Meteen naar de inhoud

paradiso

De Schepping keert terug: Nederlands Blazers Ensemble en Bart Moeyaert weer op tournee

  • 2 min leestijd

In oktober gaan de Blazers en Bart Moeyaert opnieuw op tournee met De Schepping, het eerste deel van deze succesvolle muziektheatertrilogie. Tijdens deze voorstelling vertelt Bart Moeyaert (winnaar van de Astrid Lindgren Memorial Award 2019, de ‘Nobelprijs voor de kinderliteratuur’) het verhaal aan de hand van een zelfgeschreven tekst bij deze oude, maar op deze manier nooit zo uitgevoerde, muziek van Haydn.

Bart Rutten: we moeten in het nijntje museum vooral de ouders goed in de gaten houden

  • 7 min leestijd

‘Het spontane aanwaaien moet je in ieder geval een kwartier tevoren plannen. Je moet namelijk tickets voor een tijdblok kopen. Als je bij ons binnenkomt zie je gelijk alle veiligheidsmaatregelen die we getroffen hebben om medewerkers en bezoekers te beschermen. Er hangen enorme schermen om… 

Requiem voor een ideale muziekliefhebber. ‘Opa Nijlpaard’ is niet meer: Frans Curvers sterft, 91 jaar oud

  • 5 min leestijd

‘Thea, heb je dat nieuwe stuk al gehoord? Het is prachtig!’ En daar plopte weer een wetransfer binnen met een opname van Kate Moore, Pete Harden, Calliope Tsoupaki of willekeurig welke andere componist. Frans Curvers zat bij elke (wereld)première vooraan. Of die nu plaatsvond in… 

Nederlands Blazers Ensemble speelt 9e Beethoven i.s.m. Consensus Vocalis en plaatselijke koren: Allemaal samen!

  • 3 min leestijd

Vanaf donderdag 23 januari speelt het Nederlands Blazers Ensemble (NBE) 9e Beethoven. De tournee voert langs zalen in Amsterdam, Enschede, Tilburg, Wageningen, Drachten, Oss, Utrecht, Heerlen, Haarlem en Arnhem. In dit grote Beethovenjaar kiest het NBE voor een van zijn meest iconische werken: de negende symfonie, met de beroemde ode Ode to Joy, op tekst van Friedrich Schiller. In… 

CLASH is een lofzang op de kunst

  • 9 min leestijd

Kunst op een muziekfestival verwordt vaak tot decoratie, maar dat geldt zeker niet voor het Groningse CLASH. ‘We willen niet dat kunst in de programmering wegvalt, maar dat het juist de volle aandacht krijgt. Dat verdient het volgens ons ook,’ vertelt organisator Milou de Boer.… 

Cultuursector op expeditie naar Zero Waste: Een opmaat naar een circulaire cultuursector

  • 4 min leestijd

Acht cultuurinstellingen zijn dit jaar gestart met de eerste Zero Waste Expeditie Cultuur. Tijdens deze expeditie zijn de eerste stappen gezet op het gebied van afvalscheiding en afvalpreventie. De Maaspoort in Venlo, Kunstlinie Almere Flevoland, Luxor Theater Rotterdam, Museon, Paradiso, Tivoli/Vredenburg, het Zuiderzeemuseum en het… 

Paradisodebat 2018: Optimistische kunstsector wil minder aanbod en beter loon.

  • 5 min leestijd

Minder aanbod van gesubsidieerde kunst is goed voor het land. Antoinette Laan, cultuurwoordvoerster van regeringspartij VVD, vindt dat al zeker 8 jaar. Zij stelde reeds in 2011, toen nog als wethouder in Rotterdam, dat ze niet begreep waarom kunstinstellingen op doordeweekse dagen open waren. Immers:… 

‘Het is gezien’ – Terugblik op Gerard Reve’s ezelproces naast discussie over nieuwe controverses in de kunst

  • 6 min leestijd

In de documentaire ‘Het is gezien’ lezen en bespreken de verdediging die Gerard Reve vijftig jaar geleden voerde tegen de aanklacht van ‘smalende godslastering’. Aan de hand van eigen ervaringen onderzoeken ze hoe het vandaag de dag gesteld is met de vrijheid van kunst. Vooruitlopend op de latere uitzending organiseren filmtheaters vertoningen met aansluitend discussie.

Ingo Metzmacher dirigeert Das Floss Der Medusa: ‘De dood is een zeer verleidelijke vrouw’

  • 6 min leestijd

Dinsdag 13 maart opent het Opera Forward Festival met Das Floss der Medusa van Hans Werner Henze. Dit oratorium uit 1968 sluit naadloos aan bij het thema van de derde editie: Noodlot en Besef. Het is geïnspireerd op een waargebeurd verhaal uit 1816, toen het… 

Seizoen 2018-19: Concertgebouw pakt vrouwenhandschoen op die Concertgebouworkest laat liggen

  • 4 min leestijd

Joel Fried, artistiek directeur van het Koninklijk Concertgebouworkest schrikt zichtbaar even op. Ik vroeg hem of er in seizoen 2018-19 werkelijk maar één vrouwelijke componist staat ingepland. Tijdens de presentatie op maandag 26 februari in het Concertgebouw hoorde ik namelijk alleen de naam van Lotta… 

De nocturnale beweging van Lavalu

  • 5 min leestijd

Hoog in een chique appartement gaf Lavalu (artiestennaam van Marielle Woltring, Cleveland, Ohio, 1979) onlangs tijdens het Eindhovense festival FlatFest een try-out van haar nieuwe programma. Voor het eerst gaat ze nu zonder band, solo met piano, op tournee in kleine zalen waar een goede… 

Pixvae: warmbloedige kernfusie tussen Franse metal en Colombiaanse Currulao

  • 3 min leestijd

Afgelopen zomer was het Frans-Colombiaanse collectief Pixvae de sensatie van het Haarlemmer Houtfestival. Hun debuut kwam onlangs uit via het prestigieuze Franse label Buda Musique. Deze week zijn er twee Nederlandse shows. Je kunt een dag niet beter beginnen dan met de eerste cd van… 

De bestuurlijke aversie tegen het idee ‘wereldmuziek’ is internationaal

  • 6 min leestijd

Van 19 tot en met 23 oktober kwamen meer dan tweeduizend muziekprofessionals samen in Santiago de Compostella voor de 22e World Music Expo (WOMEX). Ik was erbij en kwam met gemengde gevoelens terug. Mijn eerste muziekbeurs-ervaring was de WOMEX in Rotterdam. In 2001 was de Maasstad… 

Dit zijn de winnaars, verliezers en nieuwkomers in de Amsterdamse kunsten

  • 6 min leestijd

Het wil nog niet vlotten met de diversiteit in de Amsterdamse kunstwereld. Het Amsterdams Fonds voor de kunst, dat vandaag zijn subsidietoekenningen bekend maakte, wordt er een beetje moe van: “In de meeste disciplines merken de commissies op dat de culturele diversiteit van publiek, personeel en bestuur tegenvalt, evenals de inspanningen om daar verandering in te brengen. Buiten de gespecialiseerde organisaties waarvoor culturele diversiteit een core business is, zijn de ambities nog altijd niet groot, twee decennia cultuurbeleid op dit gebied ten spijt. Zijn de ambities er wel, dan lukt het organisaties niet altijd om er handen en voeten aan te geven. Er lijkt vaak sprake van een bepaald ongemak of ‘niet weten hoe’.”

Om dan maar met het goede nieuws te beginnen: Marmoucha groeit 398 procent ten opzichte van de vorige subsidieronde. De hoofdstedelijke producent en promotor van podiumkunsten op het gebied van Noord-Afrikaanse en Midden-Oosterse kunst en cultuur in Nederland werd in 2013 nog fors gekort, maar het Amsterdams Fonds voor de Kunst vond het werk van de afgelopen vier jaar zo goed, dat de subsidie dubbel en dwars is verdiend. In de nieuwe ronde toekenningen die op 1 augustus beken werd stijgen ze van 25.070 euro naar een ton, met de opmerking erbij dat ze wellicht niet zo ambitieus moeten zijn.