Ga naar de inhoud

ACTUEEL

Alles over politiek, beleid, samenleving en hoe die dingen met cultuur en kunst te maken hebben.

Succes als keuze is een van de gevaarlijkste misvattingen van deze tijd. De maatschappelijke implicaties van deze drogreden zijn immens.

Eind vorig jaar vroegen de organisatoren van een alumni-avond voor onderzoeksmasterstudenten me om vanuit mijn huidige functie als cultureel leider een stelling te verdedigen. Het moest gaan over mijn positie als letterkundige door hen te vertellen over mijn professioneel pad sinds mijn afstuderen. Ik zou dit artikel hoopvol en hoopgevend kunnen inrichten en uitgebreid ingaan op de competenties die de… 

Seizoen 2018-19: Concertgebouw pakt vrouwenhandschoen op die Concertgebouworkest laat liggen

Joel Fried, artistiek directeur van het Koninklijk Concertgebouworkest schrikt zichtbaar even op. Ik vroeg hem of er in seizoen 2018-19 werkelijk maar één vrouwelijke componist staat ingepland. Tijdens de presentatie op maandag 26 februari in het Concertgebouw hoorde ik namelijk alleen de naam van Lotta Wennäkoski. Inderdaad blijkt de Finse als enige de eer van componerende vrouwen te moeten verdedigen.… 

Remko van der Drift bedacht het Faalfestival: ‘We denken dat succes vooral ‘niet mislukken’ is. Dat klopt helemaal niet. Mislukken is net als succes onderdeel van het leven.

Het Faal Festival in het Utrechtse festivalpaleis TivoliVredenburg, dat op 3 maart plaatsvindt, is in veel opzichten uniek. Nooit eerder waren zoveel bekende mensen bereid om over hun mislukkingen te komen vertellen. Kennelijk is er een groot publiek voor, in deze tijd waarin snel succes eigenlijk verplicht is. In de aanloop naar het festival sprak ik met Remko van der… 

Sadettin Kırmızıyüz maakt theaterserie ‘Metropolis’. ‘Als je denkt, dit kan niet waar zijn, ga er dan van uit: dit is waar.’

Het begint natuurlijk allemaal op het Oranjecollege. Een fictieve school met hele reële problemen. Voor Sadettin Kırmızıyüz de plek waar hij het openingsdeel laat spelen van Metropolis, een serie die uiteindelijk vier aflevering moet gaan tellen. Het is een van de grootste projecten van Het Nationale Theater, de komende vier jaar, in innige samenwerking met het eigen gezelschap van Kırmızıyüz:… 

Nuance! VVD Den Haag wil toch niet 50 miljoen korten op cultuurbudget wegens ‘politiek misbruik’.

Dit bericht is aangepast na een reactie van de VVD Den Haag. Gisteren schreef ik: Maar dat was dus verkeerd begrepen. Vandaag belde de VVD. Een transcriptie van het gesprek vind je hieronder: Met Frans Schuyt fractievoorzitter Haagse VVD. Volgens mij zijn er twee dingen door elkaar gehaald. Je hebt het programma in de begroting, Cultuur en Bibliotheek, van 102 miljoen,… 

Dansen op kantoor? De nieuwe trend in 2018!

Yoga en mindfulness op het werk zijn populair, maar er is een nieuwe trend op het gebied van ‘workplace wellness’: dansen op het werk! Op 17 mei organiseert Dance to the People de conferentie Dance@Work in Utrecht. Tijdens dit evenement laten dansprofessionals aan het bedrijfsleven zien hoe dans bijdraagt aan het welzijn van managers en hun teams. Met dit initiatief… 

Utrecht rules: Maak Tivoli Oudegracht de plek voor het herboren Sectorinstituut Podiumkunsten

De Raad voor Cultuur wil het. Iedereen wil het. En Utrecht wil het natuurlijk ook. Een fysiek sectorinstituut, waar in een hoek een oude pc staat te brommen met daarin het totale digitale archief van het Nederlandse theater, en de muziek, natuurlijk. Plus een bieb. Met echte boeken, scripts, foto’s. In 2012 werd het gebouw afgestoten en kon het geheugen… 

Raad voor Cultuur wil herziening bestel, maar voorzichtig ‘Sectoradvies Theater’ is vrijbrief voor willekeur door Tweede Kamer.

Vandaag komt de Raad voor Cultuur met een van de minder sterke adviezen in zijn bestaan. Het hoogste culturele adviescollege van Nederland toonde eerder dit seizoen visie, leiderschap en durf met de ‘Verkenning’ en het ‘Sectoradvies Muziek‘. De verkenning pleitte voor een omkering van de subsidiestromen, waarbij stedelijke regio’s het initiatief zouden krijgen. In het advies voor de muzieksector brak… 

Toneelschrijvers en cultuurverkenning (3): ’Hedendaagse musical, een nieuwe traditie onder schrijvers?’

Op 25 januari 2018 zijn de Musical Awards uitgereikt met, zoals we gewend zijn, veel vertaalde heropvoeringen en geijkt repertoire. Ook viel op dat er waardering is voor nieuw Nederlands werk. Menig schrijver zal juichend op de bank hebben gezeten toen ‘Was Getekend, Annie M.G. Schmidt’ in de prijzen viel. Belooft dat iets voor de toekomst? Kan de hedendaagse (kleine)… 

Publiciteitsbeeld Gesualdo. Foto: Sofie Knijff

Mackenzie zet bij het Holland Festival de deuren open voor een nieuwe avant-garde onder het publiek.

Het keurige echtpaar naast me, op de eerste rij bij de persconferentie van het Holland Festival, had er even niet op gerekend. Vier leden van het Nederlands Kamerkoor die zich een voor een tot op hun piemelende nakie beginnen uit te kleden. Een giechel, een kleine kuch, maar hee, dit is het Holland Festival, zeiden ze tegen elkaar. Dus ook… 

Alleen Marijke Muoi is al een reden om naar Leeuwarden te komen. Waarom Nederland elk jaar een nieuwe Culturele Hoofdstad moet hebben.

Bouke Oldenhof. Waar was hij al die tijd? Aan het schrijven, maar vooral in het Fries (waardoor hij ook geen tijd had om aan zijn website te werken). En dan kom je er dus niet doorheen in de rest van Nederland. De man die met het unieke juweeltje ‘Rolbrug’ talloze harten voor zich wist te winnen. Ook het mijne, en… 

Toneelschrijvers en cultuurverkenning (2) Sophie Kassies: ’Een zwembad aan stukken die geen publiek vinden is een uitholling van het vak’

De vorige cultuurverkenning onder toneelschrijvers geeft aanleiding tot verdere verdieping. Uit het eerdere artikel nemen we mee dat verdere privatisering het publieke geld en doelstellingen maar deels opvangen. Zie ook van verheffingsideaal naar rendementsdenken. Ook nemen we mee dat een publiek als allesbepaler leidt tot eenzijdige populaire cultuur, entertainment en valse concurrentie met het vrije circuit. Het heeft allemaal maar weinig… 

ITA is een hopeloze naam voor een kunsthuis. Maar een alternatief is er niet voor het Amsterdamse stadstheater

Toneelgroep Amsterdam en Stadsschouwburg Amsterdam gaan samen verder als ‘Internationa(a)l Theater Amsterdam’ (ITA). Niet te verwarren met het net niet opgeheven Internationaal Danstheater Amsterdam. De naam ‘ITA’ vind ik nogal kil. Misschien even kil als Toneelgroep, maar daar zat tenminste nog het woord ‘groep’ in. Dat heeft iets gezelligs.  ITA is zoiets als ING. Grote ambitie en geen wortels. Even… 

Keith Haring, Untitled (velum), 1986. Installatie 2017. Foto: Gert Jan van Rooij. Collectie Stedelijk Museum Amsterdam

Ik​ roep​ de culturele​ sector​ van​ ​Nederland​ ​op:​​ stop​​ 80%​​ van​ je​ marketingbudget​ in cultuureducatie.​ ​

In mijn werk verleid ik mensen om in aanraking te komen met kunst. En dan in het bijzonder met kunst met een grote K. De kunst die vaak als ‘moeilijk’ of, in een poging om van het negatieve imago af te komen, als ‘kwetsbaar’ wordt verhandeld. Liberale politici zouden misschien zeggen kunst die ‘niet normaal doet’. Het is het soort… 

Waarom het goed is dat het Holland Festival de focus op Afrika zet, en niet kiest voor een enkele artistiek leider.

William Kentridge en Faustin Linyekula. Onthoud die namen, als je niet al kende, want ze gaan het komende jaar het gezicht van Nederland mede bepalen. Ze zijn door het Holland Festival aangesteld als ‘associate artist’. Hiermee zet het festival het fenomeen ‘artistiek leider’ buiten de deur. Een noodzakelijke keuze in een tijd waarin de prijs voor dat soort figuren sneller… 

Goed nieuws voor Urban artiesten die om geld verlegen zitten. Drie cultuurfondsen stellen acht ‘Matchmakers’ voor. (Maar er zijn minstens twaalf nodig)

Over omvang van de pot met geld die op ze ligt te wachten, verschillen de meningen, maar vooral ‘urban‘ makers weten de weg naar ons kunstsubsidiestelsel nog niet te vinden. Daarom hebben de drie cultuurfondsen die zich vooral met podiumkunst bezighouden ambassadeurs aangesteld in een aantal Nederlandse steden. Deze ‘Matchmakers’ moeten de kloof tussen Den Haag en ‘de regio’ verkleinen.… 

We brengen minder tijd lezend door, maar daar merkt de boekverkoper niets van. Doet de overheid genoeg aan leesbevordering, of te veel? (Waarom e-books nog altijd veel te duur zijn)

‘Een goed geletterd vermogen is voorwaarde om – nu en in de toekomst – te kunnen functioneren in onze informatiesamenleving en kenniseconomie.’ Dit stond te lezen in het persbericht dat KVB Boekwerk vorige week verstuurde. Aanleiding was een SCP-onderzoek waaruit bleek dat we in Nederland weer minder tijd lezend doorbrengen dan tien jaar geleden. Er staan indrukwekkende percentages bij. ‘Ruim… 

Zaait de lange arm van Emmanuel Macron verdeeldheid op een Haags Literatuurfestival? Net niet. (Maar moeten we ooit weer allemaal Frans spreken?) #wu18

Leïla Slimani, de Marokkaans-Franse auteur die met haar roman Een Zachte Hand de prestigieuze Prix Goncourt in de wacht sleepte, heeft ter elfder ure afgezegd voor Winternachten. De reden was niet de storm van donderdag. DE reden was persoonlijk. Maar zou ook te maken kunnen hebben met iets anders. De hoofdgast van het Internationale Literaire Festival in Den Haag, Alain Mabanckou,… 

Opening Night van Winternachten viert de kracht van volharding, en steunt schrijvers in gevangenschap. (Waarom soms een kartonnen tv uitkomst biedt)

‘Schrijven en lezen zijn net als seks een vorm van versmelten. Literatuur is het bedrijven van onzuiverheid’. De Pakistaans-Amerikaanse auteur Mohsin Hamid kan formuleren. In zijn Free the Word-speech bij de opening van Winternachten in Den Haag brak de man, die met De Val van een Fundamentalist een internationale bestseller schreef, een lans voor onzuiverheid. ‘Zuiverheid’, zo vertelde hij het… 

Waarom een universeel basisinkomen noodzakelijk is voor het voortbestaan van de kunsten

In Finland is een hoopgevend experiment begonnen. Ook in Nederland probeert men iets van de grond te krijgen, al dwarsboomt de regering de plannen vooralsnog. Waarom is onduidelijk. Want zelfs grootkapitalisten als Elon Musk (Tesla) en Mark Zuckerberg (Facebook) zeggen het nu: een Universeel Basisinkomen (UBI) is de enige manier waarop we onze samenleving en daarmee onze beschaving vooruit kunnen… 

Er komt een meldpunt voor seksueel geweld en intimidatie in de kunsten. Vraag is nog even wie dat gaat… eh… bemensen.

Goed nieuws! De hashtag #metoo heeft eindelijk tot een maatregel geleid. Er komt een meldpunt. Het persbericht kwam vandaag. ‘De podiumkunsten-, film- en televisiesector heeft de handen ineengeslagen en start een onafhankelijk en overkoepelend meldpunt voor ongewenste omgangsvormen.’ Dat is unieker dan je denkt. In podiumkunsten, en zeker ook in de film en televisiesector, is het rampzalig gesteld met de… 

‘We zijn ons te weinig bewust hoe goed het momenteel gaat.’ HRM-professor Paul Boselie over de toekomst van onze arbeidsmarkt.

Aanstaande donderdag gaat het in het Utrechtse muziekpaleis TivoliVredenburg eens een keer niet over muziek, maar over werk. Tijdens de bijeenkomst The Future of Work zal de internationaal vermaarde professor Paul Boselie een flinke knuppel in het hoenderhok gooien. Volgens de auteur van het internationale handboek ‘Strategic Human Resource Management’ missen werknemers en werkgevers het broodnodige gevoel van urgentie over… 

Bioscoopbezoek stijgt voor het tiende jaar: we doen het beter dan de VS, Frankrijk of Duitsland, maar geen enkele Nederlandse film haalt de top 20

De groei van de Nederlandse bioscoopsector zette ook in 2017 door, maar de Nederlandse film blijft een zorgenkind. Despicable Me 3 werd het meest bezocht. Soof 2 was, net als in 2016, de meest succesvolle Nederlandse titel. Hoe doet Nederland het internationaal gezien? En waar kijken we in 2018 naar uit?

2018 in de kunsten: het jaar waarin we definitief kiezen voor onze bubbel en de massa de massa laten.

We gaan kleiner wonen. Het is niet alleen in de populariteit van de TinyHouse-beweging dat jongeren en senioren elkaar de hand kunnen schudden. We willen ontspullen, maar we willen ook minder met de grote boze buitenwereld te maken hebben. Dat geldt voor ouderen, maar zeker ook voor twintigers. Die beweging is al een tijdje aan de gang in de kunsten. Kleine… 

Een museum met impact. Hoe musea historisch besef kunnen aanwakkeren en mensen troost, relativering en verbinding bieden

Meer dan een miljoen Nederlanders voelt zich zeer eenzaam, aldus de Gezondheidsmonitor 2012. Hieronder zijn steeds meer jongeren – alle sociale media ten spijt. Misschien zouden we deze ‘eenzaamheidsepidemie’ een halt toe kunnen roepen als we ons realiseerden dat geen van ons werkelijk alleen is. Wat we zo vaak vergeten, is dat we direct verbonden zijn met duizenden anderen: de mensen… 

Klein Lidmaatschap
175 / 12 Maanden
Speciaal voor organisaties met een omzet  of subsidie van minder dan 250.000 per jaar.
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
5 proefabonnementen op de nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten over ons beleid
Inzage in de financiën
Exclusieve archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Eigen mastodon account op onze instance
Cultureel Lidmaatschap
360 / Jaar
Voor culturele organisaties
Geen storende banners
Een premium Nieuwsbrief
10 proefabonnementen op de nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten
Inzage in financiën
Exclusieve archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Eigen mastodon-account op onze instance
Samenwerking
Privé Lidmaatschap
50 / Jaar
Voor natuurlijke personen en zzp’ers.
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten over ons beleid
Inzage in de financiën
Exclusieve archieven
Eigen mastodon account op onze instance
nl_NLNederlands