Skip to content

I call on the cultural sector of the Netherlands: put 80% of your marketing budget into cultural education.

In mijn werk verleid ik mensen to at aanraking te komen met kunst. En then at the bijzonder met kunst met a grote K. The kunst those vaak als ‘moeilijk’ of, at a poging to from the negatieve imago af te komen, als ‘kwetsbaar’ is verhandeld. Liberale politici zouden misschien zeggen kunst those ‘niet normaal doet’. The is the soort kunst that haar bestaansrecht moet bevechten, kunst those bovendien vaak to precies those reden moeilijk toegankelijk is. Omdat ze geen referentiekader biedt, maar that juist ter discussie stelt.

Omdat deze kunst iets laat zien what er voorheen yet not was. Iets vreemds, onbekends or ongemakkelijks.

Me houd from that soort kunst.

Me houd from that soort kunst, omdat zij mij raakt. Dear deze aanraking is mijn wereld net iets groter. Dat laatste is juist nu, at tijden van fragmentatie and the leven at bubbels, van essentieel belang. Anders vergeten wij wellicht that er yet andere meningen, perspectieven and mogelijkheden zijn then those our via onze uniforme kennissenkring and gepersonaliseerde media bereiken, met als gevolg that the ander steeds vreemder and the begrip voor elkaar steeds lastiger wordt.

Dus: a hoera for the kunst those our knowledge laat maken met the onbekende.

But ja. Me heb a probleem: kunst met a large K verkopen anno now is als vechten tegen windmolens. In the luttele seconden aandacht those ik with a advertentie, a poster or a filmpje weet te veroveren, moet ik not enkel informeren and enthousiasmeren ik must also duiden. Uitleggen. Een steeds groter deel from the beoogde public heeft namelijk yet nooit gehoord van mijn product. The heeft also geen enkel referentiekader and eigenlijk geen idee where ik the about heb. How komt dat?

That komt, zo is mijn indruk, omdat the algemene ontwikkeling at Netherlands achteruit gaat.

Wie heeft er vandaag the dag yet a grote kennis van algemene zaken, van zaken where schrijvers, sprekers, kunstenaars at hun werk to refereren? Die groep is steeds kleiner omdat wij deze kennis nauwelijks meer nodig hebben. In onze eigen, persoonlijke, uniforme bubbel komen wij with what wij kennen and weten prima uit the voeten.

En zelfs buiten deze bubbel worden we zelden geconfronteerd met our gebrek to ontwikkeling and bewustwording. Wij be namelijk steeds minder uitgedaagd: politici praten at soundbites, the media voorzien our via apps met snel verteerbare informatie. Complexe achtergrondartikelen zijn, precies, to the achtergrond verdwenen. Zelfs the journaal houdt the zo dicht mogelijk bij huis uit angst voor lage kijkcijfers and kiest voor human interest-items at plaats van buitenlandse politiek.

Hapklare informatieverstrekking is the norm and bovendien suggereert the nooit stoppende informatiestroom the urgency to everything at te moeten houden. Dus scannen wij de whole dag door, zonder that er iets beklijft. Tijd voor achtergrond and verdieping is er niet. En bovendien: is a woord or samenhang not bekend, then can we informatie at a handomdraai opzoeken to deze net zo snel weer at vergeten. Iets not know is geen schande (meer).

Weinig kennis is kennelijk inherent to kennis-overvloed.

That everything maakt mijn werk als cultuurmarketeer van Kunst met a large K steeds moeilijker. Want those kunst refereert altijd to iets. Aan (het werk van) a andere kunstenaar, choreographer or regisseur. Aan maatschappelijke thema’s or historische gebeurtenissen. The kans that this referentiepunt buiten the belevingswereld van the beoogde public ligt, geen onderdeel uitmaakt van hun algemene ontwikkeling, is steeds groter.

How can ik iemand for a nieuwe bewerking van Hamlet by Johan Simons interesseren, als diegene not weet that at this stuk universele and therefore yet altijd actuele kwesties prachtig be verwoord? How can the grote Johan Simons a ‘selling-point’ are, als zijn spraakmakende ensceneringen bij het brede public onopgemerkt zijn gebleven? How can ik iemand voor the Pindakaasvloer van Wim T. Schippers enthousiasmeren, als diegene yet nooit from conceptuele kunst heeft gehoord and the associatie met Wim T. Schippers hooguit the by the massamedium televisie uitgezonden Sesamstraat is?

The rekensom is simpel: hoe breder ontwikkeld the consument, des te groter the kans that ik hem bereik. ‘Bereik’ at the zin that hij mijn boodschap überhaupt wáárneemt. Want zo werken onze hersenen. Goethe wist the al, and wetenschappelijk onderzoek heeft the bevestigd:

"Der Fremde sieht nur, was er weiss.”

Daarom roep ik the grote cultuur-instituten van Netherlands op: zoek the not at the sandwich-module to the public to je museum or je theater te lokken, at the hoop that the then also kennis maakt met the minder toegankelijk aanbod. Zo ondermijn je where je for staat. Zoek het, at the wanhopige poging to public te trekken, also not at the vervlakking from je aanbod. Nee! Sta voor the kunst those onze horizon verbreedt and with which Netherlands international zelfs great aanzien and bewondering oogst. Zoals the Nationale Opera and Ballet, uitgeroepen tot the beste operahuis ter wereld. Of Toneelgroep Amsterdam, wereldwijd gevierd and geëerd. Leid je Dutch public at to deze kunst te waarderen. But hoe doe je dat?

Stop met marketing! Investeer at educatie!

Me roep the culturele sector van Netherlands op: stop 80% from je marketingbudget at cultuureducatie. Wil je Kunst met a large K programmeren, neem then not enkel jezelf, maar vooral je publieke opdracht and je public serieus. Gun them the experience those jij (en ik) zo at waarde schatten and geloof at hun vermogen tot concentratie and the wil tot verdieping.

Verbreed not enkel hun kennis, maar prikkel vooral also hun leergierigheid. Doe a werkelijke and oprechte poging a breed and divers public te bereiken, and investeer structural at vernieuwende, interactieve and breed uitgezette publieksprogramma’s. Zorg that deze programma’s met dezelfde middelen, vakmanschap and aandacht be ontwikkeld als the tentoonstelling, the concert or the theaterstuk that je wilt tonen. Werk daarvoor structural samen met land, regio, city and buurt and profiteer van elkaars kennis. Zo ontstaan programma’s those at the leefomgeving van the beoogde public geworteld zijn, and aldus hun public vanzelfsprekend zullen bereiken.

80 procent

In mijn gedroomde wereld doen cultuurmarketeers zoals ik not more to marketing maar enkel to publiciteit and gebruiken we the overgebleven 20% to our trouwe public at informeren. That kan met a small budget the vaste public is toch al geabonneerd at the newsletter or checkt the cultuurprogramma’s at kranten and at websites. Bovendien hoeft that public not verleid te worden, the maakt zijn keuzes vanwege intrinsieke interesses and at basis van kennis and eerdere ervaringen. Dure commercials kan ik me so besparen, ik zet at at free publicity.

Retrieved from den duur will deze aanpak not enkel the kloof tussen the Nederlandse bevolking and the Kunst met a large K verkleinen. The aanbod will passen bij het publiek, breed gedragen be and the bestaansrecht van kunst and cultuur vanzelfsprekend zijn. Ja, the eeuwige discussie over the waarde van kunst zal verdwijnen. Net zoals the Geest, the oude Hamlet, uiteindelijk verdwijnt at the eeuwigheid.

Karin Sommerer

Karin Sommerer

Deelnemer aan de vierde editie van het programma Leiderschap in Cultuur.View Author posts

Small Cultural Membership
175€ / 12 Months
For turnover less than 250,000 per year.
Posting press releases yourself
Cultural Membership
360€ / Year
For cultural organisations
Posting press releases yourself
Collaboration
Private Membership
50€ / Year
For natural persons and self-employed persons.
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)