Skip to content

price

Gerard de Kleijn maakt Museum Gouda meer toegankelijk

Gerard de Kleijn vertrekt op 1 februari na zes jaar directeur te zijn geweest bij Museum Gouda. De flamboyante, welbespraakte en erudiete directeur laat een financieel en artistiek gezond Museum achter voor zijn opvolger Marc de Beyer. De Kleijn maakte het museum meer toegankelijk voor Gouwenaars en kunstliefhebbers van buiten de historische  stad. Het museum trok in 2016 ongeveer 40.000… 

New Year's Eve lottery winner overturns culture cuts

A usually reliable source reports that the winner of the New Year's Eve lottery wants to dedicate a significant part of her prize to culture. In this way, she wants to undo the cuts made by Rutte I. Six million will go directly to the Dutch Travel Opera. Another four million is earmarked for a new integral performance of Wagner's Ring des Nibelungen. Also scheduled is a revival of Tristan und Isolde... 

Guess who is Utrechter of the year: exciting festival in line with FC and Daphne

Johan Gijsen has been elected Utrechter of the Year. The organiser of the Le Guess Who? Festival succeeds FC Utrecht owner Frans van Seumeren (2015) and athlete Dafne Schippers (2014). The election for Utrechter van het Jaar was held by the AD Utrechts Nieuwsblad. Six columnists selected ten nominees who could be voted for. Gijsen founded Le Guess Who? in 2007.... 

CCD Award 2017: cast your vote NOW!

The five nominees for the CCD Award 2017 are Hamlet by ZEP Theater Productions, Festival Mundial, Ongekend Bijzonder Festival 2016, Project Old Skool by Stichting Gebouw 52 and the Van Abbemuseum. The public can cast their votes from now until 18 January 2017 via this link. The jury will take the public vote into consideration. The prize of €5,000 will be... 

Huub van der Lubbe en Christine Otten over liefde in tijden van rassenhaat

We hadden liefde, we hadden wapens van Christine Otten gaat over de zwarte verzetsstrijder Robert F. Williams, die streed voor de gelijkwaardigheid van de zwarte bevolking. In de gelijknamige theaterbewerking spelen blanke acteurs – onder wie Huub van der Lubbe – zwarte personages en andersom. Dubbelgesprek over persoonlijke offers, huidskleur en verbinding. Idlewild Het is een opmerkelijk toeval. Amerika neemt… 

Hippos on a temple wall

In Leiden, ancient Egypt feels pretty close

As a boy, I loved visiting the Egyptian department of the National Museum of Antiquities in Leiden. Half in the twilight, the mysterious mummy coffins there stared at me. We are now several decades and exhibits further on. Since this week, the newest Egypt display has been open. Even in brilliant light, the collection appears to retain its fascinating power. At the same time, the museum tells in Queens... 

‘Een behoorlijk kabaal’: een eeuw minachting voor de kunsten

In 1975 organiseren de jazzmusicus Misha Mengelberg en de kunstenaar Wim T. Schippers Een behoorlijk kabaal in het Amsterdamse Mickery Theater. Een week lang onderzoeken ze in ‘onnavolgbaar muziektheater’ de verschillende betekenissen van een concert. Jacqueline Oskamp koos het als titel van haar recent verschenen boek waarin zij de Nederlandse muziekgeschiedenis van de afgelopen eeuw beschrijft. Treurige conclusie: er is… 

Cello Biënnale vol hoogtepunten: ‘Cellisten zijn nu eenmaal aardige mensen’

Het ronkt, zoemt, zingt, zaagt en gonst niet langer in het het Muziekgebouw aan ‘t IJ. De cellokaravaan is vertrokken. De zesde editie van de Cello Biënnale Amsterdam zit erop en laat bij de duizenden cello- en muziekfans een gevoel van leegte achter. Nergens anders speelt zich in tien dagen tijd zo’n geweldig cellofeest af, waar het publiek zich van… 

Herta Müller: 'I like small things'

This week saw the publication of Nobel Prize winner Herta Müller's autobiography, My Homeland, an Apple Pit. A few years ago, A Quattro Mani had an exclusive interview with the Romanian writer, when her first collection of poetry collages was published, The Skirt-chaser and its sly aunt. We spoke to her at her home in Berlin, she revealed how her poetry collages are created, and the making... 

Prize season opened in style: critique on shortlist ECI Literature Prize 2016

The jury of the ECI Literature Prize has brought criticism upon itself with an idiosyncratic choice for the shortlist. In choosing Connie Palmen with Jij zegt het [You say it], Bert Natter with Golberg, Marja Pruis with Zachte riten [Gentle rites], Tonnus Oosterhoff with Op de rok van het universum [On the skirt of the universe], Arnon Grunberg with Moedervlekken [Mother stains] and Martin Michael Driessen with Rivieren [Rivers], the jury ignored... 

Anthony Vine wins Gaudeamus Award #Gaud16

The 70th audition of the Gaudeamus Music Week ended Sunday 11 September in TivoliVredenburg with the presentation of the Gaudeamus Award. Director Henk Heuvelmans presented the prize for composers under thirty to American Anthony Vine (1988). The prize money of five thousand euros is intended for a new composition, to be performed during a subsequent edition. The jury, consisting of... 

Herman Brusselmans: 'In my head I am not a bourgeois dick'

With an average of two novels a year, the Flemish writer has built a huge and unique body of work in over thirty-five years - he turns 63 this week, but the number of books he has written far exceeds that number. Interview with the man who writes faster than his shadow, in ten quiz questions. 'Well, I don't appear to be a connoisseur of my own work, do I?'

Back, to The Cherry Garden 2 - ©Willem Popelier

Nottrot's Cherry Garden: fascinating evening of philosophy on Greek cottage

What is a memory worth? A first kiss, for instance: how much poorer are you if it is forgotten? In hard euros. Such questions Greg Nottrot likes to ask his audience, and we, his grateful listeners, gladly join in his money thought experiments. The man who, with Oscar Kocken, came up with the revolutionary concept of the live talk show Order of the Day, now makes,... 

Foto 1. Betty-Woodman-LIVERPOOL-FOUNTAIN-artwork-in-public-space-2016

Liverpool Biënnale: een grabbelton die af en toe tot verwondering leidt

“Things happen, and then they happen again, but not the same way, not quite; such is the logic of the biennial. And then there are things which have never happened before, and which happen now and in a time that seems somehow out of time, or takes our “now” out with it.” [hints]“Dingen gebeuren, en dan gebeuren ze weer, maar niet… 

Dit zijn de winnaars, verliezers en nieuwkomers in de Amsterdamse kunsten

Het wil nog niet vlotten met de diversiteit in de Amsterdamse kunstwereld. Het Amsterdams Fonds voor de kunst, dat vandaag zijn subsidietoekenningen bekend maakte, wordt er een beetje moe van: “In de meeste disciplines merken de commissies op dat de culturele diversiteit van publiek, personeel en bestuur tegenvalt, evenals de inspanningen om daar verandering in te brengen. Buiten de gespecialiseerde organisaties waarvoor culturele diversiteit een core business is, zijn de ambities nog altijd niet groot, twee decennia cultuurbeleid op dit gebied ten spijt. Zijn de ambities er wel, dan lukt het organisaties niet altijd om er handen en voeten aan te geven. Er lijkt vaak sprake van een bepaald ongemak of ‘niet weten hoe’.”

Om dan maar met het goede nieuws te beginnen: Marmoucha groeit 398 procent ten opzichte van de vorige subsidieronde. De hoofdstedelijke producent en promotor van podiumkunsten op het gebied van Noord-Afrikaanse en Midden-Oosterse kunst en cultuur in Nederland werd in 2013 nog fors gekort, maar het Amsterdams Fonds voor de Kunst vond het werk van de afgelopen vier jaar zo goed, dat de subsidie dubbel en dwars is verdiend. In de nieuwe ronde toekenningen die op 1 augustus beken werd stijgen ze van 25.070 euro naar een ton, met de opmerking erbij dat ze wellicht niet zo ambitieus moeten zijn.

Zwanen 2016

Dit zijn de winnaars van de Zwanen 2016. Of niet.

Drie dansers en drie dansproducties zijn genomineerd voor de Zwanen 2016. Op vrijdag 7 oktober laten Daphne Bunskoek en Art Rooijakkers in Maastricht tijdens het Openingsprogramma 2016 van de Nederlandse Dansdagen weten wie de winnaars zijn. Maar je kunt alvast een paar conclusies trekken uit het lijstje van genomineerden.

Mark Haddon: 'Without death there is no fiction, nor any value in existence'

It came anything but naturally, writing his collection of short stories The Pier Collapses. Mark Haddon, made famous with The Miraculous Incident with the Dog in the Night, novels come a lot easier. 'I've been trying to write short stories for a long time, and I knew I should be able to do it, but I never succeeded. It was like a... 

Is stage poetry inferior, or do we then exclude large groups? #pifr

Report on a hidden battlefield. Poetry International in Rotterdam has moved into a new, informal venue. The home of the Ro theatre in William Boothlaan, just over basic than the Theatre on that strange square. And the terrace between roaring motorbikes is lively, full of old and young lovers of poetry. Or of spoken word, or from slam. Anyone who might think Poetry International is an elitist poetry festival will be deceived on this sunny Thursday afternoon. A stenographic report.

Documentary on Remco Campert gets preview at Poetry (PI16)

Het belooft een prachtig portret te worden, de film die regisseur John Albert Jansen aan het maken is over dichter Remco Campert. Poetry International (van 7 t/m 11 juni in Rotterdam) vertoont alvast een voorproefje. ‘Ik vind het ontroerend te zien dat er bij Remco nog altijd sprake is van een zekere verlegenheid, alsof het jongetje nog altijd onder de oppervlakte verborgen zit. Dat komt heel mooi in beeld.’

Dit is meer dan een recensie van de opening van het Holland Festival

Zaterdag 4 juni 2016 was ik aanwezig bij de koninklijke opening van het Holland Festival en ik kon er geen recensie over schrijven, want ik zat op de voorste rij van de Amsterdamse Stadsschouwburg. Omdat het podium verhoogd was, keek ik tegen een zwarte muur aan, waarboven alleen de voorste acteurs zichtbaar waren. De achterste en onderste helft van het toneelbeeld waren mij volledig ontgaan.

Ik schreef dat op, en het Holland Festival stelde mij ruimhartig in de gelegenheid om de voorstelling nog een keer te gaan zien, vanaf een betere plek. Tegelijk vertelde de organisatie dat de eerste drie rijen van de Stadsschouwburg bij deze voorstelling zouden worden gecompenseerd. Ik ging dus nog een keer naar Amsterdam, op maandag 6 juni.

Voorafgaand aan de voorstelling, tijdens het niet eten van een zwartverbrande hamburger in schouwburgrestaurant Stanislavski, hoorde ik van de keurige mensen aan het tafeltje naast mij dat de voorste stoelen tegen scherp gereduceerd tarief werden aangeboden, en dat mensen zoals zij die al een kaartje hadden gekocht de keuze hadden om dus een deel van het geld terug te krijgen of op de wachtlijst te gaan staan voor een plek met betere zichtlijnen. Of het hun uiteindelijk gelukt is een van de plekken met beter zicht te bemachtigen, weet ik niet. De voorstelling

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)