Skip to content

Paris

'Detectives without plot, without crime, without denouement, where every answer raises 10 new questions.'

The Nobel Prize for literature and the Netherlands, it is an unhappy marriage. Not only is Nooteboom, after Mulisch, passed over time and again, on television it is also poor. Yes, on DWDD, people in their fifties trot out to sing the praises of Bob Dylan, but that's it. Of course, Dylan did not become the new laureate, nor the Haruki Murakami, also popular in our country, but the French writer Patrick Modiano.

The future is not fixed. 7 solutions to the arts crisis.

By Melle Daamen 'What do you want then?' was a question I received quite often in response to my articles last year in NRC, in which I expressed my concerns about the state of the arts in the Netherlands and especially its future. I argued for a fundamental debate from within the arts sector itself, focusing on the future, including... 

Sparkling Candide at Canal Festival

The 300-strong audience stood up as one after Leonard Bernstein's infectious performance of Candide at the Hilton Hotel in Amsterdam last night. The performance of this 'pocket version' of Bernstein's cheerful musical/opera about the incorrigible optimist Candide, produced by the Nationale Reisopera, took place indoors, in the hotel's ballroom, due to the weather conditions. After all, the Grachtenfestival has to be... 

Pierre Audi's latest Holland Festival opens with sublime ensemble playing of Rosas and Ictus: Vortex Temporum

It seems like a statement, opening the latest Holland Festival under Pierre Audi's direction with 'Vortex Temporum'. The collaboration between the two top Belgian ensembles Rosas and Ictus does everything that is scarce in the present day.

Legendary director Peter Brook (89): Theatre is the field given to me

The Valley of Astonishment. Titles don't come much prettier than that of 'The Valley of Astonishment'. Theatre legend Peter Brook's tentative last play is coming to Amsterdam. The Holland Festival gave me and two journalists from Parool and NRC, respectively, the opportunity to talk to the already legendary director when he was alive. Pretty special, because the man who enchanted an entire generation of theatre-makers and audiences with performances such as the nine-hour Mahabharata in Avignon, is considered a deity among theatre connoisseurs and enthusiasts.

Je mag 1 vraag stellen aan theaterlegende Peter Brook, wat ga je vragen?

Ik ga op 7 mei 2014 in Parijs praten met Peter Brook. Voor mensen die theater hebben gestudeerd is dat iets heel bijzonders. De man schreef ooit een heel overzichtelijk en handzaam boekje dat bij alle theatermensen in de kast staat: The Empty Space. Maar hij was ook de regisseur van voorstellingen waar meer mensen bij geweest zijn dan er ooit stoelen waren. Ofwel.

World premiere of deceased Ten Holt

Tonight, Feb 14 honours the North Netherlands Orchestra at the Oosterpoort in Groningen Simeon ten Holt, who died in 2012, with the world premiere of his orchestral work Centri-fuga, which he completed in 1979. It has never been performed to this day and will be christened tonight by conductor David Porcelijn. After the interval, Ten Holt's magnum opus will also be heard Canto ostinato for four pianos, performed by Sandra and Jeroen van Veen, Fred Oldenburg and Irene Russo. Earlier this week, other pianists also performed it at the Amsterdam Concertgebouw. 

Het regent in het Amsterdamse Muziektheater. Armide maakt indruk bij De Nederlandse Opera.

Het regent in het Amsterdamse Muziektheater.

Wanneer kruisridder Renaud een half uur na het begin van de voorstelling een idyllisch landschap bezingt, gaat heerlijk langzaam het doek omhoog. De opera die zich tot op dat moment op een klein en schraal landschap op het voortoneel afspeelde krijgt er een adembenemende dimensie bij.

Les Nabis uit Hermitage Petersburg in volle glorie te zien aan de Amstel

In de grote zaal van de Hermitage Amsterdam is de muzieksalon van zakenman en kunstverzamelaar Ivan Morozov nagebouwd. De zaal waar normaal de topstukken van de exposities aan de Amstel hangen, laat nu zien hoe de muziekkamer van Morozovs Moskouse stadspaleis eruit zag. Met vleugel en al. Maar bovenal: met de wanddecoraties van Maurice Denis, die speciaal hiervoor opdracht had gekregen. Voor een keer hebben deze schilderingen de Hermitage verlaten, zodat ook St. Petersburg kan werken aan een zelfde reconstructie. De kans is klein dat ze St. Petersburg daarna nog verlaten. 

Yannick Nézet-Séguin verandert Rotterdamse Doelen in een kolkende geluidszee

In een brief aan Franz Liszt benadrukt Wagner in 1852 dat de zee in zijn Der fliegende Holländer zo realistisch mogelijk getoond moet worden, vol gewelddadige golven. Honderdzestig jaar later neemt Yannick Nézet-Séguin dat advies in havenstad Rotterdam zeer ter harte. Niets aan deze Holländer kabbelt, vanaf de eerste noten stormt het, culminerend in een derde akte op orkaankracht, met een hoofdrol voor het koor van De Nederlandse Opera.

Oudolf’s stoere sprieten vervangen drijvende bokken in Rotterdamse haven

Piet Oudolf, de Nederlandse tuinkunstenaar die het aanzien van New York veranderde, is in Nederland vooral bekend als veredelde plantenboekenschrijver. Na vele grote steden wereldwijd is Rotterdam de eerste stad in Nederland die een plantsoen heeft laten inrichten door de nu 69-jarige ontwerper. En meteen wordt duidelijk wat we al die jaren zo gemist hebben in ons ‘openbaar groen’. Volkomen terecht dus, dat Oudolf in november de Prins Bernhard Cultuurfondsprijs krijgt uitgereikt.

Photo: Anne Bonthuis

Exhibit B confronteert met indringende blikken @hollandfestival

Holland Festival Holland Festival

Een gezellig groepje dames dat lachend en kletsend binnenkwam, verlaat beduusd en betraand de zaal. Van slag, beschaamd, zo zie ik alle bezoekers naar buiten komen. Wat met woorden moeilijk te omschrijven is, staat op hun gezicht geschreven. Exhibit B van Brett Bailey is meer dan indrukwekkend. Het is een expositie die confronteert en raakt.

Marie on a string: Anja Röttgerkamp stars as an unknown soldier in Gisèle Vienne's The Pyre @HollandFestival

Holland Festival Holland Festival

'The Pyre', the latest show from internationally rising star Gisèle Vienne, initially seems less disturbing than her previous work. Pieces like 'Jerk' (2008), based on the true story of a young serial killer, and 'This is how you will disappear' (2010), starring a dark forest, were only seen in a few places in the Netherlands. Hopefully, this performance at the Holland Festival will change that. Gisèle Vienne once studied harp, then philosophy and eventually trained as a puppeteer. But Vienne sees herself primarily as a visual artist working with time, on a stage, where different rhythms, motifs and figures come together.

Een kameropera tot indrukwekkende proporties opgeblazen in het @hollandfestival

Holland Festival Holland Festival

,,Het bijzondere aan Quartett is dat een intiem verhaal tussen twee personen tot indrukwekkende afmetingen opgeblazen wordt. De personages bevinden zich in een kamer, die lijkt te zweven. In deze beslotenheid speelt zich een geïsoleerd spel tussen een man en een vrouw af. Gigantische videoprojecties

Prokofjevs satirische sprookje is een visueel feest

Wat maakt een opera tot een succes? De zonderlingen, leeghoofden, comici, lyrici en tragici menen het te weten, en verkondigen hun standpunt op de gekste momenten en zijn zelfs niet te beroerd om in de handeling in te grijpen. Welkom in wondere wereld van Prokofjevs L’amour des trois oranges, deze maand opnieuw op de planken in het Amsterdamse muziektheater.

Bloggen vs. demonen #wu13

“We gebruiken de sociale media niet omdat het cool is,” zegt de Tunesische internetactivist Sami Ben Gharbia. “Maar in een dictatuur is het de enige manier om mensen te informeren over wat er echt gaande is. Om de demonen in de samenleving te bevechten. Ik ben niet een techny geworden omdat het leuk is. Ik had gewoon bruikbare kennis nodig over internetcodes, om mijn burgeractivisme mogelijk te maken.”

Chamber - Medhi Walerski

NDT in motion: on stage, the silver screen and behind it

Being active on social media like Facebook or Twitter is now a must for any dance company. But broadcasting a dance performance (live) via 600 cinemas worldwide is no mean feat either. NDT (The Hague) has been chosen by Pathé theatres to join the illustrious list of The Metropolitan Opera (New York), The National Theatre (London) and the Bolshoi Ballet (Moscow) as a partner in high-level performing arts.

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)