IDFA 2021 – Nederlandse documentaires zijn werelddocumentaires
Op 17 november gaat IDFA 2021 van start. Weer grotendeels op locatie. Een aangename verrassing dit jaar is de rijke oogst aan Nederlandse documentaires.
Bewegend beeld. Te zien op tv, in een museum, in een bioscoop. Op een iphone.
Op 17 november gaat IDFA 2021 van start. Weer grotendeels op locatie. Een aangename verrassing dit jaar is de rijke oogst aan Nederlandse documentaires.
Theater en film hebben nauwe banden. Veel klassieke theaterstukken zijn verfilmd. Een van de verdiensten van Ivo van Hove en Jan Versweyveld is dat ze die relatie hebben omgekeerd. Film als vertrekpunt voor hun voorstellingen. Hun radicaal vernieuwende werk is het uitgangspunt voor de – door hen zelf – vormgegeven tentoonstellingen over theater over film over theater. In 13 zalen…
Met Orkater groeide ik als student het theater in. In huis hier staat de dvd-box met de eerste zeven verrukkelijke films van Alex van Warmerdam, die ik nog regelmatig terugkijk, nu samen met de jongste generatie die leert en geniet. Dan lachen me dagelijks de ruggen van zijn curieuze boeken toe, zoals het fraaie poëziebundeltje ‘Ik heb de wereld geschapen’.…
Tijdens het Nederlands Film Festival hebben Joris Hoebe (New Noardic Wave) en Guido Franken (CineSud) de nieuwe netwerkorganisatie Screen Talent NL gelanceerd. Een netwerk dat uiteindelijk talent en filmactiviteiten in alle regio’s van Nederland wil inspireren en ondersteunen.
Producent Pieter van Huystee hervat de samenwerking met Heddy Honigmann, een van Nederlands meest vooraanstaande documentairemakers. In haar nieuwste film No Hay Camino (Er is geen weg) blikt ze terug op haar werk en leven. Interview met Van Huystee, over de weg die hij in 25 jaar met haar aflegde.
Als je de neiging krijgt om even met je vinger door de kaarsvlam te gaan, dan is een VR installatie al bijna geslaagd. Niet alleen vanwege het technische hoogstandje, maar ook omdat het overtuigt als plek om een halfuurtje te bivakkeren. Ik sta aan de toog van een zeventiende eeuwse Amsterdamse kroeg. Er is geroezemoes, muziek, een barvrouw die zich…
Het is een mooie zaak dat er cabaretiers zijn die een vinger aan de pols houden van de samenleving. Zo heeft Hans Teeuwen zich weer eens boos gemaakt. Hij heeft zich aangesloten bij het kleine koor van (vooral) mannen die het einde van de wereld zien aankomen vanwege een weerwoord. Dat is het weerwoord dat nu via sociale media komt…
Net als in de animatiesector is het boekenvak enorm divers ingericht. Binnen Nederland zijn ca. 4500(!) uitgeverijen actief. Van koken en bakken tot zelfhulp, van feit tot fictie, er wordt ontzettend veel geschreven en uitgegeven in Nederland. Maar er is ook een uitgever, World Editions, die wel vanuit Nederland werkt, maar zich richt op de Engelse markt. Zij vertalen bestaande…
De openbare ruimte wordt op vele plekken aangekleed met visualisatie, muziekvideo en kunst, zo ook in TivoliVredenburg. Ofwel via projection mapping op gebouwen tijdens events, of via ledpanelen in etalages en abris, maar ook als digitale kunst tijdens voorstellingen en lobby’s in theaters. In TivoliVredenburg, hartje Utrecht, maken ze er zelfs aparte evenementen voor aan. Canvas is een programma dat…
Bij de de visualisatie van een leader worden vaak motion design en animatie gebruikt. Achter de schermen van televisieprogramma’s gaat veel werk ongezien voorbij. Wij bieden een kijkje in alles wat een programma maakt. Dit begint vaak bij een idee dat wordt uitgewerkt tot een concept. Televisievormgeving Iemand die erg goed is in het ontwikkelen van deze concepten is Siety…
Zaterdag 26 juni op het Holland Festival een speciale avond rond twee muziekfilms van Frank Scheffer: de documentaire Inner Landscape en de operafilm Si Fan. Aangevuld met een kort live-optreden van de Chinese musicus Wu Wei. Deze presenteert een muzikale reis vanaf de zevende-eeuwse Tang-dynastie tot aan hedendaagse elektronische muziek. Een avond met onverwachte perspectieven.
Voor de tentoonstelling van het jubileumprogramma Vive le Cinéma! Art & Film nodigden Eye Filmmuseum en het Rotterdams Filmfestival vijf filmmakers uit om werk te maken voor de driedimensionale ruimte. Intrigerende installaties die spelen met camera en kijker, beeld en betekenis.
Het drukste jaar ooit in de carrière van woordkunstenaar Babs Gons (49) krijgt z’n bekroning met de publicatie van haar eerste dichtbundel, Doe het toch maar. Een debuut dat voor Gons zelf eerder voelt als een afscheid dan als een begin. ‘Voor een performer als ik is papier als vorm heel definitief.’ Erosie en wildgroei Doe het toch maar heet…
Met het slothoofdstuk viert het International Film Festival Rotterdam van 2 t/m 6 juni het 50-jarig bestaan. En het feest van de cinema. In ieder geval online. Maar of het publiek ook weer in de zalen het echte festivalgevoel kan beleven is nog lang niet zeker. Openingsfilm is The World to Come.
In het kader van het 75-jarig jubileum stelt Eye Filmmuseum op de Eye Player dit jaar 75 gerestaureerde klassiekers beschikbaar. Een mooie collectie, al blijft er wel eens iets te wensen over.
De vooral in Europese arthouse gespecialiseerde distributeur Cinéart presenteert de Directors’ Collection. Nieuw en oud werk van toonaangevende filmauteurs.
We stelden hem een aantal vragen naar zijn ervaringen en invloeden. Wat is jouw ervaring met animatie tot nu toe? ‘Als kind tekende ik graag strips. Ik maakte met een vriend de strip Kaas-Trek, een soort persiflage op Star-Trek, en die verkochten we dan aan klasgenootjes en daar kochten we snoep van. Who framed Roger Rabbit herinner ik me als…
Mensen zullen niet (in groten getale) staan te springen om weer naar volle zalen te gaan. Veel ‘oude’ cultuurbezoekers kunnen als verloren worden beschouwd. De cultuursector staat voor een tweeledige uitdaging: dit verlies zoveel mogelijk te beperken en nog meer dan anders op zoek te gaan naar een nieuw publiek.
Op 1 februari gaat het 50ste International Film Festival Rotterdam online van start. Hier alvast wat kijktips.
Cinecitta Tilburg krijgt van de provincie Brabant, of liever gezegd, de moeder van de oprichter, 280.000 euri per jaar. Ondanks dat er best veel niet deugt aan de aanvraag.
Animatie kwam begin 2020 dankzij Covid19 maatregelen versneld onder de aandacht als vervangende optie voor live-action. Terwijl veel filmproducties stil kwamen te liggen werkten diverse animatieproducties ‘gewoon thuis’ stevig door aan series, korte en langere films. In de sector moedigen we de gedachte tot meer gebruik van animatie natuurlijk erg aan, maar hoe simpel is het eigenlijk om zomaar over…
Door de coronapandemie was 2020 ook voor de bioscoopbranche een crisisjaar. Het bezoek daalde met 56% in vergelijking met 2019. Maar door het uitvallen van Amerikaanse blockbusters kon het Nederlandse marktaandeel stijgen.
Zeker in een bizar jaar als dit heb ik behoefte aan warme films: klassiekers, found footage of kinderfilm, dat mag allemaal. Als het maar over grote emoties gaat of het perfecte escapisme biedt. Zoals ieder jaar is er genoeg te beleven op TV. Niet zoals ieder jaar is er geen mogelijkheid om ergens anders ons heil te zoeken, maar streamen biedt uitkomst. Vijf tips om de kerstdagen door te komen.
Deze acteurs zitten aan hun keukentafel en wij vliegen met hen door de ruimte. Zo simpel kan kunst zijn, omdat wij, de kijkers, het verhaal feitelijk maken.
Eerder dit jaar dreigde Cinekid uit de culturele basisinfrastructuur te vallen, door een ‘nee, tenzij’-advies van de Raad voor Cultuur. Een bijgewerkte aanvraag heeft de Raad nu op andere gedachten gebracht. Als de minister het overneemt kan Cinekid vier jaar met volle kracht vooruit. Een gesprek met Cinekid-directeur Heleen Rouw.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.