Ga naar de inhoud

recensie

RULE OF THREE van Jan Martens © Phile Deprez

Nominaties Zwanen 2018 bekend, dus wie wint?

De Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouwdirecties en Festival de Nederlandse Dansdagen maken de jaarlijkse nominaties voor de VSCD-Dansprijzen (de Zwanen) bekend. Genomineerd voor de Zwaan ‘meest indrukwekkende dansproductie’ zijn: Rule of Three, choreografie: Jan Martens, van GRIP The hidden floor, choreografie: Franck Chartier, van Nederlands Dans Theater We Are Nowhere Else But Here, choreografie: Stephen Shropshire, van Stephen Shropshire Foundation,… 

Hoe Wiek Hijmans de elektrische gitaar salonfähig maakt

Wiek Hijmans (1967) zet zich onvermoeibaar in voor het gebruik van de elektrische gitaar in hedendaags gecomponeerde muziek. Hij laat zich in zijn eigen stukken bovendien graag beïnvloeden door jazz en rock. Op Electric Language, zijn nieuwste cd presenteert hij naast zijn eigen Victus muziek van acht componisten. Zes stukken werden speciaal voor hem gecomponeerd. Het schijfje verscheen op het label… 

Choreograaf Arno Schuitemaker overtreft zichzelf met ragfijn The Way You Sound Tonight op @HollandFestival 2018

Het is de ruimtelijk opstelling die onmiddelijk indruk maakt in The Way You Sound Tonight, de negende voorstelling van choreograaf Arno Schuitemaker. Er zijn pakweg 25 stoelen te weinig. De laatste Holland Festival-bezoekers die tijdens de première het toneel van de Rabozaal opwandelen, moeten zelf een plek vinden op de nog immer geurende houten vloer. Pijpela Schuitemaker heeft, naar ik… 

Fritz Lang versus George Benjamin in het @hollandfestival: een frisse vermoeide dood.

Het Holland festival heeft een traditie in het combineren van film met live muziek. Of het nou de postpunk band Mogwai is bij Mark Cousins’ Atomic Cinema of een live begeleiding bij een zwijgende film, er gebeurt meestal iets magisch. Dat was zeker ook zo bij de vertoning van Der Müde Tod (1921) van Fritz Lang, begeleid door componist in… 

Paniek is besmettelijk, seks niet. Over mijn bange uren tijdens en na Sex and Anxiety in het @hollandfestival.

Paniek. In de tram tussen Leidseplein en Amsterdam Centraal was ik opeens de Nederlandse vertaling van ‘string quartet’ kwijt. Dus typte ik ‘vioolkwartet’ in mijn facebook-update, waarin ik verband probeerde te leggen tussen een blow job en Ligeti. Geintje, misschien, maar er zat iets veel diepers achter, in die tram, na afloop van het muziek- en theatergebeuren ‘The String Quartet’s… 

Onze enige unieke @hollandfestivalspecial #2: inspiratie en beklemming in de eerste week #hf18

Onze Thea Derks heeft donderdag 7 juni een paar uur naar een stoplicht zitten kijken en constateerde dat de muziek beter was. Het gebeurde tijdens de opening van het Holland Festival 2018. In de traditie van Ruth Mackenzie was de opening wisselend ontvangen, en dat is eigenlijk een goed ding. Ook in de tijd waarin de Amsterdamse Kunstraad in een… 

‘Kata’ toont in @hollandfestival hoe inspirerend een vreedzaam gevecht kan zijn (recensie)

Wat een grandioze vondst om breakdance te zien als vechtsportdans! In zekere zin is het dat natuurlijk al vanaf het begin. Jongeren in de arme wijken van New York ontwikkelden in de jaren tachtig hun spectaculaire danstechnieken. Deze waren voor hen een middel om zichzelf op een eigen, unieke manier te ontplooien. Dat was een levensnoodzaak in een maatschappij die… 

Podcast. Liefdeskuren in Scheveningen. Voor transcendentie heb je geen LSD of paddo’s nodig.

Het wonder gebeurde gelijk op de eerste locatie al. Op een kaal stukje duin voor strandcafé Oscars staan schommelbanken. Vanaf een van die banken keek ik, deinend, over een hellinkje helmgras, dan een paar terrassen en daarachter de zee. Omdat het een doordeweekse dag was, maar wel zomers warm, hadden zich al wat badgasten in strandstoelen gevestigd. Druk was het… 

Richters Patterns @Hollandfestival: Stoplicht springt op rood, stoplicht springt op groen

Muziek en beeld, het blijft een heikele combinatie. Zie je een plaatje bij muziek, of hoor je muziek bij een plaatje? Die vraag werd tijdens het openingsconcert van het Holland festival niet eenduidig beantwoord. De langzaam van kleur verschietende doeken van Gerhard Richter vonden hun evenknie in traag verglijdende klanken van Marcus Schmickler. Terwijl Richters Patterns al snel ging vervelen,… 

TWOOLS 18 van Scapino Ballet Rotterdam

TWOOLS 18 weerspiegelt eigentijds wereldbeeld (en da’s niet best)

Wil je een niets-aan-de-hand-dansprogramma zien, dan ben je bij TWOOLS 18 van Scapino Ballet Rotterdam aan het verkeerde adres. Wil je weten hoe jonge makers hun wereld beleven, zit je helemaal goed. TWOOLS de achttiende editie TWOOLS is een gelegenheidsplatform dat jonge choreografen de kans biedt met een topgezelschap te werken. Alle makers die aan de 18e editie van TWOOLS… 

Het laatste Holland Festival van Ruth Mackenzie belooft zomaar een van de spannendste te worden

Hier is die. De enige echte interactieve Cultuurpers Holland Festival Special. Een special die de afgelopen maanden al werd ingezet, en die de komende maand nog verder gaat worden aangevuld. Tijdens het festival hebben we regelmatig recensies en reportages, en podcasts. Elke week verschijnt een nieuwe editie van deze Special. Op maandag. En dan kun je je ook nog via… 

‘Vlezig, goddelijk vunzig soms.’ – Buddinghprijs 2018 voor Radna Fabias tijdens zinderend Poetry International (#pifr)

Danez Smith is me er eentje. Of eigenlijk twee, want de Amerikaanse dichter laat zich graag aanspreken in de genderneutrale, of liever gezegd genderplurale meervoudsvorm. Een aanspreekvorm die in het Nederlands nog niet erg ingeburgerd is, en dus door iedereen vermeden wordt. Donderdagavond 31 mei in het voormalige ro theater, nu Theater Rotterdam – Witte de With, viel rond het… 

Maya Fridman: Vuurengel van Prokofjev met hardrock-attitude

De Russisch-Nederlandse Maya Fridman (Moskou, 1989) speelt zowel klassieke en eigentijdse muziek als rock, jazz, folk en flamenco. Communicatie met het publiek is nu eenmaal haar belangrijkste streven. Waarom zou je je dan beperken tot een bepaalde stijl of genre? De website van de Cellobiënnale omschrijft haar terecht als een ‘muzikale duizendpoot’. Ze gooide in 2016 hoge ogen op dit… 

La clemenza di Tito: verzengende vertolking door Teodor Currentzis & musicAeterna

Klassieke muziek doet er weer toe. – Tenminste als we afgaan op de protesten tegen het Stockhausen-project en de felle polemieken over de ingrepen van operaregisseurs. Zo veroorzaakte La clemenza Di Tito van Teodor Currentzis en Peter Sellars nog vóór zijn Nederlandse première een controverse. Zij schrapten de ellenlange recitatieven en voegden muziek toe uit onder ander Mozarts Mis in… 

Daarom is Iris Hannema de beste reisschrijver van Nederland: ‘Wie op reis niet goed voor lul heeft gestaan, is ergens niet werkelijk geweest.’

‘Iris Hannema schrijft als een vent’, schreef ik een paar jaar geleden in een recensie over haar Het bitterzoete paradijs (2016). Daar zou je nu niet mee wegkomen. Ik bedoelde eigenlijk te zeggen: Iris Hannema schrijft stevige, beeldrijke, onafhankelijke én kritische teksten die je zelden bij vrouwelijke én mannelijke reisjournalisten tegenkomt. Waarom dat zo is, vertel ik straks. ‘Opsodemieteren’ Typische… 

Debussy’s muziek bloeit subtiel en krachtig op tussen Lidy Blijdorp en Julien Brocal

Een Ode aan Debussy laten beginnen met een van zijn laatste composities is een mooie keuze. Celliste Lidy Blijdorp en pianist Julien Brocal brengen dit programma ter gelegenheid van het honderdste sterfjaar van de componist. Laatste kracht Debussy leed de laatste zes jaren van zijn leven aan kanker. Deze ziekte maakte zijn leven ondraaglijk zwaar. Toch vatte hij drie jaar… 

Echt Gebeurd is Geen Excuus, ofwel: Hoe theatermaker Sadettin Kırmızıyüz links en rechts door De Luizenmoeder wordt gepasseerd

Ik bezocht de try-out van Metropolis #1 in het Haagse Theater aan het Spui en een week daarna – omdat ik de eerste keer mijn ogen niet kon geloven – ging ik ook nog eens naar de première. Zelden zag ik zoiets bloedstollend spannends op het toneel. Maar helaas om de verkeerde redenen. Een hoop a-musische begrippen Metropolis is het… 

‘Eigenlijk is het romantische relikwie Platonov zo’n honderd jaar ingesneeuwd geweest. En nu komt hij terug, and he walked into the wrong room’

Platonov, de nieuwste voorstelling van Theater Utrecht, ging op 2 maart in première en is meteen een hit: juichende recensies in alle grote kranten. Artistiek leider en regisseur Thibaud Delpeut baseert zich voor zijn versie van dit oerstuk van Tsjechov op de vertaling die acteur Jacob Derwig in 2000 maakte voor ’t Barre Land. Deze al even legendarische voorstelling paste… 

Fanny Mendelssohn: in de schaduw van Felix

Fanny Mendelssohn (1805-1847) was de vier jaar oudere zus van Felix Mendelssohn. Ze kregen beiden een gedegen muzikale opleiding, waarbij ze hem in virtuositeit aan de piano nog overtrof. Haar relatie met Felix was intens, maar ook verstikkend. Door zijn toedoen slaagde Fanny Mendelssohn er niet in een zelfstandige carrière als componist op te bouwen. Tot op de dag van vandaag… 

Vertelconcert over Shostakovich: hier hoor je hoeveel menselijkheid, karakter en scheppingsdrang het communisme probeerde te doden.

Hoe groter de weerstand die moet worden overwonnen, des te groter de prestatie. Deze wrange wijsheid wordt uitgesproken in het Russisch vertelconcert ‘Leven onder een tiran’. Celliste Lidy Blijdorp voegt met dit programma rond het levensverhaal van de componist Shostakovich weer een mooie, persoonlijke en originele aflevering toe aan haar serie Cello 020. Ze treedt in dit concert op samen… 

Maarten Baanders keek naar ‘Nachthexen 1: Jeanne’. ‘De muziek baant zich een weg dwars door je heen. In het begin geeft me dit een ongemakkelijk gevoel. Maar geleidelijk trekt ze me mee.’

Staat ze op een erepodium of op een schavot? Jeanne d’Arc houdt een monoloog. Ze schreeuwt haar woorden uit. De beat van de muziek stuwt een onheilspellende sfeer de ruimte in. Op de vloer maken vijf danseressen resolute bewegingen. In een lange reeks verklaringen en bekentenissen spreekt Jeanne uit wat haar bewogen heeft om het slagveld op te zoeken. En… 

Marieke Nijkamp schreef een Amerikaanse bestseller, en haar volgende boek gaat ook als een speer: ‘Jongeren schrikken van niet veel terug’

Deze jonge schrijfster uit Hengelo – in januari wordt ze 32 – verkocht van haar debuutroman This Is Where It Ends in de Verenigde Staten ruim een kwart miljoen exemplaren. Ze stond 64 weken in The New York Times-bestsellerlijst. De Hengelose Young Adult-schrijfster Marieke Nijkamp voelde dan ook wel lichte druk tijdens het schrijven van haar tweede boek, Voor ik… 

Een museum met impact. Hoe musea historisch besef kunnen aanwakkeren en mensen troost, relativering en verbinding bieden

Meer dan een miljoen Nederlanders voelt zich zeer eenzaam, aldus de Gezondheidsmonitor 2012. Hieronder zijn steeds meer jongeren – alle sociale media ten spijt. Misschien zouden we deze ‘eenzaamheidsepidemie’ een halt toe kunnen roepen als we ons realiseerden dat geen van ons werkelijk alleen is. Wat we zo vaak vergeten, is dat we direct verbonden zijn met duizenden anderen: de mensen… 

Brian Elstak schreef Tori. Eindelijk een boek voor alle kinderen? Afke Bohle vroeg het aan de hare. Het antwoord is verrassend.

A Quattro Mani’s pop-uprecente Afke Bohle gaat de uitdaging aan om met haar zoons een boek te lezen. Na goede ervaringen met Suzie Ruzie en De Groene Hand-serie van Susan van ‘t Hullenaar waagt ze zich nu aan Tori, het recente kinderboek van Brian Elstak in samenwerking met schrijfster Karin Amatmoekrim, dat wordt aangeprezen met: ‘eindelijk een boek voor álle kinderen’.… 

Publiciteitsbeeld BOG. voor KID.

‘BOG.’ speelt ‘KID.’: hoe een simpele vraag aan het publiek tot spannend theater kan leiden.

Een verzameling makers zijn ze. Een collectie, maar geen collectief. Wat een ‘f’ niet al kan uitmaken. Taal is dus nogal een dingetje. En crowdsourcen is nogal iets. Deze makers verzamelen woorden van hun publiek, en geven die terug in een voorstelling. Dat is ‘BOG.’, een nog vrij jonge groep die probeert met taal theater te maken om ons aan… 

Klein Lidmaatschap
175 / 12 Maanden
Speciaal voor organisaties met een omzet  of subsidie van minder dan 250.000 per jaar.
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
5 proefabonnementen op de nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten over ons beleid
Inzage in de financiën
Exclusieve archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Eigen mastodon account op onze instance
Cultureel Lidmaatschap
360 / Jaar
Voor culturele organisaties
Geen storende banners
Een premium Nieuwsbrief
10 proefabonnementen op de nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten
Inzage in financiën
Exclusieve archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Eigen mastodon-account op onze instance
Samenwerking
Privé Lidmaatschap
50 / Jaar
Voor natuurlijke personen en zzp’ers.
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten over ons beleid
Inzage in de financiën
Exclusieve archieven
Eigen mastodon account op onze instance
nl_NLNederlands