Skip to content

concert hall

Sigur Ros - © Hörður Óttarsson

Sigur Rós overwhelms Concertgebouw with multi-layered magic music - HF23

The picture is immediate. Vast glaciated vistas, patches of fog and the twilight of a land where the sun rises only once a year. Something like that. And then that soaring music that in one long tone makes all air traffic redundant for at least a month. Beneath it the rumble of shifting earth plates. For the first time in 10 years, Sigur Rós made another... 

waarschuwing

Kunsten ’92: ‘Geef het publiek per direct toegang tot musea.’

Kunsten ’92 means business.  De koepel aller koepels van de kunstsector, die door bleef polderen toen iedereen allang voor zichzelf was begonnen, is boos. En terecht. Er is deze week genoeg gebeurd om het laatste stukje vertrouwen tussen kunstwereld en overheid af te breken. Totdat er zelfs nota bene ruzie kwam over de vraag of de openstelling van sekswerk en… 

Writers writing. That's what Moped at Sea is about, and that's ok. 

Veel fervente lezers zullen ervan dromen dat hun favoriete schrijver op een dag bij hen aan tafel aanschuift, om te vertellen over haar werk. Misschien evenveel fervente lezers zullen hun droomauteur meenemen op een ommetje, lam willen drinken op een caféterras of meenemen naar een darkroom. Of naar een klassiek concert in het Concertgebouw. Kan allemaal. Sommigen zullen zelfs alleen… 

1 January 2021 - NBE New Year's Concert at The Concertgebouw: unlike anything else

The Dutch Wind Ensemble's (NBE) traditional New Year's concert at The Concertgebouw on Friday 1 January 2021 is going to look completely different from all previous editions. As it is currently unclear whether, or how many, visitors The Concertgebouw is allowed to admit because of RIVM measures, the difficult decision has been taken to play the New Year's concert entirely without an audience.

‘We zijn voor nu even klaar met Zoomen’. Holland Festival kijkt met gemengde gevoelens terug op editie 2020 (met geluid)

Ze zijn voor het eerst sinds de lockdown op 13 maart weer gedrieën op het kantoor bij elkaar. Het interview, waarin directeur Emily Ansenk, muziekprogrammeur Jochem Valkenburg en theaterprogrammeur Annemieke Keurentjes  de balans opmaken van de eerste – en hopelijk enige – online editie van ’s lands meest prestigieuze podiumkunstenfestival, vindt een dag na de afsluiting plaats. Er was geen… 

Anderhalvemeterkunst is een economische ramp. Maar het is ook buitenkans. Maak er een loterij van.

Ik bevind me, als professioneel kunstbezoeker, zelden in lege zalen. Premières zijn altijd vol, persbezichtigingen en vernissages ook. Vol is natuurlijk hartstikke tof. Al kosten die volle ruimtes waar ik dan in zit meestal meer geld dan ze opleveren, want de kaarten zijn vrij en de drankjes van het huis. Buiten de première, maar vooral buiten de premierestad, is de… 

Mattijs van der Woerd hopes to sing again one day, but is especially happy that Splendor is making music again

Muzikantenvereniging Splendor heeft de coronacrisis tot nu toe overleefd, ondanks het feit dat de twee zalen niet gebruikt konden worden, repetitieruimtes vervielen en de bar niet open kon. Mattijs van der Woerd, bariton, vertelt erover in onze podcast/video. Hoe dat kan, zo’n klein concertgebouw dat zo sterk staat? Het geheim, dat ook Cultuurpers overeind houdt, en dat deze maand ook… 

'A lot of people are waiting for the moment when they can sing together again. Make sure that by the time Corona is over, they still have that opportunity.'

Maybe I am not looking closely but I miss in the various media, as I did years ago during the demolition policy, the role of amateur music practice on which many a musician depends. At the moment, the focus is partly on venues and theatres asking their visitors to accept vouchers or donate their tickets. Fine... 

Waarom ik hoop die jongeren van dat bijzondere leesclubje hier te treffen: Olga Neuwirth componeert soundtrack bij Die Stadt ohne Juden

Het opkomende fascisme wordt steeds meer salonfähig. Vooral onder jongeren, ontdekte ik onlangs tijdens een concert van het Nederlands Philharmonisch Orkest in het Concertgebouw. Een leesclubje van twintigers zei genoten te hebben van het Tweede Slagwerkconcert van James MacMillan. Ze hekelden mét mij de draconische kortingen op cultuur. Maar opeens klonk het onbekommerd: ‘We stemmen allemaal op Thierry.’ Toen ik ontsteld… 

Conductor Elim Chan: 'I can't walk away from the music.'

'When I unexpectedly had to conduct the "Dies Irae" from Verdi's Requiem Verdi, I felt how raw and impactful music could be. I knew immediately: I can no longer run away from music.' Elim Chan is moving like a rocket and will make her debut with the Netherlands Philharmonic Orchestra on 17 January. In 2014, Elim Chan (Hong Kong, 1986) was the first female... 

Kersjes Prize winner Lodewijk van der Ree: 'Language strongly determines the sound of a choir'

'An inspired conductor, with an intelligent approach to the score, a clear stroke and the ability to draw a choir into his vision. So says the jury of the Kersjes Prize about Lodewijk van der Ree (1986), who received this year's conducting prize. I have worked with him many times before and can wholeheartedly endorse this statement. Carte... 

'I decided to make an unabashedly grand romantic gesture and blow people away' - Mathilde Wantenaar writes new piece for Rotterdam Philharmonic Orchestra

Being creative on demand? That's impossible, you might think. Yet it is the reality for composers and artists who work on commission. Mathilde Wantenaar (1993) therefore got acute choice stress when the Rotterdam Philharmonic Orchestra asked her for a new piece. She was just working on a commission from De Nationale Opera. 'I felt like a rabbit in the... 

'Quite a few ex-believers have thrown out the baby with the bathwater: the music, the rituals, the language.' Composer Daan Manneke turns 80.

Daan Manneke wordt binnenkort tachtig. Op 5 oktober staat deze grootleverancier van vocale muziek en ‘kapelmeester van de ruimte’ centraal tijdens een programma van het Groot Omroepkoor in de Utrechtse Jacobikerk. Voor dit programma componeerde hij het gloednieuwe Geistliche Dämmerung, in opdracht van het AVROTROSVrijdagconcert. Ook op zijn tachtigste is Manneke één en al levenslust en energie. ‘Ik blijf verder… 

Clara Schumann in 1878

Clara Schumann: still in Robert's shadow even after 200 years

Exactly 200 years ago, on 13 September 1819, Clara Schumann was born in Leipzig as Clara Wieck. She is among one of the greatest pianists of the nineteenth century. Against her father's wishes, she married Robert Schumann, whose work she fervently promoted. She also wrote well-received compositions of her own and was more famous than Robert. Yet after her... 

At Leiden University, the end of patriarchy is shining. 

This weekend, there was some fuss on Twitter. Something about a Nazi comparison that didn't quite work out. Now there is quite often a fuss on Twitter because of a Nazi comparison that doesn't quite work out, but this time it concerned one of our cultural figureheads. Kees Vlaardingerbroek, artistic director of the NTR Saturday matinee and former head of programming at the Rotterdam... 

Colin Benders speelt Concertgebouw plat op slotavond memorabel Holland Festival 2019

Stereo is primitief. Dat weten bioscoopexploitanten al een tijdje, en iedereen met een 7:1 setje bij de tv ook. Twee luidsprekers, hoe goed en groot of klein ook, blijven twee luidsprekers. Nu hebben we natuurlijk ook maar twee oren, maar die kunnen dankzij een paar slimme ribbels en onze eigen slimme hersenen 360 graden geluid plaatsen. Geluid moet je dus… 

New arts plan cabinet-Rutte III: 25 million less arts supply. (But more happy artists)

How harrowing the payment of artists, musicians and theatre actors, screenwriters and all those other 'creators' is, became clear again in recent weeks. In newspaper Trouw, a musician - finally - came out of the closet of poor working conditions. Against the prevailing mores, she revealed how much she earned. What transpired: top national institutions like the Concertgebouw allow musicians to perform for free, orchestral musicians... 

She is a woman and a composer - so what?

Recently, Kees Vlaardingerbroek, programmer of the NTRZaterdagMatinee published a plea against what he calls 'identity politics' in music. 'Bach was not a woman and not Western. So what?" reads the headline. In the subtitle, we read: 'If a composer is not a woman or Western, then it no longer fits into the classical canon.' Quite boldly put, because in any concert brochure you will find... 

Forty times a year to TivoliVredenburg: 'You get everywhere if you love music, eh.'

Peter Vossen says he experiences a live concert twice a week on average. Not just in TivoliVredenburg, although he visited there almost 40 times last year. 'I also see a lot of free concerts on the streets and in cafés, of course.' Jazz is his great love, but he also attends soul, funk, Latin or pop concerts. Regularly, he can be found 

Small Cultural Membership
175 / 12 Months
For turnover less than 250,000 per year.
Posting press releases yourself
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
Posting press releases yourself
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)