Meteen naar de inhoud

Met Despois do Silencio dwingt Christiane Jatahy diep respect af op het Holland Festival

Je las hier al gratis berichten. Doe daarom nu ook mee met Cultuurpers. We hebben meer dan 400 trouwe leden. Mensen die betrokken zijn bij de kunst, erin werken, het beleid bepalen. Mensen die een onafhankelijke kijk op kunstjournalistiek waarderen. Net als jij.

Word NU lid om Cultuurpers door te laten gaan!

Daar had Christiane Jatahy me toch even te pakken. Als tijdens het door haar geregisseerde en bedachte verhaal ‘Despois do Silencio’ een van de actrices in een Winti-achtig delier terechtkomt, en haar collega’s haar proberen te behoeden voor onzachte aanvaringen met toeschouwers op de eerste rij, denk ik even dat het echt is. Zo gewend zijn we inmiddels aan werkelijkheid op het toneel. Maar dan pakt na een paar minuten de boventiteling de draad weer op en is de illusie doorbroken. De fictie was hersteld. Het maakte de voorstelling alleen maar sterker. 

Jatahy, dit jaar ‘associate artist’ van het Holland Festival, is een meester in het spelen met fantasie en werkelijkheid. Ze zet voor haar theater alle middelen in, van live muziek en dans tot film. In ‘Despois do Silencio’ (Na de stilte) vormen in de Braziliaanse Bahia-regio opgenomen filmbeelden niet alleen een kleurrijke en betekenisverhogende achtergrond, ze zijn uiteindelijk ook de speelplek. Dat gebeurt wanneer ze een podiumbreed, precies op acteursformaat geprojecteerd dorpsfeest tonen, waar de live acteurs in het Amsterdamse theater Frascati naadloos in opgaan. 

Horigheid

De beelden van de mensen, in combinatie met overdonderend opzwepende drums, transporteren je moeiteloos over duizenden kilometers oceaan naar een andere wereld. Brazilië, waar in 1888 de slavernij officieel werd afgeschaft, kent nog steeds een vorm van uitbuiting. Landloze boeren leven in horigheid onder het juk van grootgrondbezitters die het regionale gezag in hun zak hebben. Wie protesteert komt onder dubieuze omstandigheden aan zijn einde. 

Bron voor deze voorstelling zijn een documentaire over een van die moorden, en een boek dat daar een paar jaar geleden over geschreven is. 

Op het toneel drie actrices en een muzikant, op de achterwand een heel dorp. De stijl is documentair en alles begint opvallend licht. Die toon is wat je het meest raakt in deze voorstelling. Hoe verschrikkelijk het beschreven onrecht ook is, hoe machteloos de spelers zich ook voelen, alles staat in het teken van levenskracht. 

Dichtbij

Voor ons, toeschouwers in een comfortabel land waar we van de door hun verbouwde koffie alleen de voordelen proeven, biedt het op zijn minst de mogelijkheid om iets te voelen van wat ze daar, in die overweldigende natuur, meemaken. 

De voorstelling komt dichtbij en daardoor besef je ook hoe ver weg Brazilië is. Dat geeft een gevoel van machteloosheid, maar vooral ook van diep respect. Ik raakte ervan doordrongen hoe stom het zou zijn om daar met onze klompenvoeten de hulpverlener uit te gaan hangen, want we zouden er meer kapot maken dan helen. Er is in onze naam al genoeg ellende aangericht.

Schaamte

Vorig jaar vertoonde de Zwitserse theatermaker Milo Rau een voorstelling die inhoudelijk en in vorm veel overeenkomsten had met Despois do Silencio. Hij was met een paar zeer witte acteurs van zijn gezelschap NTGent naar het Braziliaanse Amazonegebied getrokken. Doel was om op de plek waar ieder jaar  door landloze boeren de moord op één van hen herdacht wordt, het Grieks klassieke stuk Antigone op te voeren. Met hun toneelspel en cameraploeg verstoorden ze hele levens, waarna ze terugkeerden naar het comfort van hun Vlaamse theater. Zonder verdere nazorg. 

Rau meende zo verbinding tot stand te brengen, maar het resultaat was vooral afstand, onbegrip en schaamte. De klassieke Sophocles noch NTGent hadden daar ook maar iets toe te voegen. Ze stonden in de weg, en zo ervoeren de actievoerders die ze te hulp wilden schieten het ook.

Christiane Jatahy maakt duidelijk waarom. Ga het zien en laat je vervoeren.  

Despois do Silencio is nog te zien in het Holland Festival. Inlichtingen en kaarten.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Wijbrand Schaap

Cultuurjournalist sinds 1996. Werkte als toneelrecensent, columnist en verslaggever voor Algemeen Dagblad, Utrechts Nieuwsblad, Rotterdams Dagblad, Parool en regionale kranten via de Geassocieerde Pers Diensten. Interviews voor TheaterMaker, Theaterkrant Magazine, Ons Erfdeel, Boekman. Podcastmaker, experimenteert graag met nieuwe media. Cultuurpers heet het geesteskind dat ik in 2009 op de wereld zette. Levenspartner van Suzanne Brink huisgenoot van Edje, Fonzie en Rufus. Zoek en vind mij op Mastodon.Bekijk alle berichten van deze auteur

Privé Lidmaatschap (maand)
5 / Maand
Voor natuurlijke personen en ZZP’ers.
Geen storende banners
Een speciale nieuwsbrief
Eigen mastodon-account
Toegang tot onze archieven
Klein Lidmaatschap (maand)
18 / Maand
Voor culturele instellingen met een omzet/subsidie van minder dan 250.000 euro per jaar
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
Al onze podcasts
Eigen Mastodonaccount
Toegang tot archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Extra aandacht in berichtgeving
Groot Lidmaatschap (maand)
36 / Maand
Voor culturele instellingen met een omzet/subsidie van meer dan 250.000 euro per jaar.
Geen storende banners
Een speciale nieuwsbrief
Eigen Mastodonaccount
Toegang tot archieven
Deel persberichten met ons publiek
Extra aandacht in berichtgeving
Premium Nieuwsbrief (substack)
5 proefabonnementen
Al onze podcasts

Betalingen geschieden via iDeal, Paypal, Creditcard, Bancontact of Automatische Incasso. Wilt u liever handmatig betalen, op basis van een factuur vooraf, rekenen we 10€ administratiekosten

*Alleen bij een jaarlidmaatschap of na 12 maandelijkse betalingen

nl_NLNederlands