Meteen naar de inhoud

rechtszaak

J’Accuse – gaat Polanski’s nieuwste film over de zaak Dreyfus of over de maker zelf?

Het is 1895. Kolonel Georges Picquart (Jean Dujardin) is zojuist tot zijn eigen verrassing gepromoveerd tot hoofd van de inlichtingendienst van het Franse leger. Om daar letterlijk en figuurlijk de rioollucht te verdrijven rukt hij in het muffe kantoor verwoed aan het raam. Het gaat niet open. Een raak beeld in J’Accuse, een van de meest besproken films van dit… 

‘De keuze om freelancers onder te betalen is onbegrijpelijk en een smet op het blazoen.’ – ‘Leiders in Cultuur’ roepen op tot eerlijke betaling ZZP’ers

‘Hoeveel talentvolle makers moeten we nog verliezen aan andere sectoren, omdat ze de ondermaatse waardering niet kunnen rijmen met de kwaliteit van hun product? Mensen kiezen op den duur eieren voor hun geld, wanneer kinderen moeten gevoed of hypotheken betaald. De sector holt zichzelf uit als we niet beter voor ons talent zorgdragen.’ Dertig leiders in de cultuursector spreken zich… 

Heb meelij met de Polen! Intense suïcidale treurigheid in toneelbewerking van Kafka’s ‘Proces’.

Je zult maar Pool zijn. Dat is, zo bleek tijdens de Nederlandse première van ‘Proces’ in het Holland Festival, geen lolletje. Deze voorstelling, een bewerking van Franz Kafka’s beroemde gelijknamige roman, brengt dat gevoel heel erg indringend over. Vijf uur lang, slechts onderbroken door twee halve uurtjes pauze, waarin een makreelsandwich kan worden gegeten. Of een bakje gemengde nootjes. Oplettende… 

Hommage aan Robert Mapplethorpe: diavoorstelling met matige muziek #HF19

Een zwarte man zit op de rand van het podium van de Amsterdamse Stadsschouwburg, pardon ITA. Hij observeert ons met intense blik terwijl wij de zaal inlopen. – Als vleesgeworden subtitel van de aan Robert Mapplethorpe gewijde voorstelling Triptych (Eyes of One on Another). Achter een gaasdoek staan de instrumenten van Asko|Schönberg, dat samen met Roomful of Teeth tekent voor… 

Tryptich van Bryce Dessner is net iets te perfect om echt te raken

De Amerikanen hebben er een woord voor: production value. Daarmee kun je aangeven dat een voorstelling technisch perfect is. Het geluid klopt, het toneelbeeld is uitstekend, de kostuums zijn helemaal oké, de belichting schitterend en de acteurs, zangers en muzikanten: top notch. Zelfs de figuranten zijn op hun best. Een voorstelling met een hoge production value kan dus op weinig… 

Vooral het geschreeuw van Angélica Liddell is interessant in The Scarlet Letter

Het vele naakt en de seks in Angelica Liddels bewerking van Hawthornes beroemde roman zijn een beetje ouderwets. De Spaanse taal is de echte attractie. In zijn bespreking van Angélica Liddells voorstelling ‘The Scarlet Letter’ op deze website noemt Wijbrand Schaap de scène met een naakte zwarte man ‘een pijnlijk dieptepunt’. Volgens Schaap wordt de man door Lidell bejegend als… 

‘Pas als ik het heb opgeschreven weet ik wat ik van iets vond.’ Nicolien Mizee over smurfen, kabouters en moord

‘Wil je mijn smurfen even zien?’ Uit de mond van ieder ander zou zo’n vraag vreemd klinken, maar bij Nicolien Mizee kijk je nergens van op. De boeken van de Haarlemse schrijfster zijn immers vaak een tikkeltje vreemd en absurd, en vooral ook geestig. De interviewband staat al uit, de thee is op, en Mizee haalt een soort maquette tevoorschijn… 

Anna Enquist: ‘Ik zou best wat kwaaier willen kunnen zijn’

Want de avond, de nieuwe roman van Anna Enquist, is een boek vol ingehouden ergernis en woede. Nooit eerder schreef ze zo vrij als bij dit boek, zonder te weten waar het verhaal heen ging. ,,Ik zou zelf graag wat kwaaier willen kunnen zijn.” Na de dichtbundel Hoor de staden en haar herinneringen aan Gerrit Kouwenaar, Een tuin in de… 

Thrillerschrijfster Tess Gerritsen: ‘Iedereen houdt zijn ware ik verborgen’

Ik weet een geheim is de twaalfde thriller in de serie rondom rechercheur Jane Rizzoli en patholoog-anatoom Maura Isles. Schrijfster Tess Gerritsen bereikte er een miljoenenpubliek mee, maar verlangt naar meer. Als de hoofdpersonen van de thrillers van Tess Gerritsen hebben rechercheur Jane Rizzoli en patholoog Maura Isles inmiddels wel wat meegemaakt. Toch schrikken ze van de staat waarin ze… 

Maria Kraakman: “Je hebt Couperus voor en na Bas Heijne”

De afgelopen jaren maakte de artistiek leider van Toneelgroep Amsterdam, Ivo van Hove, drie voorstellingen van werken van Couperus. In drie korte interviews blik ik terug op het laatste deel, Kleine Zielen. Ondanks de lange meanderende zinnen en de romantische, soms erg passieve personages is dit boek (of eigenlijk zijn het vier boeken)een tijdloos meesterwerk dat, wat mij betreft, alle… 

Firma Mes - BOT (foto Joris Jan Bos)

BOT van Firma MES: verrukkelijk toneel voor lachers en denkers

‘KUT TONEEL’ is met een spuitbus over het affiche van BOT heen gespoten. Een ander exemplaar is voorzien van penissen en een clownsneus. Wekt de nieuwe voorstelling van Firma MES zoveel agressie op? In elk geval belooft het jonge Haagse theatergezelschap ons een stuk over ‘onaardige mensen’. Maar dat komt niet helemaal uit. Op de vlakke vloer van Theater aan… 

Welcome back to Amsterdam Huang Ruo!

Zaterdag 13 december presenteert de NTR Zaterdagmatinee de wereldpremière van Unscrolled voor piano en orkest van de Chinees-Amerikaanse componist Huang Ruo (Hainan, 1976), met de pianist Emanuele Arciuli en het Residentie Orkest onder leiding van Emilio Pomàrico. Hiermee start zijn drie maanden durende verblijf als composer in residence van het Amsterdamse Concertgebouw. Ruo is de eerste die deze eer te… 

Ze gaan betalen. Kabelaars op de knieën voor scenarioschrijvers

Vanavond veel dronken scenarioschrijvers op straat, en in Leiden een paar heel gelukkige oudere journalisten. Lira, de organisatie die voor hen bij de grote, schatrijke, en niet-betalende jongens geld moet innen, heeft dubbel gewonnen. Dat hadden ze natuurlijk al, maar de kabelbedrijven wilden niet van het goudbeslag op hun luxezeiljachten af. Dus negeerden ze de uitspraak van de rechter en… 

Orkest vindt vond vindt naam: het HET Het Symfonieorkest

Hoera! We hebben een nieuwe naam. Nederlands Symfonieorkest mocht niet, *****Orkest vond iedereen een lachertje en terugkeren naar de perfecte naam Orkest van het Oosten kan niet, want gezichtsverlies. Wat dan wel?

Drumroffel…

Gewoon, het symfonieorkest. Of HET Symfonieorkest. Het Symfonieorkest.

Niet Die Orkest, wat wel een coole naam geweest zou zijn, niet 'dat', 'dit' of 'de', maar het. Alleen 'een' was nog nietszeggender geweest, maar wanhoopt niet: het blijkt wel ergens voor te sta...

Je kunt nu inloggen om verder te lezen!

Welkom in het archief van Cultuurpers! Als lid heb je toegang tot alle, meer dan 4000 berichten die we sinds onze oprichting in 2009 hebben geplaatst!

(Recente berichten (jonger dan drie maanden) zijn voor iedereen te lezen, dankzij onze leden!)

Word lid, of log hieronder in:

Symfonieorkest zoekt naam. Alle suggesties zijn welkom.

Opeens zijn ze weg: het twitteraccount en de facebookpagina van het Nederlands Symfonieorkest. Zoeken naar de nieuwe *****naam levert ook niets op. Zal iets met allerhande rechtszaken te maken hebben. Maar wie nederlandssymfonieorkest.nl intikt, komt gelukkig uit op symfonieorkest.nl. Daar beland je overigens ook als je orkestvanhetoosten.nl intikt.

Sterretje. Vijfmaal. En dan Symfonieorkest.

Vijfsterren Symfonieorkest. Zo gaat het Nederlands Symfonieorkest volgend seizoen heten. Het voormalige Orkest van het Oosten probeerde 'Nederlands' te worden, maar kreeg een rechtszaak aan de broek van het Philharmonisch Orkest, dat al 'Nederlands' was.  'De politiek moet zich met de rechtsgang gaan bemoeien. Want zo kan het niet langer. Dit kost bakken met geld.' Aldus Harm Mannak.

[Tweet "Directeur gooit naam symfonieorkest te grabbel."]

De directeur van het voormalige Orkest van het Oo...

Je kunt nu inloggen om verder te lezen!

Welkom in het archief van Cultuurpers! Als lid heb je toegang tot alle, meer dan 4000 berichten die we sinds onze oprichting in 2009 hebben geplaatst!

(Recente berichten (jonger dan drie maanden) zijn voor iedereen te lezen, dankzij onze leden!)

Word lid, of log hieronder in:

Breaking: Rotterdamse kunstbeurs verandert naam uit angst voor broekenfabriek

Een rauw eitje mag je op zijn Engels nog wel eten, maar voor vrijwel alles wat met stijl te maken heeft mag je het woord RAW niet meer gebruiken. Daarom moet de RAW Art Fair volgend jaar een nieuwe naam krijgen. Bronnen bij de organisatie van de Rotterdam Art Week Art Fair bevestigen dat hiermee mogelijk een slepende rechtszaak is voorkomen.

Nederlands Symfonieorkest verliest rechtszaak en naam

We schreven al over  de naamsverandering van het Orkest van het Oosten in het Nederlands Symfonieorkest (NedSym). Het Nederlands Philharmonisch Orkest (NedPho) was not amused en meende dat het Enschedese orkest inbreuk maakte op haar merk- en handelsrechten en eiste dat het orkest een andere naam zou kiezen. Er volgde een kort geding en in april 2012 oordeelde de rechter dat het Nederlands Symfonieorkest alleen de afkorting NedSO niet mag gebruiken, maar niet van naam hoeft te veranderen.

Noodkreet theaterschool Roosendaal op valreep, Kunstplaats Veenendaal geschrapt. Kortingsnieuws uit alle regio’s

(..) De Jeugdtheaterschool Roosendaal ontving in 2010 en 2011 een projectsubsidie van 36.779 euro van de gemeente. De school vervult ook een regiofunctie. Van de 330 leerlingen komt veertig procent uit de omliggende dorpen. Het voorstel is de subsidie per 1 januari te beëindigen. Pas deze week is dat kennelijk bij de directie van Hofplein doorgedrongen. Die startte meteen een… 

“Op je knieën, gouverneurtje!” David Byrne wint rechtszaak tegen misbruik ‘Road to nowhere’

Bron: Wikipedia Het was zo fijn, het nummer ‘Road to nowhere’ van de jaren tachtig-band Talking Heads gebruiken om je politieke boodschap over te brengen.  Nu ja. Ex-Senator en Gouverneur van Florida Charlie Crist dacht ermee weg te komen, en dat is hem in politieke zin misschien gelukt, financieel gaat hij er flink op achteruit. Het schadevergoedingsbedrag is niet bekend… 

Privé Lidmaatschap (maand)
5 / Maand
Voor natuurlijke personen en ZZP’ers.
Geen storende banners
Een speciale nieuwsbrief
Eigen mastodon-account
Toegang tot onze archieven
Klein Lidmaatschap (maand)
18 / Maand
Voor culturele instellingen met een omzet/subsidie van minder dan 250.000 euro per jaar
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
Al onze podcasts
Eigen Mastodonaccount
Toegang tot archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Extra aandacht in berichtgeving
Groot Lidmaatschap (maand)
36 / Maand
Voor culturele instellingen met een omzet/subsidie van meer dan 250.000 euro per jaar.
Geen storende banners
Een speciale nieuwsbrief
Eigen Mastodonaccount
Toegang tot archieven
Deel persberichten met ons publiek
Extra aandacht in berichtgeving
Premium Nieuwsbrief (substack)
5 proefabonnementen
Al onze podcasts

Betalingen geschieden via iDeal, Paypal, Creditcard, Bancontact of Automatische Incasso. Wilt u liever handmatig betalen, op basis van een factuur vooraf, rekenen we 10€ administratiekosten

*Alleen bij een jaarlidmaatschap of na 12 maandelijkse betalingen

nl_NLNederlands