Meteen naar de inhoud

Even ruiken aan de speciale aanpak van Lotte van den Berg, vers terug uit Afrika

Wat ze doet is kwetsbaar op het confronterende af. Theatermaakster Lotte van den Berg heeft  een zo persoonlijke kijk op de wereld dat die buiten de veilige context van het theater wel eens absurd kan overkomen. Of vervreemdend. Zondag 26 september keerde ze met de leden van haar Dordtse locatietheatergezelschap OMSK terug van een verblijf van vier maanden in de Kongolese hoofdstad Kinshasa. Een volle zaal in de Rotterdamse Gouvernestraat mocht er vervolgens bij zijn toen ze een paar uur na de landing de koffers uitpakten.

Fysiek theater, dans en varen op de vijver op het terrein van de Westergasfabriek

Het is zo nu en dan best frisjes op het terrein van de Westergasfabriek waar drie Fringe-voorstellingen te zien zijn. Donderdagavond zijn dat achtereenvolgens Levelless van Theatergroep WAK, Vivarium #3 van LORNA Collectief en Kaat van Eva Knibbe. De kou is echter geen spelbreker. De fysieke grappen in Levelless (of Recht niet in het Nederlands) hebben wel wat weg van… 

‘Ik hou van bier’ in C’est du Chinois klinkt best lekker #dekeuze.

De leraren zeggen het voor, er klinkt een fluitje. Het publiek zegt het na, als was in de handen van de vijf Chinezen op het podium. Wie de voorstelling C’est du Chinois binnenwandelt, wandelt een taalles Mandarijn binnen. Een effectieve taalles bovendien, je verstaat de twee kleine families– ze zijn pas vier maanden in het land maar van plan om te… 

‘House without a maid’ in Huis Sonneveld inspirerende microkosmos van licht en ruimte #dekeuze

Een intiem huiskamercongres tussen levende kunstwerken. Zo kun je ‘House without a maid, een  ‘gesprekken-, performances- en installatieproject’ van Jorge León en Simone Aughterlony in Huis Sonneveld het best omschrijven. In de voormalige garage van de modernistische villa uit 1932 is een select vrouwelijk gezelschap twee dagen bijeen om te discussiëren over het fenomeen dienstmeid. In andere vertrekken van het imponerende… 

Veelstemmig ‘Deserve’ verbluffend diepgravende compositie over dienstbaarheid #dekeuze

‘Dus, dokter Lacan, zijn vrouwen gevoeliger voor gekte? … Is de man vatbaar voor hysterie?’ In ‘Deserve’, onderdeel van het drieluik over de dienstmeid van Jorge León en Simone Aughterlony, graven de makers diep, heel diep.  Ze volgen de intrigerende lijn van de grote ontmaskeraars in onze denkgeschiedenis: van Hegels meester-slaaf analyse via Marx en Freud naar de Franse psychoanalyticus Jacques Lacan. Kern van… 

Nederlands Film Festival: de nieuwe generatie bekroond

Waar waren de producenten? Op de Dag van de makers van morgen vertoonde het Nederlands Film Festival 48 afstudeerfilms van de Filmacademie en andere kunstopleidingen. De zaal had dus vol filmproducenten moeten zitten om al dat nieuwe talent te scouten, maar nee, precies vandaag had het Filmfonds een bijeenkomst met die Nederlandse producenten georganiseerd. Niet zo handig. Wat hebben die… 

Zoekhulp voor wie op de hoogte wil blijven van de kunstenaarsactie ‘kaalslag’

Vandaag (vrijdag 24 september 2010) is in het Amsterdamse Debatcentrum De Balie de aftrap gegeven van de acties van de kunstwereld tegen de door het nieuwe kabinet van CDA en VVD, gedoogd door PVV voorgenomen bezuinigingen van 21% op de begroting van OC&W. Voor wie de berichten daarover nog niet heeft gevonden in de reguliere media: de sociale netwersite ’twitter’… 

Introvert Keuzedebat in De Unie: Kunstenaar als participerende socioloog #dekeuze

Het debatseizoen in Rotterdam is dit jaar geopend in de vernieuwde zaal van De Unie. De net opgeleverde ruimte doet prettig en intiem aan. Des te opmerkelijker de uitspraak van gespreksleider Natasja van den Berg dat vragen vanuit de zaal niet zijn toegestaan ‘omdat die toch nergens over gaan’. Dat klinkt niet echt als warm welkom in een debatcentrum. Weliswaar leverde het… 

‘Vous êtes servis’ geeft huishoudslavinnen een gezicht, maar onderwerp had een krachtiger film verdiend

Op het eerste gezicht is huishoudelijke hulp niet het meest opwindende onderwerp voor een drieluik met film, theater en performance. Dat komt natuurlijk omdat de dienstmeid in de ouderwetse betekenis bij ons in het westen vrijwel uitgestorven is. Maar elders is er volop vraag naar onderdanige meisjes die zich zeven dagen per week afbeulen tot ze er bij neer dreigen… 

Rauwe ‘Hard to be a God’ van Mundruczó blijft aan de oppervlakte hangen #dekeuze

Op dit soort plekken gebeuren dingen die het daglicht niet kunnen verdragen. We bevinden ons diep in de containerhaven van Rotterdam, tussen de neonverlichte overslagplaatsen en duistere pakhuizen. In een van die rauwe loodsen staan twee vrachtwagentrailers. De een is ingericht als illegaal naaiatelier, de ander is gevuld met aarde en rubberbanden. Ze vormen het decor van de voorstelling ‘Hard to be a god’ van de Hongaarse theatermaker Kornél Mundruczó.

De voorstelling vertelt het redelijk onnavolgbare verhaal van Karoly, die symbolische martelporno wil maken om er zijn vader mee te chanteren. Die vader verkrachtte ooit zijn zus en is nu Europarlementariër. Drie vrouwen zijn onder valse voorwendselen naar dit naaiatelier gelokt om in die video’s mee te doen. Het loopt niet goed met ze af, onder andere doordat de buitenlandse filmregisseur nogal sadistische neigingen heeft en daarbij de dames zodanig beschadigt dat ze onbruikbaar worden.

Nederlands Film Festival: Daan Bakker wint met Bukowski

Het is nu officieel: Daan Bakker is het nieuwe filmtalent om in de gaten te houden. Gisteravond werd tijdens de opening van het Nederlands Film Festival bekend gemaakt dat hij de winnaar is van de Filmprijs van de Stad Utrecht voor het beste debuut. Hij kreeg die onderscheiding voor zijn korte film Bukowski, een innemende en briljant uitgevoerde fantasie over… 

Tirza opent 30ste editie Nederlands Film Festival – acteurs in de schijnwerper

Door Leo Bankersen

Het filmvak acteren staat tijdens de 30ste editie van het Nederlands Filmfestival speciaal in de schijnwerpers. Dus dat komt mooi uit dat het Festival vanavond opent met Tirza, een verhaal dat te gruwelijk is om waar te zijn, maar dat je dankzij het spel van onder andere Gijs Scholten van Aschat, Sylvia Hoeks en Johanna ter Steege toch moet geloven.

Rudolf van den Berg werkte het boek van Arnon Grunberg, over Jörgen Hofmeester, zijn mislukte leven en zijn aanbeden dochter, eigenhandig om tot een beklemmende roadmovie, een reis naar het einde van de nacht. Scholten van Aschat, die al lang naar de rol had toegewerkt, laat de ingehouden verbittering en woede langzaam veranderen in wanhoop. Hoeks speelt hier haar beste rol tot nu toe en Ter Steege zag genoeg in dit script om haar afkeer van Grunberg opzij te zetten. En vergeet niet de negenjarige Keitumetse Matlabo uit Zuid-Afrika, als Hofmeester’s geweten en beschermengel. Het resultaat is een film die wringt en schuurt, maar die ook de allure heeft van een grote en bittere tragedie. Tirza is inmiddels de Nederlandse inzending voor de Oscars.

Cultuurwereld in actie op 24 september

Kunstbezoekers opgelet: de gezamenlijke vakbonden en beroepsorganisaties in de cultuursector roepen vrijdag 24 september uit tot landelijke actiedag. Die dag kunt u als bezoeker dus geconfronteerd worden met sprekende muzakanten en dansers. Op de website ‘Stop de culturele kaalslag’ roepen tal van kunstenaarsorganisaties (van FNV Kiem tot de Art Directors Club) de Haagse opnderhandelaars op om af te zien van… 

René Pollesch: afgelast, maar misschien sowieso te goed voor Nederland

De komende dagen zou op De Internationale Keuze in Rotterdam de voorstelling Der perfekte Tag – Ruhrtrilogie Teil 3 van de Duitse regisseur René Pollesch spelen. Maar helaas, de belangrijkste speler, Fabian Hinrichs, heeft zijn been gebroken en de voorstelling moest worden afgelast. Wat lopen we nu mis? De afgelopen jaren zag ik in Berlijn een aantal voorstellingen van René… 

Zestien persoonlijke verhalen geven een ontroerend beeld van Rotterdams veelkleurigheid. #dekeuze

Ze heeft 14 voornamen, omdat haar vader graag zijn hele familie wilde vernoemen en zij enigst kind was. Ze is een veelgevraagd actrice, maar Gonny Gaakeer is ook een meisje met een oma geweest. Een mooie oma, die in de laatste jaren van haar 95-jarige leven steeds vaker omviel en daar de lelijke wonden van droeg. Gonny vertelt haar verhaal, en… 

Ruim drie miljoen voor Het beste van twee werelden

Het Fonds voor Cultuurparticipatie heeft in het kader van het programma Het beste van twee werelden subsidie toegekend aan acht meerjarige projecten van professionele kunstinstellingen. Het gaat om een totaalbedrag van € 3.397.333. Met het programma Het beste van twee werelden wil het Fonds voor Cultuurparticipatie een impuls geven aan de samenwerking tussen professionals en amateurs op cultuurgebied. Er zijn drie… 

‘Stardust’ van Piet Rogie is grote stroom kleine verhalen over ontmoetingen, confrontaties, teleurstellingen en eenzame momenten #dekeuze

Wie de locatie binnenloopt waar de voorstelling ‘Stardust’ van choreograaf/beeldend kunstenaar Piet Rogie gaat plaatsvinden, kijkt meteen zijn ogen uit. In de leeggeruimde expostiezaal van het Nederlands Architectuurinstituut in Rotterdam zijn touwen gespannen, wemelt het van de ogenschijnlijk slordig verspreide attributen en staan vier cementmolens als onverbiddelijke wachters langs de kant. De hele ruimte straalt uit dat het spannend wordt. En daar wordt de kijker niet in teleurgesteld.

Kees Hulst en Maria Kraakman winnen Louis d’Or en Theo d’Or op ‘prijzencircus’ Gala van het Nederlands Theater #tf2010

Op het Gala van het Nederlands Theater in de Amsterdamse Stadsschouwburg zijn gisteravond de belangrijkste toneelprijzen uitgereikt. Kees Hulst won de Louis d’Or voor de meest indrukwekkende mannelijke hoofdrol, de rol van Jörgen Hofmeester in’ Tirza’ bij het Nationale Toneel. Maria Kraakman won de Theo d’Or voor de meest indrukwekkende vrouwelijke dragende rol, Orlando in de gelijknamige productie van Toneelgroep Oostpool. Het stuk ‘Oog om Oog’, met onder meer Linda van Dyck en Victor Löw, won de AVRO Toneel Publieksprijs.

Acteurs hebben ambivalente gevoelens bij het ‘prijzencircus’, ofwel het Gala van het Nederlands Theater #tf2010


Een rode loper, veel champagne en nog veel meer geknuffel. Het is een warm weerzien voor theaterland, het Gala van het Nederlands Theater in de Amsterdamse Stadsschouwburg. Een spannend weerzien ook, want de belangrijkste Nederlandse toneelprijzen worden vanavond uitgereikt.

Meer publiek, minder stoelen: Amsterdam Fringe dit jaar stuk gezelliger, en beter dan vorig jaar #tf2010 #amsfringe

Met ruim 12.000 bezoekers en een gemiddeld bezettingspercentage van 70% heeft de organisatie van het Amsterdam Fringe Festival naar eigen zeggen reden voor trots.  In een persbericht meldt men dat ‘het is gelukt om het aantal bezoekers te laten groeien, zonder de intimiteit en het experimentele karakter van het Amsterdam Fringe Festival te verliezen. ‘ Hoe we dat precies moeten zien… 

Davis Freemans investeringsshow ironische reflectie op geld, macht, individu en cultuur #dekeuze

De multimedia show ‘Investment’ van de Amerikaan Davis Freeman doet in eerste instantie denken aan de PowerPointshow ‘An Unconvenient Truth’ van Al Gore. Drie performers en een projectiecomputer tonen het publiek zeer routineus en gedetailleerd een heel scala aan mogelijkheden om te beleggen. Aanvankelijk  zinvol en duurzaam, maar als snel spelen hele andere motieven een rol. Pikant detail: iedereen uit het… 

Teveel humor en te weinig huivering bij ‘Poëten en bandieten’ van De Warme Winkel op Theaterfestival De Internationale Keuze #dekeuze

Er is sneeuw gevallen, een dik pak verse sneeuw. Nepsneeuw weliswaar, maar echt genoeg om je middenin Rusland te wanen. Daar, in de stad Sverdlovsk oftewel Jekaterinenburg, leefde eens de man over wie de voorstelling ‘Poëten en bandieten’ gaat. Boris Ryzhy (1974-2001) zette de rauwe realiteit van zijn woonplaats in gedichten om. Meer dan duizend poëmen liet hij de wereld na. Zijn doorbraak kwam op het festival Poetry International in Rotterdam, in het jaar 2000. Een jaar later was hij dood. Boris Ryzhy, 26, had zichzelf verhangen.

Theatergroep De Warme Winkel legt die link met Rotterdam alleen al doordat ‘Poëten en bandieten’ daar gespeeld wordt. Een oude fabriekshal doet dienst als decor voor de vervallen arbeiderswijk waarin Ryzhy opgroeide. Vanachter een werktafel belt actrice Mara van Vlijmen Rotterdammers op. Die zijn geen van allen thuis. Maar op hun antwoordapparaat staat nu een van Ryzhy’s gedichten, wat voor de luisteraars een wonderlijke ervaring moet zijn. De Warme Winkel laat niet zien hoe de professorenzoon Boris in die arme buurt belandde. Waar hij het zelf in zijn gedichten over een omgeving vol grauwe flats heeft, doet het toneelbeeld eerder aan het buitenleven denken, met al die weidse sneeuw. De sfeer is knus en warm. Op een met kaarsjes versierde praalwagen komt een folkloristisch ensemble op, dat Russische liedjes zingt. Ouderwetse liedjes, en niks geen pop of punk.

‘Ik ben Zutphens, maar ook Turks’ acteur Sadettin Kirmiziyüz krijgt jurynominatie voor Wilders, De Musical

Gijs Scholten van Aschat was zo overtuigend dat castingkoning Hans Kemna een beetje bang van hem werd. Van Aschat deed een originele wilderstoespraak en er ging een schok door de zaal. Omdat hij inmiddels de schurk der schurken speelt bij Orkater (Richard III), is het overtuigend redelijk brengen van een hatespeech voor hem een fluitje van een cent. Twee echte Wildersfans vonden… 

‘Een uurtje luisteren en een half uur praten met Clinton voor 100.000 euro. Of nieuwe borsten.’ Concrete vragen op De Internationale Keuze. #dekeuze

Het Dodo Internationale Keuze-journaal, aflevering 3: Hans van Dam zag ‘Investment’ en sprak met maker Davis Freeman, over wat je allemaal met een ton kunt doen. Het roept associaties op met de fameuze TED-talks en doet denken aan de powerpointdocumentaire ‘An Inconvenient Truth‘, waarmee Al Gore de wereld trachtte wakker te schudden over de klimaatverandering. Wat Davis Freeman doet is kleiner, maar… 

Frank Sanders leert jonge musicaltalenten loslaten en inleven tijdens de bijzondere Sondheim Musical Masterclass #tf2010

‘Hij is bang dat de ware misschien al honderd keer voorbij is gekomen, maar dat hij hem heeft gemist.’
‘Precies. En hoe oud ben jij?’
‘Twintig.’
‘Tja…’

Privé Lidmaatschap (maand)
5 / Maand
Voor natuurlijke personen en ZZP’ers.
Geen storende banners
Een speciale nieuwsbrief
Eigen mastodon-account
Toegang tot onze archieven
Klein Lidmaatschap (maand)
18 / Maand
Voor culturele instellingen met een omzet/subsidie van minder dan 250.000 euro per jaar
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
Al onze podcasts
Eigen Mastodonaccount
Toegang tot archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Extra aandacht in berichtgeving
Groot Lidmaatschap (maand)
36 / Maand
Voor culturele instellingen met een omzet/subsidie van meer dan 250.000 euro per jaar.
Geen storende banners
Een speciale nieuwsbrief
Eigen Mastodonaccount
Toegang tot archieven
Deel persberichten met ons publiek
Extra aandacht in berichtgeving
Premium Nieuwsbrief (substack)
5 proefabonnementen
Al onze podcasts

Betalingen geschieden via iDeal, Paypal, Creditcard, Bancontact of Automatische Incasso. Wilt u liever handmatig betalen, op basis van een factuur vooraf, rekenen we 10€ administratiekosten

*Alleen bij een jaarlidmaatschap of na 12 maandelijkse betalingen

nl_NLNederlands