Ga naar de inhoud

televisie

Foto: Jurgen Koopmanschap

Eerste kinderboekenambassadeur @jacques_vriens op de bres voor leesplezier: ‘Schrikbarend weinig Nederlandse kinderen vinden lezen leuk’

Sinds twee maanden mag de succesvolle kinderboekenschrijver Jacques Vriens zich de eerste Kinderboekenambassadeur van Nederland noemen. Al veel langer doet hij er alles aan om het leesplezier van kinderen te vergroten. ‘Uit internationaal onderzoek blijkt dat slechts tien procent van de Nederlandse kinderen lezen écht leuk vindt. Dat is schrikbarend weinig.’

Hassnae Bouazza’s duizend tinten Arabië op #wu13

John de Mol doet goede zaken in de Arabische wereld. Hij doet daar nogal minnetjes over, volgens Hassnae Bouazza. Volgens haar praat de televisieproducent in het openbaar vooral over de vele beperkingen aan zijn formats vanwege de islam en het sentimentele gehalte van de tv in het midden oosten in het algemeen. Dat De Mols succesnummer The Voice of Arabia tijdens de finale in

Nederlandse opening Filmfestival Rotterdam 2013, dat dit jaar ook televisie omhelst

Vijftien jaar na Peter Delpeuts Felice, Felice krijgt het International Film Festival Rotterdam weer een Nederlandse opening. De 42ste editie van dit toonaangevende evenement gaat op 23 januari van start met de wereldpremière van De wederopstanding van een klootzak van Guido van Driel, zo maakte festivaldirecteur Rutger Wolfson vanmiddag bekend.

Moniek Toebosch straalt niet meer

Amsterdam, 26-11-2012 – Afgelopen zaterdag stierf Moniek Toebosch (1948-2012), de sprankelende multikunstenares die ons land vanaf de jaren zeventig opschrikte met tegendraadse performances. Sommigen van u herinneren zich wellicht haar scandaleuze optreden in het Holland Festival van 1983. Toebosch presenteerde live voor de VPRO televisie het programma ‘Aanvallen van uitersten’ vanuit Theater Carré. Nadat het halve Omroeporkest was opgestapt uit protest… 

Disquiet TV haalt klassieke muziek uit een keurslijf

Klassieke muziek op televisie heeft altijd iets saais. Vaak een korte inleiding door een keurige heer of dame, gevolgd door het concert zelf. Close-ups van de dirigent en solist, een longshot van het hele orkest en na afloop applaus. Alsof het medium zo nauwgezet mogelijk de etiquette van de concertzaal probeert te evenaren. Zelfs de webstreams waar meer en meer grote orkesten zich meer en meer van bedienen wijken amper van deze formule af.

NFF 2012 – Alle studentenprijzen naar de Filmacademie

De Filmacademie kan tevreden zijn. De twee jury’s die op het Nederlands Filmfestival maandagavond de drie studentenprijzen uitreikten hadden ook naar eindexamenwerk van andere Nederlandse academies met een filmsectie gekeken. Maar uiteindelijk waren alle gelukkigen studenten van de Nederlandse Film en Televisie Academie, zoals de Amsterdamse opleiding voluit heet.   Alweer Magnesium. De Tuschinski Award voor de beste afstudeerfilm, dit… 

NFF 2012 – Robert Oey maakt opnieuw indruk met Gesneuveld

Iedere avond vindt er op het Nederlands Film Festival een belangrijke première plaats, en zondag was dat de nieuwe documentaire van Robert Oey, over boodschappers en nabestaanden. Gesneuveld laat een kant van onze militaire missie in Afghanistan zien die weinig in beeld kwam. 25 Nederlandse militairen zijn daar gesneuveld. De film is in zekere zin een eerbetoon aan hen, maar… 

Orde van de Dag vernieuwt het theater

Ik heb het zomaar gedaan. Een voorstelling uitgeroepen tot de belangrijkste theatervernieuwing sinds 20 jaar. Dat is durven. Ook al heb ik de termijn in een volgende tweet wat vager gemaakt, want, ja, er is de afgelopen jaren best wel wat vernieuwd, zo links en rechts in de theaters. Dus laten we het houden op ‘de laatste jaren’. En dan… 

Theatre on demand biedt Britse kwaliteit

Veel geklos op planken. Dat is wat toneel op televisie vooral is. En acteurs met een rare nagalm in intieme scenes. Ook dat. Het is makkelijk schieten op de pogingen om succesvolle voorstellingen op het tv of bioscoopscherm te brengen. Ze geven kijkers bijna altijd het gevoel dat hun medium 80 jaar in de ontwikkeling terug schiet. Daarom faalt ook iedere poging van de Nederlandse Publieke Omroep om onze tamelijk hoog aangeschreven toneelkunst via de tv voor een breder publiek aantrekkelijk te maken. Toneel of opera op scherm is vooral geschikt voor

Prijzen voor experimentele docu en absurdistische fictie

EYE trekt alles naar zich toe. De eindexamenwerkstukken van de studenten van de Nederlandse Film en Televisie Academie krijgen dit jaar een ideale presentatie in de grootste zaal van dit nieuwe filmcentrum. Nieuw is ook dat gisteren aansluitend aan de voorstelling voor pers en relaties direct prijzen werden uitgereikt voor beste commercial (The End, Soon), beste documentaire (A Twist in… 

Hoe een marsmannetje naar opera kijkt

Of: het vertrouwde wordt hier volkomen vreemd. Of: zinloosheid als het eerste principe omarmen. Honderd jaar na zijn geboorte staat John Cage centraal in HF-weekend.

Sinds Reinbert de Leeuw het speelde in het snelste praatprogramma op de Nederlandse televisie, is John Cage’s 4’33” in ons land een bekende compositie. Exact vier minuten en drieëndertig seconden speelt de muzikant geen enkele noot en hoort de toeschouwer niets anders dan de omgevingsgeluiden.

Cinekid Awards 2010 – Iedereen houdt van Foeksia

Foeksia de miniheks van Johan Nijenhuis is de grote publiekslieveling geworden van Cinekid, het festival voor film, televisie en nieuwe media voor de jeugd. Vrijdagavond werd bij de prijsuitreiking bekendgemaakt dat Foeksia zowel de algemene publieksprijs (Z@pp Cinekidleeuw) als de publieksprijs voor beste Nederlandse kinderfilm in de wacht had gesleept. Foeksia de miniheks, naar het gelijknamige boek van Paul van… 

Oerol dient zich aan. Concurrentie voor Holland Festival op de schaarse kunstpagina’s in Festivalland #hf10

 Het Marathon-effect is bekend: zet toeschouwers een halve dag of langer bij elkaar in een theater, bij voorkeur op ongemakkelijke stoelen, en lever ze over aan een stuk of wat acteurs met een toneelstuk. Succes lijkt verzekerd, en dat wisten de oude Grieken al. Dat er dus geen wanklank zou zijn rondom het monsterproject I Demoni, de Dostojevski-bewerking van Peter… 

Klein Lidmaatschap
175 / 12 Maanden
Speciaal voor organisaties met een omzet  of subsidie van minder dan 250.000 per jaar.
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
5 proefabonnementen op de nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten over ons beleid
Inzage in de financiën
Exclusieve archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Eigen mastodon account op onze instance
Cultureel Lidmaatschap
360 / Jaar
Voor culturele organisaties
Geen storende banners
Een premium Nieuwsbrief
10 proefabonnementen op de nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten
Inzage in financiën
Exclusieve archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Eigen mastodon-account op onze instance
Samenwerking
Privé Lidmaatschap
50 / Jaar
Voor natuurlijke personen en zzp’ers.
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten over ons beleid
Inzage in de financiën
Exclusieve archieven
Eigen mastodon account op onze instance
nl_NLNederlands