Meteen naar de inhoud

PODIUMKUNST

Alles waarvoor mensen een podium betreden.

Techniek en dans geven grensverleggende theaterervaring

Dans en technologie. Dat is het thema op de tweede dag van het Moving Futures festival. Na het zien van dit breed samengestelde programma twijfel ik er niet meer aan dat er zoiets bestaat als ‘vooruitgang in de kunst’. Daarbij gaat het niet alleen om de nieuwe middelen die de kunstenaar kan gebruiken om zijn werk gestalte te geven. De… 

Moving Futures in Amsterdam: jong talent toont speelse dans over identiteit

De Amsterdamse versie van het Moving Futures festival 2017 is begonnen. Vier dagen lang tonen jonge dansmakers alle kanten van hun creativiteit. Ik maakte een kosmische reis mee met (SHIFT), werd vrolijk van Third Culture Kid van Joseph Simons en zag de spanning een beetje inzakken door een piano aan het eind van Your Mother at my Door van Timothy and… 

Howl Spinvis

Talkshow Howl van Spinvis loopt volledig uit de hand

Danskunstenaar Amos Ben-Tal en songkunstenaar Spinvis zetten een intrigerende talkshow in elkaar. En die loopt helemaal niet zoals je verwacht. Want wat gebeurt er als je een oer-Hollandse liedjesschrijver en een Israëlische choreograaf met een balletverleden een gezamenlijke voorstelling laat produceren? Juist. De talkshow Het licht in de zaal blijft aan. Wij het publiek, zijn een talkshow-publiek. Ook op het toneel zitten… 

‘Maar iedereen wil toch eigenlijk dood?’

Actrice en cabaretière Yora Rienstra (35) weet van dichtbij wat depressie kan aanrichten in een mensenleven: haar grootmoeder was manisch-depressief. Daarom ook stemde ze toe, toen ze werd gevraagd om de solovoorstelling PAAZ te spelen, ook al wolde ze na zeven jaar cabaret eigenlijk niet opnieuw in haar eentje op het podium staan. ‘Maar ik vond het boek van Myrthe van der Meer… 

Moving Futures festival zoekt nieuw publiek voor moderne dans

‘Veel mensen vinden hedendaagse dans moeilijk. Vooral voorstellingen van jonge makers die experimenteren en nieuwe wegen zoeken. Op het Moving Futures festival kan iedereen ontdekken hoe dans je kan raken. We doen dit niet alleen door goede voorstellingen van jonge makers te laten zien. We bieden ook activiteiten eromheen, contextprogramma’s. Daarmee geven we het publiek handvatten om een verbinding te leggen met… 

Kris kras door Amerika met Richard Rijnvos

Richard Rijnvos (1964) is sinds 2011 huiscomponist van het Koninklijk Concertgebouworkest. Dat leverde tot nu toe twee nieuwe stukken op: Antarctique, het slotdeel van zijn cyclus Grand Atlas (2011) en fuoco e fumo uit de reeks la Serenissima (2013). Donderdag 2 en vrijdag 3 februari leidt dirigent Gustavo Gimeno het Koninklijk Concertgebouworkest in zijn derde opdrachtwerk, Amérique du Nord. Het… 

Guess who is Utrechter van het jaar: spannend festival in rijtje met FC en Daphne

Johan Gijsen is verkozen tot Utrechter van het Jaar. De organisator van het Le Guess Who? Festival volgt FC Utrecht-eigenaar Frans van Seumeren (2015) en atlete Dafne Schippers (2014) op. De verkiezing voor Utrechter van het Jaar werd gehouden door het AD Utrechts Nieuwsblad. Zes columnisten selecteerden tien genomineerden waarop gestemd kon worden. Gijsen richtte Le Guess Who? op in 2007… 

Wereldpremière Richard Rijnvos in Muziekgebouw aan ’t IJ: ‘Kunstminnend publiek kan zeer wel kritisch luisteren’

Wat is een ‘companion piece’? Donderdag 12 januari beantwoordt het eigenzinnige Ives Ensemble deze vraag tijdens een concert in de donderdagavondserie van het Muziekgebouw aan ’t IJ in Amsterdam. Speciaal hiervoor componeerde Richard Rijnvos zijn Riflesso sull’arco, een ‘companion piece’ bij Swinging Music van Kazimierz Serocki. Ik stelde Rijnvos drie vragen. Wat typeert jou als componist? Laat ik beginnen met… 

Holland Festival moet op zoek naar nieuwe directeur: Mackenzie in 2019 naar Parijs

Het is best jammer. Ruth Mackenzie gaat naar nog hoger sferen. Ze heeft de afgelopen twee edities van het Holland Festival flink opgefrist en moderner gemaakt, en dat valt dus op. Parijs lonkt. Ruth Mackenzie is door Anne Hidalgo, burgemeester van Parijs, voorgedragen als Directrice Artistique (artistiek directeur) van Théâtre du Châtelet, per 2019. Dit betekent dat Ruth Mackenzie het festival… 

CCD Award 2017: breng NU je stem uit!

De vijf genomineerden voor de CCD Award 2017 zijn Hamlet van ZEP Theater Producties, Festival Mundial, Ongekend Bijzonder Festival 2016, Project Old Skool van Stichting Gebouw 52 en het Van Abbemuseum. Het publiek kan vanaf nu tot 18 januari 2017 haar stem uitbrengen via deze link. De jury neem de publieksstem mee in haar afweging. De prijs van € 5000,- wordt… 

Waarom ik het geweldig vind dat het Holland Festival ‘Aus Licht’ van Stockhausen programmeert

Tegen het einde van het jaar worden we overspoeld met lijstjes. De mooiste cd’s, de beste boeken, de voorstellingen die u niet had mogen missen etcetera. In deze zee van keuzes van recensenten en andere opiniemakers springt één bericht eruit, van operacriticus Olivier Keegel. Hij startte een heuse petitie om te voorkomen dat ‘Aus Licht’ van Karlheinz Stockhausen in juni 2019… 

Zeven voorstellingen die je had willen zien in 2016 (maar geef de hoop niet op)

In Den Haag vinden ze het zonde van het geld. Laat ze. Hier zeven voorstellingen die ‘die zonde’ meer dan waard waren. Mona, Ariadne, Mariken, maar ook adembenemend circustheater, een geheim huwelijk, een genre overstijgende  satire en het grootste decor ooit. 1. Mona, NTJong (jeugdtheater/toneel). Het is de grootste valkuil van de leeftijdsindicatie bij theatervoorstellingen. Zet er 6+ bij en je… 

Huub van der Lubbe en Christine Otten over liefde in tijden van rassenhaat

We hadden liefde, we hadden wapens van Christine Otten gaat over de zwarte verzetsstrijder Robert F. Williams, die streed voor de gelijkwaardigheid van de zwarte bevolking. In de gelijknamige theaterbewerking spelen blanke acteurs – onder wie Huub van der Lubbe – zwarte personages en andersom. Dubbelgesprek over persoonlijke offers, huidskleur en verbinding. Idlewild Het is een opmerkelijk toeval. Amerika neemt… 

Mijn 2016, en waarom ik er doodsbenauwd van werd. (een lijstje)

Vijf kunstbelevenissen zullen voor mij altijd vastkleven aan dit bizarre jaar. En van één ding werd ik echt bang. Of het ergste nu achter de rug is? Het bijzonderste is in ieder geval nog te zien tot 5 februari 2017. Een chronologisch overzicht van wat ongelooflijk, ondenkbaar, onbevattelijk en ongelogen en misschien onwaar was. Veel ervan zal overigens in 2017… 

Garry Feingold en Ger Jager, Dansmakers, 2012. Foto: Jean-Pierre Jans.

Uiterst zeldzame aardverschuiving mogelijk in hedendaagse dans in Nederland.

In de hedendaagse dans zitten artistiek leiders vaak tientallen jaren op hun plek, in Nederland tenminste. Deze week kondigde Leo Spreksel zijn vertrek bij Korzo aan, per september 2017. Na 29 jaar houdt de directeur en programmeur dans van het Haagse theater en productiehuis het voor gezien, omdat “in Nederland de verzakelijking de stem van kunstenaars wegdrukt: procedures en formats zijn… 

De gebarentolken snikken mee

Chris Keulemans bezocht het 5D InHuis Festival en was diep onder de indruk van wat mensen met een beperking in het theater voor elkaar wisten te krijgen. Hier zijn verslag, voor onder de kerstboom. Over humor zonder medelijden, en totaal onverwacht spierballenvertoon. – Is Thomas zo geboren? – Nou, ik denk niet dat-ie zelf zijn benen heeft afgeknipt… De grappenmakers… 

Persbericht: Cultuurpers wordt onderdeel van De Coöperatie / Reporters Online

Op 20 december heeft de algemene ledenvergadering van Coöperatief Cultureel Persbureau met algemene stemmen besloten in te gaan op een samenwerkingsaanbod van De Coöperatie/House of Journalism en Reporters Online. Dit is een belangrijke stap in de ontwikkeling van de onafhankelijke cultuurjournalistiek. Cultuurpers, zoals het Coöperatief Cultureel Persbureau op internet en in de sociale media bekend staat, groeit hierdoor flink. Het… 

Amira, stop met het imiteren van opera-aria’s, neem zangles nu het nog kan!

Negen jaar oud was Amira Willighagen toen ze in 2013 met opera-aria’s het tv-talentenjachtprogramma ‘Holland’s got talent’ won. Haar Puccini-aria ‘O mio babbino caro’ trekt nog steeds miljoenen kijkers op YouTube. Wat maakt Amira zo immens populair? Zijn het haar zangkwaliteiten of is het haar schattige kinderlijke uitstraling? In Huizen, een dorp in het Gooi, gaf ze een concert met… 

(On)gehoord in December: Zo dichtbij dat de hamers tegen je voorhoofd slaan

In de serie (On)gehoord presenteer ik elke maand buitengewoon geluid dat niet onopgemerkt en onbesproken blijft. In deze December-editie: Brume, Cinema Perdu, Emanuele de Raymondi, Mark Fell, Zeno van den Broek en James O’Callaghan. Als een bankschroef om de hals Brume – Mother Blast (LP, Grautag) Het Grautag-label van Nicolas Moulin staat garant voor dystopische klanklandschappen. Die landschappen presenteert het label… 

Decors stelen de show in Parsifal van De Nationale Opera

De Oostenrijkse bas Günther Groissböck kreeg donderdag 15 december het grootste applaus in Parsifal, voor zijn rol als Gurnemanz. Een goede tweede was de Russische sopraan Elena Pankratova. Zij tekende voor de vocale partij van Kundry, die op het podium gestalte kreeg in de persoon van assistent-regisseur Astrid van den Akker. Getuige het oorverdovende gejuich was het publiek echter het… 

Eigenzinnig Veem geeft het goede voorbeeld aan danssector

Het Veem is een klein maar belangrijk theater en onofficieel productiehuis dat uitkijkt op de Houthavens in Amsterdam. Het huis is sinds jaar en dag de thuishaven voor internationaal opererende, hedendaagse podiumkunst. Een plek waar de kunstenaar en zijn of haar experimentele werk nog centraal staan. Sinds in 2014 Anne Breure directeur werd, draagt het als toevoegsel House of Performance. Met… 

Marie Goeminne (Dansmakers) verzoent je met de dood in ‘Have I been here before’

Voor de dood ga je instinctief op de vlucht, maar in ‘Have I been here before’ haalt choreografe Marie Goeminne de dood juist dichtbij. Niet bedreigend, wel dicht op je huid en hand in hand met het leven. Ze toont dood en leven in een intieme verstrengeling. Drie danseressen gaan geconcentreerd en kwetsbaar op in een stroom, waarin leven ontstaat,… 

Polyptych, Lada Hrsak, Misericordia, Oude Kerk, 2016.

Oude Kerk op zoek naar hedendaagse vormen van naastenliefde en barmhartigheid

Het oudste en misschien wel mooiste gebouw van Amsterdam combineert een flink aantal functies. Al zijn toeristen tegenwoordig dominant, gelovigen vieren er nog iedere week de liefde van God. En al biedt de voormalige Nicolaaskerk geen ruimte meer aan vissers om hun netten te repareren, orgelconcerten worden er nog steeds gegeven, al sinds de veertiende eeuw. Brood uitdelen is niet… 

Redenen om wel naar theater Kikker te gaan (1: Het Mannenavondje)

Ondanks de crisis in de podiumkunsten dwaalt er nog steeds veel jong talent door Nederland en omstreken. Zoveel dat bijhouden onmogelijk is. Wie kan immers alle festivals bezoeken, van festival Boulevard tot Noorderzon, van het Café Theaterfestival tot festival Cement en van het Amsterdam Fringe Festival tot het Zeeland Nazomerfestival? En dan ook nog precies die vier of vijf voorstellingen uit de… 

Deze vijf voorstellingen wil je echt zien in december

Ik vertel je hier waarom je naar Parsifal zou moeten gaan, en niet eens alleen vanwege het object van Anish Kapoor dat erin een rol speelt. En je zou trouwens ook een keer naar toneel kunnen. Met De Meiden. Fel theater van ons allerbeste theatergezelschap (volgens de Amerikanen). De Nationale Opera, Parsifal (opera) Vier jaar geleden bezocht ik Pierre Audi’s… 

Privé Lidmaatschap (maand)
5 / Maand
Voor natuurlijke personen en ZZP’ers.
Geen storende banners
Een speciale nieuwsbrief
Eigen mastodon-account
Toegang tot onze archieven
Klein Lidmaatschap (maand)
18 / Maand
Voor culturele instellingen met een omzet/subsidie van minder dan 250.000 euro per jaar
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
Al onze podcasts
Eigen Mastodonaccount
Toegang tot archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Extra aandacht in berichtgeving
Groot Lidmaatschap (maand)
36 / Maand
Voor culturele instellingen met een omzet/subsidie van meer dan 250.000 euro per jaar.
Geen storende banners
Een speciale nieuwsbrief
Eigen Mastodonaccount
Toegang tot archieven
Deel persberichten met ons publiek
Extra aandacht in berichtgeving
Premium Nieuwsbrief (substack)
5 proefabonnementen
Al onze podcasts

Betalingen geschieden via iDeal, Paypal, Creditcard, Bancontact of Automatische Incasso. Wilt u liever handmatig betalen, op basis van een factuur vooraf, rekenen we 10€ administratiekosten

*Alleen bij een jaarlidmaatschap of na 12 maandelijkse betalingen

nl_NLNederlands