‘Wat mij zorgen baart is dat het lijkt of nu alles gerepareerd is. Maar dit weeffoutje van 1,7 miljoen is er dus nog.’ Emily Ansenk, die dit jaar aantrad als directeur van het Holland Festival, zit er geweldig mee in haar maag. En zij niet alleen. De in totaal acht festivals die dankzij een forse politieke lobby een plekje kregen in de Culturele Basisinfrastructuur profiteren niet van de de extra miljoenen die op Prinsjesdag door het Kabinet zijn vrijgemaakt voor redding van het Fonds Podiumkunsten, omdat ze daar niet (meer) onder vallen.
Voor de nieuwkomers betekent deze ereplek dat ze nu in een enkel geval minder te besteden hebben dan wanneer ze bij het Fonds waren gebleven. Veel erger is het echter voor de twee festivals die al langer in de BIS zaten: Oerol en Holland Festival. Zij krijgen niet alleen minder subsidie dan ze gevraagd hebben, maar gaan zelfs achteruit op wat ze al hadden. Holland Festival kreeg tot nu toe 3.550.000, maar de Raad vond het niet meer waard van 3 miljoen, terwijl er 3.780.000 nodig was.
Trouwe lezers kunnen zich vast nog herinneren dat onze berichtgeving daarover enige onrust veroorzaakte. We brachten immers het nieuws dat Oerol tamelijk slecht was beoordeeld door de adviescommissie, waardoor het voortbestaan van het bijzonderste festival van Nederland onzeker was geworden. De Raad zelf besloot vervolgens een extra festival toe te laten, maar omdat er geen extra geld was, moesten Oerol en het Holland Festival daarvoor bloeden.
Musicalgate
Het was een van de vele smetten op het blazoen van de Raad voor Cultuur, naast de scheve schaats en belangenverstrengeling rondom MusicalMakers. Typisch dingen die de politiek ver achter zich wil laten. Maar dan is er dus nog wel dat dingetje dat de belangrijkste festivals van Nederland met een tekort van 1,7 miljoen de nieuwe tijd tegemoet gaan. Operadagen Rotterdam levert bijvoorbeeld 36 procent in. (al is dat een korting ten opzichte van de vraag. het bestaande budget van het festival is ongeveer gelijk.)
En dan hebben we het nog niet eens over Corona gehad. Ansenk: ‘Juist de festivals zijn de plek om nieuwe oplossingen te vinden voor theater in tijden van Corona. Dat we nu met een tekort aan het nieuwe seizoen moeten beginnen is niet fijn.’
Deze brief raakte ondergesneeuwd in het lobbygeweld voor Prinsjesdag:
Brief aan Staten Generaal 7-9-2020Dit stuurden de festivals eerder naar de Kamer:
Brandbrief van de festivals: ‘Het gaat mis met de podiumkunsten in Nederland