OPERA
De moeder aller kunstvormen. Volgens operaliefhebbers.
Monumentale beeldende kunst zien? Ga naar de opera!
Voor beeldende kunst ga je naar het museum, zeker in Amsterdam en zeker nu alle musea weer geopend zijn. Maar er is ook een andere mogelijkheid: de opera. Daar zie je beeldende kunst die in geen enkel museum past, zelfs niet in de grootste zaal van het Rijksmuseum. Neem de Griekse beeldhouwer Jannis Kounellis. Vanaf vandaag is zijn werk een…
Bewezen: theaterbezoekers zoeken intellectuele bevrediging en lezen nauwelijks recensies
Toneelrecensies voorzien vooral in een behoefte bij kunstenaars en journalisten. Lezers van de krant maken er nauwelijks gebruik van. In Londen is dit onderzocht. Slechts 36 procent van de theaterbezoekers zegt recensies te lezen. Veel meer waarde hechten de liefhebbers aan tips van vrienden en familie. Afgelopen zaterdag was er in het Amsterdamse Debatcententrum De Balie een discussie tussen theatermakers,…
5 keer ‘Ja’ voor verpletterende combi dans en opera in Sasha Waltz’ Orfeo
Daags na de grootse scenische wereldpremière van Schönbergs Gurre-Lieder, komt De Nationale Opera opnieuw met een meer dan opmerkelijke productie van internationale allure. Alles en iedereen danst en zingt. (1) So you think you can dance? Zeker. De moderne operazanger(es) is wel wat gewend. Simpelweg een stapje naar voren doen en je aria zingen is al decennia geleden achterhaald. En…
Drie redenen om naar Medea te gaan
Voor het tweede achtereenvolgende jaar organiseert het Festival Oude Muziek een Laboratorium, waarin jonge makers zich kunnen bekwamen in hun vak. Dit jaar staat Medea van de Tsjechische componist Georg Benda op het programma. Dit ‘melodrama’, een afwisseling van gesproken tekst met muziek, was bij zijn première in 1775 een doorslaand succes. Musicoloog Jed Wentz en wetenschapper Mary Helen Dupree wekten het opnieuw…
Scenische wereldpremière Gurre-Lieder is triomf voor Pierre Audi en Marc Albrecht
Meer dan een eeuw hebben we moeten wachten, maar eindelijk is Arnold Schönbergs Gurre-Lieder ook te zien. Verwonderlijk is dat niet. Naar verluidt was de componist tegen, want het betreft een cantate. Regisseur Pierre Audi en dirigent Marc Albrecht laten met deze scenische wereldpremière echter zeer overtuigend zien dat Gurre-Lieder een opera verborg die snakte naar het toneellicht.
Voor het Concertgebouworkest begint Duitsland net voorbij de ringweg A10
Er bestaat een wereld buiten Amsterdam. Daar wordt ook aan cultuur gedaan. Hoogwaardige zelfs. En natuurlijk, dat weten de Amsterdammers ook. Die hele wereld komt immers ieder jaar naar Amsterdam voor het Holland Festival en als het aan de directeur van de Amsterdamse Stadsschouwburg Melle Daamen ligt, dan komt er nog veel meer uit het buitenland. Ballet bijvoorbeeld. Onze nationale…
Sprankelende Candide in Grachtenfestival
Het driehonderdkoppige publiek stond gisteravond als één man op na de aanstekelijke uitvoering van Candide van Leonard Bernstein in het Hilton Hotel in Amsterdam. De voorstelling van deze door de Nationale Reisopera geproduceerde ‘pocketversie’ van Bernsteins vrolijke musical/opera over de onverbeterlijke optimist Candide vond vanwege de weersomstandigheden binnen plaats, in de balzaal van het hotel. Het Grachtenfestival moet nu eenmaal…
Raad voor Cultuur zegt het: de Geefwet is mislukt, en de rest eigenlijk ook
Weet u het nog? De pleister die Halbe Zijlstra de cultuursector bood in de vorm van de Geefwet? Fiscale voordeeltjes zouden absoluut leiden tot meer sponsoring waardoor de gevolgen van de bezuinigsmaatregelen lang niet zo dramatisch zouden zijn als de sector zelf riep.
Worstelen met River of Fundament – grandioze recycle-opera die niet van ophouden weet
Vanaf 2007 werkten videokunstenaar Matthew Barney (The Cremaster Cycle) en componist Jonathan Bepler aan een vrije bewerking van Norman Mailers meest verguisde boek Ancient Evenings. Aan Mailers mythologie uit het oude Egypte voegden zij de even mythische Amerikaanse auto-industrie toe in een ambitieus en operatesk filmproject met een veeleisende lengte van 5 uur 11 minuten.
Vanaf februari is River of Fundament op wereldtournee en het Holland Festival
3 redenen waarom Orlando al weken uitverkocht was en 3 redenen waarom dat terecht is
Nog voordat het Holland Festival goed en wel was begonnen, waren alle kaarten voor de drie uitvoeringen van Händels Orlando verkocht. Wat nou crisis. Het laat zich echter niet moeilijk raden waarom.
Win kaarten voor opera in Paradiso! Of je nu wel of niet van opera houdt: vijf redenen om vandaag naar The News te gaan
Win kaarten voor The NEWS in Paradiso
Groot nieuw, klein nieuws. Nieuws is overal, er is geen ontkomen aan. Op straat, in de eigen huiskamer. Wat aan de ontbijttafel begint, kan wereldnieuws worden. Dus: wat is jouw nieuws van vandaag? Laat het weten, deel deze pagina en maak een foto, plaats die op facebook en twitter. Zet er #thenewsnl bij en win twee kaarten voor de reality opera die je blik op het nieuws blijvend zal veranderen.
Juichende recensies. Met de ‘reality opera’ The News heeft de Nederlandse Reisopera een hit in handen. De vertrouwde theateromgeving wordt echter verlaten voor poptempel Paradiso. Of je nu wel of niet van opera houdt: vijf redenen om te gaan.
Tom Waits bestaat dankzij Partch. 7 redenen om naar Delusion of the Fury te gaan kijken. En luisteren.
‘Harry Partch wist precies wat hij deed. Hij koos hele specifieke bourbonflessen uit om die 43 stappen in de octaaf in te vullen. Zo maakte hij muziek die heel toegankelijk is, maar ook heel ongrijpbaar. En dat is wat goede kunst moet doen.’
Tijdloze enscenering Johannes Passion grijpt naar de keel
Het hoofdpersonage van Bachs Johannes Passion? Jezus natuurlijk. Mis. Het is de verteller, de evangelist, zeker in de prachtige enscenering van Dale Duesing, zeker wanneer vertolkt door Robert Burt. Waar bij gewone uitvoeringen van de Johannes de recitatieven van de evangelist vooral de aria’s en koorpassages onderbreken, vormen ze hier de dramatische kern. We zien echt de passie van Johannes.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.