Meteen naar de inhoud

NFF 2012 – Robert Oey maakt opnieuw indruk met Gesneuveld

Iedere avond vindt er op het Nederlands Film Festival een belangrijke première plaats, en zondag was dat de nieuwe documentaire van Robert Oey, over boodschappers en nabestaanden. Gesneuveld laat een kant van onze militaire missie in Afghanistan zien die weinig in beeld kwam. 25 Nederlandse militairen zijn daar gesneuveld. De film is in zekere zin een eerbetoon aan hen, maar het gaat vooral over de achterblijvenden, die met het verlies verder moeten, en over de boodschappers die het zwaar om het hart wordt als ze het slechte nieuws moeten brengen.

 

Gesneuveld

“Wat gebeurt er als er bij je thuis wordt aangebeld en een militair in burgerkleding komt vertellen dat je zoon, echtgenoot of vader is gesneuveld? Het is een scène die talloze keren in speelfilms is nagespeeld, maar wat het in werkelijkheid betekent, wist ik niet,” noteert Oey in een toelichting bij dit project.

Eerder was Oey de maker van de spraakmakende documentaire De leugen, over de politieke affaire rond het Nederlanderschap van Ayaan Hirsi Ali met Rita Verdonk als haar belangrijkste tegenspeler. Ook daarin keek hij als het ware achter de schermen van een kwestie die ruimschoots in het nieuws was geweest, met als in het oog springende ingreep dat hij sommige betrokkenen in deze documentaire een aantal teksten liet zingen.

Zulke opvallende vondsten bevat Gesneuveld niet, integendeel. Op het eerste gezicht is de aanpak zelfs tamelijk conventioneel. Militairen en nabestaanden vertellen hun verhaal, tegen de achtergrond van onder meer de manier waarop de krijgsmacht de rituelen rond de laatste eer oefent. Maar al snel wordt duidelijk dat het hier de meer subtiele keuzes zijn, naast integriteit en het vinden van de juiste toon die Gesneuveld zo indrukwekkend maken. Een statement tegen de opgeklopte sentimenten van de populaire emo-televisie.

Niet dat Gesneuveld niet aangrijpend is, integendeel. Oey filmt ook veel in close-up, maar hij neemt de tijd en nooit krijg je het gevoel dat hij je in de rol van voyeur drukt. Zonder te moraliseren of sentimenteel te worden laat hij zien wat verlies teweegbrengt, hoe er verzoening en aanvaarding kan zijn, maar ook dat het mensen uit elkaar kan drijven. Zoals veel goede films stijgt ook Gesneuveld boven het directe onderwerp uit. Dan is het geen Afghanistan-documentaire meer, maar een beschouwing over de grote tragedies van het leven.

Leo Bankersen

 

Leo Bankersen

Leo Bankersen schrijft over film sinds Chinatown en Night of the Living Dead. Recenseerde als freelance filmjournalist lange tijd voor de GPD. Is nu, onder andere, een van de vaste bijdragers aan De Filmkrant. Breekt graag een lans voor kinderfilms, documentaires en films uit niet-westerse landen. Andere specialiteiten: digitale zaken en filmeducatie.Bekijk alle berichten van deze auteur

Privé Lidmaatschap (maand)
5€ / Maand
Voor natuurlijke personen en ZZP’ers.
Geen storende banners
Een speciale nieuwsbrief
Eigen mastodon-account
Toegang tot onze archieven
Klein Lidmaatschap (maand)
18€ / Maand
Voor culturele instellingen met een omzet/subsidie van minder dan 250.000 euro per jaar
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
Al onze podcasts
Eigen Mastodonaccount
Toegang tot archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Extra aandacht in berichtgeving
Groot Lidmaatschap (maand)
36€ / Maand
Voor culturele instellingen met een omzet/subsidie van meer dan 250.000 euro per jaar.
Geen storende banners
Een speciale nieuwsbrief
Eigen Mastodonaccount
Toegang tot archieven
Deel persberichten met ons publiek
Extra aandacht in berichtgeving
Premium Nieuwsbrief (substack)
5 proefabonnementen
Al onze podcasts

Betalingen geschieden via iDeal, Paypal, Creditcard, Bancontact of Automatische Incasso. Wilt u liever handmatig betalen, op basis van een factuur vooraf, rekenen we 10€ administratiekosten

*Alleen bij een jaarlidmaatschap of na 12 maandelijkse betalingen

nl_NLNederlands