Ga naar de inhoud

DANS

Meestal zonder tekst, vaak met muziek, altijd met beweging

Cultuurpers heeft echte leden nodig. Dit is waarom jij mee wil doen

Cultuurpers is een onmisbare aanvulling op het cultuurnieuws in je krant, op internet of op tv. Onafhankelijk, eigenzinnig, rebels en vooral: nuttig. Er wordt immers al genoeg onzin verteld over kunst. Je zult begrijpen dat we niet de miljoenen lezers bedienen waar de grote uitgevers en hun adverteerders van bestaan. Daarom doen al die anderen ook zo weinig aan kunst.… 

Mis niets van het Holland Festival met ons speciale #HF17-abonnement!

We zijn echte Holland Festival-specialisten, inmiddels. We gaan voorstellingen vooraf bekijken, interviewen makers, acteurs en lopen zo’n beetje elke dag rond bij de zalen, in de foyers. We horen wat, we zien veel en we delen dat hier. Cultuurjournalistiek zoals het hoort, kortom. Cultuurjournalistiek die er ook moet zijn. En dat lukt helemaal als je een abonnement neemt. Dan krijg… 

Hoe Heather Ware’s taalfout leidde tot een compleet danswerk met dank aan Bach

Wat betekent het voor een danseres met een intensieve carrière als zij besluit ook choreografieën te gaan maken? In maart ging Battle Abbey in première, de eerste avondvullende choreografie van Heather Ware, in samenwerking met de Zweedse cellist Jakob Korányi. Heather Ware, sinds 2003 danseres bij LeineRoebana, is de weg naar het maken van een eigen choreografie zonder plan ingeslagen.… 

Joop Oonk maakt van haar buurt een bühne

Joop Oonk (27) maakt dansvoorstellingen met de Misiconi Dance Company, maar niet van een standaard soort. Ze noemt het ook wel: inclusiedans. Dansen met rolstoelen bijvoorbeeld en dat dan in de openbare ruimte. Tijd voor een gesprek met deze bijzondere choreografe. Gelukkig hoef je geen kunstbarbaar te zijn om het woord inclusiedans niet te kennen. Joop Oonk choreograaf, artistiek leider… 

Hoe ophef in het theater tot interculturele dialoog kan leiden

Een dansvoorstelling voor de jeugd (6+) zorgde onlangs voor ophef. Leerlingen van groep 5 t/m 8 van de islamitische Aboe Daoedschool in Utrecht bezochten IJspaleis (6+) van danstheatergroep plan d–. Bij een dansje van twee verliefde pinguïns verzocht een van de leerkrachten de voorstelling stop te zetten. Deze scène werd niet geschikt voor de leerlingen gevonden, luidde de verklaring. Het… 

Wat gebeurt er als je iemands hoofd eraf haalt? (niet wat je denkt)

Wat gebeurt er als je iemands hoofd eraf haalt? Weinig, zult u zeggen, aangezien het bijbehorende lichaam overlijdt. Maar dan heeft u het mis. Op de eerste GRIP-avond in het Utrechtse Theater Kikker liet Steven Michel namelijk zien dat de rest van het lichaam de boel dan gewoon overneemt. Fascinerend om te merken hoe je van een blote rug op… 

Moderne dans mag alleen nog met kleren aan op Facebook

De eerste blote vrouwenborst die ik in mijn leven bewust waarnam was de vrolijk zwabberende tiet van het meisje in de Fa-reclame. Het moet ergens diep in de jaren zeventig van de vorige eeuw zijn geweest. Dezelfde tijd dat de Pacifisties Socialistiese Partij ook zoiets deed met een koe op de achtergrond. Nu, een dikke veertig jaar later is de… 

Jan Martens in Utrecht: Bravoure, onbedoelde eerlijkheid en ongegeneerd verlangen

Terwijl het nieuwste werk van Jan Martens, The Common People  (2016), afgelopen weekend in de Amsterdamse Stadschouwburg stond, toont het Utrechtse Theater Kikker deze week twee oudere hits: Sweat Baby Sweat (2011) en The dog days are over (2014). Sweat en Dogdays zijn kaskrakers en toerden reeds de wereld over. In Kikker zijn ze nu te zien als onderdeel van een… 

Op de Zuidpool kun je beter een pinguïn zijn dan een mens

De Zuidpool scoort niet hoog bij vakantiegangers. Maar misschien wordt dat anders, als tenminste veel kinderen IJspaleis (6+) van jeugddansgroep plan d– zien. Voor de gelegenheid omgedoopt tot ‘d-reizen’, stelt plan d- een avontuurlijk reisje in het vooruitzicht. Het kost de danser/reisleider met zijn reclamebordje wel even wat inspanning om de mensen er warm voor te laten lopen, maar al… 

Geest van Trump waart rond tijdens perspresentatie Nationale Opera & Ballet

‘Voor we aan de daadwerkelijke presentatie beginnen, geef ik u eerst wat facts & figures’, zegt Els van der Plas, algemeen directeur van Nationale Opera & Ballet. ‘Nee, niet de alternative facts’, voegt ze er gevat aan toe. De geest van de Amerikaanse president zal deze middag nog vaker door de Stopera waren. Van der Plas memoreert de successen die… 

7 redenen waarom je moet investeren in Holland Festival 2017 #hf17

Ruth Mackenzie heeft enorm veel voor elkaar gekregen in de korte tijd dat ze baas is van Holland Festival. Ik heb het festival nu sinds de late negentiger jaren meegemaakt en zag het evolueren van iets dat heel persoonlijk en soms obscuur was (onder Ivo van Hove), tot een etherisch feest van zinderende esthetiek (met Pierre Audi), tot wat het… 

Para | Diso Revisited

Vijf dagen later zit PARA | DISO Revisited van ICK nog in je kop

De voorstelling PARA | DISO Revisited krijg je moeilijk uit je systeem. De gniffelende engel, de extase van de vrouwelijke dansers, de nobele klassieke ridder. En sublieme dans. Man, man, man. La Divina Commedia revisited PARA | DISO Revisited is een herwerking van youPARA | DISO uit 2010. Het werk sluit een serie van vier delen af geïnspireerd op Dante Alighieri’s… 

Dansfestival sluit af met onstuimige erotiek en heftige confrontatie

Het thema van deze laatste dag van het Moving Futures festival klinkt en beetje theoretisch: zelfreflectie en culturele identiteit. Maar in het overvloedige programma wordt duidelijk hoe direct deze woorden iedereen raken. Macho Macho Dat is al meteen duidelijk in Macho Macho van de Bosnisch-Nederlandse theatermaker Igor Vrebac. Hierin zoeken twee performers hun weg in een wereld van mannelijke ideaalbeelden.… 

Exit pursued by a bear

Afscheidsvoorstelling Arthur Rosenfeld gaat over één persoon. Ana Teixido.

Choreograaf Arthur Rosenfeld nam op 5 februari 2017 (voorlopig) afscheid van een lange danscarrière. Een die vooral steunt op zijn vrouw, danseres Ana Teixido. Zo’n afscheid gaat bij Rosenfeld niet zonder slag of stoot. Het veld ruimen voor een ander, wie wil dat nou echt? Exit pursued by a bear, gebaseerd op een zonderlinge regie-aanwijzing van Shakespeare, gaat door tot het… 

Hoe alles in dans over relaties gaat en een glas wijn kloven kan dichten

Als er één onderwerp is dat eindeloos veel in dans is uitgewerkt, dan zijn het wel de vele manieren waarop mensen relaties met elkaar aangaan. Toch is het goed dat Moving Futures dit thema op de derde dag van het festival nadrukkelijk centraal stelt. Het is onuitputtelijk, kan altijd weer op een nieuwe manier inspiratie geven en zelfs in een… 

Techniek en dans geven grensverleggende theaterervaring

Dans en technologie. Dat is het thema op de tweede dag van het Moving Futures festival. Na het zien van dit breed samengestelde programma twijfel ik er niet meer aan dat er zoiets bestaat als ‘vooruitgang in de kunst’. Daarbij gaat het niet alleen om de nieuwe middelen die de kunstenaar kan gebruiken om zijn werk gestalte te geven. De… 

Moving Futures in Amsterdam: jong talent toont speelse dans over identiteit

De Amsterdamse versie van het Moving Futures festival 2017 is begonnen. Vier dagen lang tonen jonge dansmakers alle kanten van hun creativiteit. Ik maakte een kosmische reis mee met (SHIFT), werd vrolijk van Third Culture Kid van Joseph Simons en zag de spanning een beetje inzakken door een piano aan het eind van Your Mother at my Door van Timothy and… 

Howl Spinvis

Talkshow Howl van Spinvis loopt volledig uit de hand

Danskunstenaar Amos Ben-Tal en songkunstenaar Spinvis zetten een intrigerende talkshow in elkaar. En die loopt helemaal niet zoals je verwacht. Want wat gebeurt er als je een oer-Hollandse liedjesschrijver en een Israëlische choreograaf met een balletverleden een gezamenlijke voorstelling laat produceren? Juist. De talkshow Het licht in de zaal blijft aan. Wij het publiek, zijn een talkshow-publiek. Ook op het toneel zitten… 

Moving Futures festival zoekt nieuw publiek voor moderne dans

‘Veel mensen vinden hedendaagse dans moeilijk. Vooral voorstellingen van jonge makers die experimenteren en nieuwe wegen zoeken. Op het Moving Futures festival kan iedereen ontdekken hoe dans je kan raken. We doen dit niet alleen door goede voorstellingen van jonge makers te laten zien. We bieden ook activiteiten eromheen, contextprogramma’s. Daarmee geven we het publiek handvatten om een verbinding te leggen met… 

Garry Feingold en Ger Jager, Dansmakers, 2012. Foto: Jean-Pierre Jans.

Uiterst zeldzame aardverschuiving mogelijk in hedendaagse dans in Nederland.

In de hedendaagse dans zitten artistiek leiders vaak tientallen jaren op hun plek, in Nederland tenminste. Deze week kondigde Leo Spreksel zijn vertrek bij Korzo aan, per september 2017. Na 29 jaar houdt de directeur en programmeur dans van het Haagse theater en productiehuis het voor gezien, omdat “in Nederland de verzakelijking de stem van kunstenaars wegdrukt: procedures en formats zijn… 

Persbericht: Cultuurpers wordt onderdeel van De Coöperatie / Reporters Online

Op 20 december heeft de algemene ledenvergadering van Coöperatief Cultureel Persbureau met algemene stemmen besloten in te gaan op een samenwerkingsaanbod van De Coöperatie/House of Journalism en Reporters Online. Dit is een belangrijke stap in de ontwikkeling van de onafhankelijke cultuurjournalistiek. Cultuurpers, zoals het Coöperatief Cultureel Persbureau op internet en in de sociale media bekend staat, groeit hierdoor flink. Het… 

Eigenzinnig Veem geeft het goede voorbeeld aan danssector

Het Veem is een klein maar belangrijk theater en onofficieel productiehuis dat uitkijkt op de Houthavens in Amsterdam. Het huis is sinds jaar en dag de thuishaven voor internationaal opererende, hedendaagse podiumkunst. Een plek waar de kunstenaar en zijn of haar experimentele werk nog centraal staan. Sinds in 2014 Anne Breure directeur werd, draagt het als toevoegsel House of Performance. Met… 

Marie Goeminne (Dansmakers) verzoent je met de dood in ‘Have I been here before’

Voor de dood ga je instinctief op de vlucht, maar in ‘Have I been here before’ haalt choreografe Marie Goeminne de dood juist dichtbij. Niet bedreigend, wel dicht op je huid en hand in hand met het leven. Ze toont dood en leven in een intieme verstrengeling. Drie danseressen gaan geconcentreerd en kwetsbaar op in een stroom, waarin leven ontstaat,… 

Deze vijf voorstellingen wil je echt zien in december

Ik vertel je hier waarom je naar Parsifal zou moeten gaan, en niet eens alleen vanwege het object van Anish Kapoor dat erin een rol speelt. En je zou trouwens ook een keer naar toneel kunnen. Met De Meiden. Fel theater van ons allerbeste theatergezelschap (volgens de Amerikanen). De Nationale Opera, Parsifal (opera) Vier jaar geleden bezocht ik Pierre Audi’s… 

Balletdanser Andrew Greenwood: ‘De gezondheidszorg heeft dans nodig’

‘Wat is de relevantie van dans?’ Sinds de conferentie The Relevance of Dance in maart 2016 is deze vraag in mijn hoofd rond blijven spoken. Ik wil vooral weten waarom meer mensen zouden moeten dansen. Daarom besluit ik de vraag voor te leggen aan inspirerende en vooruitstrevende dansdocenten. De tweede die ik ondervraag is Andrew Greenwood, die een half jaar geleden… 

Klein Lidmaatschap
175 / 12 Maanden
Speciaal voor organisaties met een omzet  of subsidie van minder dan 250.000 per jaar.
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
5 proefabonnementen op de nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten over ons beleid
Inzage in de financiën
Exclusieve archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Eigen mastodon account op onze instance
Cultureel Lidmaatschap
360 / Jaar
Voor culturele organisaties
Geen storende banners
Een premium Nieuwsbrief
10 proefabonnementen op de nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten
Inzage in financiën
Exclusieve archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Eigen mastodon-account op onze instance
Samenwerking
Privé Lidmaatschap
50 / Jaar
Voor natuurlijke personen en zzp’ers.
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten over ons beleid
Inzage in de financiën
Exclusieve archieven
Eigen mastodon account op onze instance
nl_NLNederlands