SERVICE
Dingen die we doen voor leden en partners.
Minifestival vol uitersten bij de jonge garde van het Nederlands Dans Theater
Peter de Grote: de nieuwsgierige tsaar is terug in Amsterdam
Het Nederland-Rusland jaar gaat van start en waar kun je beter mee dan beginnen dan met een expositie gewijd aan de beroemdste Rus allertijden? In
Welk Afrika haalt het Holland Festival naar ons land?
Rokia Traoré, Dieudonné Niangouna, Brett Bailey, Compagnie La Baraka van choreograaf Abou Lagraa, El Gusto met Kashba Blues: er is veel Afrika in het Holland Festival 2013. Voorstellingen die
Prokofjevs satirische sprookje is een visueel feest
Wat maakt een opera tot een succes? De zonderlingen, leeghoofden, comici, lyrici en tragici menen het te weten, en verkondigen hun standpunt op de gekste momenten en zijn zelfs niet te beroerd om in de handeling in te grijpen. Welkom in wondere wereld van Prokofjevs L’amour des trois oranges, deze maand opnieuw op de planken in het Amsterdamse muziektheater.
Sprookjesopera Prokofjev op herhaling
In 2005 betoverden regisseur Laurent Pelly en dirigent Stéphane Denève het Nederlandse publiek met hun visie op L’amour des trois oranges van Sergei Prokofjev.
Cultureel antropologe op de bühne
Vrede van UtrechtMarjolein Jegerings (21) studeert culturele antropologie aan de Universiteit Utrecht en ging vorig jaar voor haar bachelor onderzoek over conflictbemiddeling naar Guatemala. Toen ze net terug was, belde
Crystal Pite: ‘De spannendste choreografe van deze planeet’
Pas in slotscène baadt Guillaume Tell in gouden zonlicht
Na ruim vier uur gebeurt het dan toch: emotie. Het vrije Zwitserland baadt in een gouden zonlicht en het koor zwelt aan over de mooiste orkestklanken die Rossini componeerde. Onwereldse klanken, die weinig van doen hebben met de bekendste klanken uit Guillaume Tell – de galoppade uit de ouverture.
Utrecht zet leger in bij opening feestjaar
200 militairen en JunkieXL moeten op 13 april aanstaande voor spektakel gaan zorgen op de A2 bij Utrecht. Het dak van de nieuwe tunnelbak gaat het toneel vormen voor een veldslag van middeleeuwse proporties, waarbij de vrede door onze landmacht veroverd gaat worden op iets met een muur en ‘war’ erop.
‘Mogadishu’ past in tijdgeest van morele verwarring
Ooit was gesubsidieerd theater een linkse hobby. Inmiddels zijn we twee jaar verder, en heeft het gesubsidieerde theater zich zonder enige moeite gevoegd naar de heersende, veel rechtsere trend.
Writers Unlimited dankzij strakke regie geslaagd
Schrijvers praten graag, en mensen praten graag over, met en via schrijvers. Hoezeer dat ook reden kan zijn om een literatuurfestival te organiseren, het is ook de reden waarom
‘Oh, die wordt een beetje uit elkaar gerukt’ #wu13
In 1 strip of 1000 woorden sprak blogger en columnist Peter Breedveld met drie invloedrijke tekenaars, Barbara Stok, Peter van Dongen en Thé Tjong-Khing aan de hand van geprojecteerde afbeeldingen uit hun prachtige werk. Het ontspannen gesprek was een verademing tussen het overige woest-geëngageerde debatgeweld op het festival.
Writers Unlimited 2013: over schrijvers en mensen met een verhaal #wu13
Of Tahmina Akefi een goed schrijfster is, durf ik niet te zeggen. De Afghaanse schoonheid kan in ieder geval zinnen aan elkaar plakken, en weet er ook nog een erotisch laagje overheen te gieten. Maar of zij hiermee de gemiddelde stuiverroman overstijgt, of dat ze toch niets anders te bieden heeft dan oriëntaalse softporno? Lastig.
Bloggen vs. demonen #wu13
“We gebruiken de sociale media niet omdat het cool is,” zegt de Tunesische internetactivist Sami Ben Gharbia. “Maar in een dictatuur is het de enige manier om mensen te informeren over wat er echt gaande is. Om de demonen in de samenleving te bevechten. Ik ben niet een techny geworden omdat het leuk is. Ik had gewoon bruikbare kennis nodig over internetcodes, om mijn burgeractivisme mogelijk te maken.”
Echt vrij dichten is te leren #wu13
We spraken op Writers Unlimited 2013 kort met de vrouw die sinds een paar jaar workshops Dichten geeft aan scholieren. En we vroegen ons maar weer eens af of ze aan rap niet voldoende hadden, die kids. Nee. Zo blijkt. En ze legt het helder uit.
Hassnae Bouazza’s duizend tinten Arabië op #wu13
John de Mol doet goede zaken in de Arabische wereld. Hij doet daar nogal minnetjes over, volgens Hassnae Bouazza. Volgens haar praat de televisieproducent in het openbaar vooral over de vele beperkingen aan zijn formats vanwege de islam en het sentimentele gehalte van de tv in het midden oosten in het algemeen. Dat De Mols succesnummer The Voice of Arabia tijdens de finale in
‘Voor mij bestaat alleen de tekst’ – Alberto Manguel & Hans Goedkoop over zwarte bladzijden #wu13
Met een bomvol programma zoals Writers Unlimited 2013 wil het wel eens gebeuren dat je, ook als professioneel journalist, ondanks alles toch ergens té laat komt binnenvallen, en dan nog net een glimp opvangt van iets heel moois. In dit geval, na de krachttoer van Amos Oz en Adriaan van Dis, was dat het spoken word optreden van de Keniaanse Ngwatilo Mawiyoo. Mea culpa daarvoor.
Gaat het gelukkig toch nog over seks op #wu13
Hoeveel mannelijke geslachtsdelen Yasmine Allas in haar hand had gewogen. Dat was even de vraag tijdens het tot nu meest schaamteloze programma-onderdeel van Writers Unlimited. Deze latenight talkshow ging in op de vraag hoe schaamteloos schrijvers hedentendage eigenlijk durven te zijn. Kristien Hemmerechts, altijd goed voor een paar ferme statements, trof haar gelijken in
Presentatoren kunnen een Winternacht maken. En breken. #wu13
En dan kun je dus zomaar het hoogtepunt van de eerste Winternacht missen omdat je het niet meer trekt om met een presentator mee te willen. De Vlaamse auteur Bart van Loo schijnt, aldus menig twitteraar, prachtige zinnen te hebben uitgesproken in het programma ‘Daar geef ik mijn leven voor’, maar dat was ver na twaalven en ik was toen al
Veel Oz & een beetje Van Dis over onmogelijke dromen en idealen #wu13
Tijdens de aftrap van Winternacht 1 bracht publicist Bas Heijne de twee literaire giganten Amos Oz en Adriaan van Dis nader tot elkaar. Wat is er van hun vroegere idealisme overgebleven? Oz’ spervuur van prachtige oneliners bleek lastig te temmen en zorgde voor een hilarisch, maar beetje onevenwichtig gesprek.
Hartstochtelijk betoog tegen Arabische schaamtecultuur #wu13
De Libanese schrijfster Hanaan as-Sjaikh (Beiroet, Libanon, 1945) opende donderdag 17 januari Wrtiters Unlimited met een vlammend betoog tegen de Arabische schaamtecultuur. Deze is volgens de schrijfster wier boeken Het verhaal van Zahra, Vrouwen tussen hemel en zand, Beiroet blues en Alleen in Londen in het Nederlands zijn vertaald, zo diep in
‘De lezer moet op een andere manier benaderd worden’
Writers Unlimited Special – Een van de belangrijke gasten op Writers Unlimited is Roland Colastica. Deze Curaçaose schrijver debuteerde in 2012 met het jeugdboek ‘Vuurwerk in mijn hoofd’. Het boek is enthousiast ontvangen, en groeit inmiddels uit tot een bescheiden bestseller. Grote kracht van het verhaal is de kleurrijke en ritmische stijl, maar minstens zo belangrijk is
Theaters nemen heft in eigen hand
Omdat de regering het hele circuit van productiehuizen en vervolgopleidingen om zeep heeft geholpen, zijn zeven theaters in het gat gesprongen. Zij slaan de handen inéén om een aantal ‘jonge’ makers in staat te stellen om toch hun werk te ontwikkelen. Door van tevoren al een aantal voorstellingen
‘Anti-Grieks’ geveldoek Theater Kikker vernield na protesten
Deze kregen we binnen via Facebook: “In de nacht van vrijdag 11 op zaterdag 12 januari om 1.30 uur heeft een groep van circa zeven jonge mannen een groot doek vernietigd dat aan de gevel hing van Theater Kikker aan de Ganzenmarkt in Utrecht. Het doek, dat
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.