Ga naar de inhoud

Ooit verguisde Braziliaanse held Verocai verovert het Holland Festival.

Zo ziet charisma eruit. Arthur Verocai, inmiddels 79, lang en mager, stijlvol jasje om de benige schouders, hoeft maar een keer de zaal in te kijken om het publiek te overweldigen. In de grote zaal van het Concertgebouw, dinsdagavond, stond de Braziliaanse legende voor het Metropole Orkest om werk van zijn schaarse albums te laten klinken. Hij hoefde nauwelijks te bewegen, zijn handen nauwelijks op te heffen om het groot bezette orkest te laten klinken als de lekkerste big band ter wereld.

Verocai is de man die voorbestemd was voor grote dingen, maar zijn tijd niet mee had. Had men in de jaren zeventig gehoord wat men nu hoort, was hij veel productiever geweest. Wie weet tot welke hoogte hij verder gestegen was. Terwijl hij nu al top is. 

Cool Jazz

Zo klonken de seventies dus. De muziek die Verocai in 1972 op een destijds genegeerd album zette, is een uiterst geslaagd huwelijk tussen de Bossa Nova van Jobim, bekend van Astrud Gilberto, en de cool jazz van Miles Davis, voorzien van een vleug Zappa. Dat klinkt dus zwoel en relaxed tot en met, maar met een swing en razende riedels van de strijkers die het zeer gemêleerde Holland Festivalpubliek vrijwel meteen in beweging bracht.

Zo werd het gezellig. Verocai, besloot na zijn genegeerde debuut te stoppen met schrijven. Tot hij begin deze eeuw werd herontdekt en meteen uitgroeide tot een held van de Braziliaanse muziekscene. In Amsterdam had hij twee vrienden meegebracht. Zangeres Paula Santoro en zanger-gitarist Rogê vleiden zich bescheiden achterin, naast de Fender Rhodes die werd bespeeld door Verocai’s zoon Ricardo. 

Glunderende cellisten

De verbondenheid van de Braziliaanse sterren veranderde het podium van het Concertgebouw in een gezellige huiskamer waar zw rond de eettafel hun gedichten zongen. In de zichtlijn tussen hen in zag ik glunderende cellisten die het feestje vrolijk meevierden. Verocai, niet meer al te best bij stem, vond steun bij zijn vrienden en die warmte straalde af op de zaal.

Iedereen had een grote glimlach op, niet in de laatste plaats de musici van het Metropole. Ze hadden er zin in, en vonden het na die vijf kwartier en slechts één toegift eigenlijk een beetje te kort. Dat vond iedereen eigenlijk wel. Maar het maakte ook nederig. Zo weinig materiaal, zo goed: wat hadden we hem vooral meer gegund.  

Meegemaakt: Arthur Verocai in het Concertgebouw, tijdens het Holland Festival op 25 juni.

Wijbrand Schaap

Cultuurjournalist sinds 1996. Werkte als toneelrecensent, columnist en verslaggever voor Algemeen Dagblad, Utrechts Nieuwsblad, Rotterdams Dagblad, Parool en regionale kranten via de Geassocieerde Pers Diensten. Interviews voor TheaterMaker, Theaterkrant Magazine, Ons Erfdeel, Boekman. Podcastmaker, experimenteert graag met nieuwe media. Cultuurpers heet het geesteskind dat ik in 2009 op de wereld zette. Levenspartner van Suzanne Brink huisgenoot van Edje, Fonzie en Rufus. Zoek en vind mij op Mastodon.View Author posts

Klein Lidmaatschap
175 / 12 Maanden
Speciaal voor organisaties met een omzet  of subsidie van minder dan 250.000 per jaar.
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
5 proefabonnementen op de nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten over ons beleid
Inzage in de financiën
Exclusieve archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Eigen mastodon account op onze instance
Cultureel Lidmaatschap
360 / Jaar
Voor culturele organisaties
Geen storende banners
Een premium Nieuwsbrief
10 proefabonnementen op de nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten
Inzage in financiën
Exclusieve archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Eigen mastodon-account op onze instance
Samenwerking
Privé Lidmaatschap
50 / Jaar
Voor natuurlijke personen en zzp’ers.
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten over ons beleid
Inzage in de financiën
Exclusieve archieven
Eigen mastodon account op onze instance
nl_NLNederlands