Alexander Plooij pleit voor een andere insteek bij de lobby van de culturele sector: ‘Het artistieke moet centraal staan, niet de creativiteit.’

848

‘Als de economische belangen van betrokken partijen groter zijn dan de belangen van de cultuursector krijg je uiteindelijk bewegingen zoals we die nu zien in Brabant. De kunst maakt zich belangrijker dan die is, en dat zet kwaad bloed.’ We hebben een gesprek met Alexander Plooij, ondernemer en ooit actief in de cultuursector als professioneel trompettist, manager van muziekscholen en lid van de cultuurcommissie van de Kamerfracties van de VVD, ten tijde van Halbe Zijlstra.

Avatar

Beste lezer!

Cultuurpers zoekt de verhalen op die je nergens anders leest. We graven dieper. We kunnen dat doen dankzij de steun van lezers zoals jij. Je donatie is meer dan welkom!
Doneer hier

Waardeer dit verhaal!

Alleen dankzij jouw donatie kunnen we de verhalen blijven vertellen die anders verdwijnen.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

‘Heel veel discussies tussen kunstsector en politiek waren gebaseerd op sentiment, en niet op feiten en cijfers’, verklaart hij. ‘Ook tien jaar geleden wilden de lobbyisten van de kunstsector nog niet meedenken met de politiek.’ Plooij was ook gemeenteraadslid in Hilversum toen van daaruit een succesvolle poging werd ondernomen om het Metropole Orkest te redden.

Bezieling

Als directeur van de muziekschool in Veenendaal leerde hij voordien al veel over de visie op cultuureducatie zoals die wordt beleefd op het christelijke platteland. Hij zag lokale politici denken in cijfers en meetbare resultaten, terwijl leerlingen keurig binnen de lijntjes zijn noten speelde. ‘Er zat geen bezieling in, het ging alleen maar om de techniek. Later, op de muziekschool in Hilversum, hoorde ik die bezieling wel. Het kan dus wel.’

Als kunsteducatieman in hart en nieren gaf hem dat uiteindelijk een dieper inzicht in waar het aan schort in de lobby. In de podcast, voor de meer visueel ingestelden ook te zien op youtube, vertelt hij hoe hij tot het inzicht kwam dat de mensen die nu in den Haag proberen politici te beïnvloeden, op het verkeerde paard wedden: ‘Men zet in op het belang van creativiteit voor de samenleving, maar politici vinden dat geen overtuigend argument, omdat creativiteit juist overal is. Het is beter de focus te richten op artisticiteit: die is uiterst zeldzaam, en staat juist aan de wieg van de creativiteit. Je kunt geen creatieve samenleving hebben zonder de artisticiteit, die een paar getalenteerde mensen te bieden hebben. Zonder die artisticiteit is de samenleving niet in staat zichzelf te vernieuwen, laat staan creativiteit te ontwikkelen. Dat verhaal overtuigt de politiek wel.’

Voor je verder leest...

Alleen dankzij onze leden kunnen we dit soort verhalen blijven vertellen.

Word Lid!

Luister naar zijn hele betoog, en laat je gedachten erover gaan.  Waarna je zelf weer iets nieuws kunt bedenken, dat je hier kunt delen.

 

Waardeer dit verhaal!

Alleen dankzij jouw donatie kunnen we de verhalen blijven vertellen die anders verdwijnen.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.