DONATIE GEVRAAGD

Cultuurpers doet het anders. We brengen professionele journalistiek, maar zetten daar geen betaalmuur omheen. In plaats daarvan vragen we jou, als lezer, om zelf te bepalen wat deze verhalen je waard zijn. Wil je een algemene donatie plaatsen? Dat kan: Draag bij aan Cultuurpers!

‘Teveel willekeur in de erfgoedwet.’ Commissie Pechtold wil dat we ons culturele erfgoed serieus nemen.

We gaan te nonchalant met ons culturele erfgoed om. Dat blijkt uit het op maandag 30 september gepresenteerde rapport ‘Terughoudend en Betrokken’, dat de commissie Pechtold op verzoek van minister Van Engelshoven heeft opgestel. In 110 pagina’s (met plaatjes) valt te lezen dat de huidige inrichting van de Erfgoedwet leidt tot willekeur en onzekerheid. Dat …

‘Teveel willekeur in de erfgoedwet.’ Commissie Pechtold wil dat we ons culturele erfgoed serieus nemen. Lees verder »

‘Nogal wat ex-gelovigen hebben het kind met het badwater weggegooid: de muziek, de rituelen, de taal.’ Componist Daan Manneke wordt 80.

Daan Manneke wordt binnenkort tachtig. Op 5 oktober staat deze grootleverancier van vocale muziek en ‘kapelmeester van de ruimte’ centraal tijdens een programma van het Groot Omroepkoor in de Utrechtse Jacobikerk. Voor dit programma componeerde hij het gloednieuwe Geistliche Dämmerung, in opdracht van het AVROTROSVrijdagconcert. Ook op zijn tachtigste is Manneke één en al levenslust …

‘Nogal wat ex-gelovigen hebben het kind met het badwater weggegooid: de muziek, de rituelen, de taal.’ Componist Daan Manneke wordt 80. Lees verder »

“‘Wel aardig’ is niet goed genoeg, dat valt gelijk af.” Filmcriticus Jan Pieter Ekker over mogelijk het laatste Forum van de Regisseurs op het Nederlands Filmfestival

Het Nederlands Film Festival staat op het punt van losbarsten. Een ruime week met een breed overzicht van alles wat beweegt op de Nederlandse schermen, van publieksfilm tot korte studentenfilm. Het afgelopen jaar was rumoerig: regisseurs, editors en cameramensen toonden zich somber over de kwaliteit en het lef van de vaderlandse film. Bezoekersaantallen lijken ook …

“‘Wel aardig’ is niet goed genoeg, dat valt gelijk af.” Filmcriticus Jan Pieter Ekker over mogelijk het laatste Forum van de Regisseurs op het Nederlands Filmfestival Lees verder »

Uiteindelijk gaan we allemaal. Waarom Boukje Schweigman’s ‘Val’ onweerstaanbaar is. 

De wereld van Boukje Schweigman is spannend, maar nooit dodelijk. Of ze nu een belevingsvoorstelling maakt op een mooie locatie tijdens een zomerfestival, of meer kunstzinnig te werk gaat in de stukken die ze voor de theaters maakt: je ziet alleen maar aardige mensen. Ook in Val, haar nieuwste. Daarin zien we een heleboel aardige …

Uiteindelijk gaan we allemaal. Waarom Boukje Schweigman’s ‘Val’ onweerstaanbaar is.  Lees verder »

Waarom geldt de fair practice code eigenlijk alleen voor de kunsten?

Onze bestuurders en volksvertegenwoordigers zullen het niet openlijk toegeven, maar ze geven niet echt om een gezonde culturele sector, laat staan om de positie van individuele makers en kunstenaars.  Het verplicht stellen van een Fair Practice Code zonder het budget voor cultuur te vergroten is immers een klap in het gezicht van iedereen die in …

Waarom geldt de fair practice code eigenlijk alleen voor de kunsten? Lees verder »

PODCAST! Waarom zo bescheiden? Modest Fashion viert exuberante bedekking als nieuwe modestroming.

Sinds een nog steeds beroemde, uitstekend geklede theatergodheid mij in 1991 wegens mijn shabby garderobe ongeschikt verklaarde voor een toekomst in zijn theater is het tussen mij en de mode nooit meer echt goed gekomen, al behoedt mijn echtgenote me tegenwoordig voor al te grote missers. Geen heel goed uitgangspunt voor een reportage over een …

PODCAST! Waarom zo bescheiden? Modest Fashion viert exuberante bedekking als nieuwe modestroming. Lees verder »

‘Het gaat over een ernstig onderwerp, maar ik heb ook erg gelachen.’ Hierom schreef Anne-Gine Goemans een vrolijk boek over kernwapens

Een vrolijke roman over kernwapens, dat moest Holy Trientje worden. Schrijfster Anne-Gine Goemans baseerde het boek op het ware verhaal van de Amerikaanse non Megan Rice, die – op hoge leeftijd – met niet meer dan een betonschaar het zwaarst beveiligde atoombomcomplex van de Verenigde Staten binnen wist te komen. ‘Ik vond het zo mooi, dapper …

‘Het gaat over een ernstig onderwerp, maar ik heb ook erg gelachen.’ Hierom schreef Anne-Gine Goemans een vrolijk boek over kernwapens Lees verder »

De keerzijde van Fair Practice: Kunstenbond in onmogelijke spagaat na ‘doorstart’ Utrechts Centrum voor de Kunsten.

‘Schrijnend om te zien hoe een gebrek aan daadkracht, duidelijkheid en leiderschap – zowel bij de gemeente Utrecht als de directie van het UCK – kon leiden tot een gespletenheid en zelfs breuk onder medewerkers.’ Karin Boelhouwer van de Kunstenbond zit ermee, en ze heeft een punt.  Het Utrechts Centrum voor de Kunsten (UCK) ging …

De keerzijde van Fair Practice: Kunstenbond in onmogelijke spagaat na ‘doorstart’ Utrechts Centrum voor de Kunsten. Lees verder »

‘De kunstbelasting daalt en er komt een cultureel fonds als stimulans voor huiseigenaren om te investeren in kunstwerken.’ (Hoe de troonrede volgens ons had moeten luiden)

Leden van de Staten Generaal, Dit jaar ongeveer 72 jaar geleden hadden we het eerste Holland Festival. Na jaren van knechting en tirannie kwam de hoop op een betere toekomst letterlijk van boven, in de vorm van Maria Callas. Ooggetuigen die die dag de lichten in de Stadsschouwburg rood zagen kleuren, zouden dat beeld nooit …

‘De kunstbelasting daalt en er komt een cultureel fonds als stimulans voor huiseigenaren om te investeren in kunstwerken.’ (Hoe de troonrede volgens ons had moeten luiden) Lees verder »

Clara Schumann: ook na 200 jaar nog altijd in de schaduw van Robert

Precies 200 jaar geleden, op 13 september 1819 werd Clara Schumann geboren in Leipzig, als Clara Wieck. Zij behoort tot een van de grootste pianisten van de negentiende eeuw. Tegen haar vaders zin trouwde ze met Robert Schumann, wiens werk zij vurig promootte. Ze schreef daarnaast goed ontvangen eigen composities en was beroemder dan Robert. …

Clara Schumann: ook na 200 jaar nog altijd in de schaduw van Robert Lees verder »

 ‘Weet je, waarom we dat vroeger De Gouden Eeuw noemden?’ Waarom nieuwe verhalen oude woorden nodig hebben.

De poppen zullen dansen, de rapen zijn gaar en de poep heeft de ventilator geraakt. Het Amsterdam Museum vervangt ‘Gouden Eeuw’ door het neutrale ’17e eeuw’. Een typisch voorbeeld van oikofobe omvolking en politiek correcte taalzuivering, of een nuttige aanpassing aan een veranderende tijdgeest? Tijd gaat het leren, maar explosief is het wel. Bij mij …

 ‘Weet je, waarom we dat vroeger De Gouden Eeuw noemden?’ Waarom nieuwe verhalen oude woorden nodig hebben. Lees verder »

Smartphoneloze nieuwe roman van Stefan Brijs

‘Een manuscript wordt boos als je het alleen laat,’ stelde de Vlaamse romancier Stefan Brijs (Genk, 1969) ooit in een uitzending van Kunststof Radio, verwijzend naar zijn werkwijze. Brijs schrijft in lange, aaneengesloten perioden waarin de schrijver naar eigen zeggen zelfs geen boodschappen meer doet. Onlangs verscheen van Brijs, die internationaal doorbrak met De Engelenmaker …

Smartphoneloze nieuwe roman van Stefan Brijs Lees verder »

Wie zei ook alweer dat moderne muziek humorloos en cerebraal was? Amerikaanse Kelley Sheehan wint in Muziekweek vol humor en bespiegeling

Even lijkt de enveloppe niet te openen maar dan tovert minister Ingrid van Engelshoven toch het verlossende papiertje tevoorschijn. ‘De winnaar van de Gaudeamus Award 2019 is Kelley Sheehan!’ De kleine Amerikaanse valt bijna van haar krukje van verbazing. Waarschijnlijk niet geheel toevallig heeft de organisatie voor nieuwe muziek haar precies midden tussen haar vier …

Wie zei ook alweer dat moderne muziek humorloos en cerebraal was? Amerikaanse Kelley Sheehan wint in Muziekweek vol humor en bespiegeling Lees verder »

Aan de Leidse Universiteit gloort het einde van het patriarchaat. 

Dit weekend was er enige ophef op Twitter. Iets met een Nazi-vergelijking die niet helemaal lekker uitpakte. Nu is er best wel vaak ophef op Twitter vanwege een nazi-vergelijking die niet helemaal lekker uitpakt, maar dit keer betrof het toch één van onze culturele boegbeelden. Kees Vlaardingerbroek, artistiek leider van de NTR Zaterdagmatinee en voormalig …

Aan de Leidse Universiteit gloort het einde van het patriarchaat.  Lees verder »

Wat hebben we toch met grenzen? In theaterstuk De Grens leren we waar het leven altijd beter is.

Er is nogal wat te doen over grenzen, de laatste tijd. Daar hebben auteurs Floor Leene en Greg Nottrot een voorstelling over gemaakt, samen met Wil van der Meer, Tijs Huys en Pascal van Hulst. Het ensemble van het Nieuw Utrechts Toneel (NUT) speelt, in een regie van Daniël van Klaveren, het stuk op de …

Wat hebben we toch met grenzen? In theaterstuk De Grens leren we waar het leven altijd beter is. Lees verder »

Sociaal Fonds Podiumkunsten blijkt moneypit: vermogen in vijf jaar tijd gehalveerd. Waarom is dat slecht nieuws?

‘Als we op de huidige voet doorgaan is het fonds in afzienbare tijd uitgeput.’ Dit staat te lezen in het jaarverslag over 2018 van het Sociaal Fonds Podiumkunsten. Genoeg reden om alarm te slaan, inderdaad. Is dit het zoveelste slachtoffer van de bezuinigingen door het kabinet? Niet echt, blijkt. Wanneer je de stukken in detail …

Sociaal Fonds Podiumkunsten blijkt moneypit: vermogen in vijf jaar tijd gehalveerd. Waarom is dat slecht nieuws? Lees verder »

New Lights in Filmclub Hyena – hoe jonge makers de documentaire leven inblazen

Goed nieuws voor iedereen die Als je later groot bent, de dubbel bekroonde afstudeerfilm van Max Baggerman, tot nu toe heeft gemist. Deze even poëtische als maatschappijkritische documentaire blik op de werkende mens is op 1 augustus weer te zien als onderdeel van New Lights. Deze avond is de tweede aflevering van een nieuw tweemaandelijks …

New Lights in Filmclub Hyena – hoe jonge makers de documentaire leven inblazen Lees verder »

Een goede artistiek leider is een onzichtbare: Emily Molnar naar NDT

De Canadese Emily Molnar is met ingang van seizoen 2020/2021 de nieuwe artistiek directeur van Nederlands Dans Theater (NDT1). Als je naar haar staat van dienst kijkt, heeft ze alles mee: een trouwe tien jaar als artistiek leider van het Canadese BC (British Columbia) Ballet, een goede reputatie als choreograaf, geroemd als visionair, vernieuwer en …

Een goede artistiek leider is een onzichtbare: Emily Molnar naar NDT Lees verder »

De ware Picasso van ballet zijn Franck Chartier en Gabriela Carizzo

Amsterdam wordt weer verwend met Julidans, een internationaal festival volgeladen met indrukwekkende dans. Op de tweede festivalavond is Kind te zien van Peeping Tom. Het werk van dit Brusselse gezelschap is een fenomeen en ik ben er een fan van. Al sinds de danstrilogie bij NDT1: The missing door (2013), The lost room (2015), The …

De ware Picasso van ballet zijn Franck Chartier en Gabriela Carizzo Lees verder »

Groninger Museum presenteert Daan Roosegaarde’s Presence; waar de bezoeker de tentoonstelling maakt

Voordat ik de nieuwe expositie van Daan Roosegaarde binnenloop lees ik het volgende: “Aanraken? Ja, graag!” Ik kijk nog eens goed naar het bordje, want die woorden associeer je meestal niet met een museumbezoek. Bij Daan Roosegaarde’s tentoonstelling Presence is het echter een voorwaarde. De kunstenaar wil graag dat je zijn kunst aanraakt en ervaart. …

Groninger Museum presenteert Daan Roosegaarde’s Presence; waar de bezoeker de tentoonstelling maakt Lees verder »

‘Geef je tegenstander een kus op de wang.’ Acht levensvragen aan schrijver Mark Haddon

Het enorme succes van zijn roman Het wonderbaarlijke voorval met de hond in de nacht – bijna tien miljoen verkochte exemplaren – bracht de Britse schrijver en beeldend kunstenaar Mark Haddon financiële vrijheid, maar geen gemoedsrust. Onlangs verscheen zijn nieuwe roman, De dolfijn. ‘Ik denk altijd: als dit klaar is, dán heb ik rust. Maar die …

‘Geef je tegenstander een kus op de wang.’ Acht levensvragen aan schrijver Mark Haddon Lees verder »

Voorzitter adviescommissie Raad voor Cultuur stapt op: ‘Niemand controleert de rijksmusea meer.’

Wim Hupperetz, directeur van het Amsterdamse Allard Pierson, heeft zijn functie als voorzitter van de adviescommissie musea en erfgoed bij de Raad voor Cultuur neergelegd. Uit protest, zo laat hij weten, tegen de onverantwoorde manier waarom de minister nu invulling geeft aan de adviezen van de Raad voor Cultuur. ‘Als dit doorgaat geven we straks …

Voorzitter adviescommissie Raad voor Cultuur stapt op: ‘Niemand controleert de rijksmusea meer.’ Lees verder »

Kolonisatie is geen relatie. Maar die relatie moeten we alsnog aangaan, dat toonde dit Holland Festival aan.

Post-koloniale kritiek en reflectie liepen als een rode draad door het Holland Festival-programma van dit jaar. Niet alleen William Kentrigde en Faustin Linyekula, de associate artists met wie de programmeurs van het festival samenwerkten, gaan met hun werk in op de verwoestende werking van eeuwen West-Europese handel en wandel. In het reframen van politieke en …

Kolonisatie is geen relatie. Maar die relatie moeten we alsnog aangaan, dat toonde dit Holland Festival aan. Lees verder »

Scroll naar top