Skip to content

Unheimlich and intriguing: Kindertotenlieder by Gisèle Vienne #HF21

A boy is a guest at his own funeral where a black metal band is playing a funeral concert. The killer, his best friend, is also there, along with anonymous black metal fans. The light is harsh, there is snow on the ground. To the right at the side of the stage is a wall built with crates of beer, to the left is what I mistook in the initial darkness for a bench, but which turns out to be a coffin. Welcome to the dark world of Gisèle Vienne.

Gisèle Vienne, een van de twee associate artists van het Holland Festival, is eerder te zien geweest met The Pyre en Crowd. Ditmaal heeft ze een reprise, of liever, een zich voortdurend evoluerende editie van Kindertotenlieder op het menu. Nieuwe acteurs maar de vertrouwde heftigheid in thematiek: geweld, seks en dood.

Shoegazers

Bij binnenkomst is het speelvlak in rook gehuld. We zien mensen staan, ze lijken naar iets te staren. Ze zijn gehuld in het zwart: hoodies en band-T-shirts, het uniform van de meeste metal scenes. Tien van de vijftien aanwezigen op het podium blijken menshoge poppen te zijn. De vijf levende acteurs spelen vertraagd en met emotieloze stemmen in het niemandsland van de dood. De teksten van Dennis Cooper zijn heftig ”Wat wil jij later worden? Naast natuurlijk mijn seksslaaf bitch?” “Jonathan: The idea of raping and killing you just triggered off its million billionth hard on, but this one is God‘s. That‘s my gift to you. Ghost: I‘m boring. You‘re boring. Sex is boring. Being tortured is boring. Being killed is boring.”

De vermoorde jongen herinnert zich zijn leven, of herinnert de moordenaar zich zijn leven? Of dat van elkaar? Door de emotieloosheid en de monotonie van de stemmen is niet altijd even duidelijk wie wat zegt. En in feite is dat ook niet het meest essentiële van de voorstelling. De vraag naar authenticiteit van herinneringen is prangender. We zien de dood van de jongen vanuit verschillende perspectieven, van hemzelf, van zijn vriend, van de ander, van onszelf als publiek.

The existential crisis of the teenage years

De existentiële crisis van adolescenten, daar gaat het om. Vienne zegt daar zelf over dat het niet zozeer de rondrazende hormonen zijn die adolescenten zo tot wanhoop drijft, maar alle verwachtingen waarmee ze geconfronteerd worden. Terwijl ze zichzelf nog aan het uitvinden zijn, stijgt de druk van buitenaf met sociale, klasse- en genderverwachtingen. Dit spanningsveld is vertrouwde thematiek voor Vienne, die vaak geïnspireerd wordt door jeugdculturen.

De vraag naar de toedracht van de dood, verweeft Gisèle Vienne met de vraag naar herinneringen, perspectief en maatschappelijke verwachtingen. Het wordt een duister labyrint waar de toeschouwer zelf het antwoord moet geven. Of nee, je mág het antwoord geven, maar stilstaan bij de vraag naar perspectief en verwachtingen is misschien bevredigender dan een antwoord op de whodunit.

Rowdy score

Als een theater oordopjes aanbiedt aan het publiek, kun je ze maar beter aannemen. Niet iedereen was gecharmeerd van de loeiharde live-muziek. De score van de voorstelling is dan ook intens. KTL, de band van Peter Rehberg en Stephen O’Malley is geinspireerd op black metal, speciaal voor de eerste reeks van Kindertotenlieder in het leven groepen. KTL speelt een noisy, abstracte score, een soort luide maar intrigerende soundscape die de sfeer van de voorstelling bepaalt. Het is een nachtmerrieachtig sprookje versterkt door de Perchten-figuren. Dat zijn verklede mannen die dezelfde functie hebben als de net iets bekendere Krampus-demonen, ook uit de Alpenregio en -traditie: met veel vertoon van geritualiseerd geweld worden de boze geesten uitgedreven. De jonge mannen verkleden zich als een soort dierlijke demonen, met dierenvachten en maskers.

Ritual violence

De muziek, de demonen en de black metal codes verwijzen naar ritueel of gesublimeerd geweld, in een voorstelling die met rituelen rond de dood speelt; de uitvaart, de grafkist, het afscheidswoord. Het is een hoogmis van jeugdige zwartgalligheid, een masker om je aan het zicht te onttrekken om nog even langer onzichtbaar te zijn voor maatschappelijke druk? De theatrale conventies en de maatschappelijke codes verschillen uiteindelijk niet zo veel van elkaar. Dat hebben die metal kids goed begrepen met hun zwarte uniform en bleke gezichtjes.

Helen Westerik

Helen Westerik is a film historian and great lover of experimental films. She teaches film history and researches the body in art.View Author posts

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)