Nederland is niet groot genoeg voor twee grote musicalproducenten. Dat is de enige conclusie die getrokken kan worden uit het vertrek van Albert Verlinde bij Stage Entertainment. Terwijl hij volop bezig was het bedrijf door de covidcrisis heen te helpen, kondigde hij vandaag aan per 1 december de pijp aan maarten te geven. Of moeten we zeggen ‘Joop’?
Als er een ding de afgelopen tijd duidelijk werd in musicalland, was het dat Joop van den Ende, de mecenas die rijk werd van groot amusement en televisieshows, hem het leven zuur maakte. Albert Verlinde nam het ‘kindje’ van Joop, Stage Entertainment, een paar jaar geleden over, en behaalde er grote successen mee. Alleen, in de pers bleef Joop erop hameren dat dat succes allemaal niet aan Albert te danken was, maar aan Joop: Tina was van Joop, Lazarus ook, Mama Mia natuurlijk.
MadiaLane
De verhouding tussen de twee was slecht, en dat werd het afgelopen jaar alleen maar erger. Joop vond dat Verlinde het bedrijf naar de knoppen hielp, en tuigde ondertussen het bedrijf van zijn dochter op: Media Lane werkte op de vertrouwde manier van Van den Ende in een hybride model, waarbij tv en theater elkaar fijn aanvulden.
En toen was er musicalgate. De plotse oekaze in Amsterdam, eerder dit jaar, toen in eendrachtige samenwerking met de Raad voor Cultuur een Ontwikkelinstelling voor Musicals uit de hoge hoed werd getoverd. Een stichting (MusicalMakers) die een dag voor het indienen van de subsidieaanvraag werd opgericht door de directeur van Joop van den Ende’s DeLaMar Theater, en een zekere stichting ROSE die plots uit vier verschillende hoeken meer dan een miljoen subsidie ontving, en geschuif met vastgoed in Amsterdam West waar uiteindelijk een mooie ruimte bij kwam voor Media Lane, Rose en MusicalMakers, die inderhaast opgerichte stichting.
Paar miljard
Allemaal Joop, al zit hij er in persoon niet bij. De paar miljard die de mecenas bezit blijken steevast een magneet voor ettelijke miljoenen aan overheidssubsidie, wanneer hij zelf, of via zijn Foundation, bij een project instapt. En dat was nooit meer Stage Entertainment.
Dat zorgde er vervolgens voor dat Stage Entertainment werd ingesloten. Hoe het in detail verlopen is zal ongetwijfeld de komende tijd nog wel duidelijker worden, maar de groeimogelijkheden waren uitgeput. De negatieve pers die Verlinde over zich heen kreeg zal ook niet geholpen hebben, net als het nieuws dat er – in een nieuw theater in Leusden – ook nog een Johan Cruyffmusical aankomt. (waarover binnenkort meer)
Nieuwe lockdowns zouden Stage nog niet in het hart raken, daarvoor is het bedrijf te sterk en zijn er genoeg steunmaatregelen vanuit de overheid. Het is de wereld ná Corona (if any) die zorgen moet baren. Maar daarover nog even niets. In het persbericht over zijn vertrek zegt Albert Verlinde: ‘Nu de programmering voor de komende tijd staat, kan ik met een gerust hart weg.’
Dat is een bijzonder eufemisme.