Aller au contenu

Voici les gagnants, les perdants et les nouveaux venus dans les arts d'Amsterdam.

La diversité dans le monde de l'art à Amsterdam n'est pas encore florissante. Le Fonds d'Amsterdam pour les arts, qui a annoncé aujourd'hui l'attribution de ses subventions, commence à en avoir assez : "Dans la plupart des disciplines, les comités constatent que la diversité culturelle des publics, du personnel et de la gouvernance est décevante, tout comme les efforts pour y remédier. En dehors des organisations spécialisées pour lesquelles la diversité culturelle est un cœur de métier, les ambitions ne sont toujours pas élevées, malgré deux décennies de politique culturelle dans ce domaine. Si les ambitions sont là, les organisations ne parviennent pas toujours à leur donner des mains et des pieds. Il semble souvent y avoir une certaine gêne ou un 'ne pas savoir comment'."

Commençons donc par les bonnes nouvelles : Marmoucha augmente de 398 pour cent par rapport à la précédente série de subventions. Le producteur et promoteur des arts du spectacle de la capitale dans le domaine des arts et de la culture d'Afrique du Nord et du Moyen-Orient aux Pays-Bas a subi de sévères coupes en 2013, mais l'Amsterdam Fund for the Arts a trouvé que son travail au cours des quatre dernières années était si bon que la subvention a été plus que méritée. Dans le nouvelle série de prix qui ont été connus le 1er août, ils passent de 25 070 euros à une tonne, ajoutant qu'ils ne devraient peut-être pas être aussi ambitieux.

Op de tweede plaats van de Amsterdamse winnaars staat het Grachtenfestival. Een instituut inmiddels, maar op dit moment moet het festival het doen met krap 50 mille. Daar maakt het Amsterdams Fonds voor de kunst vandaag 174.000 van.

Ajouté 17 pour cent en moyenne

Er zijn best veel clubs in Amsterdam die hun subsidie flink zien groeien, en de lof lijkt over de hele breedte van het culturele aanbod verspreid te zijn. En hoewel er gemiddels 17% verhoging inzat voor een groot aantal clubs, zijn er een paar uitschieters naar boven: Ricciotti (255%), NDSM (250%), Stichting Taalvorming (200%). In totaal zijn er 45 instellingen die er meer dan 10% bij hebben gekregen, en dat is een flinke opsteker in deze nog steeds droeve tijden voor de cultuursector: er komt immers nauwelijks geld bij, en ook al doet Amsterdam zijn best het leed van de afgelopen vier jaar te verzachten: de koek kan maar één keer verdeeld worden. Er moesten ook nog flink wat nieuwkomers worden gehuisvest: 45 om precies te zijn, en daar zitten dingen tussen als het Amsterdams Kleinkunstfestival, Framer Framed, Summer Dance Forever en de Roze Filmdagen. In totaal gaat er 4,4 miljoen naar nieuwe binnenkomers.

Les grands noms sont partis

Dus rollen er ook koppen. Zes clubs worden gekort. Het Rembrandthuis krijgt 5 procent minder, en Dansmakers Amsterdam houdt nog krap een derde over van de bijna 4 ton waarmee het gezelschap het de vorige periode kon doen: 155.000 euro. De commissie geeft het gezelschap een flinke tik op de vingers: de plannen zijn niet duidelijk genoeg over de koers, en hoewel men Dansmakers onmisbaar vindt, kan het voorlopig dus wel even met minder toe.

Bij de mensen die helemaal niets meer krijgen zitten een paar grote namen. Pakhuis De Zwijger bijvoorbeeld, en De Nieuwe Kerk en het Bijbels museum, maar ook El Hizjra, de club die zich de afgelopen decennia voor de Arabische cultuur inzette. Volgens het fonds is de zakelijke organisatie zwak en zoekt de organisatie te weinig verbinding met andere, verwante culturele organisaties.

Dur comme de la pierre

In de podiumkunsten slaat het Fonds de grootste gaten: oudgedienden als de Gebroeders Flint, Golden Palace en – vooral – Maatschappij Discordia verleizen al hun subsidie. Over Discordia is de commissie keihard: “De commissie is van mening dat de wijze waarop Maatschappij Discordia de theaterwetten bevraagt niet meer past bij de wijze waarop een huidige generatie theatermakers werkt. Het gezelschap hanteert een onderzoeksmethode die zich naar oordeel van de commissie beperkt verhoudt tot de buitenwereld en het publiek. De activiteiten van Discordia sluiten hierdoor onvoldoende aan op hetgeen bijvoorbeeld momenteel binnen de kunstvakopleidingen gebeurt. Daarmee doet de werkwijze gedateerd aan.”

Theatergroep ‘t Barre Land ziet tegelijk zijn aanvraag niet gehonoreerd, nadat het vier jaar geleden al uit Utrecht moest vertrekken, waar de stad koos voor vernieuwing met onder andere Theatergezelschap De Warme Winkel. Ironisch genoeg is dat gezelschap nu ook naar Amsterdamn verhuisd, waar het Amsterdams Fonds voor de Kunst het gezelschap met 2 ton binnenhaalt.

Vigilance nécessaire

Eerder dit jaar koos de Amsterdamse Kunstraad al voor een actief spreidingsbeleid in de kunsten, vooral door middel van de zogenaamde Cultuurhuizen in de vier windrichtingen van de stad. Veel instellingen die nu subsidie aangevraagd hebben maken daar dankbaar gebruik van. Zo dankbaar zelfs, dat het Amsterdams Fonds voor de Kunst zich afvraagt of die Cultuurhuizen wel geëquipeerd zijn om al die diversiteitsvragen te honoreren: “Voor het bereiken van cultureel diverse publieksgroepen werken veel organisaties samen met partijen in de stad die dichter bij dat publiek staan of zelf cultureel divers aanbod in huis hebben. Verschillende commissies merken daarbij wel op dat de oplossing zo vaak wordt gezocht in samenwerking met de vier Cultuurhuizen dat dit onrealistisch aandoet. Te meer daar blijkens het recente advies van de Amsterdamse Kunstraad ook bijna alle organisaties in de A-BIS hiertoe met de Cultuurhuizen willen samenwerken…”

Grote kans dus dat over vier jaar het nog steeds naatje is met de Culturele Diversiteit in de hoofdstedelijke cultuur, en daar maakt het fonds zich dan ook zorgen over, net als over de al te vrolijke vooruitzichten van veel aanvragers als het gaat om de hoeveelheid publieksinkomsten en de bijdragen van andere geldschieters.

De komende weken zal er flink worden gesteggeld. Er komen vast acties en het laatste woord is nog niet gezegd.

Tous les gagnants et les perdants

Het hele overzicht van de winnaars en verliezers staat hieronder, wil je het lezen, kun je supporter of lid devenir.

Instelling

2013-2016

Aangevraagd

Toegekend

verschil

procent

Marmoucha >

25070

115.000

100.000

74930

398,9%

Grachtenfestival >

49950

215.000

174.000

124050

348,3%

Museum Het Schip >

123260

380.000

380.000

256740

308,3%

Tafel van Vijf >

29960

138.803

80.000

50040

267,0%

Ricciotti Ensemble >

17620

45.000

45.000

27380

255,4%

Nowhere >

99890

295.000

250.000

150110

250,3%

NDSM-werf >

119870

300.000

300.000

180130

250,3%

P/////AKT >

34960

75.000

75.000

40040

214,5%

Vondelpark Openluchttheater >

50140

125.000

103.000

52860

205,4%

Stichting Taalvorming >

59940

150.000

120.000

60060

200,2%

Stichting Noorderkerkconcerten >

19980

45.000

40.000

20020

200,2%

Sonic Acts >

49950

99.873

99.873

49923

199,9%

Amsterdam Sinfonietta >

132140

444.500

244.000

111860

184,7%

Poldertheater >

63510

133.917

110.000

46490

173,2%

Cinedans >

35960

125.000

60.000

24040

166,9%

Rialto >

299520

660.000

490.628

191108

163,8%

Urban Myth >

74920

197.492

122.000

47080

162,8%

Oorkaan >

79910

125.000

125.000

45090

156,4%

Nederlands Blazers Ensemble >

132140

200.000

200.000

67860

151,4%

Stichting Het Ketelhuis >

139850

300.000

211.000

71150

150,9%

MaxTak >

29960

72.000

45.000

15040

150,2%

School der Poëzie >

99890

180.000

150.000

50110

150,2%

Perdu >

109880

160.000

160.000

50120

145,6%

SEP >

219760

469.300

300.000

80240

136,5%

Stichting KLIK! >

69930

180.000

95.000

25070

135,9%

Ulrike Quade Company >

59940

80.000

80.000

20060

133,5%

de amsterdamse jeugdteJAterschool >

94890

149.568

120.000

25110

126,5%

Imagine IC >

249730

470.000

315.000

65270

126,1%

Zinaplatform >

249730

450.000

315.000

65270

126,1%

Stichting Dood Paard >

Continue à lire après t'être connecté :

Wijbrand Schaap

Journaliste culturel depuis 1996. A travaillé comme critique de théâtre, chroniqueur et reporter pour Algemeen Dagblad, Utrechts Nieuwsblad, Rotterdams Dagblad, Parool et des journaux régionaux par l'intermédiaire d'Associated Press Services. Interviews pour TheaterMaker, Theatererkrant Magazine, Ons Erfdeel, Boekman. Auteur de podcasts, il aime expérimenter les nouveaux médias. Culture Press est l'enfant que j'ai mis au monde en 2009. Partenaire de vie de Suzanne Brink Colocataire d'Edje, Fonzie et Rufus. Cherche et trouve-moi sur Mastodon.Voir les messages de l'auteur

Petites adhésions
175 / 12 mois
Surtout pour les organisations dont le chiffre d'affaires ou la subvention est inférieur à 250 000 par an.
Pas de bannières gênantes
Un bulletin d'information premium
5 abonnements d'essai à la lettre d'information
Tous nos podcasts
Donne ton avis sur nos politiques
Connaître les finances de l'entreprise
Archives exclusives
Publie toi-même des communiqués de presse
Propre compte mastodonte sur notre instance
Adhésion culturelle
360 / Année
Pour les organisations culturelles
Pas de bannières gênantes
Un bulletin d'information premium
10 abonnements d'essai à la lettre d'information
Tous nos podcasts
Participe
Connaître les finances de l'entreprise
Archives exclusives
Publie toi-même des communiqués de presse
Propre compte mastodonte sur notre instance
Collaboration
Adhésion privée
50 / Année
Pour les personnes physiques et les travailleurs indépendants.
Pas de bannières gênantes
Un bulletin d'information premium
Tous nos podcasts
Donne ton avis sur nos politiques
Connaître les finances de l'entreprise
Archives exclusives
Propre compte mastodonte sur notre instance