Wat heeft de grachtengordel toch tegen Drenthe? Nu weer Marieke Heebink. Het begon met Yvonne Kroonenberg die na een bezoek aan Assen sprak van “Simpele mensen met van die klassieke Drentse koppen, maar met uitdrukkingsloze ogen. Ik liep daar rond en probeerde die mensen te begrijpen, op dezelfde manier als dat ik me probeer te verdiepen in het geestelijk leven van dieren.” Daarna haastte Kroonenberg zich naar het Concertgebouw, hoewel ze blijkbaar zonder lezingen vooraf niets begrijpt van Mahler.
Enfin, terecht veel ophef, la Kroonenberg wrong zich in allerhande bochten met als tenenkrommend dieptepunt dat haar opmerking “Iedereen noemt zich ook maar mens tegenwoordig” slechts een grapje was.
Lachen.
Ze zal ook daar boeken willen verkopen, denken wij dan meteen en wensen haar daarbij veel succes. En mompelen: gelukkig noemde je alleen Assen, want het is duidelijk dat we voor Assen moeten lezen: alles buiten een klein stukje Amsterdam.
Veel ernstiger is wanneer Marieke Heebink, een van onze beste actrices, niet veel later wederom de provincie meent weg te moeten zetten, met voor Drenthe vervelend genoeg opnieuw een verwijzing naar een van haar provinciesteden.
[bol_product_links block_id=”bol_5454d8df5a039_selected-products” products=”9200000021765860″ name=”kroon” sub_id=”” link_color=”003399″ subtitle_color=”000000″ pricetype_color=”000000″ price_color=”CC3300″ deliverytime_color=”009900″ background_color=”FFFFFF” border_color=”D2D2D2″ width=”250″ cols=”1″ show_bol_logo=”undefined” show_price=”1″ show_rating=”1″ show_deliverytime=”1″ link_target=”1″ image_size=”1″ admin_preview=”1″]Want Meppel, da’s blijkbaar ook erg: “Soms is het moeilijk, maar kijk eens: ik sta hier wel drie avonden voor een uitverkochte zaal in New York te spelen en hoef godzijdank niet naar Meppel” vertelde Heebink in De Volkskrant.
Natuurlijk is het succes van Toneelgroep Amsterdam in New York haar meer dan gegund en wie gaat, als het dan toch op kosten van belastingbetaler mag, nou niet liever naar New York dan naar Meppel?
Dat klinkt een beetje populistisch, ja, provinciaals zelfs.
Maar even provinciaals is het klakkeloos napraten van Melle Daamen, lid van de Raad voor Cultuur en directeur van Stadsschouwburg Amsterdam waar Toneelgroep Amsterdam doorgaans resideert. Want dat Daamen geen voorstander van cultuurspreiding is weten we inmiddels. Alles lekker in Amsterdam houden en desnoods laten invliegen.
En in het geval van Toneelgroep Amsterdam laten uitvliegen natuurlijk, want alles is beter dan Meppel.
Zou Heebink eigenlijk wel weten waar dat ligt?
Je bent er, vanuit het centrum van het universum Amsterdam gerekend, in een klein uurtje. De gemiddelde inwoner van New York zou het beschouwen als een rustig voorstadje, met veel omringende natuur en een ideale plek om je kinderen groot te brengen. Iets voor de superrijken.
Maar zover reiken de gedachten van Marieke Heebink niet, nu ze, na een urenlange vliegreis, veel gedoe bij de douane en een lange taxirit in downtown New York is beland. Ook de tijdrovende worsteling om in the big apple zelfs maar een paar blokken verder te komen, bijvoorbeeld van je hotel naar het theater, deren haar allerminst.
Godzijdank niet naar Meppel.
Wybrich Kaastra, directeur en programmeur van dat o zo gevreesde theater in Meppel reageerde, je zou het vanuit de provincie niet verwachten, uiterst hoffelijk: http://www.schouwburgogterop.nl/wybrich-blogt
Ik begrijp helemaal waarom de directeur van Meppel zo’ n bevlogen reactie schrijft. Maar het moge toch duidelijk zijn dat Heebink ‘ Meppel’ als (nogal onhandig) voorbeeld heeft gebruikt. Voor hetzelfde geld was de schouwburgdirecteur van Kerkrade of Middelburg nu in de pen geklommen. Een heel ander verhaal dan het boeken de interviews met Peter Middendorp, die inderdaad nogal hardhandig afrekent met zijn geboortestad Emmen.
Reacties zijn gesloten.