Misschien is het de sneeuw, en mijn hondje dat er zo vrolijk van werd. Misschien zijn het de sleeënde kinderen in ‘De Kuil’ van Lunetten, en misschien is het de lamlendigheid die me bekruipt na zoveel dappere pogingen om de lol van kunst hoog te houden in tijden van Corona. Maar ik zat bij de eerste minuten van VPRO’s Onstage al te brullen. Terwijl ik vroeger Henny Vrienten best ingewikkeld vond. Maar één ding is duidelijk: dankzij de culturele ruimhartigheid van de Nederlandse Publieke Omroep (ze krijgen er een hoop extra geld voor) heeft Nederland eindelijk een eigen versie van Later… with Jools Holland.
Nadia Moussaid heeft wat recht te zetten na het vroegtijdige einde van het kunstprogramma Mondo. Toegegeven, het liep vaker moeizaam dan makkelijk, maar een televisieprogramma heeft minstens twee jaar nodig om zich te bewijzen, en die tijd kreeg de VPRO niet. Daarom is het nieuwe ‘pop-up´ programma van de VPRO, Onstage, net zo goed de wraak van de VPRO, en dus van baas Willem van Zeeland. Zondag 7 februari 2021, de dag van de grote freezedown van Nederland, was het moment. De eerste uitzending maakte meteen al duidelijk dat een goede redactie, een fijn netwerk en een hart voor cultuur veel belangrijker zijn dan de miljoenen van Van den Ende en de Naam van Matthijs van Nieuwkerk.
Pas de bois sec
Want Matthijs, en vooral het feit dat hij zo hartstochtelijk doorgaat op de zaterdagavond, was de belangrijkste reden voor het fnuiken van Mondo. Matthijs mocht zijn eigen gang gaan en bleek vooral geïnteresseerd in de mensen die hij de afgelopen 20 jaar al groot had gemaakt. Daarbij werd hij geholpen door een producent (Medialane) die gevestigde roem veiliger vindt dan ongebaande paden. Daarom zagen we er mensen van boven de tachtig die natuurlijk geen dor hout zijn, maar die ook niet echt toonbeeld zijn van elan en hoop. En dat laatste hebben we nodig.
Misschien is het ook de studio. De grote zaal van TivoliVredenburg staat heel erg leeg, en heeft de beste akoestiek van Nederland. Zelfs zonder publiek. Dat bleek zondag, zowel bij het prachtige nummer van Henny Vrienten, oud genoeg om bij Matthijs op te treden, als bij Eefje de Visser, Brihang en vooral FROUKJE. Wat is dat mens goed.
Maar een NPO in normale vorm zou ook nooit een optreden accepteren van Hang Youth, met het legendarische ‘Leg de Zuidas in de as’, wat mijn echtgenote wegens een retweet mogelijk 3 maanden cel op gaat leveren.
Noorderslag
Wat is het geheim? Dat gaan we mogelijk eens navragen in een podcast, maar ik gok het volgende: de kracht van TivoliVredenburg en het netwerk dat dat gebouw heeft. Ik gok Noorderslag, waar de VPRO een grote vinger in de pap heeft, ik gok ook op een groot ‘fuck y’all’ tijdens corona van alle mensen die met live cultuur te maken hebben: dit programma bruist van de energie. De technici laten de akoestiek van Vredenburg meegalmen in de uitzending. Dichter bij ‘live’ kun je niet komen, via de tv.
Het gaat dus niet om techniek, het gaat niet om namen, het gaat om energie. En lef. En om wil. En om een band die roept wat ik hier niet durf te roepen. Awel. Een keer mag het: Leg de Zuidas in de As. Niet omdat het kan, wat dat kan niet, maar omdat het fijn is om te roepen.