Ga naar de inhoud

SERVICE

Dingen die we doen voor leden en partners.

Twee jonge vrouwelijke choreografen vervullen belofte met Batsheva Dance Company tijdens Springdance Festival

Met twee voorstellingen, ”The Toxic Exotic Disappearance Act” en ”House” laat Batsheva Dance Company indrukwekkende, sublieme dansbeheersing zien en frisse dynamiek.  Maar ook onrust, zoeken en verwarring. Het tijdperk van happy, harmonieuze dans is voorbij. Tijdens een lezing over dans, voorafgaand aan de voorstelling, wordt benadrukt dat hedendaagse dans zich niet compulsief hoeft af te zetten tegen andere dansstromingen. Deze artistieke… 

Traagheid en extreme duur maken van ”Wild Life Take Away Station” van Ibrahim Quraishi een mysterieus stilleven

Bij binnenkomst is Wild Life Take Away Station al vier uur aan de gang. Twee performers – Diego Agulló en Ria Higler, een jonge man en een oude vrouw – slenteren als suffe zombies door de projectstudio van het Centraal Museum. Ze zijn bleek en spiernaakt, op hun rare sloffen en pruiken na. De twee liggen uitgestrekt over de bank,… 

Springdance-Journaal: “Nederlandse dans is heel braaf vergeleken met wat we hier hebben gezien”

Ons team is het erover eens: Springdance is op zaterdag écht van start gegaan. Met de installatie ‘Wildlife Take Away Station’ van Ibrahim Quraishi zeker. Recensent Daniël Bertina heeft eigen opnamen gemaakt die in zijn recensie terug zullen komen. En het was voor hem nog meer smullen bij ‘(M)imosa. Twenty Looks or Paris is Burning at The Judson Church (M)… 

Ruben Brugman interviewt Russel Maliphant over the Rodin Project

“I love it when movement moves people”, zegt de Britse choreograaf Russel Maliphant in dit interview na afloop van de voorstelling The Rodin Project. In de Hekmanfoyer van de Utrechtse Stadsschouwburg voelde onze collega van Danspubliek.nl de maker ven the Rodin Project aan de tand over zijn drijfveren. Interessant is wat Maliphant te zeggen heeft over het eerste deel van… 

Zelfs verstilde Ivo Dimchev maakt razende indruk met “I-on” tijdens openingsavond Springdance Festival

Ivo Dimchev is als performer zo snel en wreed in zijn schakelingen tussen botte bravoure, kinderlijke lol, erotische impertinenties en snijdende eenzaamheid, dat je er als toeschouwer normaliter niet meer tussen komt. Zodra Dimchev zijn publiek in de klauwen heeft, kan het hem alleen nog verbijsterd volgen.  “I-on” is opnieuw een ogenschijnlijk losse verzameling acties. Alles speelt zich af rond een… 

Opening Springdance verkent de twee uitersten van wat het festival te bieden heeft

Vooral de deskundigen waren boos over de officiële openingsvoorstelling van Springdance 2012. ”The Rodin Project” van Russel Maliphant was alleen daarom al bijzonder. Zelden is er zoveel gepraat over een openingsvoorstelling, temeer omdat het ook de laatste openingsvoorstelling is van Springdance. Het 30-jarige festival van vernieuwende dans en performance houdt op te bestaan. Mede onder druk van de subsidiekortingen van… 

Een scène uit ''The Rodin Project'' van Russell Maliphant.

Maliphant neemt Rodin als rijke inspiratiebron voor dans, maar maakt teleurstellende opening voor laatste Springdance Festival

Het festival opent teleurstellend met ‘The Rodin Project’. De beeldhouwer Rodin mag dan een uitdagende keuze zijn, helaas beperkt choreograaf Russell Maliphant zich tot het imiteren van sfeer en uiterlijke plaatjes. Rodin werkte vanuit een uitgesproken idee over materie. Hij was op zoek naar hoe vormen en bewegingen zich uit materie losmaken. Met zijn menselijke gestalten en hun gebaren liet… 

Het Cultureel Persbureau gaat tien dagen vol er tegenaan met De Dodo op Springdance

 Het mag dan crisis zijn en de culturele wind mag ook nog eens uit de verkeerde rechterhoek waaien, dat weerhoudt De Dodo niet van vliegen. De festivaldagkrant die we twee jaar geleden als nieuw commercieel product lanceerden staat klaar voor opnieuw 10 dagen Springdance. We gaan veel voorstellingen bespreken, en nog meer vergelijken. En we gaan een journaal maken. Het… 

‘Het voelde een beetje als de eerste keer seks: veel te direct, gehaast, overactief en grotendeels gebaseerd op onzekerheid’: Ivo Dimchev in gevecht met de draagbare kunst van Franz West

‘What the fuck moet ik hiermee?’ was de eerste gedachte van choreograaf en performancekunstenaar  Ivo Dimchev (1976) bij de kunstwerken van de Oostenrijkse kunstenaar Franz West. Na Dimchev’s solovoorstelling Some Faves (2010) in Wenen zocht West, een veelbekroond maker van bizarre sculpturen en objecten, contact met de choreograaf. Hij vroeg hem om een geïmproviseerde video te maken op basis van zijn… 

‘Soms slaat het verlangen niet gezien te worden om in een overdaad aan exhibitionisme.’ – Yasmeen Godder over The Toxic Exotic Disappearance Act

Ze heeft het druk gehad. Hoogzwanger werkte Yasmeen Godder (Jeruzalem, 1973) aan haar eerste choreografie voor Batsheva Dance Company. In een maand tijd stampte ze onder de vleugels van Batsheva haar nieuwe voorstelling The Toxic Exotic Disappearance Act uit te grond, en beviel tussendoor van een gezonde dochter. Voor de derde keer presenteert de Israëlische choreografe Yasmeen Godder haar werk… 

Te vol of niet te vol bij het subsidietheater

Hein Janssen (Volkskrant) schreef naar aanleiding van een paar voorstellingen met BN’ers in het gesubsidieerde circuit een column waarin hij stelde dat subsidie daar niet voor bedoeld was. De belangenvereniging voor acteurs vond dat reden genoeg voor een debat. We maakten er een filmpje bij.   We hebben dat opgemaakt in storify, een mogelijkheid om tweets en andere socialmedia-berichten samen… 

De Dodo gaat opnieuw Dappere Dansers in de gaten houden

Dit jaar wordt Springdance voor het laatst gehouden. Na bijna 30 jaar werd het tijd voor iets nieuws, al was het alleen maar omdat de wind in Den Haag opeens van rechts komt en dat is bad for business. Als je tenminste vernieuwende kunst wilt laten zien. Daarom fuseert Springdance in de loop van dit jaar met het andere Utrechtse… 

Hun carnaval is ook al leuker. Braziliaans kunstbudget groeit met 10% per jaar.

Brazilië heeft elk jaar 10% meer over voor kunst, sport en vermaak, plus dit jaar nog 600 miljoen extra. Als we in Nederland ooit weer gaan groeien met de economie kunnen we kiezen tussen het Chinese en het Braziliaanse model. In China gaat de groei vooral naar puissant rijke ondernemers, en kopen de rijker geworden burgers massaal geproduceerde luxewaar. Voor… 

Woensdagen winnaar Nederlandse competitie Go Short

Gisteravond zijn op festival Go Short in Nijmegen de prijzen voor beste korte films uitgereikt. Winnaar van de Nederlandse competitie is Woensdagen van Aaron Rookus, een kleine speelfilm waarin het zwaar beladen onderwerp van seksueel misbruik op de meest subtiele manier wordt benaderd. Wat begint als een gevoelsmatig verbluffend goed getroffen impressie van het wekelijkse uitstapje van de achtjarige Kris… 

‘Slechts’ 800 ontslagen, maar er verdwijnen wel vijfduizend banen.

Voor de vakbonden valt het allemaal reuze mee: vanwege de megabezuiniging op de kunst moeten 800 mensen ontslagen worden. Dat is bijna niks in vergelijking met bijvoorbeeld het failliete Nedcar, waar op één locatie wellicht het dubbele of meer aan ontslagen gaat vallen.

Hoe twee orkesten een internationaal verdienmodel verkochten als regionaal

Recap: Er zijn teveel orkesten in Nederland, vindt de regering, en dus moeten er een paar weg. Of samengaan. Nu schijnt dat gedwongen fuseren niet erg van harte te gaan. Maar je kunt er wel geld mee verdienen. In Gelderland en Overijssel leidt dat tot bizarre taferelen. Het zou komisch geweest zijn als het niet zoveel geld had gekost.

Om vijf ton extra binnen te kunnen halen, trekken het Nederlands Symfonie Orkest en het Gelders Orkest één lijn. En met succes: de provinciale overheden van Overijssel en Gelderland vangen de subsidiekorting van het rijk op. Nu blijkt echter dat de plannen waarmee die redding is binnengeharkt, dubieus zijn. De politiek heeft daar nauwelijks naar gekeken. Vragen over het businessplan kwamen in Overijssel vooral van de PVV, maar in Gelderland stemde die zelfde partij na een – opmerkelijk vernietigende – contra-expertise juist enthousiast in met de miljoeneninjectie.

Orkesten in Oost-Nederland gaan latten

Bijna dertien miljoen vroeg Het Gelders Orkest (HGO) aan de provincie Gelderland. Het kreeg drie-en-een-half. Precies genoeg om de korting op de rijkssubsidie de komende twee jaar op te vangen en toe te werken naar een nieuwe organisatiestructuur en een nieuw verdienmodel, zoals omschreven in een zeer ambitieus businessplan, dat…… wacht even. Hier hebben we toch al over geschreven?

Toename ‘wenskoppen’ in kunstnieuws rond subsidieaanvragen

De laatste mogelijkheden voor subsidieaanvragen voor de periode van 2013 en verder zijn vandaag gesloten. Er zijn talloze fusies aangekondigd, nieuwe samenwerkingen, opvallende verhuizingen (vooral Amsterdam loopt leeg). Veel kunstmedia brengen inmiddels ook nieuws over die plannen. Nieuws dat vaak als feit wordt gepresenteerd, terwijl het in bijna alle gevallen gaat om wensen. De aanvragen zijn nog minder dan ooit… 

Diefstal kunst op straat stijgt met 20%

Koper is duur, en brons, het materiaal waaruit veel beelden op straat worden gemaakt, bestaat grotendeels uit koper. En als het op straat staat, neem je het mee. Ook al zit het vastgeschroefd. De Denker van Rodin in Laren werd verzaagd en gedeeltelijk omgesmolten en hetzelfde overkwam Simon Carmiggelt en zijn vrouw. Op verzoek van Boris van der Ham heeft… 

Gratis: Festivaldagboek Writers Unlimited 2012

Het waren mooie dagen, de vier dagen dat we verslag deden van Writers Unlimited (v/h Winternachten) in Den Haag. We zagen een nieuwe zelfbewuste generatie schrijvers uit Afrika, maakten debatten mee en speelden – in de foyer van het Haagse Theater a/h Spui – voor VJ tijdens de salsadansles. Daniël Bertina en Wijbrand Schaap deden hun best om zoveel mogelijk… 

Holland Festival: dagboek van de editie van 2011

Op 28 februari presenteert Pierre Audi in de stadsschouwburg het programma van het Holland Festival 2012. Wij zullen dat festival, net als in 2010 en 2011, op de voet volgen met onze online festivaldagkrant op www.dedodo.nl.  Die dagkrant heeft inmiddels zijn bestaanrecht bewezen, nu steeds meer festivals met het Cultureel Persbureau willen samenwerken aan dit unieke initiatief. Aan de ‘product-range’… 

Klein Cultureel Lidmaatschap
175 / 12 Maanden
Bij omzet minder dan 250.000 per jaar.
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Cultureel Lidmaatschap
360 / Jaar
Voor culturele organisaties
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Samenwerking
Privé Lidmaatschap
50 / Jaar
Voor natuurlijke personen en zzp’ers.
Exclusieve archieven
Eigen mastodon account op onze instance
nl_NLNederlands