Ga naar de inhoud

ACTUEEL

Alles over politiek, beleid, samenleving en hoe die dingen met cultuur en kunst te maken hebben.

‘Er kijken nog altijd miljoenen mensen naar de BBC’ (Lessen uit Manchester, aflevering 1)

Van reizen word je een beter mens. Dat vindt iedereen, en het is een geweldige gunst om te mogen reizen. Een voorrecht om het te kunnen. Als je met de trein naar Engeland gaat, zie je, de laatste minuten voordat je bij Calais onder het Kanaal verdwijnt, steeds meer hekken verschijnen. En dan hebben we het niet over het gemiddelde… 

Beter laat dan nooit. Werkgevers in de creatieve sector vragen 100 miljoen extra. And counting.

Terwijl ik met een aantal leiders van de cultuursector in Manchester rondliep, stuurde minister Ingrid van Engelshoven een brief naar de Kamer, waarin ze vertelde hoeveel het zou kosten om de rijksgesubsidieerde kunstinstellingen bij het huidige aanbod in staat te stellen tot fair pay. Die brief bevatte dus nogal wat weglatingen: de minister zweeg over de rol die regionale en… 

Een kwart van waar ze recht op hebben! (Hoe de Publieke Omroep musici tot de bedelstaf veroordeelt)

Toen ik laatst aan middelbare scholieren probeerde uit te leggen hoe weinig de orkestleden betaald kregen die bij het Eurovisie Songfestival de muzikale verrassingsact verzorgen, keken ze me verwilderd aan. Immers, het was meer dan je als 16-jarige verdient als vakkenvuller bij de gemiddelde grootgrutter. Dus wat was eigenlijk het probleem? Daarom nu maar even een andere rekensom, dankzij de… 

Er heerst chaos bij de procedure voor subsidieaanvragen voor de Culturele Basisinfrastructuur. Daarom laten we u de mail even lezen. 

Dat in Nederland het wantrouwen van de overheid jegens de burger bizarre vormen heeft aangenomen, bewijst het gedoe met de toeslagen bij de belastingdienst en de toestanden bij het UWV. Of je gemiddelde verhuurder van woningen waar je een lekke kraan wilt melden. Dankzij een politiek die onder invloed van vals ondernemersdenken en rabiaat populisme de burger als fraudeur behandelt… 

Songfestival-gate update: vergoeding voor spektakelorkest nóg lager.

Wie musicus wil zijn moet bloeden. Eerder meldden we al dat het hoogtepunt van de Nederlandse editie van het Eurovisie Songfestival gebracht zou gaan worden door beroepsmusici en conservatoriumstudenten die daarvoor 100 euro per dag zouden ontvangen. Schandalig weinig, wanneer je weet dat er toch volledige dagen gewerkt zou gaan worden, acht dagen lang. Welnu: het is nog erger dan… 

De ZZP’er is de schuld van alles. Nu ook van de ondergang van de regionale kunstjournalistiek.

In april 2020 stopt de Persgroep, tegenwoordig DPG Media omdat dat internationaal beter bekt, met regionale kunstbijlages in zijn kranten. Geen kunstreportages en interviews meer, nauwelijks recensies. Lokale boekwinkels verliezen hun podium in alle Nederlandse regio’s, want de uitgever van Volkskrant, Trouw en AD heeft een regionaal monopolie. Het bericht, gebracht door een verslaggever van het Eindhovens Dagblad, viel op… 

Opinie gedeputeerden Cultuur: ‘Stel voor Cultuur de navigatie wat vaker in op Oost-Nederland!’

Het nieuwe jaar begint vaak met nieuwe inzichten en voornemens. Een kritische reflectie kan dan helpen. We waren dan ook verheugd met de Volkskrant van 2 januari, waarin columnist en theaterrecensent Merlijn Kerkhof concludeert dat hij in 2020 wat vaker buiten 020 wil genieten van alles wat Nederland aan cultuur te bieden heeft. En dat is niet meer dan terecht,… 

Met een winkelmandje de boekwinkel in. Boekhandelaren grijpen naar de strohalm die gedragsverandering heet.

Afgelopen december hadden we een week geen internet en ook geen tv/netflix. De Afdeling Klantafscheping van KPN, voorheen XS4All, had niet begrepen dat een kapotgetrokken kabel in onze buurt daar iets mee te maken kon hebben. Een van de grappige effecten van deze glasvezelloze dagen was, dat ik vier boeken uit heb gelezen. Iets wat ik normaal gesproken alleen op… 

De nieuwe verdediging: niet praten maar meenemen! (Hoe een diner-ruzie tot geniale inzichten leidt)

Ik zit aan de eettafel bij mij ouders. We vieren de verjaardag van mijn moeder met de hele familie. Ik ben er, maar ik ben er niet helemaal. Ik ben namelijk momenteel zo ontzettend moe. Zoals ik grappend tegen mijn vrienden zeg: “Ik kan geen boe of bah meer zeggen en loop op mijn tandvlees”. Plots komt het gesprek op… 

Dutch Edition Of Eurovision Song Contest Is Underpaying Musicians. (And existing orchestra’s are left out)

We got some confusing messages last weekend. The reason was the festive announcement of the organisation of the Eurovision Song Contest that a special symphonic happening would take place at the finals in Rotterdam. Third year and master students of the Rotterdam Conservatoire, part of Codarts, as well as young professional musicians were invited. A ‘fee’ would be available for… 

Eurovisie Songfestival had het Metropole Orkest, maar koos voor studenten.

Waar is het Metropole Orkest? Een uniek orkest, het enige ter wereld dat het complete repertoire van klassiek tot pop en jazz uit de mouw kan schudden? Het orkest ook, dat vroeger, toen alles nog live was, vaste begeleider was van de Nederlandse acts bij het Songfestival? Het orkest, dat in december nog op tournee was met onze nieuwe Songfestivalkandidaat,… 

Wat is de remplaçanten-cao en waarom is het zo erg dat de NPO die toepast bij het Eurovisie Songfestival?

[update: ze krijgen nog minder, zie bericht onderaan] We kregen verwarrende berichten binnen, afgelopen weekend. Aanleiding was de feestelijke aankondiging van de organisatie van het Eurovisie Songfestival dat er bij de finale in Rotterdam een bijzondere symfonische happening zou plaatsvinden. Gevraagd werden derdejaars- en masterstudenten van het Rotterdams Conservatorium, onderdeel van Codarts, en ook jonge professionele musici. Voor de optredens… 

(update: reactie Songfestival en nuancering bericht) Meespelen met het het Eurovisie Songfestivalorkest? Vanaf 100 euro per dag

In de eerste versie van dit bericht gingen we uit van 100 euro voor 8 dagen. We bleken onjuist geïnformeerd. De toepassing van de remplaçanten-cao, waarvan in de toelichting door het Songfestival sprake is, geeft wat meer ruimte, al zijn de uurtarieven en dagtarieven daarvan nog steeds omstreden. Maar 1000 euro voor acht dagen is nu kennelijk het gangbare tarief.… 

Boreaal aan de top: onze best gelezen berichten van 2019!

Een week voor het einde van 2019 staat het ledental van Cultuurpers op bijna 150. Precies een jaar geleden was dat nog 40. Een groei van meer dan 300 procent is best wel bijzonder. We hebben dus aangetoond dat we er voor een sterk groeiende groep beslissers in de culturele sector toe doen. Zo goed dat ze graag bijdragen aan… 

Geëngageerd zijn betekent niet enkel belangwekkend werk presenteren, het gaat óók over degenen aan wie je het laat zien.

Loopt een man met zijn dochter in een rolstoel door de gang van het theater. Stopt bij een zaalwacht. Aarzelt, zegt dan: ‘Ik wil niet zeuren, maar zij kan niet op de gehandicaptenwc. Ik zoek een plekje om haar te verschonen.’ Dus die zaalwacht, die helpt zoeken. Even later zitten ze achter een rek in de voorraadruimte. Suikerzakjes, koffie, speculaas, blikken… 

Waarom meten leidt tot minder weten en nog meer meten. Over de zinloosheid van trendrapporten en indexen

Ze hebben bij Boekman iets geleerd. De stichting die sinds dit jaar de eer heeft de cultuurindex te beheren, snapt dat trendgrafiekjes bitter weinig zeggen. Dat constateerden we op deze site al meerdere malen, de onderzoekers beamen dat nu ook volmondig. Dus pakt de club het dit jaar anders aan. De afgelopen maanden hebben zestig wijze mannen en vrouwen zich… 

Waarom een roetveeg altijd moet worden uitgelegd. (Zonder rondleiders, inleiders en duiders verliest kunst elke bestaansgrond.)

Kunst heeft altijd uitleg nodig gehad. Ook ‘makkelijke’ kunst, ook ‘kunst die zichzelf verkoopt’. Kunst heeft die uitleg nodig gehad sinds de eerste holbewoner erachter kwam dat haar roetvegen op de grotwand wel erg veel weg hadden van een bizon. Eigenlijk is het daarom verkeerd om te spreken van ‘uitleg’ en ‘nodig hebben’. Kunst en verhaal zijn één, sinds de… 

Bedreigde theaterinleiders aan het woord: ‘Het doet me letterlijk pijn als ik hoor dat zoiets afgeschaft gaat worden.’

‘Ik wist niet dat je in deze sector ook weggedigitaliseerd kon worden, maar dat kan dus wel.’ Susanne Visser en Annemiek Lely luidden op zaterdag 7 december de noodklok. Hun baan als inleider bij theatervoorstellingen is in gevaar. Gezelschappen zouden liever de mensen aan zich binden via podcasts, en zo’n inleider kost alleen maar geld. Maandag 9 december haalden we… 

Open brief van theaterinleiders: ‘Toeschouwers willen menselijk contact.’

Het afgelopen jaar hoorden wij, Annemiek Lely en Susanne Visser, verschillende geluiden over saaie inleidingen en nutteloze randprogramma’s die niets zouden toevoegen. Zulke opmerkingen passeren de revue in de artiestenfoyer, aan de bar of vinden hun weg op social media. ‘Ik wil nagesprekken geleid door een lokaal presentatietalent in plaats van door een lijzige dramaturg,’ schreef een reeds gevestigde regisseur… 

‘Bij veel theaters hoef je niet aan te komen als je geen eigen publiek meeneemt.’

Ik sprak Peter Pluymaekers, artistiek leider van Theatergroep Zep, over hoe het is om theater te maken voor vmbo-leerlingen. Aanleiding was de niet zo juichend ontvangen voorstelling van Cleopatra. Luister de podcast op anchor: ‘Ik ben altijd een beetje huiverig om Shakespeare te doen. Ik vind hem moeilijk, en jongeren vinden hem vaak oubollig. Dat vond ik ook van de… 

Promotie kritisch interview met Amersfoortse wethouder belemmerd door Facebook.

In de doorlopende serie interviews met kopstukken uit de Amersfoortse cultuursector interviewde ik D66-wethouder Fatma Koser Kaya. Het werd een geanimeerd gesprek. Vreemd genoeg mag De Stadsbron, de lokale journalistieke site van Amersfoort, het interview niet promoten van Facebook, zo liet de redactie gisteren weten. Onduidelijk is waarom. Hier een fragment, het hele verhaal uiteraard op De Stadsbron: ‘Ik geloof… 

Elk jaar worden weer nieuwe ouders geboren! (Waarom theaterprogrammeurs veel meer risico moeten nemen)

Met rode konen hang ik een beetje verbouwereerd de telefoon op. Zojuist had ik een telefonische afspraak die een hele andere wending nam. Ik voerde kort gesprek met een voor mij nog onbekende theaterprogrammeur. Ze vertelde helaas niks bij ons impresariaat te programmeren, want in haar stad was er echt geen behoefte aan artistieke voorstellingen. Deze dame stelde dat haar… 

‘Het is cruciaal dat mensen die hier – ook als kunstenaar – tot wasdom komen, aan Amersfoort verbonden kunnen blijven’

Voor De Stadsbron, de journalistieke achtergrondensite van Amersfoort, breng ik de cultuursector van de Keistad in kaart. Op die site nu een interview met Friederike Weisner, directeur van Theater De Lieve Vrouw. ‘Het ontbreken van een universiteit of hogeschool zorgt er volgens Weisner voor dat de behoefte aan kennis zichtbaar is: ‘Je zult altijd als stad innovatief moeten zijn. Daar… 

‘De keuze om freelancers onder te betalen is onbegrijpelijk en een smet op het blazoen.’ – ‘Leiders in Cultuur’ roepen op tot eerlijke betaling ZZP’ers

‘Hoeveel talentvolle makers moeten we nog verliezen aan andere sectoren, omdat ze de ondermaatse waardering niet kunnen rijmen met de kwaliteit van hun product? Mensen kiezen op den duur eieren voor hun geld, wanneer kinderen moeten gevoed of hypotheken betaald. De sector holt zichzelf uit als we niet beter voor ons talent zorgdragen.’ Dertig leiders in de cultuursector spreken zich… 

Klein Cultureel Lidmaatschap
175 / 12 Maanden
Bij omzet minder dan 250.000 per jaar.
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Cultureel Lidmaatschap
360 / Jaar
Voor culturele organisaties
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Samenwerking
Privé Lidmaatschap
50 / Jaar
Voor natuurlijke personen en zzp’ers.
Exclusieve archieven
Eigen mastodon account op onze instance
nl_NLNederlands