Skip to content

DANS

Usually without lyrics, often with music, always with movement

La Bronkhorst en piepjonge Van Noten dansen Ende der Zukunft: gewaagd initiatief met dito uitkomst

Danseres en choreografe Truus Bronkhorst instigeerde een samenwerking tussen het Antwerpse Kunst/Werk en het Tilburgse T.R.A.S.H. Het dubbelprogramma en duet combineert choreografiën van Marc Vanrunxt en Kristel van Issum. Ende der Zukunft is een wonderbaarlijke enscenering van gapende kloven geworden: van tijd van leven, van artistieke ervaring, maar vooral ook van artistieke opvatting. Intergenerationaliteit (oui, c’est un mot) betreft verhoudingen die… 

danskerk

Hoe een danshuis in Amsterdam nu wel lukt

Terwijl Amsterdam jarenlang sukkelde met een plan voor een Danshuis, openen in december de Chassé Dance Studios hun deuren. De voormalige Chassékerk is omgetoverd tot een multifunctioneel centrum met 8 professionele dansstudio’s, 45 hotelkamers, een gymzaal in de nok, en een grand café. Lenny Balkissoon, ex-danser en acteur (Zeg ‘ns Aaa) financierde, ontwierp en organiseert de bouw. Cultureel ondernemerschap in woelige tijden. Het kan.

Plastic Junkies by Antonin Comestaz, photo Robert Benschop

Squeaky plastic and schizophrenia in Here We Live And Now by NDT and Korzo

Among the audience at Korzo theatre in The Hague at the performance 'Here We Live And Now' are a striking number of dancers from Nederlands Dans Theater (NDT). No wonder, as many of their colleagues are involved in this performance. This annual programme featuring young choreographic talent is a co-production of NDT and Korzo. The addition 'The Hague' talent, by the way, may be taken with... 

Google en facebook nemen rol galerieën, uitgeverijen en impresariaten over

Voor de meeste kunstenaars is het een ideaal. Vertegenwoordigd worden door een galerie. Schrijvers hebben hun zinnen gezet op een contract bij een uitgeverij. Muzikanten kijken verlekkerd naar labels en theatermakers staan in de rij voor een impresariaat. Makers hebben een haat-liefde verhouding met zulke bemiddelaars. Want hoewel de gemiddelde creatieve professional wel een teen zou willen missen in ruil… 

De Grieken van Maas Theater en Dans: meeslepend en verbijsterend voor jong en oud

Eerste verhaal. Een naakte koning kruipt aan de voeten van een vrouw. Ze is veel groter dan hij, een godin. Hoog boven hem houdt ze een tros druiven in haar hand. Honger heeft hij! Hij wil die druiven, allemaal. Zijn lijf is kwetsbaar. Het lijkt te rillen in de buitenlucht. Maar als het om het begeerde voedsel gaat, haalt hij… 

Four reasons to go to Words & Beyond II: Nan Sul Hun

Na afloop van de wereldpremière van Words & Beyond II: Nan Sul Hun van Seung-Won Oh gisteren in het Muziekgebouw aan ’t IJ, stond het publiek als één man op om Slagwerk Den Haag en de solisten toe te juichen. Het was dan ook een magische voorstelling, die herhaald wordt in De Doelen in Rotterdam en in Theater aan de… 

Spectaculair vertragen in Brugge: Slow (36h) maakt het ‘niets’ voelbaar.

We gaan te hard. De politiek gaat te hard, het nieuws gaat te snel, en niemand neemt nog de tijd om een rustig naar een stuk muziek te luisteren, een dik boek te lezen, of om 36 uur in het Concertgebouw van Brugge naar trage kunst te luisteren en te kijken. Dus organiseert het concertgebouw in Brugge een festival met… 

Joop Daalmeijer Marathon (7): 'If the knowledge is lost, so is the heritage.'

Wijbrand Schaap: 'Just one more point. Then we're almost through.' Joop Daalmeijer: 'Continue quietly, we have until half past five.' Wijbrand Schaap: 'We have a problem with real estate. A lot of inner cities are empty. Shop premises are empty, downtown office buildings are unrentable. What do the municipalities say? Put artists in them. Cost nothing, because for free rent they do... 

1967, choreograaf Koert Stuyf en danseres Ellen Edinoff

5 redenen voor het nieuwe Ellen Edinoff en Koert Stuyf Fonds

Een jaar geleden overleed een van Nederlands meest legendarische danseressen: Ellen Edinoff. Ze danste voornamelijk in de jaren zestig en zeventig maar er hing altijd een zweem van grootsheid en mysterie rond haar en haar man, choreograaf Koert Stuyf. Nu is een fonds in oprichting bij het Prins Bernhard Cultuurfonds om jonge dansers en makers van eigentijdse dans te ondersteunen. 5 redenen waarom.

The-Black-Piece

The Black Piece. De voorpremière. De nabespreking.

Bij sommige voorstellingen kerm je binnensmonds of het allemaal wel goed komt. Bij andere voorstellingen slaak je een kreun dat het zo goed uitpakt. The Black Piece is dat laatste. De nieuwste productie van Ann Van den Broek is met input van dansers en testpubliek tot stand gekomen. Dan kan het bijna niet mis gaan. De voorvertoning laat een indringende mix zien van versies van het begrip zwart. Alsof je als publiek gedwongen wordt voor een beslagen spiegel te staan waar de wasem langzaam optrekt en iemand zegt: kijk! De choreografe legt na afloop verantwoording af.

Proven: theatre-goers seek intellectual satisfaction and hardly ever read reviews

Drama reviews mainly fill a need among artists and journalists. Newspaper readers hardly use them. In London, this has been studied. Only 36 per cent of theatre-goers say they read reviews. Much more value fans place on tips from friends and family. Last Saturday at Amsterdam's De Balie debate centre, there was a discussion between theatre-makers,... 

5 keer ‘Ja’ voor verpletterende combi dans en opera in Sasha Waltz’ Orfeo

Daags na de grootse scenische wereldpremière van Schönbergs Gurre-Lieder, komt De Nationale Opera opnieuw met een meer dan opmerkelijke productie van internationale allure. Alles en iedereen danst en zingt. (1) So you think you can dance? Zeker. De moderne operazanger(es) is wel wat gewend. Simpelweg een stapje naar voren doen en je aria zingen is al decennia geleden achterhaald. En… 

'Grandiose' opening Theatre Festival doesn't quite take away the pain

"Grand opening, right?" Jeffrey Meulman, the man who as director of the ailing Theatre Festival gave the word "inspired" a new dimension, was delighted. It was Thursday night, September 4, 2014. Shortly before, I had seriously considered jumping from the 1st balcony of the Stadsschouwburg, rather than applauding Tauerbach, the opening performance of The Theatre Festival. It is... 

Het-Balletorkest

Holland Symfonia is nu HET Balletorkest. Nationaal en Nederlands tegelijk

Aan de telefoon is het nog even wennen. ‘Goedemorgen, met Holland Symfonia’, hoor je als je naar het orkest in de Amsterdamse Q-factory studio’s belt. Maar zo heet het orkest helemaal niet. Holland Symfonia heeft namelijk een nieuwe naam: Het Balletorkest.

The world's most beautiful artist foyer is in the Zuiderstrand Theatre

So the building is a bit redundant, well considered. After years of drawing, tug-of-war and plans for a new venue complex in the city centre of The Hague, local politicians blew off the Spui Forum earlier this year. Now, I'm sure there will have been all kinds of criticisms of that building plan, but the consequences of the lokalos blowing it off are not... 

8 enticing words about Festival Boulevard.

Het is het meest ambitieuze zomerfestival van Nederland: Festival Boulevard in Den Bosch wil niet alleen het mooiste schouwburgtoneel van de lage landen laten zien, maar ook de vetste spektakels, en jongste nieuwe makers en de vrolijkste buschauffeurs. En dat allemaal in 10 dagen, in eens tad waar de lokale krant zijn best doet om cultuur zo eng mogelijk te maken. We vatten de boel even voor u samen in 8 verleidelijke woorden.

Gertrud Leistikow: So are the real roots of modern dance in the Netherlands after all?

In the first half of the 20th century, dance did not represent much in the Netherlands. There was some interest, but it exclusively concerned classical ballet. The successful dance performances all came from abroad.

It has all but disappeared from the history books that a remarkably creative and original dancer and choreographer settled in our country during those years: Gertrud Leistikow (1885 - 1948).

Doesn't 'The Returns' exclude you as much as the art snobs parodied by Forsythe?

When someone speaks in sentences with words that repeatedly rhyme with 'art' or in which the syllable 'art' keeps popping up, you have to adjust to a different logic than that of everyday communication. If it is also a woman dressed in bright red who pronounces those words eloquently and with many mannerisms, suggesting that she is hyper-sensitive to anything to do with art, your thoughts balance between:

BEST RELATED SECRET #1: Susanne Marx, Karin Spaink and Girl Loos in Eastern Bloc

Susanne Marx is at Oostblok, the former Muiderpoort theatre in Amsterdam, for two days with the performance 'Meisje Loos'. You could call 'Meisje Loos' a critical family performance: for young and old, about growing up and playing with compulsory roles, male-female, white-black, dancer-rapper, harp or beatbox. Genderbending as a theme for the whole family, with a fringe programme featuring Karin Spaink, Linda Duits, Machteld Zee, Rickie Edens and Alex Bakker perform and engage in conversation. 

Nationaal Ballet brengt betoverende Tempest

Om het 450e geboortejaar van William Shakespeare (1564-1616) te herdenken, maakte Krzysztof Pastor een avondvullende choreografie voor het Nationaal Ballet, losjes gebaseerd op The Tempest (1611). De voorstelling is onderdeel van het Holland Festival. Dramaturg Willem Bruls bewerkte Shakespeare’s laatste toneelstuk over de naar een eiland verbannen vorst Prospero en diens dochter Miranda tot een script waarin het verhaal vier keer wordt verteld, vanuit evenzoveel perspectieven. Het resultaat is betoverend.

Alain Platel deelt in #hollandfestival ferme doodsklap uit aan traditionalisten

Met talent alleen kom je er niet. Je moet ook een beetje geluk hebben. Dat geluk overkwam Alain Platel inmiddels zo vaak dat je bijna gaat twijfelen aan je eigen goddeloosheid. Maar toch. Wie niet alleen een componist als Fabrizio Cassol tot zijn vrienden mag rekenen, maar ook het zangwonder Serge Kakudji een kans heeft gegeven, verdient wel een beetje geluk. Wat het drietal nu met 13 muzikanten uit Kinshasa voor elkaar heeft gekregen is ronduit revolutionair. En een doodsklap voor wie gelooft dat noord en zuid elkaar nooit echt kunnen ontmoeten. Ik maakte hem maandag 16 juni mee. En hij dreunt nog na. 

Ragged ritual defies permanent display: Germaine Kruip at the Stedelijk @HollandFestival 2014

"You know ma'am, that big red painting? Turn right before that". A young attendant shows us the way. At first glance, it's nothing. A man in semi-uniform, black trousers, white shirt, slowly turns on his axis. Sol Lewitt's mural, number 1084 from 2003, lends him the necessary decorum. Around the corner hang Barnett Newman and Andy Warhol. Would the man care? In this 'hall of fame' of conceptual art, the man's spinning stands out a little timidly. Some visitors remain standing, leaning against white walls or sinking down on the polished wooden floor. Those who take their time watch the spinning of the man and his fellow dervishes slowly take possession of the Stedelijk.

dansvakopleiding

Dance course explodes. Sudden vacancy management dance course Royal Conservatoire

The dance course at The Hague Conservatory has exploded. Sort of. Nancy Euverink, director of dance education is in fact stepping down from the Royal Conservatoire (KC). And not only that. Deputy director Tom Bosma is not staying on either. Who will take over after the final performances and in the new season is still unclear. An international vacancy has been posted.

Kylian

Kylián Festival. 8 ways to stay on top as a choreographer

Jiří Kylián is not at the Holland Festival. He has his own festival. The small Korzo theatre hosted ten days of intimate works by the great choreographer. Varied and still impressive. Next year, Kylián will have been a choreographer for 45 years. How do you keep performing at the world's top for so long? 

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)