Ga naar de inhoud

spotify

Diversiteit, schmiversiteit (mijn bedenkingen bij de CCD Award)

Korte samenvatting. Woensdagmiddag ging ik naar de uitreiking van de belangrijke prijs (eigenlijk twee: publieksprijs en juryprijs) genaamd Code Culturele Diversiteit Award. Ik zag geen enkele collega-journalist(e). Wel heel veel professionele belangenbehartigers die spraken namens de mensen die zelf nauwelijks in de Melkweg aanwezig waren. NB: de auteur is van Arubaans-Chinees-Nederlandse afkomst en wil geenszins de urgentie van het thema diversiteit… 

LGW, dat is luisteren in totale, gefocuste verbroedering

Het is rond de klok van elf op zondagavond. Jlin tikt met haar wijsvingers een ratelende beat mee in de lucht. Als de meedogenloos zuigende bas invalt, begeleidt ze die met een elleboog omlaag. Haar grijns van oor tot oor wordt door het publiek op gejuich onthaald. Le Guess Who? 2016 (hierna: LGW) loopt ten einde, maar daar denken deze… 

Kunst is niet: ‘Als je honger hebt, eet je. Meetbaar resultaat: toiletbezoek.’

De stomste vraag die ik te pas en te onpas tegenkom is DE vraag: wat is het tastbare resultaat van je projecten voor publiek? Of breder getrokken: wat kan kunst & cultuur meetbaar aan levens toevoegen? Voeg die vraag samen met de huidige roep om ‘nut in de kunst’ en ik krijg accuut rode pukkeltjes van deze niet-te-beantwoorden-vragen. En ik… 

Blackstar van David Bowie: Popmuziek wordt hoge kunst

Achter de beste en de ergste dingen in het leven zit meestal geen ‘masterplan’. Natuurlijk, de ‘come-back’ van de 25-jarige Adele is zorgvuldig georkestreerd, van de voorzichtige release, tot de titel van het eerste nummer, de golf van spontane covers overal ter wereld en de aankondiging om niet op spotify te gaan (voorlopig). De orkestratie is zelfs zo duidelijk dat… 

Hoe data de muziek redde (en de overige kunsten kan helpen)!

De kracht van data De kunstensector is in zijn algemeenheid weinig ‘tech savvy’. Natuurlijk, niemand kan zonder een website en een Twitter-account zal ook nauwelijks meer ontbreken. Maar er zijn weinig voorbeelden van groepen, theaters of kunstenaars die de kracht van digitaal optimaal benutten. Een goed ‘client relations managent-systeem’ (crm) met profielen van alle bezoekers of kopers opzetten, om die… 

Brian Ferry, Send in the clowns: don’t bother, they’re here

Brian Ferry covert op zijn nieuwe album Avonmore Stephen Sondheidms Send in the clowns. Maar zijn versie illustreert boven alles de verzuchting die op ‘Isn’t it rich? Isn’t it queer?’ volgt: ‘Losing my timing this late in my career.’ Het lijkt zo makkelijk. Je hoeft niet zelf een goed nummer te schrijven, maar je neemt er een van een ander… 

Bowie keert zijn carrière om. En het werkt

Beginnen met het meest recente nummer. En dan chronologisch terug in de tijd tot ergens diep in de jaren zestig. En dat dan de titel ‘Nothing has changed’ meegeven. Briljante zet van David Bowie. Alle biografen kunnen ogenblikkelijk hun werk in de prullenbak mieteren. Immers, wie chronologisch met de muziek van David Bowie opgroeide kon niet anders dan steeds verbijsterd… 

De Speechdokter recenseert: Hans de Zwart van Bits of Freedom

“ Beste vrienden van Vrije Kennis,” Met deze woorden besluit de voorzitter van Wikimedia Nederland, Frans Grijzenhout zijn welkomspraatje van de Wikipedia conferentie. In een conferentieoord op Hoog-Catharijne word ik omringd door zo’n 120 ‘ Wikipedianen’, zoals ze zichzelf noemen. Zoals in iedere subcultuur is duidelijk te zien wie er tot de vaste incrowd behoort. Wikipedianen zien er uit alsof… 

Boek wordt radio: Thea Derks presenteert Panorama De Leeuw op de Concertzender

Zeven jaar werkte Thea Derks aan haar biografie van Reinbert de Leeuw. En het is niet onopgemerkt gebleven. Op de reactie van de geportretteerde na, unaniem lovende recensies en al snel een tweede druk. Terecht, want het boek biedt een onmisbare beschrijving van moderne muziek in Nederland, met vele componistenportretten en een begrijpelijke hoofdrol voor Reinbert de Leeuw. 

Prince maakt vijfsterren plaat en verbergt hem voor Warner

Twee nieuwe platen op één dag? Dertig jaar na Purple Rain? Dat roept onwillekeurig herinneringen op aan de tijden van Guns ’n Roses en Bruce Springsteen, begin jaren negentig. Toen stond Prince nog onder contract bij Warner, maar zijn ruzies met die maatschappij zijn berucht. Vier platen in een enkel jaar ging Warner destijds veel te ver, net zoals driedubbelaars.… 

Sell! Sell! Sell!, zegt Gorilla. Vier redenen waarom de cultuurindex een nutteloos speeltje is

ABN verwijdert tekst.
We hebben de tekst van het ABN/AMRO bericht nog beschikbaar voor wie geïnteresseerd is. Klik op de plus onderaan.

We hebben een cultuurindex. Vandaag werd hij gepresenteerd door de Boekmanstichting, een cultureel onderzoeksbureau. De cultuurindex, eigenlijk een AEX voor cultuur, is bedoeld om inzicht te geven in de stand van de cultuur. Probleem is wel dat de cijfers een beetje oud zijn. Dankzij de index weten we nu dus dat het er in 2011 best aardig voorstond met de cultuur in Nederland. Maar ja. Dat is twee jaar geleden.

‘Contentmakers’ gaan zich wereldwijd verenigen

Er wordt op internet veel geld verdiend met de verspreiding van tekst en muziek, nieuws, foto’s en films. Dat geld komt binnen bij internetproviders, diensten als Apple, Amazon, Netflix en Spotify en bij de grote platenmaatschappijen en filmproducenten, die vrijwel altijd ook aandeelhouder zijn van eerdergenoemde organisaties. Zo goed als niets van dat geld komt terecht bij de mensen die al die films, composities en boeken of artikelen maken.

Orchestre El Gusto laat klanken van Kashba Blues als warme woestijnwind waaien door @hollandfestival

Holland Festival Holland Festival

Het zijn heren op leeftijd en dus met een geschiedenis. Grijs of bebrild of kaal – of met een combinatie van deze drie. Hun muziek heeft ze overal gebracht. En nu zitten ze in een bomvol Carre: het Orchestre El Gusto. Tot hun eigen genoegen, want zij bedanken het publiek te zijn gekomen. De musici uit de kashba van Algiers spelen de muziek zoals die

“Kenmerkend aan het boekenvak blijft het oeverloze geouwehoer, maar deze avond had ik niet willen missen.” Alle tweets van #evdu, met video.

Er gebeuren interessante dingen in deze dagen. De digitale revolutie begint trekjes te krijgen van een echte revolutie. Nog niemand heeft zichzelf in brand gestoken, zoals in Tunesië, maar inmiddels trekken wel steeds meer mensen de virtuele straat op om de oude machten omver te werpen: na de platenmaatschappijen, die zich lieten overvallen door de downloadende mens, en de kranten die zich lieten overvallen door de vrij naar informatie zoekende mens, zijn nu de uitgevers van boeken aan de beurt, zo lijkt het.

Klein Lidmaatschap
175 / 12 Maanden
Speciaal voor organisaties met een omzet  of subsidie van minder dan 250.000 per jaar.
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
5 proefabonnementen op de nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten over ons beleid
Inzage in de financiën
Exclusieve archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Eigen mastodon account op onze instance
Cultureel Lidmaatschap
360 / Jaar
Voor culturele organisaties
Geen storende banners
Een premium Nieuwsbrief
10 proefabonnementen op de nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten
Inzage in financiën
Exclusieve archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Eigen mastodon-account op onze instance
Samenwerking
Privé Lidmaatschap
50 / Jaar
Voor natuurlijke personen en zzp’ers.
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten over ons beleid
Inzage in de financiën
Exclusieve archieven
Eigen mastodon account op onze instance
nl_NLNederlands