Ga naar de inhoud

Hollandse versie van The Wire verhuist van Rotterdam naar Den Haag

Het Nationale Toneel Theater maakt werk van de missie om de samenleving op de planken te brengen. The Nation, die waanzinnige marathon met Romana Vrede over een verdwijning in de Schilderswijk, en Mark Rietman, is dit najaar klaar. Wie dacht dat het daarna weer tijd werd voor een stukje gezapig retro-haagschecomediewerk heeft het verkeerd.  Er komt wel een klassieker aan in februari, maar omdat ontregelingsspecialiste Daria Bukvic daar aan het roer staat, zal deze Othello niet uitmonden in een standaard wedstrijd blanke verzen opzeggen. In dit geval zullen we dat ook maar figuurlijk nemen.

Waar we allemaal minstens even hard naar uitkijken is de première van Metropolis, een nieuw project van Sadettin Kırmızıyüz. In maart gaat dat in première. Een stuk, volgens Kırmızıyüz gebaseerd op dé Amerikaanse serie van het eerste decennium van deze eeuw: The Wire. De serie inspireert vooral door zijn opbouw: elk seizoen werd het zelfde probleem bekeken vanuit een hele andere groep, een heel andere bevolking, en een heel andere bestuurslaag. Sadettin Kırmızıyüz begint in maart met het onderwijs.

Kırmızıyüz hierover in het persbericht: ‘Binnen het onderwijs wordt de basis gelegd voor je zelfvertrouwen. Hier kom je voor het eerst in aanraking met hoe de samenleving er buiten de deur en in de stad uit zou kunnen zien. Waar botst het “oude onderwijs” met het “onderwijs-nieuwe-stijl’? Hoe wordt de leerling, die ongepolijste diamant, binnen de deuren van de school gehouden en behoed voor de verleidingen van de Grote Stad?’

Het is dan even de vraag hoe we dat met onderstaande video gaan combineren, maar dat is wel besteed aan Kırmızıyüz.

https://www.youtube.com/watch?v=1lElf7D-An8

Rotterdam

Oplettende lezers zullen nu denken: maar dat ging hij toch in Rotterdam doen? Dat klopt, maar Rotterdam besloot net op het moment dat hij wilde beginnen dat alles anders moest. Dus was Kırmızıyüz artistiek dakloos. Tot Eric de Vroedt hem onderdak bood. Diens Nationale Theater geeft de ruimte aan Sadettins eigen productiemaatschappij Trouble Man om Metropolis uit te brengen. Het moet een serie worden. Zo helpt ook De Vroedt verder meebouwen aan de reputatie van Den Haag als de stad waar overal politiek gemaakt wordt, behalve in de Tweede Kamer.

Wat er intussen in Rotterdam gebeurt, daar gaan we nog eens achteraan.

Wijbrand Schaap

Cultuurjournalist sinds 1996. Werkte als toneelrecensent, columnist en verslaggever voor Algemeen Dagblad, Utrechts Nieuwsblad, Rotterdams Dagblad, Parool en regionale kranten via de Geassocieerde Pers Diensten. Interviews voor TheaterMaker, Theaterkrant Magazine, Ons Erfdeel, Boekman. Podcastmaker, experimenteert graag met nieuwe media. Cultuurpers heet het geesteskind dat ik in 2009 op de wereld zette. Levenspartner van Suzanne Brink huisgenoot van Edje, Fonzie en Rufus. Zoek en vind mij op Mastodon.View Author posts

Klein Lidmaatschap
175 / 12 Maanden
Speciaal voor organisaties met een omzet  of subsidie van minder dan 250.000 per jaar.
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
5 proefabonnementen op de nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten over ons beleid
Inzage in de financiën
Exclusieve archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Eigen mastodon account op onze instance
Cultureel Lidmaatschap
360 / Jaar
Voor culturele organisaties
Geen storende banners
Een premium Nieuwsbrief
10 proefabonnementen op de nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten
Inzage in financiën
Exclusieve archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Eigen mastodon-account op onze instance
Samenwerking
Privé Lidmaatschap
50 / Jaar
Voor natuurlijke personen en zzp’ers.
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten over ons beleid
Inzage in de financiën
Exclusieve archieven
Eigen mastodon account op onze instance
nl_NLNederlands