Aller au contenu

Sexe et populisme dans les années soixante-dix. Comment le Danemark a perdu son innocence.

Conseil cinéma pour cette semaine : Spies & GlistrupCette comédie danoise à l'humour noir raconte l'apogée d'un illustre duo d'anarchistes dans les années 1970. Même pour le Danemark large d'esprit de l'époque, ils étaient extrêmes. Selon le réalisateur Christoffer Boe, ils ont laissé une marque durable sur la société danoise.

Car oui, les bons Danois n'avaient encore jamais rien vécu de tel. Simon Spies, rendu pierre à pierre avec un empire de voyages de vacances et toujours entouré de jolies filles, was niet weg te branden uit de roddelbladen en serieuzere pers met zijn feesten, orgies en openbare seks.

Ook het bloot op de filmposter zal dus zeker aandacht trekken, maar de belangrijkste hoofdpersoon is eigenlijk Spies’ rechterhand Mogens Glistrup. Deze geniale jurist – qua lifestyle het volstrekte tegendeel van Spies – meende een legale manier uitgevonden te hebben om geen belasting te betalen. Het scheelde een haar of hij had de Deense staat eigenhandig pootje gelicht. Bij de verkiezingen van 1973 werd de door hem opgerichte Fremskridtspartiet (Vooruitgangspartij) de tweede partij van Denemarken. Deze kan gezien worden als de wegbereider voor de huidige rechts-populistische Dansk Folkeparti (Deense Volkspartij).

Spies en Glistrup waren populair en omstreden. “Mijn ouders hadden een hekel aan ze,” vertelt de filmmaker tijdens zijn bezoek aan het Rotterdams filmfestival eerder dit jaar. “Mijn vader, net als Glistrup een jurist, noemde ze idioten. Maar ik vond ze intrigerend. Ze hadden allebei een academische graad, dus zo idioot konden ze niet zijn. Wat ik bewonder is dat ze tegen de stroom ingingen. Tegelijkertijd heeft het najagen van het vrijheidsideaal ook een schaduwkant. Uiteindelijk kan het zijn dat je een klootzak wordt.”

Een van de minder opwekkende scènes is die waarin Spies een medewerkster van zijn bedrijf omkoopt om seks met haar onthutste vijftienjarige dochter te hebben. De film springt af en toe luchtig met de feiten om, maar dit is volgens Boe waar gebeurd. “We hebben dit verhaal uit verschillende bronnen.”

Iets dergelijks zien we ook gebeuren in de politieke carrière van Glistrup. “Eigenlijk wilde bij alleen maar laten zien dat hij het slimste jongetje van de klas was. Zijn politieke agenda was aanvankelijk flinterdun. Hij had zich ook zonder problemen bij de communisten aangesloten als die tegen belastingen waren geweest. De overwinning van zijn Vooruitgangspartij was voornamelijk gebaseerd op het afschaffen van de inkomstenbelasting.”

“Zijn vreemdelingenhaat en anti-immigratiestandpunt kwamen pas later, nadat hij wegens belastingfraude was veroordeeld en drie jaar in de gevangenis zat. In plaats van te erkennen dat de staat hem verslagen had koos hij een nieuwe vijand en kwam zo in die stompzinnige reactionaire hoek terecht. Terwijl hij eerder juist een van de advocaten was die zich sterk maakten voor vreemdelingen. Eigenlijk klopt er niets van. Na alle research voor de film is hij voor mij nog steeds een raadsel. Maar hij heeft er wel voor gezorgd dat de traditionele politieke verhoudingen in Denemarken werden opengebroken.”

[Tweet “”Een foto waarop zijn penis te klein leek keurde hij af””]

Spies was een heel andere pionier. “Hij zette zijn imago van playboy bewust in als marketinginstrument. Koop mijn reizen en je zal ook iets van dat genot proeven, was de suggestie. Hij maakte van zichzelf een merk. Hij had inderdaad (zoals in de film te zien, LB) seks voor de camera van de verzamelde persfotografen. Als de foto’s klaar waren was hij er zelf bij om aan te wijzen welke gebruikt konden worden. Een foto waarop zijn penis te klein leek keurde hij af.” Dat laatste zien we niet in de film.

Volgens de openingstitels is Spies & Glistrup gebaseerd op “ware en onware gebeurtenissen”. Daarom willen we nu nog wel even weten of Simon Spies, gehuld in een peperdure bontmantel, inderdaad op een van zijn feesten een gorilla intimideerde door met fier opgeheven erectie bij het dier in de kooi te stappen.

“In werkelijkheid vond dit in de dierentuin plaats, en de aap was een baviaan. Maar helaas konden we voor de film geen baviaan huren, wel een gorilla.”

En stapte hij ook bij die baviaan in de kooi? “Nee”, bekent Boe, “hij bleef op veilige afstand.”

5 commentaires sur “Sexe et populisme dans les années soixante-dix. Comment le Danemark a perdu son innocence."

Les commentaires sont fermés.

Leo Bankersen

Leo Bankersen écrit sur le cinéma depuis Chinatown et La nuit des morts-vivants. A longtemps travaillé en tant que journaliste cinématographique indépendant pour le GPD. Il est aujourd'hui, entre autres, l'un des collaborateurs réguliers de De Filmkrant. Aime rompre une lance pour les films pour enfants, les documentaires et les films de pays non occidentaux. Autres spécialités : les questions numériques et l'éducation cinématographique.Voir les messages de l'auteur

Petites adhésions
175€ / 12 Mois
Surtout pour les organisations dont le chiffre d'affaires ou la subvention est inférieur à 250 000 par an.
Pas de bannières gênantes
Un bulletin d'information premium
5 abonnements d'essai à la lettre d'information
Tous nos podcasts
Donne ton avis sur nos politiques
Connaître les finances de l'entreprise
Archives exclusives
Publie toi-même des communiqués de presse
Propre compte mastodonte sur notre instance
Adhésion culturelle
360€ / Année
Pour les organisations culturelles
Pas de bannières gênantes
Un bulletin d'information premium
10 abonnements d'essai à la lettre d'information
Tous nos podcasts
Participe
Connaître les finances de l'entreprise
Archives exclusives
Publie toi-même des communiqués de presse
Propre compte mastodonte sur notre instance
Collaboration
Adhésion privée
50€ / Année
Pour les personnes physiques et les travailleurs indépendants.
Pas de bannières gênantes
Un bulletin d'information premium
Tous nos podcasts
Donne ton avis sur nos politiques
Connaître les finances de l'entreprise
Archives exclusives
Propre compte mastodonte sur notre instance
fr_FRFrançais