FILM

Bewegend beeld. Te zien op tv, in een museum, in een bioscoop. Op een iphone.

In de jaren tachtig, toen ik een paar jaar leraar speelde op Curaçao, trok er een siddering van bewondering en huiver door de intellectuele bovenlaag van het eiland. Dubbelspel verscheen, de inmiddels klassieke Curaçaose roman van Frank Martinus Arion....
Wat krijg je als je schaduwspel, Weimar cinema, gamelan en Javaanse mythes combineert? Een mix die veel vraagt van het publiek, maar die een genot is als je je er aan over wilt leveren. De Indonesische regisseur Garin Nugroho maakt...
Na al verschillende prijzen gewonnen te hebben voor zijn korte werk, presenteert Daan Bakker nu zijn wonderbaarlijk originele eerste lange speelfilm Quality Time.
Vergeleken met veel artistieke experimenten op virtual reality-gebied is de komedie High Five opvallend onbekommerd. Vrolijk spektakel voor een breed publiek in de Amsterdamse VR Cinema.
Deze documentaire over een Palestijnse dierentuin op de bezette Westelijke Jordaanoever is een welkome aanvulling op de stereotiepe beelden uit de media. Toch schuilt er achter die onbevangen benadering ook een niet te missen metafoor. Wie is het meest opgesloten, de dieren of de Palestijnen achter de stadsmuur van Qalqilya?
Interview met Martijn Maria Smits over zijn nieuwe film Waldstille, die hij draaide in zijn geboortedorp in Brabant. Een drama vol onderhuidse dreiging van een Nederlandse filmmaker met een eigen signatuur.
Sommigen betwijfelen of virtual reality een geschikt medium is voor speelfilm. De Nederlandse makers van Ashes to Ashes, The Night Watch en High Five laten zien dat het kan.
In de documentaire Life. Animated vertelt Roger Ross Williams het even verbazingwekkende als aanstekelijke verhaal over hoe Disneyfilms voor autistische Owen de sleutel naar de wereld waren. "Het gaat over de kracht van verhalen."
Eind 2006 leerde ik de Nederlandse filmmaker Sander Francken kennen. Voor de Groene Amsterdammer had ik zijn film Dealing and wheeling in small arms bekeken. Daarna zocht ik hem op in zijn werkruimte voor een interview. Dat gesprek herinner...
De bijna vijf uur durende documentaire 'Combat au bout de la nuit' maakt duidelijk hoe de gewone Griek de crisis ervaart. Een ware onderdompeling.
Zowel in het opvallende Hongaarse debuut On Body and Soul als in de subversieve Poolse thriller Pokot (Spoor) spelen dieren een opvallende rol. Twee sterke films in de Berlijnse competitie.
De European Film Academy houdt de aandacht voor de Russische veroordeling van de Oekraïense filmmaker Oleg Sentsov levend. Opnieuw een protestactie tijdens de Berlinale.
T2 Trainspotting, het weerzien met de junkiehelden van twintig jaar geleden was een waagstuk. Maar de energie is er nog steeds. Berlijn had de internationale première.
De Berlinale heet het meest politieke filmfestival te zijn, maar worden we veel wijzer van het etiket 'politieke cinema'? Django, over de legendarische Django Reinhardt, opende de 67ste editie.
De Jurriaanse zaal in de Doelen is het decor van een Masterclass van de Franse filmmaker Olivier Assayas (1955), een oude bekende van het International Film Festival Rotterdam. Van hem is de volgende typerende uitspraak: 'Het filmen van het...
Een gesprek met Erik Lieshout over 'To Stay Alive', zijn verfilming (met Iggy Pop!) van Michel Houellebecqs essay 'Rester vivant'. Gooit het bijltje er niet bij neer, houdt die levensmoede kunstenaars voor. Vind jezelf opnieuw uit.
Het bekende Tijger logo van het International Film Festival Rotterdam(IFFR) is veranderd in een  kleurrijke IFFR Planeet, waar met een beetje moeite de tijger nog in terug te vinden is. Dat kleurrijke  komt ook tot uiting in de programmering....
Barry Jenkins, de snel omhoog regisseur van de voor 8 Oscars genomineerde ontdekking Moonlight gaf een masterclass in Rotterdam. Over het vinden van je stem en een intuïtieve manier van filmmaken.
Parallax Views is het overkoepelende thema van het 46ste Rotterdams filmfestival. Laat je overhalen om met een nieuwe blik te kijken. De in 2015 aangetreden directeur Bero Beyer over zijn tweede festival.
De Nederlandse filmbranche maakte de jaarcijfers bekend. 2016 was een topjaar, gemeten naar het opnieuw gestegen aantal bioscoopbezoekers. De best bezochte film was Bridget Jones's Baby. Maar het marktaandeel van de Nederlandse films dook naar een dieptepunt.
Bij de verkiezing van beste film 2016 door de Nederlandse filmpers eindigden La La Land en Toni Erdmann op een gedeelde eerste plaats. Tonio is de Nederlandse favoriet.
Op 20 december heeft de algemene ledenvergadering van Coöperatief Cultureel Persbureau met algemene stemmen besloten in te gaan op een samenwerkingsaanbod van De Coöperatie/House of Journalism en Reporters Online. Dit is een belangrijke stap in de ontwikkeling van de...
Voor ik begon met studeren had ik zeeën van tijd om te lezen. Naast hoogstaande literatuur als De Wereld van Sofie van Jostein Gaarder, las ik ook gewoon boeken uit de Bruna Top Tien. Zo ook de Angels & Demons-reeks...
Voor zijn documentaire over de vluchtelingenproblematiek koos Guido Hendrikx een bijzondere vorm. In een schoollokaal op Sicilië confronteert een door een acteur gespeelde leraar de migranten met de harde feiten over Europa.
Het Najaarsoverleg 2016. Op deze jaarlijkse debatavond rond brandende kwesties in de filmsector kwam vooral aan het licht dat de branche nog lang niet op een lijn zit.
6,094FansLike
1,399VolgersVolg
16,033VolgersVolg