Skip to content

SERVICE

Dingen die we doen voor leden en partners.

Conductor Elim Chan: 'I can't walk away from the music.'

'When I unexpectedly had to conduct the "Dies Irae" from Verdi's Requiem Verdi, I felt how raw and impactful music could be. I knew immediately: I can no longer run away from music.' Elim Chan is moving like a rocket and will make her debut with the Netherlands Philharmonic Orchestra on 17 January. In 2014, Elim Chan (Hong Kong, 1986) was the first female... 

Een mooi 2020 met het Holland Festival, vacatures en aus LICHT Opera van het Jaar

Het Holland Festival wenst u een gelukkig 2020! Op 11 februari wordt het volledige programma bekendgemaakt van de 73e festivaleditie. Voor onderstaande vijf producties kunt u nu al kaarten bestellen. Verder in deze nieuwsbrief: vacatures voor een hoofd bedrijfsvoering/controller, een medewerker development en stagiair(e)s voor de afdelingen communicatie & marketing en productie; en aus LICHT uitgeroepen tot Opera van het Jaar 2019.… 

Boreal at the top: our best-read posts of 2019!

Een week voor het einde van 2019 staat het ledental van Cultuurpers op bijna 150. Precies een jaar geleden was dat nog 40. Een groei van meer dan 300 procent is best wel bijzonder. We hebben dus aangetoond dat we er voor een sterk groeiende groep beslissers in de culturele sector toe doen. Zo goed dat ze graag bijdragen aan… 

Alice in Wonderland as Virtual Reality theatre: can I stay down the rabbit hole for a while?

Sometimes you see something and only realise on the bike back how special it was. Wait a minute, the white rabbit was talking back? Humpty Dumpty was worried that I did catch it? Not only did I watch a Virtual Reality (VR) installation today, the installation looked back! Never before have I experienced a VR work in which I... 

Netflix's The Witcher is having an identity crisis. But if you make it to episode five, you'll want to know how it ends.

With much fanfare, Netflix's The Witcher was announced. Except for some comments about Superman in a white wig, there was and is a lot of interest in the film adaptation of Andrzej Sapkowski's fantasy book series. Successor to Game of Thrones. With the way that one ended? No thanks! I'm not familiar with the books or the games myself, but Netflix's description... 

Geëngageerd zijn betekent niet enkel belangwekkend werk presenteren, het gaat óók over degenen aan wie je het laat zien.

Loopt een man met zijn dochter in een rolstoel door de gang van het theater. Stopt bij een zaalwacht. Aarzelt, zegt dan: ‘Ik wil niet zeuren, maar zij kan niet op de gehandicaptenwc. Ik zoek een plekje om haar te verschonen.’ Dus die zaalwacht, die helpt zoeken. Even later zitten ze achter een rek in de voorraadruimte. Suikerzakjes, koffie, speculaas, blikken… 

Why a sooty coat should always be explained. (Without tour guides, ushers and interpreters, art loses any raison d'être.)

Art has always needed explanation. Even 'easy' art, even 'art that sells itself'. Art has needed that explanation ever since the first caveman found out that her sooty smudges on the cave wall looked very much like a bison. Actually, this is why it is wrong to speak of 'explanation' and 'need'. Art and story are one, since the... 

Threatened theatre directors speaking: 'It literally hurts me when I hear that something like this is going to be abolished.'

‘Ik wist niet dat je in deze sector ook weggedigitaliseerd kon worden, maar dat kan dus wel.’ Susanne Visser en Annemiek Lely luidden op zaterdag 7 december de noodklok. Hun baan als inleider bij theatervoorstellingen is in gevaar. Gezelschappen zouden liever de mensen aan zich binden via podcasts, en zo’n inleider kost alleen maar geld. Maandag 9 december haalden we… 

Open letter from theatre directors: 'Spectators want human contact'

Over the past year, we, Annemiek Lely and Susanne Visser, heard various noises about boring introductions and useless fringe programmes that would add nothing. Such comments pass the revue in the artist foyer, at the bar or find their way onto social media. 'I want after-shows led by a local presentation talent instead of a drawling dramaturge,' wrote an already established director 

Promotie kritisch interview met Amersfoortse wethouder belemmerd door Facebook.

In de doorlopende serie interviews met kopstukken uit de Amersfoortse cultuursector interviewde ik D66-wethouder Fatma Koser Kaya. Het werd een geanimeerd gesprek. Vreemd genoeg mag De Stadsbron, de lokale journalistieke site van Amersfoort, het interview niet promoten van Facebook, zo liet de redactie gisteren weten. Onduidelijk is waarom. Hier een fragment, het hele verhaal uiteraard op De Stadsbron: ‘Ik geloof… 

'It is crucial that people who mature here - also as artists - can stay connected to Amersfoort'

For De Stadsbron, Amersfoort's journalistic background site, I chart the cultural sector of the Keistad. On that site now, an interview with Friederike Weisner, director of Theatre De Lieve Vrouw. 'According to Weisner, the lack of a university or college ensures that the need for knowledge is visible: 'You will always have to be innovative as a city. There ... 

Musicians in plastic and a rock-hard snare drum - Forty years of orchestra de ereprijs celebrated with 4 new compositions - one for each decade

As an intro, the percussionist of orchestra the prize of honour played a cadenza of air beats. When he unexpectedly gave a cutting blow on his snare drum, everyone was startled. Thus, with Bewegung ohne Bewegung for cello and ensemble by Jan van de Putte, opened the anniversary concert of the ensemble founded in 1979 by Wim Boerman. Last year,... 

Why I am suddenly hugely in favour of live music in any theatre performance.

Ik ging naar Rotterdam Zuid om Shakespeare te zien. Het stuk heette Cleopatra en iemand had geprobeerd daar een feministisch manifest van te maken. Dat is zoiets als een neushoorn door een hoepel laten springen: de Britse bard verhoudt zich tot het feminisme als Thierry Baudet tot Greta Thunberg. Het was dus niet gelukt en daar had de recensent van… 

‘De keuze om freelancers onder te betalen is onbegrijpelijk en een smet op het blazoen.’ – ‘Leiders in Cultuur’ roepen op tot eerlijke betaling ZZP’ers

‘Hoeveel talentvolle makers moeten we nog verliezen aan andere sectoren, omdat ze de ondermaatse waardering niet kunnen rijmen met de kwaliteit van hun product? Mensen kiezen op den duur eieren voor hun geld, wanneer kinderen moeten gevoed of hypotheken betaald. De sector holt zichzelf uit als we niet beter voor ons talent zorgdragen.’ Dertig leiders in de cultuursector spreken zich… 

Performing arts happy with Chamber's clamour

Modest cheers in the performing arts world. A motion tabled on 18 November by Corinne Ellemeet (GroenLinks), together with PvdA, CDA and D66, forces minister Van Engelshoven to investigate the consequences of the cuts to the Performing Arts Fund before the subsidy is distributed. The House approved this on 26 November. Wonderful, you might say, because if clear... 

Patrick Nederkoorn: 'We have everything in order and don't excel at anything.'

Voor De Stadsbron interviewde ik Patrick Nederkoorn, cabaretier, maar in een vorig leven ook politicus, over zijn stad, Amersfoort:  Je hebt hier acht jaar lang een beslissende rol gehad in de politiek. In je programma reken je daar een beetje mee af. Je stelt dat je heel erg op vorm was, en soms inhoud verkocht waar je later helemaal niet… 

Open your eyes, watch and reflect, engage in conversation. Opening IDFA 2019 showcases the sublime extremes of documentary.

De 32e editie van het International Documentary Filmfestival Amsterdam is geopend met Sunless Shadows. Ontboezemingen van jonge vrouwen die vastzitten wegens medeplichtigheid aan moord op hun vader of andere man in de familie groeien uit tot een beklemmend statement over onderdrukte vrouwen in een mannenmaatschappij. De enige Nederlandse film in de internationale competitie is Rotjochies van Maasja Ooms.

'Once you become suspicious, you develop more and more anxiety' - Meriç Artaç addresses fear and mistrust in her chamber opera Madam Koo

‘Een nieuw stuk wordt meestal maar één keer gehoord, daarna verdwijnt het voorgoed in een la.’ Een dergelijke verzuchting hoor ik vaak, in alle toonaarden. Niet alleen van componisten, maar ook van ensembles, concertorganisatoren, musici en zelfs subsidieverstrekkers. Goed nieuws dus dat de opera Madam Koo van Meriç Artaç deze maand 2 x herhaald wordt, woensdag 11 december in CC… 

Debut Sacha Bronwasser is a matured and above all intriguing novel

Échte schrijvers debuteren voor hun dertigste, zeggen sommige uitgevers, maar er zijn ook uitgevers – en auteurs – die zich niets van zulke conventies aantrekken. Gelukkig maar, want Niets is gelogen, het romandebuut van kunsthistorica Sacha Bronwasser (1968), tevens voormalig kunstrecensente van de Volkskrant, mag er zijn. Een boek waarin kunst, kijken en voelen een hoofdrol spelen. Rouwkaart Hoofdpersoon is… 

‘Bibliotheek heeft geen respect voor kunstenaars!’ Verkoop van werken uit de Kunstuitleen tegen zere been Amersfoortse kunstwereld.

Dit weekend ontdekte galeriehouder Henk Logman tot zijn schrik dat kunstwerken van de Amersfoortse Kunstuitleen te koop werden aangeboden op een Belgische veilingsite. Op zijn facebookpagina meldt hij: ‘Het bijzondere aan het geheel is dat de nu nog in leven zijnde kunstenaars daarvan niet op de hoogte zijn gebracht. Ik had op z’n minst verwacht dat dat zou zijn gebeurd.… 

How the miracle doctor fell into oblivion - and why writer Rinus Spruit hopes for rehabilitation

Hij bracht hypnose en psychotherapie als behandelmethodes naar Nederland en had een bloeiende praktijk met de bekende schrijver Frederik van Eeden. Maar noem de naam Albert Willem van Renterghem, en er zal bij (vrijwel) niemand een belletje gaan rinkelen. Met zijn boek De wonderdokter hoopt samensteller Rinus Spruit op eerherstel. Albert Willem van Renterghem (1845-1939) gold ooit als “de wonderdokter… 

'Don't be too quick to think you know someone.' Six life insights from writer Rosita Steenbeek

She survived a brain haemorrhage and a serious car accident. As a result, writer Rosita Steenbeek (62) no longer has a fear of death, but an enormous zest for life. It has enriched her. By looking death in the eye, I understood that love is the most important thing in life'. 1. You can also be happy without a relationship 'I've been alone for a number of years and... 

With sound. Honours for Marga Klompé; Action Tomato finally buried during commemoration.

The myth just had to end. Nan van Houte, former director of Amsterdam's small theatre Frascati, has buried Action Tomato. During Requiem for Tomato, on 4 November 2019, she made it crystal clear that this legendary event has been measured too big by our theatre historians. In 1969, when a few tomatoes were sent to the al... 

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)