Ga naar de inhoud

recensie

Romana Vrede verbindt de voortgaande slavernij aan haar persoonlijk leed

Respect voor de vele verzetsstrijders tegen slavernij verbindt Romana Vrede in ‘Tijd zal ons leren’ met woede over ‘het systeem’ waarin uitbuiting voortgaat, en met de pijnen in haar persoonlijk leven. Lokay, een tiener nog, vlucht van de plantage op Sint-Maarten, wordt opnieuw gevangen en fysiek gestraft door de witte eigenaar: een borst afgesneden, ze bloedde bijna dood in helse… 

decor Goed Goud Geld in Utrecht

Greg Nottrot is een geniale verkoper van dromen in Goed Goud Geld.

In het legendarische toneelstuk ‘Meeuw’ (1896) van Anton Tsjechov schiet de jonge, ambitieuze toneelschrijver Konstantin een meeuw dood. Het is een symbolische daad, waarmee hij zijn vertwijfelde liefde voor de jonge actrice Nina ‘vleugels’ geeft. Op 29 juni 2023 houdt de niet meer zo heel jonge (40) acteur, schrijver en verteller Greg Nottrot zo nu en dan even in om… 

CocoRosie - pr-beeld

CocoRosie live in het Holland Festival: opvallend toegankelijk en stevig, en dat geldt ook voor het festival zelf

De gezusters Casady hebben, sinds ze samen in 2003 als CocoRosie door het leven gingen, een totaal eigen geluid ontwikkeld. Gisteren waren ze te gast op het Holland Festival, op uitnodiging van hun vriendin ANOHNI. Die heeft als associate artist het festivalpubliek dit jaar  laten kennismaken met de vrouwelijke en queer kant van de New Yorkse kunstscene. CocoRosie zijn met… 

Monk dwingt concentratie af met Indra’s Net in het Holland Festival

De koepel van de imposante voormalige Gashouder op het Westergasterrein blijkt een prima akoestiek te bieden voor muziek. Daar had gisteravond de premiere plaats van Indra’s Net, de nieuwste compositie van zanger, regisseur en filmmaker Meredith Monk. Beroemdheid vooral in de Verenigde Staten, waar zij al meer dan vijftig jaar minimale muziek componeert en uitvoert. Sinds 1978 samen met haar… 

The Voluptuous Horror of Karen Black-pr beeld

Holland Festival slaat fascinerende nieuwe wegen in met oude punk en Litouwse rave.

Amy Winehouse leeft nog. Al moeten we het misschien geen leven noemen, want ze staat in al haar lijkblauwheid een uur lang verbijsterd naar het publiek in het Muziekgebouw te kijken. Een beetje zoals we haar kennen van die tragische laatste concertopnamen, waar ze stijf van alle chemicaliën en vloeibare hulpmiddelen nog een paar laatste noten uitbracht. Ze is nu… 

pr-beeld Pentheseleia door Dim Balsem

Eline Arbo’s Penthesilea slingert tussen waanzin en geilheid in het Holland Festival

Bij de inloop dreutelt een aantal acteurs over het kale podium. Geen decorstukken, weinig licht, een beetje rook uit de machine. Langzaam vult het podium, en stellen de acteurs zich op aan de voorkant van het toneel. De eerste scène wordt gezongen, een verrassende keuze. Dan houdt Diana, de hogepriesteres van de Amazones, een schitterende rol van Marieke Heebink, een… 

scenefoto door © Sukmu Yun

Kleurrijke draken veroveren het podium – Eun-Me Ahn’s Dragons in HF23

Waar draken in het westen mythische wezens zijn die verslagen moeten worden, zijn ze in het oosten de belichaming van vreugde, onbegrensde mogelijkheden en het lot. Mensen die geboren zijn in het jaar van de draak (elke twaalf jaar met 2000 als meest recente generatie volwassenen) zijn volgens Chinese astrologie trots, onweerstaanbaar, levendig en extravert. Zet er zeven op en… 

Herzog betovert en stelt lastige vragen – The Ecstatic truth bij Eye filmmuseum

The Ecstatic Truth, de nieuwe tentoonstelling in Eye filmmuseum over de Duitse filmmaker Werner Herzog, is even ongenaakbaar als de man zelf. In de enorme ruimte ( de zaal is zo’n 700m2), staan grote schermen opgesteld, en een paar tafels met objecten. Het is donker. Nauwelijks props, geen kostuums, niets dat afleidt van de man en zijn werk. Compromisloos, en… 

beeld uit de film door David Hannan

Dankzij Wallworth op het Holland Festival nog een laatste blik omhoog werpen vanonder een stervende zee.

De koepel van het Planetarium van Artis is gemaakt voor sterren, het is geen blinkend Imax-doek. Dat de beelden in Coral: Rekindling Venus van Lynette Wallworth dus niet van het scherm spatten, is dan ook de bedoeling. Wallworth, een goede vriend en collega van ANOHNI, is dit jaar prominent aanwezig op het Holland Festival en maakte Coral, Rekindling Venus exclusief… 

© Ahad Subzwari

Muziek kan ontroeren, troosten en zelfs helen bij de grootste trauma’s, laat het Holland Festival voelen

ANOHNI heeft als jong kind een jaar in Amsterdam gewoond, in de Gerrit van der Veenstraat, vroeger de Euterpestraat. De straat waar de Sicherheitsdienst (SD) in de oorlog een hoofdkantoor had in wat nu een leuke school met veel aandacht voor kunst is. Tegenover stond het gebouw van waaruit Zentralstelle für jüdische Auswanderung de deportatie van tienduizenden joden organiseerde. De… 

Foto: Fred Debrock

Hilarische debatdriften en bestuur in Laagland van HNT

De koppen vliegen tegen elkaar van praktisch opgeleide oude leden van een vereniging aan de Weteringseplas waar een gedreven ondernemer drijvende woningen komt testen, onder lokaal bestuur dat de kant van duurzaamheid oftewel het nieuwe geld kiest. Op de autoradio op weg naar de voorstelling liet NPO Klassiek een vraaggesprek horen met uitstekende biograaf Sjeng Scheijen over choreograaf Hans van… 

Sigur Ros - © Hörður Óttarsson

Sigur Rós overweldigt Concertgebouw met meerlagige tovermuziek – HF23

Het beeld is er direct. Uitgestrekte vergletsjerde vergezichten, mistflarden en de schemer van een land waar de zon maar één keer per jaar opkomt. Zoiets. En dan die zwevende muziek die in een lange toon alle vliegverkeer voor zeker een maand overbodig maakt. Daaronder het gerommel van schuivende aardplaten. Sigur Rós maakte voor het eerst in 10 jaar weer een… 

Pankaj Tiwari, een kunstenaar uit het armste deel van India, en de Poolse performer Maria Magdalena Kozłowska. Foto: Eva Roefs

Duurzaamheid is een luxeprobleem in Jerome Bel’s vliegtuigloze autobiografie (en de voorstelling blijkt leuker dan ik eerst dacht)

Input van de leden: daar drijft deze club op. Let maar eens op. Gisteren schreef ik dit stuk: Jerome Bel is me er eentje. De man die zich identificeert als choreograaf heeft zichzelf vanwege duurzaamheidsoverwegingen verboden te vliegen en daarom kon hij niet vanuit Parijs naar Amsterdam komen om zijn eigen autobiografie voor te lezen. Hoe nobel het niet-vliegen ook… 

Lynette Walworth door Cassandra Hannagan

Lynette Walworth brengt empathische kunst. Dat is even wennen op het Holland Festival

Een TED Talk, maar dan niet een kwartier zoals die verspreidenswaardige ideeënorganisatie voorschrijft, maar anderhalf uur. In How To Live (After You Die) neemt de monumentale kunstenares Lynette Walworth je mee in een verhaal-met-lichtbeelden over de verleidingen van sektarisch geloof, dat via de Amazone en de Outback, over Donald Trump en langs de steppen van Mongolië eindigt in de grotten… 

ensemble Wuthering Heights. Foto: Steve Tanner

Glansrol voor het hoogveen in ongekend perfecte actualisering van Wuthering Heights op het Holland Festival

Ik kan het niet nalaten te melden, want volgens mij deden ze het erom, de dansers die in de musical Wuthering Heights één keer echt even heel zichtbaar met de armen grote rondes maakten: dit was een halve seconde verwijzing naar Kate Bush’ wereldveranderende ‘molenwieken‘ in de videoclip bij haar legendarische popnummer uit 1978. Een subtiele knipoog zoals in mijn… 

still uit Euphoria door Julien Rosefeldt

Rosefeldts ‘Euphoria’ is een van de indrukwekkendste dingen die ik ooit meemaakte. 

Wat als 200 van de grootste denkers en dichters die deze planeet de afgelopen eeuwen heeft gekend nu eens gewoon een van ons zouden zijn? Een gewone vreemdeling op een bus, of je taxichauffeur, of een skater? Of een zingende tijger in een supermarkt? Julian Rosefeldt maakt die gedachte hoor-, voel- en bijna tastbaar in de mega-installatie ‘Euphoria’ in het… 

Laurie anderson door Ebru Yildiz

Diepe ontroering en veel humor bij Laurie Anderson in het Holland Festival

Laurie Anderson bezocht het Holland Festival voor een derde keer en speelde een uitverkocht Carré plat. Met een voor de gelegenheid vijfkoppige Sexmob, een jazz combo uit New York, bracht ze bekende en minder bekende nummers uit haar ruim vier decennia omspannende oeuvre. En ieder nummer voelde alsof het haar dierbaar was, met frisse, nieuwe arrangementen van contrabas en bariton… 

ANGELA (a strange loop) 4 © Julian Röder

Susanne Kennedy’s ‘Angela – a strange loop in het Holland Festival: geen nieuwe inzichten, eerder cliché’s

Tja, Angela… deze ‘posthumane’ voorstelling van de Duits-Britse regisseur Susanne Kennedy, nu te zien in het Holland Festival, wil veel aansnijden: leven & dood, tijd & ruimte, waarheid & fake. Het stuk begint met een tekst die over de wanden loopt en aankondigt dat alles in dit verhaal echt is, gebaseerd op dagboeken en feiten. Snel daarna wordt dit statement… 

scenefoto door Camilla Adams

‘Drive Your Plough…’ – Meesterlijk verteltheater van Simon McBurney is een les voor elke toeschouwer #HF23

Een woord zegt meer dan duizend beelden. Dit lijkt misschien vreemd in een wereld die gedijt op beeldcultuur, maar is een waarheid als een koe. Mocht je nu nog geen koeien in alle soorten en maten zien, laat je dan overtuigen door het Holland Festival. Gisteren zag ik de openingsvoorstelling ‘Drive Your Plough Over The Bones Of The Dead’ en… 

Hamlet Ophelia door Sanne Peper

Heftige ‘Hamlet en Ophelia’ over Nancy Spungen en Sid Vicious

Sid Vicious heb ik in 1977 met de Sex Pistols zien optreden in het roemruchte Eksit in Rotterdam, ruim 45 jaar later toog m’n tienerdochter mee naar het verhaal van Vicious in de voorstelling Hamlet en Ophelia van Internationaal Toneel Amsterdam. Ze heeft nog een leven te gaan, ik dompelde me in herinneringen. Een (te lange) terugblik Volgens de annalen… 

De Nederlands-Roemeense schrijver Stefan Popa ©Gaby Jongenelen

De nieuwe roman van Stefan Popa: een spannend en smaakvol gerecht

In zijn nieuwe, vijfde roman keert schrijver Stefan Popa (1989) terug naar Roemenië, dat eerder al als setting diende voor zijn debuutroman Verdwenen grenzen. De hoofdpersoon van de roman is een ‘halfbloedje’, net als de schrijver, maar dan andersom. Terwijl Popa, een zoon is van een Nederlandse moeder en Roemeense vader, heeft hoofdpersoon Alex Petrescu juist een Roemeense moeder en… 

Happy Days 02 © Sanne Peper

De illusie van geluk en liefde met Antoinette Jelgersma en Erik Whien

“Weer een gelukkige dag. Hij luistert naar me …Weer een heel gelukkige dag, hij spreekt met me.” Het leven teruggebracht tot de essentie, met Winnie die vrouwhaftig boven de menselijke molshoop uittorent voor haar laatste episode. Antoinette Jelgersma zet in Happy Days onder Erik Whien een montere versie neer van Winnie, een van de zwaarste toneelrollen, met een monoloog stilzittend… 

Yara Piekema en Roan Ten Cate beantwoorden vragen van het publiek (Foto: auteur)

Ga kijken bij goed jeugdtheater als je niet meer gelooft in het volwassen aanbod.

We hebben een enorme behoefte aan magie en een wondertje op zijn tijd. Sommige mensen denken dat je dat kwijt raakt als je opgroeit en/of kinderen krijgt, maar niets is minder waar, natuurlijk. En als je mocht twijfelen, zou ik het ons gunnen dat meer theatermakers voor volwassenen weer eens teruggrijpen op de magie waar je in je kindertijd nog… 

What Lies Beneath - foto Niels Knelis Meijer

De toekomst beweegt, de vraag is: hoe?

Als het verschil tussen de performer tijdens de voorstelling en na afloop minstens een dikke meter is, weet je dat je met een groot kunstenaar te maken hebt. De Australische danseres Olympia Kotopoulos is een groot kunstenaar, want op het toneel vult ze de ruimte, terwijl ze in het echt krap anderhalve meter telt. Kunst is, letterlijk, larger than life.… 

Klein Cultureel Lidmaatschap
175 / 12 Maanden
Bij omzet minder dan 250.000 per jaar.
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Cultureel Lidmaatschap
360 / Jaar
Voor culturele organisaties
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Samenwerking
Privé Lidmaatschap
50 / Jaar
Voor natuurlijke personen en zzp’ers.
Exclusieve archieven
Eigen mastodon account op onze instance
nl_NLNederlands