Ga naar de inhoud

2600 bezoekers voor Supernova, kan dat niet beter? Een taaie kwestie in 7 scènes

Scène 1 – Verwachtingen

De grootste zaal van filmtheater ’t Hoogt is woensdagmiddag op uitnodiging van het Filmfonds volgestroomd met mensen uit de filmsector. Onderwerp van de bijeenkomst is het chronisch lage bezoek bij de meer artistieke Nederlandse films.

Dat is overigens al lang zo, en niet alleen in Nederland. Moeten er nieuwe wegen worden bewandeld? Moeten de verwachtingen worden getemperd? ‘Naar een nieuw distributiemodel’ is de veelbelovende titel van het debat. Een titel die toch wat ambitieus zal blijken.

Scène 2 – Supernova

De première van Supernova eerder dit jaar op het Filmfestival Berlijn. De zaal vol jong publiek kijkt ademloos. Regisseur Tamar van den Dop springen de tranen in de ogen van geluk. Ruim twee maanden later komt de anticlimax bij de Nederlandse bioscoopuitbreng van deze expressief vormgegeven coming-of-age-story. Ondanks lovende recensies en veel voorpubliciteit blijft de teller steken op 2600 bezoekers. Dat is om te huilen, ware het niet dat we er al aan gewend zijn. In ’t Hoogt onthult de distributeur dat hij heeft overwogen de film niet uit te brengen, maar ja, er waren al contracten en goede relaties moeten ook gekoesterd. Een echte oplossing lijkt niemand te hebben.

Scène 3 – Exit bioscoop

Even een panoramashot, de blik op het buitenland. Iemand merkt op dat er in Frankrijk en Duitsland veel films geproduceerd worden die nooit in de bioscoop komen. Het is geen schande om direct naar video on demand of televisie te gaan. Daar zijn veel meer kijkers. Verander die verplichte biosuitbreng bij de financiering.

Scène 4 – Nieuwe helden

Louis Hartlooper Complex, 14 april. Première van de wielerdocumentaire Nieuwe helden van Dirk Jan Roeleven in vier zalen tegelijk. Groot feest. Fietsliefhebbers toegestroomd. DWDD was ook al ingeschakeld. Minister Frans Timmermans is van de partij en twittert. Roeleven brengt zijn geesteskind als een ware koopman aan de man. Al vroeg met promotie begonnen. Boek gemaakt. Wielerfanaten benaderd. Zorgen dat iedereen weet dat de film bestaat. Formule ‘Fiets-Film-Friet’ bedacht. Na première onverdroten met de film door het land. Filmtheaters bedelen of ze de film mogen vertonen. Resultaat: bijna 10.000 bezoekers. Tien jaar geleden was dat nog mager, nu juichen we als een documentaire dat haalt in de bios. Event-cinema dus? Soms ja, want niet iedere film leent zich voor het mobiliseren van doelgroepen of organiseren van events.

Scène 5 – Pathé

Intussen in ’t Hoogt. Iemand in de zaal constateert: in Berlijn liepen jonge mensen warm voor Supernova. In Nederland draaide hij in arthouses en filmtheaters, waar het publiek in hoofdzaak 50+ is. Waarom dus het jonge publiek niet opgezocht waar het is, in de multiplexen van Pathé bijvoorbeeld, voegt een ander toe. Ooit geprobeerd met Kauwboy, antwoordt een derde, maar nul op het rekest gekregen. Producent René Goossens wil het met Zomer nog eens proberen. Het schijnt dat Pathé wel iets met de incourante timeslots wil doen. Niemand van Pathé in de zaal, helaas.

Scène 6 – Toch nog een nieuw idee?

Rutger Wolfson, directeur van het Filmfestival Rotterdam, staat op om reclame te maken voor IFFR Live!, een manier om het festivalgevoel te exporteren. Vijf premières op het komende Rotterdamse festival kunnen tegelijkertijd online en in diverse Europese bioscoopzalen bekeken worden. De filmmakers zijn daarbij aanwezig. Alle kijkers, of ze nu in Polen of Spanje zitten, kunnen via Twitter deelnemen aan de Q&A-sessie na afloop van de film. De eerste film die geselecteerd is voor IFFR Live! is Atlantic van Jan-Willem van Ewijk, over een jonge Marokkaanse visser die op zijn surfplank richting Europa reist.

Scène 7 – Lapmiddelen

De discussie loopt op zijn eind. Filmkrant-hoofdredacteur Dana Linssen valt te eer te beurt een en ander bondig samen te vatten. Ze constateert dat er vooral lapmiddelen ter tafel zijn gekomen. Moeten we de kennelijk verstoorde markt dienen? Moet je juist niet een markt creëeren? Moeten we het niet over een culturele uitdaging hebben? Gooi open dat hele systeem.

Leo Bankersen

Leo Bankersen schrijft over film sinds Chinatown en Night of the Living Dead. Recenseerde als freelance filmjournalist lange tijd voor de GPD. Is nu, onder andere, een van de vaste bijdragers aan De Filmkrant. Breekt graag een lans voor kinderfilms, documentaires en films uit niet-westerse landen. Andere specialiteiten: digitale zaken en filmeducatie.View Author posts

Klein Lidmaatschap
175 / 12 Maanden
Speciaal voor organisaties met een omzet  of subsidie van minder dan 250.000 per jaar.
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
5 proefabonnementen op de nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten over ons beleid
Inzage in de financiën
Exclusieve archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Eigen mastodon account op onze instance
Cultureel Lidmaatschap
360 / Jaar
Voor culturele organisaties
Geen storende banners
Een premium Nieuwsbrief
10 proefabonnementen op de nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten
Inzage in financiën
Exclusieve archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Eigen mastodon-account op onze instance
Samenwerking
Privé Lidmaatschap
50 / Jaar
Voor natuurlijke personen en zzp’ers.
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten over ons beleid
Inzage in de financiën
Exclusieve archieven
Eigen mastodon account op onze instance
nl_NLNederlands