Ga naar de inhoud

de doelen

Jeroen Spitzenberger laat New Rotterdam Jazz Orchestra schitteren

Jeroen Spitzenberger laat New Rotterdam Jazz Orchestra schitteren Zo typisch Rotterdams is deze voorstelling, gewoon goed, door de ruimte die de gelauwerde acteur gunt aan een nogal onbekend elfkoppig mannenorkest. Wekenlang kijken we met genoegen naar Spitzenberger als Tim in de uitstekende tv-serie Oogappels, net als we bij diezelfde NPO intens genoten van Het Jaar van Fortuyn waarin hij (ook)… 

‘Heel veel mensen wachten op het moment dat ze weer samen mogen zingen. Zorg ervoor dat ze tegen de tijd dat Corona voorbij is, die mogelijkheid nog hebben.’

Misschien kijk ik niet goed maar ik mis in de verschillende media net als jaren geleden tijdens het sloopbeleid de rol van de amateur muziekbeoefening waar menig musicus van afhankelijk is. Op het moment gaat de aandacht onder meer uit naar de zalen en de theaters die hun bezoekers vragen om vouchers te accepteren of hun kaartje te doneren. Prima… 

Requiem voor een ideale muziekliefhebber. ‘Opa Nijlpaard’ is niet meer: Frans Curvers sterft, 91 jaar oud

‘Thea, heb je dat nieuwe stuk al gehoord? Het is prachtig!’ En daar plopte weer een wetransfer binnen met een opname van Kate Moore, Pete Harden, Calliope Tsoupaki of willekeurig welke andere componist. Frans Curvers zat bij elke (wereld)première vooraan. Of die nu plaatsvond in Paradiso in Amsterdam, De Doelen in Rotterdam, TivoliVredenburg in Utrecht of een achteraf kerkje ergens… 

49ste editie Filmfestival Rotterdam opent met Mosquito – de geschiedenis als een koortsdroom

In de trailer van het International Film Festival Rotterdam, dat op 22 januari van start gaat, verbrokkelen filmbeelden tot abstracte vormen en kleurpatronen. Het heeft te maken, begrijp ik, met de verwondering over de onstuitbare drang tot verhalen maken. Ooit zette een grotbewoner een geverfde hand op de rotswand. In de digitale tijd toveren we verhalen met gekleurde pixels. De… 

‘Ik heb besloten een ongegeneerd groots romantisch gebaar te maken en mensen lekker weg te blazen’ – Mathilde Wantenaar schrijft nieuw stuk voor Rotterdams Philharmonisch Orkest

Creatief zijn op bestelling? Dat kan niet, zou je denken. Toch is het de werkelijkheid voor componisten en kunstenaars die in opdracht werken. Mathilde Wantenaar (1993) kreeg dan ook acute keuzestress toen het Rotterdams Philharmonisch Orkest haar vroeg om een nieuw stuk. Ze werkte net aan een opdracht van De Nationale Opera. ‘Ik voelde me als een konijn in de… 

‘De kunstbelasting daalt en er komt een cultureel fonds als stimulans voor huiseigenaren om te investeren in kunstwerken.’ (Hoe de troonrede volgens ons had moeten luiden)

Leden van de Staten Generaal, Dit jaar ongeveer 72 jaar geleden hadden we het eerste Holland Festival. Na jaren van knechting en tirannie kwam de hoop op een betere toekomst letterlijk van boven, in de vorm van Maria Callas. Ooggetuigen die die dag de lichten in de Stadsschouwburg rood zagen kleuren, zouden dat beeld nooit vergeten. 72 jaar later lijken… 

Aan de Leidse Universiteit gloort het einde van het patriarchaat. 

Dit weekend was er enige ophef op Twitter. Iets met een Nazi-vergelijking die niet helemaal lekker uitpakte. Nu is er best wel vaak ophef op Twitter vanwege een nazi-vergelijking die niet helemaal lekker uitpakt, maar dit keer betrof het toch één van onze culturele boegbeelden. Kees Vlaardingerbroek, artistiek leider van de NTR Zaterdagmatinee en voormalig hoofd programmering van het Rotterdamse… 

Tussen luier en afwas – de (on)zichtbaarheid van vrouwelijke componisten

Amsterdam, 8 maart 2018. Het is vandaag vrouwendag, dat kan niemand ontgaan. De media staan boordevol artikelen over de ongelijkwaardige betaling van vrouwen en hun nog altijd beperkte vertegenwoordiging in prestigieuze functies. Zowel in de politiek, het bedrijfsleven, de universitaire wereld als in de kunstensector. Het meest conservatief is misschien wel de klassieke muziekwereld. Daar moet de vrouwelijke componist nog… 

Kill the West in Me – muziektheater over botsing Oost-West

We worden tegenwoordig doodgegooid met opinies over de voor- en nadelen van multiculti. Al naargelang politieke voorkeur zijn mensen bijzonder enthousiast dan wel zeer negatief over de toenemende ‘verkleuring’ van onze maatschappij. Het gamelanensemble Gending, het Doelen Kwartet en Het Geluid Maastricht besloten de koe bij de horens te vatten. Zij baseerden Kill the West in Me op feministische brieven van… 

Noord Nederlands Orkest speelt Canto ostinato

Tot zijn eigen ongenoegen werd Simeon ten Holt beroemd als componist van één enkel stuk: Canto ostinato voor vier piano’s. Deze compositie raakte bij zijn wereldpremière in 1979 meteen een snaar. Nog altijd klinkt het zo’n beetje elke dag wel ergens ter wereld, in alle mogelijke bezettingen. Van 12 tot en met 14 oktober presenteert het Noord Nederlands Orkest een… 

Diversiteit, schmiversiteit (mijn bedenkingen bij de CCD Award)

Korte samenvatting. Woensdagmiddag ging ik naar de uitreiking van de belangrijke prijs (eigenlijk twee: publieksprijs en juryprijs) genaamd Code Culturele Diversiteit Award. Ik zag geen enkele collega-journalist(e). Wel heel veel professionele belangenbehartigers die spraken namens de mensen die zelf nauwelijks in de Melkweg aanwezig waren. NB: de auteur is van Arubaans-Chinees-Nederlandse afkomst en wil geenszins de urgentie van het thema diversiteit… 

Regisseur Olivier Assayas: ‘Films maken kun je in een paar weken leren’ #iffr2017

De Jurriaanse zaal in de Doelen is het decor van een Masterclass van de Franse filmmaker Olivier Assayas (1955), een oude bekende van het International Film Festival Rotterdam. Van hem is de volgende typerende uitspraak: ‘Het filmen van het gezicht van een acteur is volgens mij het meest krachtige waartoe cinema in staat is. Als het kader goed is, als… 

Kunstenaars, ga de natuur in, voor het te laat is (en andere redenen tot hoop)

Er zijn mensen, ook in de kunsten, die nog steeds denken dat de wereld niet definitief veranderd is. Die vermoeden dat een stem op een cultuurvriendelijke partij in een klap de klok acht jaar terug zal draaien. Die mensen zullen na 15 maart wakker worden in een nieuwe wereld, zelfs als Nederland plots gekozen heeft voor een al dan niet… 

Ønskelandet barst open in Aarhus, Europese Culturele Hoofdstad 2017

Kinderen zitten vooraan dit jaar. Dat hebben directeur Rebecca Matthews en programmadirecteur Juliana Engberg zelf gezegd (kijk hier en hier). Kinderen hebben een creativiteit en spontaniteit waar volwassenen nog wat van kunnen leren, en dat verdient een eigen plek in het jaar dat Aarhus Europese Culturele Hoofdstad is. Of: in Aarhus 2017, zoals de ‘locals’ zeggen. Kinderen verdienen ook een… 

De bestuurlijke aversie tegen het idee ‘wereldmuziek’ is internationaal

Van 19 tot en met 23 oktober kwamen meer dan tweeduizend muziekprofessionals samen in Santiago de Compostella voor de 22e World Music Expo (WOMEX). Ik was erbij en kwam met gemengde gevoelens terug. Mijn eerste muziekbeurs-ervaring was de WOMEX in Rotterdam. In 2001 was de Maasstad culturele hoofdstad van Europa en kon dus beschikken over extra middelen. De Berlijnse organisator van… 

AFK - Amsterdams Fonds voor de Kunst

Gezocht: Adviseurs eenmalige subsidies – Amsterdams Fonds voor de Kunst (AFK)

Vacature: Adviseurs eenmalige subsidies – Amsterdams Fonds voor de Kunst (AFK) Per 1 maart 2017 Het Amsterdams Fonds voor de Kunst (AFK) investeert in kunst die het leven in de stad verrijkt. Het AFK verstrekt subsidies aan kunstenaars en culturele organisaties, jaagt innovatie aan en stimuleert de kwaliteit, dynamiek en pluriformiteit van de Amsterdamse kunst. Het AFK ondersteunt zowel het experiment… 

Componist Julia Wolfe: ‘John Henry symboliseert de strijd van mens versus machine’

Vorig jaar won Julia Wolfe (1958) de Pulitzer Prize met haar oratorium Anthracite Fields. In dit aangrijpende stuk over de benarde arbeidsomstandigheden van mijnwerkers, haakt ze aan bij Amerikaanse folkmuziek. Ze componeerde het voor de mede door haar opgerichte Bang on a Can All-Stars, een New Yorks ensemble dat bekend werd met een opzwepende mix van rock, mimal music en… 

Het Gergiev Festival in Rotterdam levert een gloednieuw meesterwerk op

‘De melodische gave van Rachmaninov is indrukwekkend en maakt de componist zeer populair’. Zo vat Valery Gergiev kernachtig de kwaliteit van Rachmaninovs muziek samen. Het Gergiev Festival dat zich dit weekeinde afspeelde rond deze componist houdt zich nadrukkelijk aan de populaire werken: de pianoconcerten en symfonieën . Toch laat het veel composities weg die deze werken meer kader hadden kunnen geven.… 

Waar komt het succes van Rachmaninov vandaan?

Eigenlijk was Sergej Rachmaninov (1873-1943) een beetje een vreemde eend in de bijt, een anachronisme. Hij beet zich vast in de componeerstijl van zijn grote voorbeeld Pjotr Iljitsj Tsjaikovski, die in 1893 overleed. Als we Rachmaninov afzetten tegen een aantal zijn tijdgenoten (Dmitri Sjostakowitsj, Sergej Prokofjeff, Igor Strawinsky en overzees Charles Ives, George Antheil en Edgard Varèse) valt pas goed… 

Concertgebouw De Doelen kiest voor de inhoud en verkoopt 23 procent meer

Concert & Congresgebouw De Doelen in Rotterdam bestaat volgend jaar 50 jaar. Dat wil zeggen: 50 jaar geleden werd de huidige zaal feestelijk geopend. Het gebouw van de architecten Kraaijvanger en Fledderus was het eerste grote publieksgebouw van de wederopbouw nadat op 10 mei 1940 Duitse bommen de stad verwoestten. De naam gaat echter al veel langer mee. De bij… 

Vijf vragen aan Willem Jeths, Componist des Vaderlands

Willem Jeths (1959) is één van de meest succesvolle Nederlandse componisten. Door zijn enorme vakmanschap en gedrevenheid weet hij een eigen klankwereld te scheppen, die verrassend en desondanks toegankelijk is. Zijn werk wordt geregeld uitgevoerd in binnen- en buitenland en verscheen op vele cd’s. In 2014 ontving hij de Amsterdamprijs voor de Kunst en later dat jaar werd hij aangesteld… 

Topuitvoering van zelden gehoorde Sonate van Bartók

Ralph van Raat is met overmacht de belangrijkste solopianist in het contemporaine repertoire in ons land, collega-pianist Maarten van Veen vaart een eigenzinnige koers  in het samenspel bij moderne muziek. Als beide musici samenwerken blijken zij elkaar perfect aan te vullen. Onder de noemer van het Doelenensemble speelden zij samen met slagwerkers Colin Currie en Benjamin Ramirez, voor wie hetzelfde… 

Celtic & Balfolk festival: folk terug op het grote podium in de Rotterdamse Doelen

Barcelona, de oude middeleeuwse Barriò tegen middernacht, op het plein waar koning Ferdinand en koningin Isabella Columbus onthaalden na diens terugkeer van zijn reizen naar Amerika. In Nederland was het toen Koninginnedag 2010. Er dansten vier generaties mensen op de vrolijke noten van een klarinet, een fluitje, een viool en een simpele trommel. Tot in de kleine uurtjes ging een… 

Vier redenen om naar Words & Beyond II: Nan Sul Hun te gaan

Na afloop van de wereldpremière van Words & Beyond II: Nan Sul Hun van Seung-Won Oh gisteren in het Muziekgebouw aan ’t IJ, stond het publiek als één man op om Slagwerk Den Haag en de solisten toe te juichen. Het was dan ook een magische voorstelling, die herhaald wordt in De Doelen in Rotterdam en in Theater aan de… 

Klein Lidmaatschap
175 / 12 Maanden
Speciaal voor organisaties met een omzet  of subsidie van minder dan 250.000 per jaar.
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
5 proefabonnementen op de nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten over ons beleid
Inzage in de financiën
Exclusieve archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Eigen mastodon account op onze instance
Cultureel Lidmaatschap
360 / Jaar
Voor culturele organisaties
Geen storende banners
Een premium Nieuwsbrief
10 proefabonnementen op de nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten
Inzage in financiën
Exclusieve archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Eigen mastodon-account op onze instance
Samenwerking
Privé Lidmaatschap
50 / Jaar
Voor natuurlijke personen en zzp’ers.
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten over ons beleid
Inzage in de financiën
Exclusieve archieven
Eigen mastodon account op onze instance
nl_NLNederlands