Sorting by

×
Ga naar de inhoud

PvdA: 2x honderd miljoen erbij voor cultuur en NPO. Of toch niet?

Het staat er echt, al is onduidelijk of er nou tweemaal 100 miljoen bijkomt of dat de publieke omroep en de hele cultuursector het met één keer 100 miljoen meer moeten doen. Maar het is in ieder geval duidelijk: net als in de rest van het concept-verkiezingsprogramma neemt de partij vooral afstand van de VVD en het vier jaar lang… 

Zaalbeeld van Zvizdal. Foto: Frederik Buyckx

Unieke theaterdocumentaire ‘Zvizdal’ slechts paar keer in Nederland te zien

Zvizdal, het documentair theaterportret van Pétro en Nadia die in periode 2011-2016 door Berlin zijn gefilmd, staat niet alleen in Parijs, Gent en Athene. Ook in Nederland is dit ontroerende verhaal te zien t/m 11 november 2016. Vlakbij de plek waar in 1986 een atoomexperiment mislukte vertelt Berlin met Zvizdal een ontroerend verhaal over een oud boerenechtpaar. Zij bleven als… 

Kian Soltani is de Grote Ontdekking van de Cello Biënnale 2016

Iedere ochtend staat Maarten Mostert, geestelijk vader en artistiek directeur van de Cello Biënnale Amsterdam, om half acht sinaasappeltjes uit te persen in het Muziekgebouw aan ‘t IJ. De vroege vogels onder de celloliefhebbers stromen dan massaal naar the place to be voor een gratis croissantje met jus d’orange, gevolgd door een topuitvoering van een van de zes Cellosuites van Bach in de serie Bach… 

Aluin leerde het vak in de kroeg, de beste plek voor elk theatertalent

Theatergroep Aluin bestaat 25 jaar. Het gezelschap, ontstaan op de Utrechtse acteursopleiding, vierde dit op de plek waar het allemaal begon: het Utrechtse Theatercafé De Bastaard. Zondag 23 oktober hernamen ze hun eerste voorstelling ooit, een toneelstuk getiteld ‘Het’, gebaseerd op de novelle Het beest in de jungle van Henry James. Over een man die denkt dat hij voorbestemd is… 

Cello Biënnale opent spectaculair: Maarten Mostert pakt het graag groots aan

De Cello Biënnale Amsterdam, het grootste cellofeest ter wereld dat zich van 20 tot en met 29 oktober afspeelt in het Amsterdamse Muziekgebouw aan ‘t IJ, is begonnen en het loopt er nu al storm. Tien dagen lang geven 27 internationale cellosolisten, 6 orkesten, 11 ensembles, 1 koor en vele musici uit 26 landen ruim 800 optredens. Van ‘s ochtends… 

Amersfoort in de WAR: ‘Onze samenleving biedt geen plaats voor afwijkend initiatief’

De afgelopen weken is in Amersfoort een stevige culturele proteststorm opgestoken. Aanleiding was het besluit van de gemeente om de thuishaven van culturele broedplaats DE WAR na een aanbestedingsprocedure te gunnen aan een projectontwikkelaar. DE WAR huurt sinds een jaar of tien de voormalige kleurstoffenfabriek van Warner & Jenkinson. Kunstenaars en uitvinders vinden er een werkplaats, kennis en een plek voor… 

Verkoop die kunstenaar, of: de eeuwig remmende bescheidenheid van de ZZP-er

Er zijn heel erg veel kunstenaars en creatieven die niet als ondernemer begonnen zijn, maar wel aan het ondernemen moeten of willen. Hun aantal is sinds ‘de Halbe Zijlstra periode’ alleen maar toegenomen. Ik ken ze, ik begeleid er een paar en last but not least, ik ben er zelf ook een. De perfecte aanleiding om wat bijscholing tot me… 

Herta Müller: ‘Ik vind kleine dingen mooi’

Deze week verscheen de autobiografie van Nobelprijswinnares Herta Müller, Mijn vaderland, een appelpit. Enkele jaren geleden had A Quattro Mani een exclusief interview met de Roemeense schrijfster, toen haar eerste bundel van poëziecollages verscheen, De rokkenjager en diens bijdehante tante. We spraken haar bij haar thuis in Berlijn, ze liet zien hoe haar poëziecollages tot stand komen, en het maken… 

Koele Manon Lescaut bij De Nationale Opera

Voor een uitverkochte Stopera presenteerde De Nationale Opera maandag 10 oktober zijn nieuwe productie van Manon Lescaut van Giacomo Puccini. Voor de regie tekent Andrea Breth, de muzikale leiding is in handen van Alexander Joel. De hoofdrol wordt gezongen door de Nederlandse sopraan Eva-Maria Westbroek, die na afloop luidruchtig werd toegejuicht. Het slechte nieuws Eerst maar het slechte nieuws. Het… 

De Oogst van de Maand: Carrasco, Cline, Hemmerechts, Hertmans, Hofstede en Japke-d.

Terug naar de elfde eeuw Zijn vorige roman Oorlog en terpentijn bracht de Belgische schrijver Stefan Hertmans wereldsucces. Het boek groeide uit tot een bestseller en werd overladen met lof en prijzen. Het leverde Hertmans een heel nieuw lezerspubliek op. Reikhalzend werd er dan ook uitgekeken naar zijn nieuwe roman De bekeerlinge. Hertmans kwam het onderwerp voor zijn nieuwe roman… 

VVD: Cultuursector moet meer doen voor hetzelfde geld. En spaarpot inleveren.

Goed, het is altijd nog meer dan voormalig gedoogpartner PVV, die het hele conceptverkiezingsprogramma op een enkel A4’tje  wist te proppen. Maar in de halve pagina die de VVD, ’s lands grootste partij,  aan cultuur besteedt is het eigenlijk erger. Hier is nog overduidelijk de door Wilders en Zijlstra ingegeven rancuneuze lijn jegens alles wat maar naar Nederlandse cultuur ruikt… 

Ronald Wintjens. Foto: Tycho Merijn Roest

Ronald Wintjens: ‘Meer gezicht voor jeugddans en performance art op Dansdagen.’

‘Er is niet alleen werk verdwenen, maar ook kennis en ambacht – het hele perspectief verdwijnt. Terwijl Nederland als dansland vermaard was in de wereld, juist omdat het de luxe had om te onderzoeken, op te bouwen, te stimuleren.’ Ronald Wintjes, de kersverse directeur van De Nederlandse Dansdagen, maakt zich zorgen. Hoe zit het met de toekomst van de dans?… 

Onze acteurs zijn opgebrand, het publiek is de weg kwijt. Red het theater!

Dit stuk gaat me heel veel vrienden kosten, maar het moet er even uit. Het gaat namelijk slecht met de toneelsector. En ik zie steeds beter waar dat aan ligt. En dat is nu eens niet Halbe Zijlstra. Of de VVD, of de bevolking, of Nederland in het algemeen, dan wel de tijdgeest. En het ligt ook niet aan Netflix… 

Grootser dan ik. Verdienstelijk debuut over sympathieke einzelgänger

Tussen alle grote titels die om aandacht vragen, worden debuten vaak over het hoofd gezien. In de serie Het Debuut bespreekt A Quattro Mani elke maand een opvallende debuutroman van de afgelopen tijd. Op eigen benen Je bent achttien, negentien en gaat het huis uit, studeren. De wereld ligt aan je voeten, de vrijheid lonkt, je beloftevolle dromen gaan over… 

Zo dicht mogelijk bij Marilyn Monroe

‘Happy Birthday Marilyn’ heet de nieuwe tentoonstelling in de Nieuwe Kerk in Amsterdam. Al direct bij binnenkomst begint de heiligenverering, met een metershoge afbeelding van Marilyn Monroe in de beroemde opwaaiende jurk. Tot hoog in de nok van de zijbeuk. De toon is gezet: De Nieuwe Kerk biedt een podium om het icoon van de jaren vijftig, een eeuwig mooie… 

Publiciteitsbeeld Hexagon Ensemble

Maartje van Weegen brengt als enige beweging in ‘Dagboek van een cello’

Naar een idee van Marieke Stordiau, fagottiste in het Hexagon Ensemble, schrijft Joost Galema, journalist en programmeur, teksten die over boomdromen, muziek en tijd gaan. Zo ontstaat het Dagboek van een cello, een stuk dat de luisteraar uitdaagt tot nadenken over de verbanden tussen natuur en muziek. De première van Dagboek van een cello vond plaats in het Amesfoortse theater De… 

‘Eyes Wide Shut’: Film en boek strijden op toneel, en de muziek wint

‘Laat mij in tranen mijn lot beklagen. En laat mij verlangen naar de vrijheid.’ Waar zou mijn voorkeur naar uitgaan: boek, film of toneelstuk? Die vraag fascineerde me toen bleek dat Toneelgroep Maastricht het boek Droomnovelle van Arthur Schnitzler en de daarop gebaseerde film Eyes Wide Shut van Stanley Kubrick bewerkt had tot een nieuw toneelstuk. Eigenlijk was het geen eerlijke… 

Bezoekers bij Vermeers Dame aan het virginaal met een heer (‘De muziekles’)

Moraal of goede grap: Mauritshuis toont Hollandse schilders uit Britse Royal Collection

Hollanders in huis heet de nieuwe tentoonstelling in het Mauritshuis, en dan krab je je even achter de oren: het Mauritshuis richt zich toch altijd op schilderkunst uit de Nederlanden? Ditmaal gaat het echter om Hollandse meesters uit de Britse Royal Collection. De keus viel op topkwaliteit genrestukken, waaronder beroemde als De muziekles van Johannes Vermeer. Hun tijdelijke komst naar… 

‘D3US/X\M4CHIN4’: bijzondere lichtheid in nieuw werk van Fernando Belfiore/Dansmakers

Een prachtige voorstelling vol hilariteit, spanning en lichtheid, maar die me toch met een droevig gevoel de wereld instuurt. Het lijkt of de vier vrouwen in D3US/X\M4CHIN4 van choreograaf/regisseur Fernando Belfiore zich in het land van de oneindige mogelijkheden bevinden. Alles kunnen ze. Willen ze ook alles? Zijn ze nog zichzelf als ze alles kunnen? Hoe voelt het als de aarde… 

Ode aan zieldoorklievende klanken van György Kurtág

Op 19 februari 2016 vierde György Kurtág zijn 90e verjaardag. Hoewel broos, werkt de Hongaarse grootmeester van zieldoorklievende noten nog altijd aan zijn eerste en enige opera, Fin du Partie (Endgame), naar het gelijknamige toneelstuk van Samuel Beckett. De proloog ging alvast in première tijdens een groots verjaardagsfestival aan de Liszt Academie in Boedapest waar hij ooit zelf studeerde. Donderdag 13 oktober presenteren… 

NDT 1 in topvorm met seizoensopener ‘Stage One’, maar einde stelt teleur

Nederlands Dans Theater 1 opent het seizoen met Stage One. Een drieluik zonder huischoreografen Léon & Lightfoot, maar met drie merendeels jonge, avontuurlijke dansmakers. Muziek is een belangrijke factor in alle drie de balletten. De avond opent met Thin Skin, de ode van choreograaf Marco Goecke aan punkicoon Patti Smith. Cultuurpers recenseerde het stuk vorig jaar (€). De nu flemende,… 

Wat zit er achter Wim Pijbes’ geregisseerde vertrek bij het Rijks?

Vooralsnog een ongebruikelijke gang van zaken op het gebied van cultural governance. Onbevredigend ook vanwege de vele vragen die het oproept: Wim Pijbes kondigt op 1 maart 2016 als hoofddirecteur van het Rijksmuseum vrij onverwacht zijn vertrek aan en kiest per 1 juli 2016 voor een directeursfunctie bij een nieuw particulier museum (Voorlinden) van de miljardair Van Caldenborgh. Al even onverwacht stapt…