Skip to content

Kunsten ’92: ‘Geef het publiek per direct toegang tot musea.’

Kunsten ’92 means business.  De koepel aller koepels van de kunstsector, die door bleef polderen toen iedereen allang voor zichzelf was begonnen, is boos. En terecht. Er is deze week genoeg gebeurd om het laatste stukje vertrouwen tussen kunstwereld en overheid af te breken. Totdat er zelfs nota bene ruzie kwam over de vraag of de openstelling van sekswerk en de voortdurende sluiting van kunstinstellingen een kwade actie van Rutte was om de prostitutiesector uit te spelen tegenover de kunstsector. Enfin. Er zijn talloze vriendschappen om beëindigd, mensen ontvolgd en gecanceld. Feit blijft dat Rutte en zijn mannen te druk zijn met een nieuwe bestuurscultuur om zich om de echte cultuur te bekommeren.

Tijd voor actie dus, al moeten we dat bij Kunsten ’92 altijd genuanceerd blijven zien. Men stelt:

  • Geef het publiek per direct toegang tot alle doorstroomlocaties, zoals musea, monumenten en presentatie-instellingen. Zij kunnen, net als vorig jaar, bewezen veilig open met bestaande protocollen.
  • Geef het publiek toegang tot alle podia en vertoningsplekken, met het glasheldere uitgangspunt: de basis van het maximaal aantal bezoekers per gebouw, en daarbinnen voor elke zaal afzonderlijk, is het toepasselijke 1,5 meter protocol (i.p.v. 30 personen).
  • Volg de uitgangspunten die n.a.v. de Fieldlab onderzoeken zijn vastgesteld: minimaal 50% zaalcapaciteit, loslaten 1,5 meter en voldoende gratis testcapaciteit.

2,8 miljard

En dat niet alleen. Er is namelijk becijferd dat de kunstsector alleen aan publieksinkomsten al 2, 7 miljard euro misloopt, en dat geldt dan voor dit jaar. Komt voor het najaar, als de boel weer op een kier mag, nog een kleine 800 miljoen bij.

Bij dit alles is het wel jammer dat her persbericht, gesteld in ongekend ferme taal, één belangrijk item mist, en dat is een ultimatum. Deze oproep aan het kabinet was zoveel beter geweest als er had gestaan: ‘of anders…’. Probleem is natuurlijk dat de kunstsector geen ‘of anders’ heeft.

Hoewel: ze zouden natuurlijk gewoon open kunnen gaan met zijn allen. Met alle protocollen in werking, desnoods met testjes. En dan kijken of de regering de ME op het Mauritshuis afstuurt. Of op het Concertgebouw.

Wijbrand Schaap

Cultural journalist since 1996. Worked as theatre critic, columnist and reporter for Algemeen Dagblad, Utrechts Nieuwsblad, Rotterdams Dagblad, Parool and regional newspapers through Associated Press Services. Interviews for TheaterMaker, Theatererkrant Magazine, Ons Erfdeel, Boekman. Podcast maker, likes to experiment with new media. Culture Press is called the brainchild I gave birth to in 2009. Life partner of Suzanne Brink roommate of Edje, Fonzie and Rufus. Search and find me on Mastodon.View Author posts

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)