Meteen naar de inhoud

WAARDEER & DONEER!

Cultuurpers doet het anders. We brengen professionele journalistiek, maar zetten daar geen betaalmuur omheen. In plaats daarvan vragen we jou, als lezer, om zelf te bepalen wat deze verhalen je waard zijn. Wil je een algemene donatie plaatsen? Dat kan: Draag bij aan Cultuurpers!

Mailles blijft in het Holland Festival een gesloten oester die haar parel niet prijsgeeft.

Iets over wortels, en dat die zijn afgesneden en dat dat lastig is. Of juist niet, omdat het vrijheid geeft. Iets over mannen en vrouwen, maar wat precies werd niet helemaal duidelijk in Mailles, dat ik donderdag 10 juni, na weer een curieuze testenvoortoegangtoestand, in het Holland Festival mocht meemaken. De grote zaal van het gebouw dat ik maar geen… 

Theaterfestival Boulevard veranderde het DNA van Den Bosch, zelfs van Nederland

Of we voortaan alleen nog maar van ‘s-Hertogenbosch willen spreken. Kennelijk heeft een laatste restje deftigheid dapper standgehouden in de Brabantse provinciehoofdstad. Nazmiye Oral, op 9 juni ceremoniemeester bij een feestje op de citadel van Den Bosch, vergat het gelijk de eerste keer. Citymarketeers en oude adel strijden hand in hand voor een gerespecteerde naam die de volksmond moet overtroeven.… 

Raad voor Cultuur gaat grensoverschrijdend gedrag in hele cultuursector onderzoeken.

We zijn een beetje klaar met sex, drugs & rock’n’roll in de cultuur. Althans, niet in wat er wordt gepresenteerd via onze galeries, filmdoeken en podia, maar in hoe dat tot stand komt. Minister Ingrid van Engelshoven heeft de Raad voor Cultuur om advies gevraagd, en de Raad gaat daar een commissie voor instellen. Dat werd zojuist bekend gemaakt via… 

De Raad voor Cultuur heeft er zin in. En dat werd tijd.

‘Om de positie van zzp’ers te versterken, kan opnieuw worden gezocht naar een regeling die het gemakkelijker maakt verschillende kortdurende contracten door het jaar heen aan te gaan met tussentijds behoud van uitkering.’ Er staat veel nuttigs in het advies van de Raad voor Cultuur dat vandaag verscheen, maar van dit zinnetje werd ik het blijst. Nog niet zo blij… 

INTIEME BRIEVEN

Vandaag moet ik schrijven over A.L. Snijders, de totaal eigenzinnige uitvinder van het Zeer Korte Verhaal. Ik bewonder zijn werk sinds ik het ontdekte via Vrijstaat Austerlitz (1997-1999), een literair tijdschrift dat slechts vier keer is verschenen. Dat zijn waarschijnlijk de beste literaire tijdschriften, hoe minder nummers ze beslaan hoe beter. Arjan Witte en Tommy Wieringa, twee van de oprichters… 

Bij Giselle Vienne’s L’Etang voel ik weer wat ik al die tijd gemist heb.

Engeland is gesloten. De minister van cultuur meldt blij dat artiesten weer op tournee kunnen in Europa, zolang ze niet buiten Noorwegen, IJsland en Liechtenstein komen. We’ve always taken an ambitious approach in negotiations on touring artists, including in my meeting with @AbidRaja last month. Delighted that our new trade deal with Norway, Iceland and Liechtenstein will allow musicians, performers… 

Na anderhalf jaar thuis is Fremdkörper van Boogaerdt/VanderSchoot met testenvoortoegang best lastig

Er zijn redenen om niet in België te wonen, maar gisteren verlangde ik intens naar een avondje zuiderburen. Zij hebben het ‘testen voor toegang’ in de cultuursector namelijk net iets beter geregeld dan hier. Toen ik in Antwerpen een ‘testen voor toegang’-voorstelling bezocht stond er voor de ingang van het theater een tent waar ik, met een tijdsafspraak, binnenliep, een… 

Choreograaf Ernst Meisner: ‘Wat voor mij werkt is een lege studio waar ik ’s avonds de muziek aanzet en honderd uur rondjes loop’

Choreograaf Ernst Meisner (1982) is artistiek coördinator van de Junior Company van Het Nationale Ballet en artistiek leider van de Nationale Balletacademie. Als voormalig danser weet hij dat je de repetitiestudio uit moet, het toneel op. Daarom zorgt hij ervoor dat zijn dansers en dansers in opleiding zoveel mogelijk voor publiek blijven dansen, ook al zijn de voorstellingen vanwege corona online.    ‘Ik… 

Hoe schrijver Maartje Wortel met zichzelf werd geconfronteerd: ‘Ik liep letterlijk en figuurlijk steeds weer dezelfde rondjes.’

Vijf jaar lang wandelden schrijvers Maartje Wortel en Niña Weijers dagelijks eindeloze rondjes door het Oosterpark. Toen daar plotseling een einde aan kwam, werd Wortel ineens flink met zichzelf geconfronteerd. ‘Voor mijn gevoel had ik nergens meer houvast’. Vrolijk zwaaiend komt Maartje Wortel (38) aanlopen, een volle tas met boodschappen in de hand. ‘Niet handig nee, voor een wandelinterview,’ constateert… 

Boze Geesten Podcast – Van Aktie Tomaat tot Cancel Culture met Gerardjan Rijnders

Gerardjan Rijnders wordt gezien als een van de grote theatervernieuwers van het Nederlandse theaterveld van de periode na 1969. Omdat hij als tiener persoonlijk betrokken raakte bij Aktie Tomaat en de Maagdenhuisbezetting is hij de ideale persoon om eens zijn licht te laten schijnen op de huidige emancipatoire ontwikkelingen binnen het theaterveld.  In het eerste deel van het gesprek praten we… 

De magie van een acteur ervaar je pas echt als je er live bij bent. 

Ga, ergens in 2022, als het weer kan, alsjeblieft naar een theater waar je ‘Verdriet is het ding met veren’ kunt zien. Je kunt daar kijken en luisteren naar het fenomenale talent van Jesse Mensah – als hij niet voor die tijd het Songfestival gewonnen heeft – en de magie die aan Jacob Derwig kleeft, ervaren. Vergeet, voor de tijd… 

Vaarwel filmhuis, verlangen naar musea: (mijn) inzichten na corona

Hoe ziet het cultuurbezoek na corona eruit? Het onderwerp kwam op deze site de afgelopen maanden regelmatig aan bod. Zelf schreef ik er twee persoonlijke bijdragen over. Nu de culturele instellingen bijna hun deuren weer mogen openen, maakt de glazen bol plaats voor de realiteit. In mijn artikel over ‘de belofte van de lege zaal’ noteerde ik een aarzeling om… 

Maartje Wortel doorleeft het Oosterpark

‘Het boek is een liefdesverklaring aan Niña, ik heb het opgedragen aan haar ongeboren kind.’ Schrijver Maartje Wortel (38) woonde tot voor kort pal aan het Amsterdamse Oosterpark. Haar vriendin en collega-schrijver Niña Weijers woonde aan de andere kant. Vijf jaar lang liepen ze samen rondjes door het park, soms meerdere malen per dag. In De groef vertelt Wortel over… 

‘Schrijven is mijn redding geweest.’ Het roerige levensverhaal van Vamba Sherif

Eigenlijk zijn al zijn vrouwelijke personages gebaseerd op zijn krachtige moeder en grootmoeder, zegt Vamba Sherif (47). In zijn nieuwe, autobiografische boek Ongekende liefde vertelt de van oorsprong Liberiaanse schrijver zijn roerige levensverhaal aan zijn dochter Bendu. Een ode aan zijn geboorteland en de belangrijkste vrouwen in zijn leven. Ik ben geboren in een geleerde en invloedrijke familie. De Sherifs… 

waarschuwing

Kunsten ’92: ‘Geef het publiek per direct toegang tot musea.’

Kunsten ’92 means business.  De koepel aller koepels van de kunstsector, die door bleef polderen toen iedereen allang voor zichzelf was begonnen, is boos. En terecht. Er is deze week genoeg gebeurd om het laatste stukje vertrouwen tussen kunstwereld en overheid af te breken. Totdat er zelfs nota bene ruzie kwam over de vraag of de openstelling van sekswerk en… 

Nerdpodcast #12: Jeroen Bartelse van de Covid Taskforce Creatieve en Culturele sector: Het is nog afwachten hoe snel mensen terug kunnen, en hoeveel mensen terugkomen.

 Jeroen Bartelse is niet alleen directeur van TivoliVredenburg in Utrecht, de oud directeur van de Raad voor Cultuur is ook prominent lid van de Taskforce die voor de culturele en creatieve sector de lobby voert voor steun aan de cultuur in tijden van Corona. Marijn Lems en Wijbrand Schaap blikken met hem terug op het eerste coronajaar, samengevat in… 

‘Ik kan eindelijk weer écht plezier hebben.’ Hoe “duivelskind” Angélique (51) 25 jaar misbruik en mishandeling overleefde

Een duivelskind werd ze genoemd, en zo behandelden haar ouders haar ook. Angélique van Deursen (51) werd 25 jaar lang mishandeld en misbruikt. Het tekende haar voor het leven, maar kreeg haar niet helemáál kapot. Al had dat weinig gescheeld. Angélique van Deursen (r.) en journaliste Maria Genova (l.) Twee vaders ‘Als kind had ik voor mijn gevoel twee vaders.… 

Zelden heb ik een historisch boek ervaren dat zo toegankelijk is en zodanig tot de verbeelding spreekt

Met het boek Atlas van een bezette stad van journalist Bianca Stigter wandel je als het ware met een historische virtual reality bril op door de werkelijkheid van vandaag. Er verschijnt een extra laag over het bekende decor van de Amsterdamse straten: van de bezetting in de Tweede Wereldoorlog. Welk oorlogsverleden ligt verscholen in de straten en achter de gevels? Atlas… 

Het draagvlak onder de testsamenleving valt weg.

Vandaag maakten zowel de Koninklijke Horeca Nederland als de Taskforce van de culturele en creatieve sector bekend dat het testen om ergens binnen te komen wat hun betreft omstreden is. De Taskforce wil het testen voor toegang alleen handhaven in extreme gevallen, en niet voor culturele attracties die nu al aantoonbaar veilig zijn. De horeca vind testen zelfs volledig onbespreekbaar,… 

Artiest verdient welgeteld nul euro tijdens Fieldlab evenement

Het was Minister Ingrid van Engelshoven van OC&W die, onder druk van de vakbonden, pleitte voor de Fair Practice Code in de cultuursector. Eén van de onderdelen daarvan is een eerlijke en marktconforme betaling van de artiesten. En wat is het eerste dat gebeurt, nu de samenleving enigszins open gaat tijdens de Fieldlab Evenementen? De artiesten doen dit om niet, pro… 

BANG

 ‘Waarom ik herdenk? Omdat ik zo bang ben voor wat er kan gebeuren als we vergeten.’ Dat zei ik een paar weken geleden tegen mijn iPhone, betrekkelijk gelukkig, op mijn luie stoel in de zon in de achtertuin. Ik had een glas witte wijn onder handbereik en ik lag te genieten van de suburbane lente – een witte, tevreden… 

Privé Lidmaatschap (maand)
5 / Maand
Voor natuurlijke personen en ZZP’ers.
Geen storende banners
Een speciale nieuwsbrief
Eigen mastodon-account
Toegang tot onze archieven
Klein Lidmaatschap (maand)
18 / Maand
Voor culturele instellingen met een omzet/subsidie van minder dan 250.000 euro per jaar
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
Al onze podcasts
Eigen Mastodonaccount
Toegang tot archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Extra aandacht in berichtgeving
Groot Lidmaatschap (maand)
36 / Maand
Voor culturele instellingen met een omzet/subsidie van meer dan 250.000 euro per jaar.
Geen storende banners
Een speciale nieuwsbrief
Eigen Mastodonaccount
Toegang tot archieven
Deel persberichten met ons publiek
Extra aandacht in berichtgeving
Premium Nieuwsbrief (substack)
5 proefabonnementen
Al onze podcasts

Betalingen geschieden via iDeal, Paypal, Creditcard, Bancontact of Automatische Incasso. Wilt u liever handmatig betalen, op basis van een factuur vooraf, rekenen we 10€ administratiekosten

*Alleen bij een jaarlidmaatschap of na 12 maandelijkse betalingen

nl_NLNederlands