La diversité dans le monde de l'art à Amsterdam n'est pas encore florissante. Le Fonds d'Amsterdam pour les arts, qui a annoncé aujourd'hui l'attribution de ses subventions, commence à en avoir assez : "Dans la plupart des disciplines, les comités constatent que la diversité culturelle des publics, du personnel et de la gouvernance est décevante, tout comme les efforts pour y remédier. En dehors des organisations spécialisées pour lesquelles la diversité culturelle est un cœur de métier, les ambitions ne sont toujours pas élevées, malgré deux décennies de politique culturelle dans ce domaine. Si les ambitions sont là, les organisations ne parviennent pas toujours à leur donner des mains et des pieds. Il semble souvent y avoir une certaine gêne ou un 'ne pas savoir comment'."
Commençons donc par les bonnes nouvelles : Marmoucha augmente de 398 pour cent par rapport à la précédente série de subventions. Le producteur et promoteur des arts du spectacle de la capitale dans le domaine des arts et de la culture d'Afrique du Nord et du Moyen-Orient aux Pays-Bas a subi de sévères coupes en 2013, mais l'Amsterdam Fund for the Arts a trouvé que son travail au cours des quatre dernières années était si bon que la subvention a été plus que méritée. Dans le nouvelle série de prix qui ont été connus le 1er août, ils passent de 25 070 euros à une tonne, ajoutant qu'ils ne devraient peut-être pas être aussi ambitieux.
Op de tweede plaats van de Amsterdamse winnaars staat het Grachtenfestival. Een instituut inmiddels, maar op dit moment moet het festival het doen met krap 50 mille. Daar maakt het Amsterdams Fonds voor de kunst vandaag 174.000 van.
Ajouté 17 pour cent en moyenne
Er zijn best veel clubs in Amsterdam die hun subsidie flink zien groeien, en de lof lijkt over de hele breedte van het culturele aanbod verspreid te zijn. En hoewel er gemiddels 17% verhoging inzat voor een groot aantal clubs, zijn er een paar uitschieters naar boven: Ricciotti (255%), NDSM (250%), Stichting Taalvorming (200%). In totaal zijn er 45 instellingen die er meer dan 10% bij hebben gekregen, en dat is een flinke opsteker in deze nog steeds droeve tijden voor de cultuursector: er komt immers nauwelijks geld bij, en ook al doet Amsterdam zijn best het leed van de afgelopen vier jaar te verzachten: de koek kan maar één keer verdeeld worden. Er moesten ook nog flink wat nieuwkomers worden gehuisvest: 45 om precies te zijn, en daar zitten dingen tussen als het Amsterdams Kleinkunstfestival, Framer Framed, Summer Dance Forever en de Roze Filmdagen. In totaal gaat er 4,4 miljoen naar nieuwe binnenkomers.
Les grands noms sont partis
Dus rollen er ook koppen. Zes clubs worden gekort. Het Rembrandthuis krijgt 5 procent minder, en Dansmakers Amsterdam houdt nog krap een derde over van de bijna 4 ton waarmee het gezelschap het de vorige periode kon doen: 155.000 euro. De commissie geeft het gezelschap een flinke tik op de vingers: de plannen zijn niet duidelijk genoeg over de koers, en hoewel men Dansmakers onmisbaar vindt, kan het voorlopig dus wel even met minder toe.
Bij de mensen die helemaal niets meer krijgen zitten een paar grote namen. Pakhuis De Zwijger bijvoorbeeld, en De Nieuwe Kerk en het Bijbels museum, maar ook El Hizjra, de club die zich de afgelopen decennia voor de Arabische cultuur inzette. Volgens het fonds is de zakelijke organisatie zwak en zoekt de organisatie te weinig verbinding met andere, verwante culturele organisaties.
Dur comme de la pierre
In de podiumkunsten slaat het Fonds de grootste gaten: oudgedienden als de Gebroeders Flint, Golden Palace en – vooral – Maatschappij Discordia verleizen al hun subsidie. Over Discordia is de commissie keihard: “De commissie is van mening dat de wijze waarop Maatschappij Discordia de theaterwetten bevraagt niet meer past bij de wijze waarop een huidige generatie theatermakers werkt. Het gezelschap hanteert een onderzoeksmethode die zich naar oordeel van de commissie beperkt verhoudt tot de buitenwereld en het publiek. De activiteiten van Discordia sluiten hierdoor onvoldoende aan op hetgeen bijvoorbeeld momenteel binnen de kunstvakopleidingen gebeurt. Daarmee doet de werkwijze gedateerd aan.”
Theatergroep ‘t Barre Land ziet tegelijk zijn aanvraag niet gehonoreerd, nadat het vier jaar geleden al uit Utrecht moest vertrekken, waar de stad koos voor vernieuwing met onder andere Theatergezelschap De Warme Winkel. Ironisch genoeg is dat gezelschap nu ook naar Amsterdamn verhuisd, waar het Amsterdams Fonds voor de Kunst het gezelschap met 2 ton binnenhaalt.
Vigilance nécessaire
Eerder dit jaar koos de Amsterdamse Kunstraad al voor een actief spreidingsbeleid in de kunsten, vooral door middel van de zogenaamde Cultuurhuizen in de vier windrichtingen van de stad. Veel instellingen die nu subsidie aangevraagd hebben maken daar dankbaar gebruik van. Zo dankbaar zelfs, dat het Amsterdams Fonds voor de Kunst zich afvraagt of die Cultuurhuizen wel geëquipeerd zijn om al die diversiteitsvragen te honoreren: “Voor het bereiken van cultureel diverse publieksgroepen werken veel organisaties samen met partijen in de stad die dichter bij dat publiek staan of zelf cultureel divers aanbod in huis hebben. Verschillende commissies merken daarbij wel op dat de oplossing zo vaak wordt gezocht in samenwerking met de vier Cultuurhuizen dat dit onrealistisch aandoet. Te meer daar blijkens het recente advies van de Amsterdamse Kunstraad ook bijna alle organisaties in de A-BIS hiertoe met de Cultuurhuizen willen samenwerken…”
Grote kans dus dat over vier jaar het nog steeds naatje is met de Culturele Diversiteit in de hoofdstedelijke cultuur, en daar maakt het fonds zich dan ook zorgen over, net als over de al te vrolijke vooruitzichten van veel aanvragers als het gaat om de hoeveelheid publieksinkomsten en de bijdragen van andere geldschieters.
De komende weken zal er flink worden gesteggeld. Er komen vast acties en het laatste woord is nog niet gezegd.
Tous les gagnants et les perdants
Het hele overzicht van de winnaars en verliezers staat hieronder, wil je het lezen, kun je supporter of lid devenir.
Instelling |
2013-2016 |
Aangevraagd |
Toegekend |
verschil |
procent |
Marmoucha > |
25070 |
115.000 |
100.000 |
74930 |
398,9% |
Grachtenfestival > |
49950 |
215.000 |
174.000 |
124050 |
348,3% |
Museum Het Schip > |
123260 |
380.000 |
380.000 |
256740 |
308,3% |
Tafel van Vijf > |
29960 |
138.803 |
80.000 |
50040 |
267,0% |
Ricciotti Ensemble > |
17620 |
45.000 |
45.000 |
27380 |
255,4% |
Nowhere > |
99890 |
295.000 |
250.000 |
150110 |
250,3% |
NDSM-werf > |
119870 |
300.000 |
300.000 |
180130 |
250,3% |
P/////AKT > |
34960 |
75.000 |
75.000 |
40040 |
214,5% |
Vondelpark Openluchttheater > |
50140 |
125.000 |
103.000 |
52860 |
205,4% |
Stichting Taalvorming > |
59940 |
150.000 |
120.000 |
60060 |
200,2% |
Stichting Noorderkerkconcerten > |
19980 |
45.000 |
40.000 |
20020 |
200,2% |
Sonic Acts > |
49950 |
99.873 |
99.873 |
49923 |
199,9% |
Amsterdam Sinfonietta > |
132140 |
444.500 |
244.000 |
111860 |
184,7% |
Poldertheater > |
63510 |
133.917 |
110.000 |
46490 |
173,2% |
Cinedans > |
35960 |
125.000 |
60.000 |
24040 |
166,9% |
Rialto > |
299520 |
660.000 |
490.628 |
191108 |
163,8% |
Urban Myth > |
74920 |
197.492 |
122.000 |
47080 |
162,8% |
Oorkaan > |
79910 |
125.000 |
125.000 |
45090 |
156,4% |
Nederlands Blazers Ensemble > |
132140 |
200.000 |
200.000 |
67860 |
151,4% |
Stichting Het Ketelhuis > |
139850 |
300.000 |
211.000 |
71150 |
150,9% |
MaxTak > |
29960 |
72.000 |
45.000 |
15040 |
150,2% |
School der Poëzie > |
99890 |
180.000 |
150.000 |
50110 |
150,2% |
Perdu > |
109880 |
160.000 |
160.000 |
50120 |
145,6% |
SEP > |
219760 |
469.300 |
300.000 |
80240 |
136,5% |
Stichting KLIK! > |
69930 |
180.000 |
95.000 |
25070 |
135,9% |
Ulrike Quade Company > |
59940 |
80.000 |
80.000 |
20060 |
133,5% |
de amsterdamse jeugdteJAterschool > |
94890 |
149.568 |
120.000 |
25110 |
126,5% |
Imagine IC > |
249730 |
470.000 |
315.000 |
65270 |
126,1% |
Zinaplatform > |
249730 |
450.000 |
315.000 |
65270 |
126,1% |
Stichting Dood Paard >
Continue à lire après t'être connecté : |