Ga naar de inhoud

Featured

Featured posts

Libanon verloor alle hoop. ‘Told by my Mother’ maakt dat voelbaar in het Holland Festival

Het ergste aan vermissing is misschien wel de buitenwacht, die niet begrijpt dat achterblijvers van vermisten weigeren zich nabestaande te laten noemen. Zolang er geen tastbaar en dus onomstotelijk bewijs is geleverd van de dood van de vermiste houden ze hoop. Niet tegen beter weten in, want beter weten, dat is iets voor buitenstaanders.  De performers van ‘Told By My Mother’… 

Saus overheerst in veelbelovend recept van One Ocean in het Holland Festival

Uiteindelijk komen we allemaal uit het water. Onze allervroegste voorouders kropen immers uit de zee op vinnen die zich in de modder zouden gaan ontwikkelen tot pootjes. Pootjes die we vervolgens weer zouden gaan doorkweken tot kolenschoppen, vliegtuigvleugels en mobieletelefoonvasthouders. Dat de zee ons nog steeds samenbindt is dus een mooi thema van het project One Ocean, dat op zondag… 

Trajal Harrell’s Asbestos Hall maakt het Holland Festival weer wat minder deftig

Amsterdam heeft nog wel wat rafelranden in industrieel erfgoed, maar ze nemen snel in omvang af. De linkeroever van het IJ verandert langzaam maar zeker in een gegoede woonbuurt. De NDSM-werf is nog maar een kleine postzegel in een verder buitengewoon prettig bevolkt appartementenbos. Meer naar het oosten is er nog plek. Achter de Jumbo, aan de jachthaven, is nog… 

Bérénice van Castellucci toont Isabelle Huppert als het eenzaamste personage uit de theatergeschiedenis.

Romeo Castellucci heeft een buitengewoon interessante verhouding tot de actualiteit. Ik volg de theaterkunstenaar nu een dikke 25 jaar en steeds maakt hij voorstellingen die bijna toevallig iets met het nieuws van de dag te maken hebben. Al heeft hij dat liever niet. Zijn project ‘Democracy in America’ maakte hij niet omdat Trump toen bij zijn eerste verkiezing die democratie… 

Holland Festival zet je aan het denken over echt en onecht in About Kazuo Ohno. 

Hoe echt wil je het eigenlijk hebben? Is dat bij kunst noodzakelijk? En wat is eigenlijk echt? Een kunstwerk kan duizendvoudig in waarde stijgen als blijkt dat het niet door een amateur, maar een echte meester is gemaakt, of omgekeerd: een schilderij dat eeuwenlang voor een Rembrandt doorging kan alle waarde verliezen als blijkt dat het door een van zijn… 

Cyber Subin: Holland Festival opent met licht deprimerende presentatie van onderzoek naar AI en dans

Het fascinerendste aan al het gedoe rond AI is dat ongeveer de helft, maar misschien meer, van alle hype rondom de large language models waarop het is gebaseerd, vooral ook marketing is. Let wel: ik ben me terdege bewust van de razendsnelle ontwikkelingen rondom de nieuwe techniek. Ik sta ook verbaasd over de mogelijkheden van alle computerkracht die nu vrij… 

Cultuursector moet niet het falen van de politiek oplossen. Waarom het nooit meer over ‘impact’ moet gaan. 

“Voor het bezoeken van cultuur blijkt ook een hoge mate van stedelijkheid een positieve invloed te hebben op de kans op deelname.” Zo’n zin, daar lees je onderzoeken voor. Deze vond ik in het onderzoek van Boekman naar de mate waarin mensen aan cultuur en sport doen, en of daar trends in te herkennen zijn. Dat die hoge mate van… 

Ons recente theaterverleden moeten we niet vergeten – noodzakelijke boeken over Hollandia en ZID die elke liefhebber zou moeten lezen. 

Blokjes jong belegen kaas, slagersleverworst, originele bitterballen en bier. Zaterdag 31 mei was het even of in de Zaanse Filmfabriek de tijd een jaar of veertig had stilgestaan. Dat had alles te maken met de aanleiding. Op die plek, ooit een roestige rafelrand, nu midden in het tot een toeristische attractie van Efteling-allure omgekatte Zaanse stadscentrum, werd Hollandia geboren.  Hollandia… 

Geofferd aan de sport: Kunststof verdwijnt van Radio 1

Het is niet te geloven, maar het gebeurt toch. De NPO, ooit in het leven geroepen om ook het geluid van kleinere doelgroepen aan bod te laten komen, laat Kunststof vallen. Het programma dat we hier tijdens afwas, eten, reis naar voorstelling altijd luisteren om op de hoogte te blijven van de wereld van kunst, sneuvelt voor sport.  Lees het… 

Publieksfavoriet Dystopia opent Delft Fringe: “Ik hoop dat wij de stem van het publiek laten horen.”

Het laagdrempelige theater waarmee festivals als Amsterdam Fringe, Café Theaterfestival Utrecht en Delft Fringe een nieuw publiek bereiken, is niet iets wat je snel in elkaar zet. Dat bewijzen de drie jonge makers van Dystopia. Ze maken hun voorstelling naast hun betaalde werk als theaterdocent, toneelschrijver en productieleider. Fleur Mennega, Mathijs Demper en Myrthe Ligtenberg maken volgens eigen zeggen “voorstellingen die… 

Is een Auteursbond er alleen voor succesvolle schrijvers?

Hoe over(leef) je als schrijver? 16 mei organiseerde de Auteursbond een bijeenkomst in Pakhuis de Zwijger in Amsterdam rondom die vraag. Het antwoord: door succes te hebben!  De middag is uitverkocht. Op de wachtlijst staan mensen te trappelen om nog binnen te komen. Niet alleen leden van de Auteursbond kunnen een ticket kopen voor de bijeenkomst Hoe (over)leef je als… 

Bianchi’s ‘Brotherhood’ is een geniale ontkleding van mannelijke zelfoverschatting

Deze editie van het Holland Festival bevat minstens 1 voorstelling waarvan je je als man uiterst ongemakkelijk gaat voelen. Toch daag ik de mannenbroeders die dit lezen, uit om te gaan kijken. Ik heb het ook gedaan, ben ervoor helemaal naar Brussel gegaan en heb er breinvoer voor de komende jaren voor terug gekregen. Dat komt omdat de maker een… 

Die terloopse ontsporing. Waarom Families Like Ours zo onweerstaanbaar goed is.

We zitten hier thuis al een paar dagen op het puntje van de stoel van Thomas Vinterbergs laatste televisiedrama. In Families Like Ours beschrijft de maker van Festen en Jagten hoe Denemarken wegens klimaatverandering wordt opgeheven. Hij gebruikt daarvoor geen enkel spectaculair special effect, geen CGI van vloedgolven, geen enorme massascènes. De wereld die in Families Like Ours ten onder… 

Bestaanszekerheid voor zzp’ers: waarom minimumtarieven per sector nodig zijn

De overheid moet zorgen dat iedereen voldoende kan verdienen – maar faalt daar in veel sectoren. Ondertussen wordt gesproken over verplichte opbouw van een pensioen en een verplichte verzekering voor arbeidsongeschiktheid (AOV) voor zzp’ers. Concurrentie drukt tarieven in bepaalde sectoren onder een leefbaar niveau en dat kan ten koste gaan van een pensioen en AOV. Wat voor mogelijkheden kunnen we… 

Bruins Brievenbus

Het lobbyseizoen is begonnen. Vandaag twee brieven aan onze zwijgzame cultuurminister, die zo zijn best doet het tijdens deze voortslepende kabinetsperiode vooral níet over kunst te hebben. Danssector Brief 1 is van de Nederlandse danssector die vraagt om meer rust in de tent, en meer aandacht voor de specifieke problemen van de danswereld. Mooi is de aandacht die ze vragen… 

Erik Akkermans: ‘Mensen zonder empathie hebben het makkelijker’

Wat zijn de valkuilen en kansen voor een bestuurder in de cultuursector? Erik Akkermans deelt 48 jaar ervaring. Luister op Substack Luister naar deze podcast over leiderschap. Erik Akkermans heeft er 48 jaar ervaring mee. ‘Mensen zonder empathie hebben het makkelijker’ by Cultureel Persbureau Wat zijn de valkuilen en kansen voor een bestuurder in de cultuursector? Erik Akkermans deelt 48… 

Eerlijke betaling zelfstandigen in cultuur onmogelijk zonder degelijk onderzoek naar declarabele uren

Een starttarief van €27 per uur zonder gedegen onderzoek naar declarabele uren binnen de AV/Film sector is geen Fair Pay. Het leidt tot een netto jaarinkomen onder het minimumloon en is niet houdbaar, niet eerlijk en zeker niet toekomstbestendig.
De creatieve sector heeft recht op een tarievensysteem dat uitgaat van de realiteit van freelance werk: met wisselende opdrachten, onbetaalde tijd, en weinig economische zekerheid.
Zolang we in Nederland geen norm stellen voor realistische berekeningen kan Fair Pay in naam oneerlijk zijn in de praktijk. Voor een duurzame creatieve sector zijn serieuze stappen nodig: onafhankelijk onderzoek naar declarabele uren, heldere handhaving en echte betrokkenheid van freelancers bij het maken van beleid.

De kogel is door de kerk: de btw-verhoging op cultuur, kunst en lezen gaat definitief niet door!

Vandaag is een dag van vreugde en opluchting. Een lastenverzwaring van ruim 900 miljoen euro op onze sector is permanent van tafel. Het verhogen van het btw-tarief zou niet alleen cultuur, kunst en lezen ontoegankelijker maken; het zou ook het verdienvermogen van duizenden makers raken. Dit resultaat ging écht niet vanzelf. Het afgelopen jaar is ontzettend hard gewerkt om de… 

Een acteur, een tekst, een overtuiging. Meer heb je niet nodig, laat Aluin zien

Er is niks mis met gewoon heel erg goed zijn in wat je doet. Niets mooier dan een enkele artiest op een lege vloer met niets anders dan diens muziek, lijf en stem. De top drie van mijn legendarische kunstmomenten:  Allemaal dingen uit de oude doos, dat geef ik toe, maar dat is het met topmomenten: eenmaal gevestigd is het… 

De bus van Queering Puppets heeft nog plek

Als je avond begint met een strippende festivaldirecteur en eindigt met paaldans, weet je dat je niet in een gewoon theater bent. Klopt, ik was bij de opening van het Queering Puppets Festival in het Pleinste Theater van Amsterdam en het was een feestje. Dat heeft het Plein Theater grotendeels te danken aan die strippende directeur Berith Danse, die in… 

Spreiding is maar de helft van het verhaal over de regio. Er is ook inbedding.

Dat de Nederlandse podiumkunsten, zeker in verhouding tot ons omringende landen, in een gespreid bedje liggen, mag misschien een flauwe woordspeling lijken, maar het is toch waar. Gisteren presenteerden we een best alarmerend rekenvoorbeeld over de gevolgen van de nadruk op spreiding bij de beoordeling van subsidieaanvragen door het Fonds Podiumkunsten. Vandaag blijkt uit een vervolgreactie van datzelfde fonds dat… 

Meer podiumkunst naar de regio? Dan mogelijk minder podiumkunst in de regio.

Er was de laatste maanden nogal wat gedoe over subsidies, vooral voor de podiumkunsten. Een paar geliefde middengroepen met een mooie staat van dienst kregen geen subsidie meer, ten gunste van nieuwkomers. De redenen voor de verschuiving waren legio. De woede erover ging vooral over de nadruk op Diversiteit en Inclusie en regionale spreiding in de beoordeling door Fonds Podiumkunsten… 

Subsidietoekenning voor podia: 26,8 miljoen euro voor programmering en publieksverbinding

Fonds Podiumkunsten kent een totaalbedrag van 26,8 miljoen euro subsidie toe aan 136 podia voor de periode 2025-2029. Met de podiumregeling ondersteunt het Fonds het presenteren van professioneel podiumkunstenaanbod in het hele land. De productiebijdrage maakt het mogelijk dat 51 podia kunnen (co)produceren en investeren in talentontwikkeling.   Podia in Nederland en het Caribisch deel Koninkrijk De podia die vanaf 1… 

“Tegenwoordig kan animatie heel snel reageren.” – Kaboom 2025 brengt rebelse vrouwen en provocatie

Van 21 t/m 30 maart vindt in Utrecht, Amsterdam en online het Kaboom Animation Festival plaats. Provocatie is dit jaar het hoofdthema, met films over opstandige vrouwen en werk in vrijgevochten animatiestijlen. Er zijn competities voor lange en korte films, de Japanse animator Masaaki Yuasa is artist in focus, en er is speciale aandacht voor de Belgische animatiefilm.

Klein Cultureel Lidmaatschap
175 / 12 Maanden
Bij omzet minder dan 250.000 per jaar.
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Cultureel Lidmaatschap
360 / Jaar
Voor culturele organisaties
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Samenwerking
Privé Lidmaatschap
50 / Jaar
Voor natuurlijke personen en zzp’ers.
Exclusieve archieven
Eigen mastodon account op onze instance
nl_NLNederlands