Onze Liveblogs vanaf juni 2011, 2096 pageviews, >15.000 bezoekers op coveritlive.
Twitter: 4860 volgers cultuurpers, 670 volgers de_dodo
Facebook: 4455 likes voor ‘Uranja van Cultuurpers’, 382 voor De Dodo
Onze top 9 verhalen:
20 juni 2011
3416 pageviews, gemiddeld 6 minuten op pagina, 515 ‘likes’
Wethouder Rotterdam schokt cultuursector door totaal gebrek aan kennis
29 augustus 2011
2923 pageviews, gemiddeld 5 minuten op de pagina, 224 ‘likes’
23 januari 2011.
1731 pageviews, gemiddeld 6 minuten op de pagina, 371 ‘likes’
26 november 2011
810 pageviews, gemideld 5 minuten op de pagina, 137 likes
Voor het eerst liegt een staatssecretaris openlijk en komt ermee weg. Of niet?
21 mei 2011
780 pageviews, gemiddeld 4 minuten op de pagina, 70 likes en 1130 lezers op storify
Halbe Zijltra houdt meer van zijn werk dan het ministerie durft te laten zien
22 november 2011
757 pageviews, gemiddeld 5 minuten op de pagina, 148 likes, 1000 lezers op CoveritLive
7 september 2011
737 pageviews, gemiddeld 4 minuten op de pagina, 66 likes.
31 januari 2011
727 pageviews, gemiddeld 4 minuten op de pagina, 37 likes
2 juni 2011,
709 pageviews, 6 likes.