Ga naar de inhoud

Amsterdam

Haal meer uit je museumbezoek en kom in contact met kunst

Hoe bezoek je een kunstmuseum? Johan Idema, adviseur, cultureel ondernemer en pleitbezorger van vernieuwing in de kunstwereld, heeft daar een boek over geschreven: ‘How to visit an art museum’. Hij denkt dat er wel wat kan verbeteren en veranderen. En dat mensen na lezing van zijn boek hun museumbezoek anders en vooral beter ervaren. En natuurlijk: dat ook musea de… 

Joop Daalmeijer Marathon (7): ‘Als de kennis verloren gaat, vergaat het erfgoed ook.’

Wijbrand Schaap: ‘Nog een enkel puntje. Dan zijn we er bijna doorheen.’ Joop Daalmeijer: ‘Ga rustig door, we hebben tot half zes.’ Wijbrand Schaap: ‘We hebben een probleem met vastgoed. Er staan heel veel binnensteden leeg. Winkelpanden staan leeg, kantoorgebouwen in de binnenstad zijn onverhuurbaar. Wat zeggen de gemeentes? Zet er kunstenaars in. Kost niks, want voor gratis huur doen… 

Joop Daalmeijer Marathon (5) “Alle ballen op Amsterdam”, daar ben ik helemaal niet van.

Wijbrand Schaap: ‘Nu over de rol van de steden. Een van de reacties op onze site gaat over de rol van de randstad in het cultuurbeleid. Melle Daamen legt het primaat in de randstad, en gaat daarin verder dan de Raad.’ Joop Daalmeijer: ‘De raad heeft nog geen standpunt.’ Wijbrand Schaap: ‘Maar er staat wel iets in de Cultuurverkenning. Steden vormen… 

Joop Daalmeijer Marathon (4): ‘Omroepen knijpen artiesten uit’

Wijbrand Schaap: ‘Volgende hot issue. Auteursrecht staat in een paar passages van de Cultuurverkenning genoemd. Daar heb ik op diverse manieren ook mee te maken. Er is natuurlijk dat nieuwe auteurscontractenrecht, dat in de kamer ooit, misschien, gaat worden behandeld. Mooi daaraan is dat de positie van de maker in dat recht is versterkt.’ Joop Daalmeijer: ‘Terecht.’ Wijbrand Schaap: ‘Maar… 

Joop Daalmeijer Marathon (3): “De kunstsector had contact moeten zoeken met de consument”

Wijbrand Schaap: ‘Er is veel te doen geweest over de verandering in de houding van Raad onder uw leiding. Na de confrontatiekoers onder uw voorganger Els Swaab, leek u aangesteld door Halbe Zijlstra om als een soort applausmachine op te treden.’ Joop Daalmeijer: ‘Ik ben niet door Halbe Zijlstra aangenomen, ik ben door de koningin aangesteld. Is dat niet mooi?… 

Joop Daalmeijer Marathon (2): ‘Die voorzichtigheid is dus niet altijd nodig.’

Wijbrand Schaap: ‘Als het over talentontwikkeling en inbedding in de samenleving gaat, heeft het ook heel erg te maken met de absolute basis. Het raakt ook aan de twee functies van de minister: onderwijs en cultuur. Het kunstonderwijs op de basisschool helpt niet echt aan de inbedding. Er wordt al jaren op de pedagogische academies geen aandacht aan kunst besteed.… 

Amy Tan en de zweep

Amy Tan – te gast bij het John Adams Institute in Amsterdam – introduceerde deze week zelf haar nieuwe boek bij het Nederlandse publiek: Vallei van verwondering. Ze hield in de Amstelkerk een zeer persoonlijke lezing over het moeilijke leven van haar moeder en grootmoeder in het antieke China van voor de grote roerganger Mao. Het decor: begin twintigste eeuw… 

Scenische wereldpremière Gurre-Lieder is triomf voor Pierre Audi en Marc Albrecht

Meer dan een eeuw hebben we moeten wachten, maar eindelijk is Arnold Schönbergs Gurre-Lieder ook te zien. Verwonderlijk is dat niet. Naar verluidt was de componist tegen, want het betreft een cantate. Regisseur Pierre Audi en dirigent Marc Albrecht laten met deze scenische wereldpremière echter zeer overtuigend zien dat Gurre-Lieder een opera verborg die snakte naar het toneellicht.

Het-Balletorkest

Holland Symfonia is nu HET Balletorkest. Nationaal en Nederlands tegelijk

Aan de telefoon is het nog even wennen. ‘Goedemorgen, met Holland Symfonia’, hoor je als je naar het orkest in de Amsterdamse Q-factory studio’s belt. Maar zo heet het orkest helemaal niet. Holland Symfonia heeft namelijk een nieuwe naam: Het Balletorkest.

Debat over recensies is zinloos. De lezer is uitstekend in staat om zelf te oordelen.

Kunst is in rap tempo onbelangrijk geworden. Kunstenaars zijn effectief door populisten weggezet als subsidieverslaafd uitschot. Media laten geen kans onbenut om de gevolgen van de bezuinigingen die daarop volgden te bagatelliseren. Poetin staat op het punt een derde wereldoorlog naar Europa te brengen. In Amsterdam praten zaterdag 6 september drie van de laatste  dagbladcritici van Nederland met kunstenaars over… 

De toekomst staat niet vast. 7 oplossingen voor de kunstcrisis.

Door Melle Daamen ‘Wat wil je dán?’ was een vraag die ik nogal eens kreeg in reactie op mijn artikelen vorig jaar in NRC, waarin ik mijn zorgen uitte over de staat van de kunsten in Nederland en vooral over de toekomst ervan. Ik pleitte voor een fundamenteel debat vanuit de kunstensector zelf, gericht op de toekomst, waarbij het ook… 

Melle Daamen op @cultuurpers: 6 redenen waarom het kunstdebat in Nederland zo moeizaam is.

Twee artikelen publiceerde ik vorig jaar in NRC Handelsblad. Het eerste (6 juli 2013) was kritisch over het overheidsbeleid. Daar kwam weinig reactie op. Het tweede artikel (7 december 2013) was kritisch over de kunstensector: die moet zelf scherpe keuzes maken. Dat zorgde wel voor veel beroering, hoewel ik ervan overtuigd ben dat veel collega’s het met de inhoud grotendeels eens… 

Een spiegel van de bank: 12 broodnodige lessen voor cultuurmarketeers

Sinds de Amsterdamse Uitmarkt niet meer door het Uitburo, maar door een aparte stichting wordt gerund, is de boel een tikje commerciëler geworden. De folderbeurs-met-bandjes die in de afgelopen decennia is uitgegroeid tot de landelijke opening van het culturele seizoen moet ook wel. De overheid vindt kunst al een tijdje eng, usual suspects trekken zich als sponsor terug, en malaise slaat… 

8 essentiële lessen die Nederlandse theaters kunnen leren van festivals – en omgekeerd

Dalende bezoekersaantallen, krimpende subsidies, verschraling van de programmering: de meeste Nederlandse theaters hebben het moeilijk, bleek onlangs uit onderzoek door NRC Handelsblad. De schouwburgen verwelkomden in 2012 twaalf miljoen bezoekers volgens de NRC-cijfers, een kwart minder dan in 2008. Festivals zitten juist in de lift. Er worden er steeds meer georganiseerd, en ze trekken steeds meer volk – in totaal… 

Joop van den Ende legt lat hoog bij Nederlandse Billy’s

In diverse studio’s in het land volgden bijna een jaar lang veel jongens danslessen aan de Billy Elliot sCOOL om in aanmerking te komen voor een van de meest begeerde rollen op het danspodium: Billy Elliot. Uiteindelijk werden deze deelnemers samengebracht voor lessen in het fraaie, nieuwe pand van Stage Entertainment aan de Zuidas in Amsterdam. Onder toeziend oog van bewonderaar Joop van den Ende is door onder andere vakmensen uit Engeland uiteindelijk een zestal jonge dansers geselecteerd. Vanaf 4 november in Scheveningen te zien in de meeslepende balletmusical Billy Elliot met muziek van Elton John.

Kranten trappen massaal in ‘onderzoek’ naar duurdere culturele uitjes.

Dat is schrikken. Op vrijdag meldt De Volkskrant dat de prijzen voor culturele activiteiten in Amsterdam sinds 2009 met maar liefst met 37,3% zijn gestegen. Nu.nl pikt het meteen op, al snel gevolgd door TROS Radar. Dan moet het wel waar zijn. Het door iedereen klakkeloos overgenomen nieuws verwijst naar een bericht op de site van de BBC. Dat bericht… 

Voor het Concertgebouworkest begint Duitsland net voorbij de ringweg A10

Er bestaat een wereld buiten Amsterdam. Daar wordt ook aan cultuur gedaan. Hoogwaardige zelfs. En natuurlijk, dat weten de Amsterdammers ook. Die hele wereld komt immers ieder jaar naar Amsterdam voor het Holland Festival en als het aan de directeur van de Amsterdamse Stadsschouwburg Melle Daamen ligt, dan komt er nog veel meer uit het buitenland. Ballet bijvoorbeeld. Onze nationale… 

Sprankelende Candide in Grachtenfestival

Het driehonderdkoppige publiek stond gisteravond als één man op na de aanstekelijke uitvoering van Candide van Leonard Bernstein in het Hilton Hotel in Amsterdam. De voorstelling van deze door de Nationale Reisopera geproduceerde ‘pocketversie’ van Bernsteins vrolijke musical/opera over de onverbeterlijke optimist Candide vond vanwege de weersomstandigheden binnen plaats, in de balzaal van het hotel. Het Grachtenfestival moet nu eenmaal… 

De jihad van John Jansen – Zeitgeists Publishing

John Jansen zit gehurkt voor zijn immense printer. Hij houd zijn adem in, en zeer behoedzaam legt hij een stuk papier op precies de juiste plaats. De inlay voor de nieuwe cassette van de black metal-band Northward. Zwarte typografie op zwart karton. Monnikenwerk. Hij zucht opgelucht. “En daar moet ik er dus 88 van doen. Allemaal de hand. Snap je nou hoeveel uren er in zo’n tape zitten?”

Hoe moet het nu verder met Rotterdam? 5 redenen waarom Simons het moeilijk krijgt

De grote theatermaker Johan Simons heeft laten weten dat hij naar Rotterdam wil komen, om een groot Europees theater op te zetten. Hij ziet zijn kans schoon nu er over twee jaar een plek vrijkomt in de artistieke leiding van het stadsgezelschap van de Maasstad, het ro theater. Wanneer ze Simons aanstellen, kan er groots gedacht worden, zegt Simons. En… 

Johan Simons naar Ruhrgebied, Rotterdam, Den Bosch, Wenen, Gent. En Varik.

Hij is de grootste regisseur van Nederland. Maar ook de minst honkvaste theatermaker die we kennen: Johan Simons. De man wiens ster al sinds de jaren tachtig rijzende is, zit nu in München. Maar daar blijft hij niet. Nadat hij het lokale gezelschap Kammerspiele internationaal nog wat steviger op de kaart gezet heeft, zoekt hij nieuwe uitdagingen. Den Bosch Eerder meldde… 

8 verleidelijke woorden over Festival Boulevard.

Het is het meest ambitieuze zomerfestival van Nederland: Festival Boulevard in Den Bosch wil niet alleen het mooiste schouwburgtoneel van de lage landen laten zien, maar ook de vetste spektakels, en jongste nieuwe makers en de vrolijkste buschauffeurs. En dat allemaal in 10 dagen, in eens tad waar de lokale krant zijn best doet om cultuur zo eng mogelijk te maken. We vatten de boel even voor u samen in 8 verleidelijke woorden.

Matthias Mooij (1976-2014): een carrière die er had moeten zijn.

Hij had een belangrijk regisseur kunnen worden, maar was op de verkeerde tijd, op de verkeerde plaats. Uiteindelijk heeft zijn ziekte Matthias Mooij dodelijk dwarsgezeten. Gisteren overleed deze nog jonge theatermaker aan longkanker, dik anderhalf jaar na de première van zijn eerste grote-zaalproductie: Mogadishu. Met die voorstelling, van een stuk geschreven door de Engelse schrijfster Vivienne Franzmann, zette Mooij een nieuwe toon in het theater: niet langer greep hij terug op in het theater vertrouwd, vooral Duits en Oostenrijks repertoire, maar koos hij voor Britse auteurs.

Klein Lidmaatschap
175 / 12 Maanden
Speciaal voor organisaties met een omzet  of subsidie van minder dan 250.000 per jaar.
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
5 proefabonnementen op de nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten over ons beleid
Inzage in de financiën
Exclusieve archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Eigen mastodon account op onze instance
Cultureel Lidmaatschap
360 / Jaar
Voor culturele organisaties
Geen storende banners
Een premium Nieuwsbrief
10 proefabonnementen op de nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten
Inzage in financiën
Exclusieve archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Eigen mastodon-account op onze instance
Samenwerking
Privé Lidmaatschap
50 / Jaar
Voor natuurlijke personen en zzp’ers.
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten over ons beleid
Inzage in de financiën
Exclusieve archieven
Eigen mastodon account op onze instance
nl_NLNederlands