Ga naar de inhoud

actie

Belangrijke voorstellingen nu integraal te zien op Theaterencyclopedie

Kijken naar Wie is bang voor Virginia Woolf? van de Nederlandse Comedie in 1964, of Live, het videoballet door Het Nationale Ballet uit 1979. Dat kan nu bij de Theaterencyclopedie. Dankzij de crowdfundingsactie Zijn/Niet Zijn. De Theaterencyclopedie wilde al een tijdlang video’s van een aantal kroonjuwelen uit Nederlandse theatervoorstellingen op het internet plaatsen. Daar is nu een mooi begin mee gemaakt. Via een Voordekunst-actie is zelfs meer geld… 

Reclamezuil Drie Zusters

Tsjechovs hulpeloze, poëtische wezentjes – drie actrices over Drie Zusters

Drie Zusters van Tsjechov in de regie van Theu Boermans is terug bij het Nationale Toneel. Tweeënhalf jaar na de oorspronkelijke uitvoering speelt het stuk negen keer exclusief in de Koninklijke Schouwburg in Den Haag. Over alle drie de “zusters” is nieuws te melden. Anniek Pheifer (Masja), Ariane Schluter (Olga) en Sallie Harmsen (Irina) vertellen over hun loopbaan en over Tsjechov.… 

Scènefoto Stichting Swarte Kunst, 'De perzik van onsterfelijkheid'

Herdenken is afdalen in de diepste krochten van mislukking en verdriet

De enige die echt herdenkt in Jan Wolkers’ roman ‘De perzik van onsterfelijkheid’ is oud-verzetsstrijder Ben Ruwiel. Op 5 mei 1980 werd in Amsterdam de intocht van de Canadezen van 35 jaar daarvoor feestelijk overgedaan. De drukte, niet ver van waar Ben woont, vervult hem met walging. Het is onecht. De mensen, ingepakt door de welvaartmaatschappij, hebben geen benul van… 

Jens Hillje van het Gorki Theater Berlijn (Foto Wijbrand Schaap)

Toneelstuk ‘Nibelungen’ fileert het moderne Europa in het Holland Festival

Het Berlijnse Gorki Theater viel dit jaar in de prijzen: het werd door de Duitstalige pers uitgeroepen tot beste theater van het Duitse taalgebied. De prijs kreeg het gezelschap mede omdat het veel acteurs in dienst heeft van allochtone komaf. Met de voorstelling Der Untergang der Nibelungen, dit jaar te zien in het Holland Festival, thematiseert de groep bovendien de… 

#Reinbertbio een jaar later: biografe blikt terug

Er was eens een beroemdheid (pianist, componist en dirigent Reinbert de Leeuw), een biografe (Thea Derks) en een rel. De Leeuw was tégen het uitkomen van zijn biografie Reinbert de Leeuw: mens of melodie en stak dat niet onder stoelen of banken. In het tv-programma Zomergasten veegde hij het proefschriftachtige standaardwerk zelfs als een bijna vertederend flutboekje van tafel. Inmiddels… 

Mea culpa! – Vergeten de feiten te checken

Mea culpa en actie ‘Het gebeurt pas als je op je bek gaat.’ Dit citaat van kunstenaar Job Koelewijn in De Volkskrant hangt al jaren op de deur van mijn toilet. Eén van de grootste missers die je als journalist kunt maken is het niet checken van feiten. En OuiJAYes die fout heb ik dus gemaakt: deze schrijvend creatieveling heeft de feiten niet… 

VVD slaat toe: Amsterdamse kunstwereld voor het blok gezet

De haat jegens afhankelijke mensen zit diep bij de Volkspartij voor Vrijheid en Democratie. Anders is het politieke spel dat de partij landelijk en lokaal speelt, niet te verklaren. Amsterdam maakt nu het nieuwste voorbeeld mee van de manier waarop de partij zijn publicitaire aanval op de afhankelijken heeft ingezet: terwijl de korting op de cultuursubsidies van vier jaar geleden… 

CinemAsia 2015: een continent aan nieuwe film

De zesde editie van CinemAsia start op 1 april in Amsterdam. Het festival biedt een breed en verrassend overzicht van films uit Azië. Variërend van anime uit Japan tot een documentaire over Indonesische actiefilms of  een eigentijdse Filipijnse relatiekomedie. Cultuurpers dook alvast in het programma. Op zich is er natuurlijk genoeg te kiezen als je kijkt naar al die productieve studio’s in China, Japan, Zuid-Korea,… 

The Great War Machine en Swamp Club: hedendaags activistisch theater

Begin maart ging The Great War Machine, het nieuwe stuk van regisseur Joachim Robbrecht, in première in Theater Frascati. Een week eerder was in de Rotterdamse Schouwburg Swamp Club te zien, van de Franse regisseur Philippe Quesne. Beide voorstellingen gaan in op het huidige politieke klimaat. Waar Swamp Club uitdrukkelijk zwijgt over de wereld die het ter discussie stelt, is The Great War Machine juist een rethorisch spektakel, opgebouwd uit citaten van TEDtalks. Beide voorstellingen laten mechanismes voelen, in plaats van boosdoeners aan te wijzen. Je vrijwillig terugtrekken of buiten gesloten worden, veel meer keuze lijkt de neoliberale orde niet toe te laten. Van verzet is geen sprake.

Theaters: voedt je publiek op en kap met die last minute acties

Net als kinderen moet je je publiek soms een beetje opvoeden. Als ze iets doen dat je prettig vindt, beloon je ze daarvoor. Gedrag dat je minder graag ziet wil je juist ontmoedigen. Toch doen veel theaters precies het tegenovergestelde met hun reserveringskosten en last minute acties. Het is al jarenlang een trend. Bezoekers besluiten steeds later dat ze een… 

Dankzij wet op de vaste boekenprijs geen handboeien cadeau bij vijftig tinten grijs

Enkele maanden geleden adviseerde de raad voor cultuur minister Bussemaker om de wet op de vaste boekenprijs te handhaven. En dat terwijl de werking van de wet helemaal niet bewezen is. Voor ondernemende boekverkopers is deze wet een blok aan het been. Deze wet leverde erotisch warenhuis Christine le Duc  een boete van 15.000 euro op. Zij bedachten een ludieke… 

Archief Wereldomroep volgend slachtoffer van bezuinigingen

Radio Nederland Wereldomroep bestaat niet meer. De subsidie werd ingetrokken omdat niemand bij de VVD wist wat dat was: de kortegolf. En omdat de pvv, die destijds ook in de regering zat, alles eng vindt waar het woord ‘wereld’ in voorkomt. Erg voor wie de oproepen van de ANWB alarmcentrale mist bij het ontbijt voor de Alpenkreuzer, nog erger voor… 

Gooische Vrouwen verslaan Hobbit. Bioscoopjaar 2014, griezelig stabiel, met vijf kanttekeningen

Stabiel, stabiel, stabiel. Dat refrein klonk telkens weer bij de bekendmaking van de jaarcijfers van de bioscoopbranche op de nieuwjaarsbijeenkomst in Tuschinski. Hajo Binsbergen, vice-voorzitter van de Nederlandse Vereniging van Filmdistributeurs, liet weten dat in 2014 de gang naar de bioscoop met het hoge aantal van 30,8 miljoen bezoekers vrijwel gelijk was aan 2013. Het Nederlandse marktaandeel was met opnieuw… 

Ze gaan betalen. Kabelaars op de knieën voor scenarioschrijvers

Vanavond veel dronken scenarioschrijvers op straat, en in Leiden een paar heel gelukkige oudere journalisten. Lira, de organisatie die voor hen bij de grote, schatrijke, en niet-betalende jongens geld moet innen, heeft dubbel gewonnen. Dat hadden ze natuurlijk al, maar de kabelbedrijven wilden niet van het goudbeslag op hun luxezeiljachten af. Dus negeerden ze de uitspraak van de rechter en… 

Klucht rond The Interview wordt thriller – Sony zwicht voor dreigement uit onbekende bron

Het wordt steeds gekker met The Interview, de Amerikaanse komedie waarin de CIA twee televisiejournalisten wil inschakelen bij een moordaanslag op de leider van Noord-Korea.

Je zou bijna zeggen dat film weer eens door de werkelijkheid is ingehaald.

logo Nederladse associatie voor Podiumkunsten

Reden 6 voor geen excuses aan Halbe: ‘Prematuur, tendentieus en schadelijk voor de sector’

Ook het deftige deel van de kunstsector reageert woedend op de uitspraken van de VVD, vanmorgen  opgetekend door De Telegraaf. Daarmee komt het aantal redenen voor de sector om geen excuses aan te bieden aan Halbe Zijlstra op zes. Waar we  eerder al vijf redenen gaven, verklaart de Nederlandse Associatie van Podiumkunsten nu ook dat we pas in de loop… 

‘Immersive reality’ toont op #IDFA een heftige toekomst voor beeldjournalistiek

Ik heb dus vijf minuten lang in de studio van singer-songwriter Patrick Watson gezeten. Hij speelde wat. Legde zijn telefoon in de asbak. Zei wat tegen zijn labrador. En ik kon rustig rondkijken terwijl hij speelde. Achter me, voor me. Onder en boven. Niets mooier dan bij een artiest thuis te zitten, terwijl hij speelt. En hij had geen last… 

Wereldpremières van MacMillan en Roukens in De Vrijdag van Vredenburg

Na jarenlange concerten in de ‘Rode Doos’ aan de A2, is De Vrijdag van Vredenburg van AVROTROS op Radio 4 afgelopen zomer teruggekeerd naar het centrum van Utrecht. Het nieuwe TivoliVredenburg werd geheel gebouwd rondom de voormalige Grote Zaal van Vredenburg, wereldwijd vermaard vanwege zijn fabelachtige akoestiek. Menigeen pinkte een traantje weg bij de heropening. Bij een nieuwe zaal hoort… 

De magische formule: kunst bedekt met appelmoes

Het bericht op facebook dat vandaag mijn tijdlijn domineerde: het spontane concert op NS-station Amsterdam Centraal, afkomstig van de website van het NRC (link: http://www.nrc.nl/muziek/2014/10/09/hoe-drie-artiesten-onverwacht-samen-optraden-op-adam-cs/ Op dit station staat sinds enkele weken een piano waarop iedereen mag spelen. Een ludieke actie van de NS om het wachten leuker te maken. Dat leidt tot verrassende situaties. Zoals deze waarin een pianist… 

Joop Daalmeijer Marathon (2): ‘Die voorzichtigheid is dus niet altijd nodig.’

Wijbrand Schaap: ‘Als het over talentontwikkeling en inbedding in de samenleving gaat, heeft het ook heel erg te maken met de absolute basis. Het raakt ook aan de twee functies van de minister: onderwijs en cultuur. Het kunstonderwijs op de basisschool helpt niet echt aan de inbedding. Er wordt al jaren op de pedagogische academies geen aandacht aan kunst besteed.… 

Zinstrelend: Delusion of the Fury van Harry Partch

Gejubel en gejoel weerklonk gisteravond in de uitverkochte Grote Zaal van het Muziekgebouw aan ’t IJ na de Nederlandse première van Delusion of the Fury van Harry Partch in het Holland Festival. Geen wonder, want de door Heiner Goebbels geregisseerde voorstelling was zinnenprikkelend en de uitvoering door het – dirigentloze – MusikFabrik perfect.

Gergiev onder vuur. Hoe een domme uitspraak en een halfslachtige poging tot nuancering Rotterdam zorgen baart. En een groter probleem blootlegt.

Ook vanavond wordt er weer volop geprotesteerd bij een concert onder leiding van Valery Gergiev, ditmaal in het Londense Barbican. Een groot deel van de demonstranten verlangt dat het orkest zich nadrukkelijk distantieert van de Russische sterdirigent en zich openlijk uitspreekt tegen de homowetgeving in Rusland.

Het Nationale Toneel voorkwam dat Stopera Het Nationale Theater werd

Het zou zo mooi zijn geweest: Het Nationale Ballet samen met De Nationale Opera in Het Nationale Theater, zoals je dat in de hoofdstad van elk zichzelf respecterend land hebt. Maar dat is dus niet gebeurd. Het huis van onze Nationale Opera- en Balletclubs heet nu ‘Nationale Opera en Ballet’. Daar heeft het Nationale Toneel voor gezorgd, dat net als het Nederlands Dans Theater niet in onze hoofdstad Amsterdam zit, maar in de residentie Den Haag.

Klein Lidmaatschap
175 / 12 Maanden
Speciaal voor organisaties met een omzet  of subsidie van minder dan 250.000 per jaar.
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
5 proefabonnementen op de nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten over ons beleid
Inzage in de financiën
Exclusieve archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Eigen mastodon account op onze instance
Cultureel Lidmaatschap
360 / Jaar
Voor culturele organisaties
Geen storende banners
Een premium Nieuwsbrief
10 proefabonnementen op de nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten
Inzage in financiën
Exclusieve archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Eigen mastodon-account op onze instance
Samenwerking
Privé Lidmaatschap
50 / Jaar
Voor natuurlijke personen en zzp’ers.
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten over ons beleid
Inzage in de financiën
Exclusieve archieven
Eigen mastodon account op onze instance
nl_NLNederlands