Skip to content

Taking off and landing softly. That's what Schweigman& offers during Sender Boulevard, and we need it

You already read here free messages. So join Culture Press now. We have more than 400 loyal members. People involved in the arts, working in it, setting policy. People who value an independent view of arts journalism. Just like you.

Join NOW To keep Culture Press going!

Boukje Schweigman is een kunstenaar die dit land hard nodig heeft. Mijn diepe bewondering voor haar ontstond bij ‘Klep’, de voorstelling waarmee ze lang geleden afstudeerde aan de Amsterdamse mime-opleiding. Met acht anderen in een karretje, door hele kleine klepjes rondkijken in een wereld waarin lieve wezentjes  al even nieuwsgierig zijn naar jou, waarna een minimale aanraking de impact van een groots slotakkoord krijgt.

Daarna werd het alleen maar beter en wisselt haar werk af tussen puur beeldend en vrolijk theatraal. Vooral bij dat laatste staat menselijke nabijheid vaak centraal, dus het is een prettig toeval dat voor dit jaar net een beeldend project op het programma stond. Aanraken is immers een beetje lastig te combineren met social distancing.

Opstijgen

Spectrum heet het werk dat nu op Afzender Boulevard is te zien, en het is weer een wonder. Met een klein groepje mensen coronaproof van de aarde opstijgen, je gewicht verliezen en tegelijk heerlijk zwaar worden, terwijl je zweeft naar een tunnel van licht, waarin een gigantische hartklep traag ronddraait. Voor de een een van de betere bijna-dood-ervaringen, voor de ander de perfecte manier om van je slaapproblemen af te komen en voor mij iets van allebei: totale ontspanning en een mogelijkheid om de gedachten vrij te laten, afgewisseld met een enkele snurk.

Er zijn voorstellingen waarbij het niet erg is om weg te doezelen, en Boukje Schweigman maakt er één waarbij het zelfs gewenst is. Eenmaal buiten, op de verlaten parkeerplaats van de Brabanthallen, valt de rauwe, en in diit geval ook snikhete werkelijkheid weer op je dak: we leven in rare tijden. Op stoeltjes, anderhalve meter van elkaar, proberen we die weer te doorgronden.

Circusromantiek

Cirrcus Ronaldo.

Wie die rare tijden ook aan den lijve ondervinden, zijn de mensen van het wereldberoemde Vlaamse Circus Ronaldo (sinds 1831). Ze grossieren in Fellini-achtige circusromantiek, met alle groezeligheid en nostalgie van dien, en dit jaar bereikt dat een hoogtepunt. De voorstelling kan namelijk niet doorgaan. Dus word je uitgenodigd door de familieleden om achter de schermen te kijken hoe de artiesten hun lockdown doorstaan.

Het is geen vrolijkmakende voorstelling, want kleinschalig circus en corona, dat gaat even niet samen. De kleine, prachtige tent is met geen mogelijkheid aan te passen aan het nieuwe normaal dus staan de vervallen woonwagens een beetje verloren te bakken in de zon op een plantsoentje ten zuiden van de Sint Jan. De depressie is voelbaar, tot en met het einde, wanneer de hoop op een nieuwe toekomst je met een goed gevoel naar huis zou kunnen sturen.

Geen vrolijkstemmend familietheater, dus, maar wel mooi om mee te maken, en met veel warmte gebracht. Het zijn de momenten dat je het kloppende festivalhart, 200 meter verder op De Parade, mist. Even de zorgen verdrinken in iets koels, een blik van verstandhouding op anderen die het hebben meegemaakt, daar snak je naar. Even volhouden, allemaal. Ook de Ronaldo’s gaan een oplossing vinden.

Good to know Good to know
Gezien: Spectrum door Schweigman& and Applaus door Circus Ronaldo tijdens Afzender Boulevard in Den Bosch. Information.

Wijbrand Schaap

Cultural journalist since 1996. Worked as theatre critic, columnist and reporter for Algemeen Dagblad, Utrechts Nieuwsblad, Rotterdams Dagblad, Parool and regional newspapers through Associated Press Services. Interviews for TheaterMaker, Theatererkrant Magazine, Ons Erfdeel, Boekman. Podcast maker, likes to experiment with new media. Culture Press is called the brainchild I gave birth to in 2009. Life partner of Suzanne Brink roommate of Edje, Fonzie and Rufus. Search and find me on Mastodon.View Author posts

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)