Meteen naar de inhoud

Tsjaikovski

Een diepe buiging voor Gesamtkunstwerk A Christmas Carol van Carl Davis en De Dutch Don’t Dance Division

  • 4 min leestijd

Dit dus: ‘It is not easy to compete with YouTube, Netflix and other entertainment giants lying at our fingertips…’ Wijze woorden van Jiří Kylián in het voorwoord van het programmaboekje van A Christmas Carol. De vermaarde choreograaf ziet dat De Dutch Don’t Dance Division in… 

‘Ik heb besloten een ongegeneerd groots romantisch gebaar te maken en mensen lekker weg te blazen’ – Mathilde Wantenaar schrijft nieuw stuk voor Rotterdams Philharmonisch Orkest

  • 5 min leestijd

Creatief zijn op bestelling? Dat kan niet, zou je denken. Toch is het de werkelijkheid voor componisten en kunstenaars die in opdracht werken. Mathilde Wantenaar (1993) kreeg dan ook acute keuzestress toen het Rotterdams Philharmonisch Orkest haar vroeg om een nieuw stuk. Ze werkte net… 

Seizoen 2018-19: Concertgebouw pakt vrouwenhandschoen op die Concertgebouworkest laat liggen

  • 4 min leestijd

Joel Fried, artistiek directeur van het Koninklijk Concertgebouworkest schrikt zichtbaar even op. Ik vroeg hem of er in seizoen 2018-19 werkelijk maar één vrouwelijke componist staat ingepland. Tijdens de presentatie op maandag 26 februari in het Concertgebouw hoorde ik namelijk alleen de naam van Lotta… 

Nederlandse Reisopera 2018-19: We’re waiting for the curtain to arise!

  • 4 min leestijd

We’re sitting in the opera house; We’re waiting for the curtain to arise With wonders for our eyes; We’re feeling pretty gay, […] A feeling of expectancy, A certain kind of ecstasy, Expectancy and ecstasy… Sh’s’s’s. “Curtain!” Met bovenstaande woorden bezong Charles Ives de opwinding… 

Ton de Leeuw door Groot Omroepkoor & RFO koperensemble: muziek van het ‘zijn’ versus muziek van het ‘worden’

  • 4 min leestijd

Eind negentiende eeuw begon de westerse muziek langzamerhand uit haar voegen te barsten. Componisten gebruikten steeds meer dissonanten zodat de vertrouwde tonaliteit nog amper in haar jasje paste. Vanuit een voortdurend verlangen naar nóg meer expressie werd het orkest uitgebreid met almaar nieuwe instrumenten. Dit… 

Componist Victoria Borisova-Ollas: ‘Muziek heeft geen nationaliteit’

  • 5 min leestijd

Het meest recente wapenfeit van de Russisch-Zweedse componist Victoria Borisova-Ollas (1969) is Dracula. Deze opera naar het gelijknamige boek van Bram Stoker ging in oktober 2017 in première bij Koninklijke Opera Stockholm. Een ‘kleurrijke en zeer sfeervolle muzikale partituur’, met daarin ‘een van de meest… 

Het Britten Jeugd Strijkorkest bestaat 10 jaar. Dirigent Loes Visser: ‘Ik leer nog elke dag’

  • 7 min leestijd

Al tijdens haar studie formeerde Loes Visser (1959) het Alpha Kamerorkest. In 1990 initieerde ze het Adamello Ensemble en zeventien jaar later stond ze aan de basis van het Britten Jeugd Strijkorkest, waarmee zij nu het tweede lustrum viert. Wat drijft haar en wat zijn… 

Koor en orkest zijn de ware sterren in Pique Dame #HF16

  • 4 min leestijd

Het grootste applaus na afloop van Tsjaikovski’s opera Pique Dame ging woensdag 15 juni naar het koor van de Nationale Opera en het Koninklijk Concertgebouworkest. En terecht: koorzangers en orkestmusici brachten de zeer gevarieerde partituur puntgaaf tot klinken, zonder ook maar één keer met elkaar uit de pas te raken. Dynamiek, ritmiek, frasering, inleving, alles stond als een huis. Een prestatie van formaat, die je maar zelden in de Stopera aantreft. De zangsolisten staken hierbij wat bleekjes af.

Prinses Christina Concours 2016: gevarieerd repertoire op hoog niveau

  • 3 min leestijd

Nog voor het welkomstapplaus zaterdag 23 april in het Zuiderstrandtheater is verstomd, begint pianist Manuel Sanguino aan de Partita BWV 826 van Bach. Kristalhelder klinken de parelende loopjes in zijn rechterhand, terwijl hij met zijn linkerhand al even soepel de contrapuntische tegenstemmen vormgeeft. Ook de… 

Unsuk Chin: ‘Holland is opener voor nieuwe muziek dan andere landen’

  • 4 min leestijd

In 1985 won Unsuk Chin (Seoul 1961) de Gaudeamus Muziekprijs met Spektra voor drie celli, zes jaar later brak ze door met haar voor het Nieuw Ensemble gecomponeerde Akrostichon-Wortspiel voor sopraan en ensemble. In 2004 won ze de Grawemeyer Award, de meest prestigieuze muziekprijs ter wereld, in… 

Het Gergiev Festival in Rotterdam levert een gloednieuw meesterwerk op

  • 4 min leestijd

‘De melodische gave van Rachmaninov is indrukwekkend en maakt de componist zeer populair’. Zo vat Valery Gergiev kernachtig de kwaliteit van Rachmaninovs muziek samen. Het Gergiev Festival dat zich dit weekeinde afspeelde rond deze componist houdt zich nadrukkelijk aan de populaire werken: de pianoconcerten en… 

Der Schatzgräber II: Van Hove legt kern én zwakheden bloot

  • 5 min leestijd

“Die sprookjeswereld is nooit zo mijn wereld geweest,” verklaarde regisseur Ivo van Hove voor de première van Schrekers sprookjesopera Der Schatzgräber. Opmerkelijk, want Van Hove en zijn vaste scenograaf Jan Versweyveld waren bij De Nederlandse Opera eerder verantwoordelijk voor Tsjaikovski’s Iolanta en Janáčeks De zaak Makropulos – ook eerder sprookjes dan grootse dramatische werken.

In Tsjaikovski’s laatste opera draait alles om prinses Iolanta. Iedereen weet dat ze blind is, maar houd...

Je kunt nu inloggen om verder te lezen!

Welkom in het archief van Cultuurpers! Als lid heb je toegang tot alle, meer dan 3000 berichten die we sinds onze oprichting in 2009 hebben geplaatst!

(Recente berichten (jonger dan drie maanden) zijn voor iedereen te lezen, dankzij onze leden!)

Word lid, of log hieronder in: