Meteen naar de inhoud

Jan Martens

Een gedanste ode aan een Poolse klavecinist – klinkt ontoegankelijk, maar Jan Martens maakt het meeslepend #tfboulevard

  • 3 min leestijd

Ik heb een mijn leven al veel genre mash-ups gezien. Maar ik denk dat een gedanste documentaire over een muzikant voor mij een primeur was. De focus van choreograaf Jan Martens in zijn nieuwe danssolo Elisabeth Gets Her Way is de beroemde klaveciniste Elisabeth Chojnacka.… 

Eerste titels Theaterfestival Boulevard 2021 bekend; Thema Theaterfestival Boulevard 2021: Hack the horizon

  • 3 min leestijd

Van donderdag 5 t/m zondag 22 augustus 2021 vindt Theaterfestival Boulevard ’s-Hertogenbosch plaats. De 37ste festivaleditie telt ruim 120 verschillende voorstellingen, concerten, performances en installaties in theaters, op unieke locaties en in het Zuiderpark. Ook trekken we de nacht in met Fomo Fatale, clubnachten met… 

Nominaties Zwanen 2018 bekend, dus wie wint?

  • 4 min leestijd

De Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouwdirecties en Festival de Nederlandse Dansdagen maken de jaarlijkse nominaties voor de VSCD-Dansprijzen (de Zwanen) bekend. Genomineerd voor de Zwaan ‘meest indrukwekkende dansproductie’ zijn: Rule of Three, choreografie: Jan Martens, van GRIP The hidden floor, choreografie: Franck Chartier, van Nederlands… 

Jan Martens in Utrecht: Bravoure, onbedoelde eerlijkheid en ongegeneerd verlangen

  • 6 min leestijd

Terwijl het nieuwste werk van Jan Martens, The Common People  (2016), afgelopen weekend in de Amsterdamse Stadschouwburg stond, toont het Utrechtse Theater Kikker deze week twee oudere hits: Sweat Baby Sweat (2011) en The dog days are over (2014). Sweat en Dogdays zijn kaskrakers en toerden… 

Julidans dubbelprogramma met Levi en Serussi roept vooral vragen op

  • 5 min leestijd

Het is een nieuwe en belangrijke trend binnen de programmering van internationale dans- en performance festivals in Nederland: niet alleen relevant werk van internationale choreografen tonen, maar ook uitdrukkelijk aandacht besteden aan dansmakers verbonden met de Nederlandse danspraktijk. Spring Utrecht opende in mei met Nicole Beutler en sloot af met Jan Martens, terwijl tijdens Julidans Pere Faura de spits mocht afbijten met sin baile no hay paraíso (no dance, no paradise).

Hoewel gedateerd, maakt Pina Bausch’ Nelken nog steeds indruk op #HF16

  • 5 min leestijd

Zo vanaf rij negen is het net alsof je zelf tot aan je knieën in de anjers staat. De hoofden van het publiek voor mij gaan geruisloos over in een woud van stelen bekroond met roze, waar doorheen dansers als langbenige kippen voorzichtig heen en weer stappen.

De vondst is geweldig: Nelken van Pina Bausch toont het paradijs als een plek waar je voorzichtig moet zijn, anders gaat het fout. De anjers dwingen de dansers tot omzichtigheid. Je gaat er als toeschouwer in mee, zonder dat meteen alle onderliggende gedachtegangen tot je doordringen.

Choreograaf Jan Martens op Spring: ‘Ik hou iedere keer m’n hart vast, hoe het uitpakt.’

  • 12 min leestijd

De nieuwe voorstelling van choreograaf Jan Martens, The Common People, is dit weekend in Utrecht te zien tijdens Spring. Tientallen vrijwillige performers hebben een blind date op het podium van de grote zaal van de Stadsschouwburg. Het publiek kan tussendoor in en uit lopen, een biertje… 

Loïc Perela en Jan Martens: Als toeschouwer word je eindelijk weer eens met een vraag geconfronteerd

  • 8 min leestijd

Zoals ik in mijn eerdere artikel over de Nederlandse Dansdagen schreef, won choreograaf Loïc Perela dit jaar de Prijs van de Nederlandse Dansdagen Maastricht. Het leverde hem 12.000 euro op om in zijn nieuwe project HASHTAG te steken. De toekenning van de prijs heeft sommige… 

Nederlandse Dansdagen tonen artistieke uitdaging uitsluitend in de marge van programma

  • 6 min leestijd

Het eerste weekend van oktober vonden in Maastricht de Nederlandse Dansdagen (NDD) plaats. Zoals Ruben Brugman al rapporteerde, worden daar voor de danswereld belangrijke prijzen uitgereikt. Maar de Dansdagen lijken vooral bedoeld ter promotie van de Nederlandse dans, meer dan dat ze een kritische evaluatie of artistieke… 

Victor, prachtig duet over hedendaags mannengevaar

  • 5 min leestijd

Een man en een jongetje samen op het toneel zetten – het bovenlijf ontbloot; in de huidige tijd betekent dat om moeilijkheden vragen. Onze door pedofilie-schandalen verzadigde blik laat nog maar weinig heel van de intimiteit tussen wat ook vader en zoon, broers of vrienden zouden kunnen zijn. Maar ‘Victor’ van choreograaf Jan Martens en regisseur Peter Seynaeve is geen brave, politiek correcte herstel-operatie. In hun zoektocht naar een liefdevolle blik op de relatie tussen man en kind, zoeken zij ook consequent de grenzen van het toelaatbare op.